زمینه: امروزه متناسبسازی ساختار دولت و نظام اداری از بحثبرانگیزترن مباحث مرتبط با ادارهی امور دولتی است. نظام اداری در توسعه هرجامعهای نقش اساسی ایفاء میکند، بهنحوی که بدون داشتن یک نظام اداری متناسب، دستیابی به توسعه ناممکن است. هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی چا چکیده کامل
زمینه: امروزه متناسبسازی ساختار دولت و نظام اداری از بحثبرانگیزترن مباحث مرتبط با ادارهی امور دولتی است. نظام اداری در توسعه هرجامعهای نقش اساسی ایفاء میکند، بهنحوی که بدون داشتن یک نظام اداری متناسب، دستیابی به توسعه ناممکن است. هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی چالشها و راهکارهای متناسبسازی ساختار تشکیلات دولت در اجرای برنامه اصلاح نظام اداری بوده است. روش: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش نیز خبرگان علمی و اجرایی در محیط دانشگاهی و سازمانهای دولتی بودهاند. برای جمعآوری دادهها، پرسشنامههای محققساخته بهکارگرفته شد، و تجزیهوتحلیل دادهها با نرم-افزارهای اس.پی.اس.اس و اکسل انجام گرفت. یافتهها: در این پژوهش با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان، تعداد 66 شاخص شناسایی و استخراج گردید، که بعد از قضاوت خبرگان و با استفاده از آزمون دلفی فازی 29 مورد از شاخص ها مورد تائید قرار گرفت و در 5 مولفه اصلی سازماندهی گردید. نتایج تحقیق بر اساس آزمون تیدو نمونه مستقل نشان داد که وضعیت موجود ساختار تشکیلات دولت مناسب نیست و با وضعیت مطلوب فاصله معنیدار و بسیار زیادی دارد. نتیجهگیری: سعی مدیران بر تعدیل یا مرتفع کردن آنها میتواند گام بزرگی در جهت متناسبسازی ساختار تشکیلات دولت باشد.
پرونده مقاله
زمینه: یکی از مهمترین مسائلی که امروزه بیشتر کشورها، از جمله ایران، با آن مواجهند، اجرای ناموفق خط مشی های عمومی است. علیرغم اقدامات متعددی که در سالهای گذشته برای اجرای خط مشی های کنترل آلودگی هوا در ایران صورت گرفته، همچنان نتایج مطلوب حاصل نشده است. هدف: هدف از این چکیده کامل
زمینه: یکی از مهمترین مسائلی که امروزه بیشتر کشورها، از جمله ایران، با آن مواجهند، اجرای ناموفق خط مشی های عمومی است. علیرغم اقدامات متعددی که در سالهای گذشته برای اجرای خط مشی های کنترل آلودگی هوا در ایران صورت گرفته، همچنان نتایج مطلوب حاصل نشده است. هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی ابعاد اجرای خط مشی های کنترل آلودگی هوا در ایران است. روش : به منظور اکتشاف این ابعاد، ابتدا از طریق مطالعه عمیق ادبیات نظری، الگوهای مشهور اجرای خط مشی و شاخصها و مولفه های آنها شناسایی و در ادامه، با توجه به ماهیت اکتشافی و خبره گرا بودن سوالات پژوهش، پس از مصاحبه با خبرگان و نیز 2 مطالعه مستقل، با استفاده از روش تحلیل مضمون در سه سطح مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر، ابعاد و مولفه های دیگری نیز استخراج شدند. یافته ها: تحلیل دادهها در فرآیند کدگذاری منجر به ظهور 85 مضمون پایه در قالب 19 مضمون سازمان دهنده و 6 مضمون فراگیر و ارائه شبکه های مضامین شد. نتیجه گیری: ابعاد اجرای خط مشی های کنترل آلودگی هوا در ایران عبارتند از : سیاستگذاری، برنامه ریزی و بسیج منابع، مدیریت و شبکه اجرا، نظارت و ارزیابی، ذینفعان و گروههای هدف و عوامل زمینه ای
پرونده مقاله
زمینه: حسابرسی در بخش عمومی جزء اساسی فرآیند کنترل و پاسخگویی است. هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان سودمندی و اثربخشی اجرای حسابرسی مستقل در نهادهای بخش عمومی است. روشها:. دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل آماری فرضیههای پژوهش از 102 شهرداری استان فارس و با استفا چکیده کامل
زمینه: حسابرسی در بخش عمومی جزء اساسی فرآیند کنترل و پاسخگویی است. هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان سودمندی و اثربخشی اجرای حسابرسی مستقل در نهادهای بخش عمومی است. روشها:. دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل آماری فرضیههای پژوهش از 102 شهرداری استان فارس و با استفاده از پرسشنامهای حاوی 44 سوال گردآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری فرضیههای پژوهش از آزمونهای t یکنمونهای و میانه استفاده شده است. یافتهها: یافتههای آزمون فرضیههای فرعی پژوهش حاکی از آن است که اجرای حسابرسی مستقل در شهرداریها باعث شناسایی و پیشگیری موارد عدم رعایت قوانین، مقررات و بخشنامههای داخلی میشود. همچنین، اجرای حسابرسی مستقل، تا حدودی نسبت به کشف و اصلاح اشتباهات و تقلب-های احتمالی، اطمینان میدهد و تا حدودی باعث بهبود کنترلهای داخلی میشود، با این وجود، از اثربخشی مناسبی در این خصوص برخوردار نمیباشد. افزون بر این، حسابرسی صرفه اقتصادی و کارایی و همچنین حسابرسی برنامه در شهرداریها به نحو اثربخش اجرا نمیشود. یافتههای آزمون فرضیههای اصلی پژوهش نیز بیانگر آن است که حسابرسی مالی در شهرداریها تقریباً بهنحو اثربخش اجرا میشود، با این وجود، از اثربخشی مناسبی برخوردار نیست؛ ولی اجرای حسابرسی عملیاتی در شهرداریها اثربخش نیست. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها مدیران نهادهای بخش عمومی باید با دقت نظر بیشتری به حسابرسی توجه نمایند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ارائه مدل مدیریت دانش اثربخش با رویکرد فناوری اطلاعات با الگوی سناریونویسی درسازمان نظامی است. روش تحقیق این مطالعه بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب شیوه گرد آوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. داده ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﺗﺤﻘ چکیده کامل
هدف این پژوهش ارائه مدل مدیریت دانش اثربخش با رویکرد فناوری اطلاعات با الگوی سناریونویسی درسازمان نظامی است. روش تحقیق این مطالعه بر حسب هدف، کاربردی و بر حسب شیوه گرد آوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد. داده ﻫﺎی اوﻟﯿﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻫﺎی ﻧﯿﻤﻪ ﺑﺎز و دﻟﻔﯽ از ﺧﺒﺮﮔﺎن داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﺣﻮزه مدیریت دانش ﺟﻤﻊآوری و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار MicMac ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪه اﻧﺪ. در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻣﺘﻘﺎﻃﻊ ﺣﺎﮐﯽ از آن ﺑﻮد ﮐﻪ 6 ﻋﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﺪی از ﻣﯿﺎن ﻋﻮاﻣﻞ 6 ﮔﺎﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ، ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﺗﺄﺛﯿﺮ را ﺑﺮ آﯾﻨﺪه سازمان نظامی دانش بنیان دارد. اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﻮاﻣﻞ ﭘﺎﯾﻪ در ﺳﻨﺎرﯾﻮ ﻧﻮﯾﺴﯽ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ .ابتدا سه سناریو مطرح شد سناریوی اول مربوط به سناریوی اهداف ، سناریوی دوم مربوط به دانش و سناریوی سوم منابع انسانی بود . که سناریوی اول با برنامه ریزی دارای بهترین حالت مطلوب بود.سپس هریک از مولفه های کلیدی رتبه بندی شدند . که نتایج پژوهش شش عامل اساسی برنامه ریزی ، دانش تخصصی ، تعیین استراتژی ، اطلاعات به روز ، روحیه کارتیمی و متخصصین را بعنوان مولفه های مدل مدیریت دانش اثربخش درسازمان نظامی نشان داد.
پرونده مقاله
در حالی که دانشگاههای بسیاری در کشورهای مختلف برای جذب دانشجوی خارجی تلاش میکنند، تنها دانشگاههایی خاص در این زمینه موفقیتهایی را کسب میکنند. علیرغم آن که در برنامههای جمهوری اسلامی ایران بر جذب دانشجویان خارجی تاکید شده است، دانشگاههای کشور، موفقیت چندانی در ای چکیده کامل
در حالی که دانشگاههای بسیاری در کشورهای مختلف برای جذب دانشجوی خارجی تلاش میکنند، تنها دانشگاههایی خاص در این زمینه موفقیتهایی را کسب میکنند. علیرغم آن که در برنامههای جمهوری اسلامی ایران بر جذب دانشجویان خارجی تاکید شده است، دانشگاههای کشور، موفقیت چندانی در این حوزه نداشتهاند. این پایاننامه، یافتن عوامل اصلی موفقیت دانشگاههای کشور را وجهه همت قرار میدهد. مطالعه سوابق بیانگر آن است که دانشگاههایی که در کشورهایی که ساختار حکومتی خاص، برندی مشخص داشته-اند از بخت بیشتری برای جذب دانشجوی خارجی برخوردار بودهاند. بیتردید البته اثرات آن دانشگاهها را در زمینههای آموزش و پژوهش نمیتوان در نظر نگرفت. با توجه به این ملاحظات در این رساله به اثر ساختار حکومتی، برند و جایگاه علمی دانشگاه در جذب دانشجوی خارجی پرداخته میشود. برای این منظور با مراجعه به آمار و اطلاعات 23 کشوری که کم و بیش در حوزه جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و تا حدودی ویژگیهایی مشترک با کشور ما دارند و رتبهبندی دانشگاههای آنها (البته به لحاظ آمار کشور) و با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی مدل کلیات عوامل جذب دانشجویان خارجی طراحی میشود. بنابراین مدل، اثر ساختار حکومتی و برند ملی همراه با توانمندی دانشگاهها در قابلیت جذب دانشجوی خارجی بوسیله آنها تایید میشود.
پرونده مقاله
قوه قضائیه با توجه به نقش مؤثری که در حل و فصل دعاوی، حفظ حقوق عمومی، گسترش و اجرای عدالت و اقامه ی حدود الهی دارد، اجرای خط مشی ها در آن، تمام بخش های جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف این تحقیق، بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی در قوه قضائیه بوده است. براسا چکیده کامل
قوه قضائیه با توجه به نقش مؤثری که در حل و فصل دعاوی، حفظ حقوق عمومی، گسترش و اجرای عدالت و اقامه ی حدود الهی دارد، اجرای خط مشی ها در آن، تمام بخش های جامعه را تحت تأثیر قرار می دهد. هدف این تحقیق، بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی در قوه قضائیه بوده است. براساس ادبیات در بحث اجرا، پژوهش های انجام شده و دیدگاه صاحب نظران قوه قضائیه، عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی بررسی گردید. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه با 28 نفراز متخصصان فعال در زمینه تدوین ، اجرا و ارزیابی خط مشی های قوه قضائیه استفاده شده است. نمونه گیری به صورت هدفمند و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد کیفی و از روش تحلیل محتوا و تکنیک تجزیه و تحلیل مضمون استفاده شده است. بر اساس نتایج تحقیق عوامل مؤثر بر اجرای خط مشی در قوه قضائیه به ترتیب اولویت مجریان، تدوین کنندگان، ارزیابان، رابطه بین مجریان و تدوین کنندگان و معیارهای ارزیابی پیامدهای خط مشی هستند و رابطه عمیق و دوسویه ای بین مجریان و خط مشی گذاران در قوه قضائیه وجود داشته است.
پرونده مقاله
ارزیابی و ممیزی نظام پژوهش، سازهای چند بعدی، پیچیده و شامل فرایندهایی که در نظام دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اساسی مورد توجه قرار میگیرد است، در این راستا مدلها و چارچوبهای متنوعی ایجاد شده که هر یک به نوعی در توصیف، تحلیل و تبیین این سازه کوشیدهاند با این حال ع چکیده کامل
ارزیابی و ممیزی نظام پژوهش، سازهای چند بعدی، پیچیده و شامل فرایندهایی که در نظام دانشگاهی برای دستیابی به اهداف اساسی مورد توجه قرار میگیرد است، در این راستا مدلها و چارچوبهای متنوعی ایجاد شده که هر یک به نوعی در توصیف، تحلیل و تبیین این سازه کوشیدهاند با این حال عدم اجماع در خصوص ابعاد آن در ادبیات دانشگاهی و تعدد مدلهای غیربومی بر خلاء نظری در این حوزه دلالت داشته است؛ لذا هدف این مقاله ارائه چارچوبی جامع از ارزیابی و ممیزی نظام پژوهش می باشد. این چارچوب نگرشی واقع گرایانه و کاربردی نسبت به ارزیابی نظام پژوهش و معیاری است که به کمک آن میتوان به طور مستمر شرایط موجود را بهبود بخشید. این مطالعه با رهیافت مفهومی انجام گرفته که در ضمن آن شاخصهای مرتبط با ارزیابی از نظام پژوهش استخراج و در قالب فراترکیبی از مطالعات انجام شده، بیان شده است. نتایج مطالعه خلاء نظری در حوزه ارزیابی نظام پژوهش به شیوه بومی را مورد توجه قرار داده و سعی در بهبود کیفیت ارزیابی نظام پژوهش در دانشگاه و به دنبال آن پاسخگویی مطلوب به محیط که منجر به بقای معنادار دانشگاه در محیط خود میگردد، دارد.
پرونده مقاله