اثربخشی حسابرسی مستقل در بخش عمومی بهعنوان حلقهی انتهایی پاسخگویی
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتشکراله خواجوی 1 , غلامرضا رضایی 2 , رقیه کشاورزمؤیدی 3
1 - شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، بخش حسابداری
2 - شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، بخش حسابداری
3 - گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
کلید واژه: اثربخشی, شهرداریها, نهادهای بخش عمومی, حسابرسی مالی, حسابرسی مستقل,
چکیده مقاله :
زمینه: حسابرسی در بخش عمومی جزء اساسی فرآیند کنترل و پاسخگویی است. هدف: هدف این پژوهش، بررسی میزان سودمندی و اثربخشی اجرای حسابرسی مستقل در نهادهای بخش عمومی است. روشها:. دادههای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل آماری فرضیههای پژوهش از 102 شهرداری استان فارس و با استفاده از پرسشنامهای حاوی 44 سوال گردآوری شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل آماری فرضیههای پژوهش از آزمونهای t یکنمونهای و میانه استفاده شده است. یافتهها: یافتههای آزمون فرضیههای فرعی پژوهش حاکی از آن است که اجرای حسابرسی مستقل در شهرداریها باعث شناسایی و پیشگیری موارد عدم رعایت قوانین، مقررات و بخشنامههای داخلی میشود. همچنین، اجرای حسابرسی مستقل، تا حدودی نسبت به کشف و اصلاح اشتباهات و تقلب-های احتمالی، اطمینان میدهد و تا حدودی باعث بهبود کنترلهای داخلی میشود، با این وجود، از اثربخشی مناسبی در این خصوص برخوردار نمیباشد. افزون بر این، حسابرسی صرفه اقتصادی و کارایی و همچنین حسابرسی برنامه در شهرداریها به نحو اثربخش اجرا نمیشود. یافتههای آزمون فرضیههای اصلی پژوهش نیز بیانگر آن است که حسابرسی مالی در شهرداریها تقریباً بهنحو اثربخش اجرا میشود، با این وجود، از اثربخشی مناسبی برخوردار نیست؛ ولی اجرای حسابرسی عملیاتی در شهرداریها اثربخش نیست. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها مدیران نهادهای بخش عمومی باید با دقت نظر بیشتری به حسابرسی توجه نمایند.
Background: auditing in public sector is a part of the process of control and accountability. That’s why, auditing in public sector organizations and studying its effectiveness are essential. Objective: The objective of this research is investigating the usefulness and effectiveness of conducting independent auditing in public sector organizations. Method: . Data was gathered from 102 municipalities of Fars province using a 44-item questionnaire. “one-sample t-test” and “median test”, were used for statistical analyses. Findings: The results of the data analyses of subsidiary hypotheses indicated that conducting independent auditing in municipalities is effective in identifying and deterring of noncompliance with law, regulation and internal circular. Also, conducting independent auditing partly assures probable error and fraud detection and correction and improves internal controls. However, conducting independent auditing in municipalities does not result in accurate and complete assessing and also relevance of estimates. Furthermore, economic, efficiency and program audits are not conducted effectively. The results of main hypotheses also reveal that conducting financial auditing is relatively effective, but conduct of performance auditing is not effective. Conclusion: According to the findings, public sector organizations managers should pay more attention of the audit.
_||_