هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی برای آزمون‎های دانشگاه باز و از دور است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه تحقیق، اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور ایران در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه کمی طبق جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر تعیین شد چکیده کامل
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی برای آزمون‎های دانشگاه باز و از دور است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه تحقیق، اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور ایران در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه کمی طبق جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر تعیین شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه کیفی شامل 7 متخصص طراحی سؤال بود که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق، پرسش‎نامه محققساخته با 58 سؤال با پایایی 964/0 و مصاحبه نیمه ساختارمند بود. عناصر پنج‎گانه فلسفه،اهداف،طراحی،اجرا و ارزیابی نتایج و هم‎چنین شاخص‎های سه‎گانه هر عنصر مورد تحلیل توصیفی و آزمون t تک گروهی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که عنصر فلسفه از میانگینی در حد ملاک (9) و سایر عناصر میانگینی بالاتر از ملاک داشتند و هر 5 عنصر در سطح 99% معنی‎دار بودند. شاخص‎های چشم‎انداز توسعه، فلسفه آموزش عالی و دانشگاه باز و از دور عنصر فلسفه، میانگینی در حد ملاک (6/3) و 99% معنی‎داری؛ شاخص‎های اهداف دانشگاه، اهداف شاخه، رشته و گروه از عنصر اهداف، میانگینی بالاتر از ملاک و 99% معنی داری؛ شاخص های قوانین ارزشیابی و کیفیت آزمون از عنصر طراحی، میانگینی بالاتر و معنی‎داری 99% داشتند؛ اما شاخص استاندارد طراحی سؤال میانگینی در حد ملاک داشت که معنی‎دار نبود. شاخص‎های سیاست و شیوه اجرا از عنصر اجرا، میانگینی در حد ملاک و 99% معنیداری و شاخص شرایط اجرا میانگینی بالاتر از ملاک و 95% معنی‎داری داشت. دو شاخص تصحیح و نمره‎گذاری از عنصر ارزیابی، از میانگینی در حد ملاک و شاخص تحلیل و بازخورد میانگینی بالاتر از ملاک برخوردار و هر سه شاخص 99% معنی‎دار بودند. یافته‎ها نشان دادند که می‎توان از این الگو در طراحی آزمون‎های دانشگاه باز و از دور استفاده کرد.
پرونده مقاله
این پژوهش، با هدف مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی با یادگیری مشارکتی بر میزان عملکرد شناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1392 انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان رشته برنامهریزی آموزشی به تعدا چکیده کامل
این پژوهش، با هدف مقایسه تأثیر یادگیری الکترونیکی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی با یادگیری مشارکتی بر میزان عملکرد شناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1392 انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی بود. جامعه آماری، شامل دانشجویان رشته برنامهریزی آموزشی به تعداد 125 نفر بود. از میان آنها، 44 نفر (دو کلاس 22 نفره) به صورت تصادفی خوشهای (بدون تفکیک جنسیت) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها برای سنجش عملکرد شناختی، پرسشنامه حاوی سؤالات چندگزینهای پایان دوره با پایایی 80/0 بود که به صورت پسآزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمون t گروههای مستقل انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که عملکرد شناختی در گروه الکترونیکی با رویکرد سازندهگرایی بالاتر از گروه مشارکتی میباشد. همچنین در عملکرد شناختی دو گروه الکترونیکی و مشارکتی در بین مردان تفاوت معناداری وجود نداشت، ولی در بین زنان تفاوت معناداری مشاهده شد. علاوه بر آن، عملکرد شناختی به تفکیک سابقه کار و رشتههای تحصیلی در دو گروه دارای تفاوت معناداری نبود.
پرونده مقاله
این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای به صورت چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور، از روش تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق، شامل تمامی دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه ش چکیده کامل
این پژوهش، با هدف بررسی اثربخشی الگوی طراحی آموزشی چهار مؤلفهای به صورت چندرسانهای در یادگیری موضوعات پیچیده اجرا شد. برای این منظور، از روش تحقیق شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل استفاده شد. جامعه تحقیق، شامل تمامی دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه شهرکرج بود که از بین آنها 60 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و در سه گروه (یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش) قرار داده شدند. در گروه کنترل، درس علوم تجربی به شیوه مرسوم و در گروههای آزمایشی یک و دو، به ترتیب همان مطالب درسی در قالب نرمافزار چندرسانهای معمولی طراحی شده توسط محقق و نرمافزار چندرسانهای طراحی شده با الگوی چهار مؤلفهای، به دانشآموزان ارایه شد. برای هر سه گروه، پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، آزمون محققساخته بود که پایایی آن، 84/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین نمرات گروههای کنترل و آزمایش، تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که متغیر وابسته؛ یعنی، یادگیری دانشآموزان کلاس مبتنی بر چندرسانهای معمولی بهتر از گروهی که با روش مرسوم آموزش دیده بودند و نیز یادگیری دانشآموزانی که با روش مبتنی بر چندرسانهای طراحی شده بر مبنای الگوی چهار مؤلفهای، بهتر از گروه مبتنی بر چندرسانهای معمولی بود. با توجه به نتایج بهدست آمده، توصیه میشود، در آموزش موضوعات پیچیده از قابلیتهای چندرسانهایها و الگوهای طراحی آموزشی دقیقی مثل الگوی چهار مؤلفهای که برای آموزش موضوعات پیچیده ارایه شده است، استفاده گردد.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، ارایه الگویی برای تدوین برنامهدرسی مبتنی بر وب است. این تحقیق، به صورت توصیفیـ تحلیلی بوده و با عنایت به پرسشهای تحقیق از نوع کاربردی است. جامعه آماری، شامل 524 نفر از دبیران هنرستانهای فنیـ حرفهای و 58 نفر از کارشناسان علومتربیتی شهرستان لاهیجا چکیده کامل
هدف از این پژوهش، ارایه الگویی برای تدوین برنامهدرسی مبتنی بر وب است. این تحقیق، به صورت توصیفیـ تحلیلی بوده و با عنایت به پرسشهای تحقیق از نوع کاربردی است. جامعه آماری، شامل 524 نفر از دبیران هنرستانهای فنیـ حرفهای و 58 نفر از کارشناسان علومتربیتی شهرستان لاهیجان در سال 1393 بود که از این تعداد 308 نفر از دبیران و 58 نفر از کارشناسان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته متشکل از 72 سؤال برنامهدرسی مبتنی بر وب است. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه، از برآورد کفایت نمونهبرداری (KMO) و آزمون کرویت بارتلت که حکایت از وجود شرایط مناسب اجرای تحلیل عاملی دارند، استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 94/0 برآورد شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. تحلیل عاملی بر پایه روش تحلیل مؤلفههای اصلی، انجام گرفت و نتایج نشان داد، برنامه درسی مبتنی بر وب، شش مؤلفه اساسی دارد و قابل مدلسازی است. این تعداد مؤلفهها روی هم 280/51 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین میکنند. در مرحله نهایی با استفاده از چرخش Olbimin ماتریس عاملی ساختار ساده عاملها بهدست آمد. عاملها تحت عناوین اهداف و نیازها، محتوا و منابع، شیوههای یاددهی- یادگیری، اجرا و ارزشیابی نامگذاری شدند. در نهایت با توجه به این شش عامل مؤثر بر برنامهدرسی مبتنی بر وب، مدل مفهومی آن طراحی شد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به آموزش الکترونیکی انجام شد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نوع مطالعه، اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از استادان شاغل در دانشکد چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به آموزش الکترونیکی انجام شد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نوع مطالعه، اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از استادان شاغل در دانشکدههای مختلف در سال 1393 میباشند. از بین افراد جامعه، 169 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان به آموزش الکترونیکی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر استادان و متخصصان تأیید و ضریب آلفای کرونباخ آن 79/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتهها، سه عامل به ترتیب: حمایت و پشتیبانی مدیران، عوامل محیطی؛ زیرساختها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی؛ و محتوای آموزش الکترونیکی با بیشترین بار عاملی در حدود 70% از عوامل سازنده گرایش به آموزش الکترونیکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر هستند و همچنین، شاخصهای اینترنت پرسرعت، وجود امکانات سختافزاری، رعایت استانداردها، حمایت و پشتیبانی مدیران از مهمترین شاخصها در جهت گرایش استادان دانشگاه مذکور به آموزش الکترونیکی میباشند. با توجه به بالا بودن درصد واریانس عامل اول، اولویت اول برای گرایش استادان به آموزش الکترونیکی، حمایت مدیران میباشد و اولویت دوم، عوامل محیطی، زیرساختها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی میباشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل بازدارنده کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی مقطعی بوده و به طور خاص از نوع مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری ت چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل بازدارنده کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاهها از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی مقطعی بوده و به طور خاص از نوع مدلیابی معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری تحقیق، شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1392 بود. از میان افراد مذکور، 322 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است که روایی آن مورد تأیید کارشناسان و خبرگان امر بوده و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 85/0 به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد بررسی و آنالیز قرار گرفتند. عمده‍ترین نتایج، بیانگر آن بود که از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بر اساس تحلیل عاملی انجام گرفته، هفت عامل بازدارنده، شامل عوامل اقتصادی، فردی، آموزشی، فنی، هنجار ذهنی، محیطی و نگرشی تبیین گردید. هم‎چنین، به ترتیب عامل هنجار ذهنی با بار عاملی 81/0 و عامل اقتصادی با بار عاملی 44/0 دارای بیشترین و کمترین تأثیر بر بازدارندگی کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات بودند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه استفاده از بازیهای رایانهای با افت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل به تعداد 7542 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه چکیده کامل
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه استفاده از بازیهای رایانهای با افت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل به تعداد 7542 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 364 نفر تعیین شد. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای انجام پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه محققساخته بازیهای رایانهای و وضعیت تحصیلی، مجموعاً 25 سؤالی به صورت بسته پاسخ در طیف پنج گزینهای لیکرت بوده است. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان و صاحبنظران رشته تکنولوژی آموزشی و روانشناسی مورد تأیید واقع شده است و ضریب پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. دادهها در دو سطح توصیفی با استفاده از جداول و نمودارها، میانگین و انحراف معیار و سطح استنباطی با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرونف و آزمونهای پارامتریک تی تک نمونه و ضریب همبستگی پیرسون مورد توصیف و تحلیل واقع شد. نتایج نشان داد که اکثریت دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل از بازیهای رایانهای استفاده میکنند. همچنین، یافتهها حاکی از آن بود که بین بازیهای رایانهای با افت تحصیلی و انگیزه تحصیلی رابطه قوی و با یادگیری دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر بابل رابطه ضعیف وجود دارد.
پرونده مقاله
مشکل فراموشی مفاهیم درسی در طول تعطیلات تابستانی و یا عید نوروز در ایران، یکی از دغدغههای اساسی دبیران است. این مقاله، به بررسی تأثیر یک بازی محققساخته به نام دالان سبز بر یادآوری مفاهیم شیمی پایه اول متوسطه میپردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی از نوع شبه آزمایشی اس چکیده کامل
مشکل فراموشی مفاهیم درسی در طول تعطیلات تابستانی و یا عید نوروز در ایران، یکی از دغدغههای اساسی دبیران است. این مقاله، به بررسی تأثیر یک بازی محققساخته به نام دالان سبز بر یادآوری مفاهیم شیمی پایه اول متوسطه میپردازد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی از نوع شبه آزمایشی است و هدف آن تأثیر آموزش درس شیمی به کمک بازی دالان سبز در سال 1393 بوده است. در این پژوهش، از طرح گروه آزمایش و کنترل با حذف تأثیرات متغیر همپراش (نمرات اندازهگیری شده پیشآزمون قبل از اعمال هرگونه آزمایش روی فراگیران) استفاده شده است. نمونههای پژوهش حاضر، سه گروه ۳۰ نفری (۹۰ نفر) از یک دبیرستان پسرانه در شهرستان کوهرنگ بودهاند که به دلیل طولانی بودن روند پژوهش و برای به صفر رساندن افت آزمودنیها از روش نمونهگیری در دسترس، استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با تجزیه و تحلیل کوواریانس (آنکوا) انجام گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تأثیر استفاده از بازی دالان سبز نسبت به بازی بدون مفاهیم شیمی، با در نظر گرفتن متغیر همپراش، تفاوت معنیداری را نشان میدهد. آنچه در این پژوهش نتیجهگیری میشود این است که این بازی نقش ارزندهای در به یادآوردن مفاهیم درسی داشته است. در نتیجه، میتوان از آن برای بهینه کردن اوقات فراغت فراگیران به همراه رضایت خاطر آنان استفاده کرد.
پرونده مقاله