تشخیص عوامل سازنده گرایش به آموزش الکترونیکی در بین استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعاتماه منیر علیزاده 1 , بتول فقیه آرام 2 , امیرحسین مهدی زاده 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: عوامل محیطی, آموزش الکترونیکی, عوامل فردی, حمایت مدیران, صلاحیتهای حرفهای, درک فرهنگی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به آموزش الکترونیکی انجام شد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نوع مطالعه، اکتشافی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از استادان شاغل در دانشکدههای مختلف در سال 1393 میباشند. از بین افراد جامعه، 169 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان به آموزش الکترونیکی از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر استادان و متخصصان تأیید و ضریب آلفای کرونباخ آن 79/0 محاسبه گردید. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتهها، سه عامل به ترتیب: حمایت و پشتیبانی مدیران، عوامل محیطی؛ زیرساختها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی؛ و محتوای آموزش الکترونیکی با بیشترین بار عاملی در حدود 70% از عوامل سازنده گرایش به آموزش الکترونیکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر هستند و همچنین، شاخصهای اینترنت پرسرعت، وجود امکانات سختافزاری، رعایت استانداردها، حمایت و پشتیبانی مدیران از مهمترین شاخصها در جهت گرایش استادان دانشگاه مذکور به آموزش الکترونیکی میباشند. با توجه به بالا بودن درصد واریانس عامل اول، اولویت اول برای گرایش استادان به آموزش الکترونیکی، حمایت مدیران میباشد و اولویت دوم، عوامل محیطی، زیرساختها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی میباشد.
The purpose of this study was to identify the main factors causing the tendency to e-learning among the professors of Islamic Azad University of Islamshahr. Considering the purpose, the study was an applied research adopting an exploratory survey approach for the data collection. The statistical population consisted of 300 faculty members working in different faculties in 2014. Using the stratified random sampling and according to the H. S. Bola table, 169 people were selected as the statistical sample. A researcher-made questionnaire was used to identify the factors causing the tendency to e-learning among the professors. The validity of the questionnaire was verified by professors and experts and the Chronbach's alpha was used to estimate the reliability which was 0.79. Using the SPSS software and the exploratory factor analysis, the research data were analyzed in two sections of descriptive and inferential statistics. Based on the findings, the factors including managers’ support, environmental factors, infrastructures, educational system equipment, and e-learning content had the highest impact (70%). Also, the other factors including high-speed internet, hardware facilities, and observing standards influenced the tendency to e-learning among the professors of Islamic Azad University of Islamshahr. The specific values of the first and second factors were 65.68 and 18.005, respectively. According to the variance results, the first and second priorities are respectively managers’ support and environmental factors, infrastructures, and e-learning equipment.