رابطه بین ارزیابی دانشجویان از مهارتهای فنآوری اطلاعات و ابعاد قابلیت اشتغال آنها
محورهای موضوعی : فن‎آوری اطلاعات
امیر علم بیگی
1
(استادیار دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران)
شهلا آقاپور
2
(کارشناسارشد آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران)
کلید واژه: قابلیت اشتغال, مهارتهای فنآوری اطلاعاتی, حداقل مربعات جزیی (PLS), دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران,
چکیده مقاله :
امروزه بحران بیکاری یک بحران جدی در بسیاری از کشورهای دنیا است. از اینرو هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین ارزیابی دانشجویان از مهارتهای فنآوری اطلاعات خود و ابعاد قابلیت اشتغال آنها در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای کشاورزی دانشگاه تهران بود که به روش توصیفی همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است که در مجموع شامل 1491 نفر میباشد. بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 310 نفر به شکل تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای با قسمتهای مختلف برای اندازهگیری سازههای مورد مطالعه بود. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از روش پانل متخصصان تأیید گردید. جهت تعیین پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقادیر بین 79/0 تا 81/0 برای متغیرهای تحقیق نشان داد پایایی مناسبی برای ابزار وجود دارد. روش آماری مورد استفاده، مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) بود. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که هر سه مهارت مرتبط با توانمندی قابلیت اشتغال شامل کار گروهی، مدیریت فردی و مهارتهای بنیادی، اثر معنیداری را از مهارتهای مرتبط با فنآوری اطلاعات دریافت میکنند. مهارت کار گروهی در این بین بیشترین تأثیر را از مهارت های فنآوری اطلاعات میپذیرد که تا 55 درصد واریانس آن قابل تبیین است.
Today, unemployment is a serious crisis in many countries of the world. Therefore, this research explored the relationship between students' evaluation of their information technology (IT) skills and their employability among Tehran University agriscience postgraduate students. The research method was descriptive-correlational. The statistical population comprised of 1491 Tehran University agriscience postgraduate students. Based on Kerjesy and Morgan table, 310 agriscience postgraduate students were selected by random sampling. The research tool was a questionnaire with different parts employed for measuring variables whose face validity was confirmed by panel study. Alpha coefficient ranged from 0.79 to 0.81 showed satisfied reliability. Partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) was the statistical method used in the study. The results indicated that all the three skills related to employability including team working, personal management and fundamental skills have received a significant effect from skills related to information technology. Also, information technology skills showed greatest effect on team working, of which up to 55% of employability variance can be explained.