یکی از مهمترین نیازهای اجتماعی انسان، نیاز به عدالت در فضای شهری است. نظریه حق به شهر به عنوان یکی از اساسیترین نظریات اجتماعیِ عدالتمحور در سده بیستم است که محور پایهای آن انسان و نیازهای اجتماعیِ اوست. لوفور، پایهگذار این نظریه، شهر را به عنوان یک ساختار اجتماع چکیده کامل
یکی از مهمترین نیازهای اجتماعی انسان، نیاز به عدالت در فضای شهری است. نظریه حق به شهر به عنوان یکی از اساسیترین نظریات اجتماعیِ عدالتمحور در سده بیستم است که محور پایهای آن انسان و نیازهای اجتماعیِ اوست. لوفور، پایهگذار این نظریه، شهر را به عنوان یک ساختار اجتماعی میدانست و اعتقاد داشت که شهروندان نسبت به شهر دارای حق هستند. این نظریه در سالهای اخیر تحقیقات بسیاری را در پی داشته است، اما نتایج آنها از بررسی پایههای نظری و فلسفی فراتر نرفته و کمتر پژوهشی به ابعاد مکانی و کیفیات لازم جهت تحقق این مهم در فضای شهری پرداخته است. این پژوهش بر آن است تا با کاوش در ریشههای سیاسی، اجتماعی و فلسفیِ حقبهشهر و مرور تجارب و چارچوبهای قانونیِ تدوین شده در جهان و تحلیل میزان اثربخشیِ محورهای مطرحشده، به راهکارهایی برای تحققِ حق به شهر نائل آید. پژوهش حاضر در حوزه تحقیقات کیفی بوده و با روش تحلیل محتوای جهتدار و با رویکرد اکتشافی، مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و اسنادی به استخراج مفاهیم، مبانی و مؤلفههای مرتبط با مفهوم حقبهشهر پرداخته و سعی دارد با بررسی و تحلیل محتوایی متون، چارچوب مفهومی حق به شهر و مؤلفههای مؤثر بر تحقق آن را بیان کند. بر این اساس چارچوب مفهومی حق به شهر در قالب دو مؤلفه اصلی حق مشارکت شهری و حق تخصیص فضا مبتنی بر معیارهای حکمروایی شایسته شهری، همهشمولی و تنوع، دسترسی فضایی و کیفیات فضایی ارائهشده و تحقق پذیریِ آن در گرو ایجاد یک ساختار یادگیری متقابل در روند تعاملات نهادهای عمومی، خصوصی و مردم و فهم متقابل کنشگران از حدود انتظارات و ترجیحات یکدیگر معرفی شده است.
پرونده مقاله
رفتار پرخطر در جوامع در حال گذار از حالت سنتی به مدرنیته (به دلیل شرایط خاص دوران گذار)، در بین گروههای اجتماعی افزایش مییابد و در روند توسعه جامعه به دلیل اثرگذاری آن بر عملکرد نیروی انسانی، چرایی گرایش به آن نیاز به بررسی دارد. بر این اساس، این پژوهش قصد دارد رفتار چکیده کامل
رفتار پرخطر در جوامع در حال گذار از حالت سنتی به مدرنیته (به دلیل شرایط خاص دوران گذار)، در بین گروههای اجتماعی افزایش مییابد و در روند توسعه جامعه به دلیل اثرگذاری آن بر عملکرد نیروی انسانی، چرایی گرایش به آن نیاز به بررسی دارد. بر این اساس، این پژوهش قصد دارد رفتار پرخطر را در بین نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۴۰ ساله ایرانی طی دهههای 1401-1390 موردبررسی قرار دهد.پژوهش حاضر از نوع روش فراتحلیل کمی، جامعه آماری آن 37 پژوهش که 28 سند به رعایت ملاک ورود(اعتبار و روایی، داشتن ضریب همبستگی، پیمایشی بودن و حجم نمونه) و خروج (نداشتن معیارهای علمی پژوهش) به روش نمونهگیری تعمدی از منابع علمی نورمگز، ایران داک، جهاد دانشگاهی، علم نت و ایران داک، انتخاب شدند.نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین متغیر مهارتهای اجتماعی (0.292)، سرمایه اجتماعی (0.183)، حمایت اجتماعی (0.143)، بیگانگی اجتماعی (0.250)، تعلقات مذهبی (0.177)، سبک زندگی (0.206)، عزتنفس اجتماعی (0.147)، پیوند افتراقی (0.231) و فشار عمومی (0.133) با رفتار پرخطر رابطه معنیداری وجود دارد. درمجموع متغیرهای معنیدار در مدل توانستهاند 0.215 از واریانس متغیر رفتار پرخطر را تبیین و پیشبینی نمایند. متناسب با یافتههای تحقیق، با ایجاد سازوکارهای کنترل اجتماعی (رسمی+ غیررسمی)، تقویت مؤلفههای سرمایهای (اقتصادی+ اجتماعی و فرهنگی) و جامعهپذیری شخصیتی جامعه ایرانی از طریق نظام مدرسه، دانشگاه و رسانههای اجتماعی، میتوان شدت گرایش به رفتار پرخطر را تعدیل کرد.
پرونده مقاله
آلودگیهای زیستمحیطی که ناشی از عوامل جوی و نیز عوامل انسانی ناشی از افزایش جمعیت کره زمین و درنتیجه توسعه بیرویه شهرها میباشد، باعث ایجاد مشکلات متعددی در سکونتگاهها شده است. در این راستا تلاشها و برنامههایی در راستای پایداری محیط زیست و جهت کنترل منابع تولیدکنند چکیده کامل
آلودگیهای زیستمحیطی که ناشی از عوامل جوی و نیز عوامل انسانی ناشی از افزایش جمعیت کره زمین و درنتیجه توسعه بیرویه شهرها میباشد، باعث ایجاد مشکلات متعددی در سکونتگاهها شده است. در این راستا تلاشها و برنامههایی در راستای پایداری محیط زیست و جهت کنترل منابع تولیدکننده آلودگی در مقیاس کلان انجام شده است که به دلیل مقیاس کلان آنها با عملی شدن فاصله زیادی داشتهاند. این پژوهش در پی کنترل آسیب آلودگیهای محیطی به فضای ساختمان در مقیاس یک ساختمان به عنوان هدف اصلی بوده است. در این راستای حل این مشکل، پوستههای ساختمانی به عنوان راهکار انتخاب شده است و سه نوع مختلف با سه رویکرد مختلف پوستههای زیستی، پوستههای هوشمند متحرک و نماهای دوپوسته، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. پژوهش از نظر ماهیت کاربردی میباشد، برای تبیین چهارچوب نظری و جمعآوری دادهها و نیز انتخاب مؤلفههای تأثیرگذار، از مطالعه پیشینه مؤثر بر موضوع، همچنین روش میدانی بهره جسته است. برای به دست آوردن میزان ورود آلایندهها به بنا در هرکدام از مدلها، با استفاده از نرمافزارهای مرتبط از روش شبیهسازی استفاده شده است. تحلیل و ارزیابی دادهها از طریق روش شبیهسازی انجام شده است. از نتایج این پژوهش، ارائه مدلی جهت استفاده در شهر اهواز و در راستای کنترل آلودگیهای محیطی بوده است. در انتها بعد از مشاهده تحلیل شاخصهای مورد مطالعه در وضع موجود ساختمان، مدلهای پیشنهادی نیز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و نتایج آن در قالب نمودار آمده است. در مقایسه وضع موجود با مدل اول، میزان آلایندههای محیطی، چه در خارج ساختمان و مجاورت جداره ساختمان و چه در داخل ساختمان، کاهش چشمگیری داشته است. این در حالی است که همین میزان کاهش آلایندهها در مقایسه وضع موجود با مدل دوم، بیشتر شده است و تدابیر و مدل پیشنهادی، بهطور کامل کارآ بوده است.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق بررسی کارکرد ضربالمثلهای زبان تالشی (گویش میناآبادی استان اردبیل) در ابعاد زندگی مردمان روستای میناآباد بخش عنبران استان اردبیل است. ازآنجاکه ضربالمثلهای تالشی بر جنبههای مختلف از زندگی تالش زبانان تأثیر دارد و از سوی دیگر، تحقیقات اندکی در مورد ک چکیده کامل
هدف از این تحقیق بررسی کارکرد ضربالمثلهای زبان تالشی (گویش میناآبادی استان اردبیل) در ابعاد زندگی مردمان روستای میناآباد بخش عنبران استان اردبیل است. ازآنجاکه ضربالمثلهای تالشی بر جنبههای مختلف از زندگی تالش زبانان تأثیر دارد و از سوی دیگر، تحقیقات اندکی در مورد کارکرد ضربالمثل تالشی میناآبادی صورت گرفته است، لذا ضروری است تا به بررسی کارکرد ضربالمثلهای تالشی گویش میناآبادی استان اردبیل، در ابعاد زندگی مردمان روستای میناآباد به صورت روش گرندد تئوری (GT) پرداخته شود. برای رسیدن به این هدف با چندین متخصص در حوزه ضربالمثلها، مصاحبههای ساختارمندی انجام شد و پایاننامههای بومیهای حیطه مورد نظر بررسی و دادههای تحقیق از طریق مصاحبه و مشاهده جمعآوری، کدگذاری و مقولهبندی شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که ضربالمثل تالشی میناآبادی به عنوان وسیلهای برای مواردی همچون: 1- آموزش دانش زبانی؛2- آموزش عملکردی برای صحبت کردن؛ 3- القای ارزشمندی خرد و اخلاق؛ 4- کنترل رفتار برای انطباق با هنجارهای مورد توافق و 5- دارای کارکرد اخلاقی، فلسفی و انگیزشی بوده اند؛ لذا این مطالعه تأیید میکند که ضربالمثلها به دلیل داشتن دانش زبانی و ارزشهای فرهنگی مثبت، رسانه آموزشی، اخلاقی و فلسفی و انگیزشی خوبی هستند، بهطوریکه باید توسط جوامع حامی آنها حفظ و نگهداری شوند و به ویژه، نقش دولت در حمایت از حفظ این ضربالمثل ها بسیار مهم است.
پرونده مقاله
کلام در تئاتر، اساسیترین بخش از بافتار نمایشی است، زیرا کلمه، اصلی ترین توانایی شخصیت نمایشی برای افادههای درونی و بیرونی است. راه اندازی هرگونه جریان سازنده درام، با شکلگیری قصه توسط کاراکترهای نمایشی انجام می گیرد؛ امری که تنها با ادای کلام از سوی همان شخصیت ها محق چکیده کامل
کلام در تئاتر، اساسیترین بخش از بافتار نمایشی است، زیرا کلمه، اصلی ترین توانایی شخصیت نمایشی برای افادههای درونی و بیرونی است. راه اندازی هرگونه جریان سازنده درام، با شکلگیری قصه توسط کاراکترهای نمایشی انجام می گیرد؛ امری که تنها با ادای کلام از سوی همان شخصیت ها محقق می شود. حتی سایر عناصر افادهگر چون میمیک و یا فیزیک که نوعی بیان دراماتیکی را پیش می برند تابعی از ارتباطات کلامی شخصیت های نمایشی اند. یافته های این پژوهش توصیفی تحلیلی بر پایه اسناد کتابخانه ای نشان می دهد که زبان بومی در تئاتر بومی، نهتنها یکی از مهمترین عناصر سازنده درام است، بلکه به واسطه زیربنای کلام محور تئاتر، مهمترین عامل آن نیز محسوب می شود. از آنجا که غالباً مخاطب تئاتر بومی برای برقراری ارتباط و درک و تفسیر آن، نیاز به فهم کلام دارد، داشتن زبان بومی میتواند کمک شایانی به درک و تحلیل اثر نمایشی کند. تئاتر بومی حاوی پیامی است به شکل عیان یا رمزگون- البته در لفافه موضوع و با داستانی خاص- که از سوی گروه نوشتاری و اجرایی، به گیرنده پیام یعنی تماشاگر ارسال می شود. در این ارتباط، زبان به عنوان مهمترین عنصر، نقشی کارکردی دارد. پژوهشگر معتقد است که مردم یک اقلیم می توانند به راحتی با آثار نمایشی به رنگ و بوم خویش که از شاخص زبان بومی بهره می برند، ارتباطی نزدیک برقرار کرده و علاوه بر حظّ بصری و سمعی، از زوایای بازی های پیدا و پنهان کلامی اش نیز بهره مند گردند و روند گفتمان تئاتری را تکمیل تر کنند تا پیام به واسطه زبان بومی، به صورت کامل به مخاطب عرضه گردد.
پرونده مقاله
امروزه در محیط کسبوکار بازار جهانی هوش فرهنگی اهرم مورد نیاز رهبران و مدیران تلقّی میشود. سازمانها و مدیرانی که ارزش راهبردی هوش فرهنگی را درک کنند، میتوانند از تفاوتها و تنوّع فرهنگی در جهت ایجاد مزیّت رقابتی و برتری استفاده کنند. هوش فرهنگی شیوهای از اندیشیدن و چکیده کامل
امروزه در محیط کسبوکار بازار جهانی هوش فرهنگی اهرم مورد نیاز رهبران و مدیران تلقّی میشود. سازمانها و مدیرانی که ارزش راهبردی هوش فرهنگی را درک کنند، میتوانند از تفاوتها و تنوّع فرهنگی در جهت ایجاد مزیّت رقابتی و برتری استفاده کنند. هوش فرهنگی شیوهای از اندیشیدن و عمل را به مدیران و کارکنان آموزش میدهد که آنان بتوانند در هر بستر فرهنگی، بهگونهای اثربخشتر عمل کنند. هوش فرهنگی به افراد اجازه میدهد که تشخیص دهند دیگران چگونه فکر میکنند و چگونه به الگوهای رفتاری پاسخ میدهند و درنتیجه موانع ارتباطی را کاهش و به افراد قدرت مدیریت تنوع فرهنگی میدهد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شاغل در اداره کل آموزش و پرورش استان قم تشکیل دادهاند که تعداد این کارکنان 256 نفر بوده و با توجه به محدود بودن جامعه آماری، جمعآوری دادهها به روش تمام شماری انجام گردید و کل جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفت. در جمعآوری دادههای پژوهش نیز از دو روش کتابخانهای و میدانی (ابزار پرسشنامه محقق ساخته که آزمون پایایی و روایی بر روی آن صورت پذیرفت) استفاده و در تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار استنباطی (آزمون همبستگی) استفاده گردید. یافتهها نشان داد بهطورکلی بین هوش فرهنگی و کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت وجود دارد و با توجه به یافتهها پیشنهادهایی در پایان برای اداره کل آموزش و پرورش استان قم ارائه شد.
پرونده مقاله