بررسی استعاره مفهومی در قرآن کریم در خصوص واژه¬ی نور
علیرضا ملاء
1
(
دکترای زبان وادبیات عربی دانشگاه آزاد قم
)
کلید واژه: قرآن , کریم, استعاره مفهومی, چندمعنایی, نور,
چکیده مقاله :
نور در متون دینی بر مصادیق گوناگونی اطلاق شده است این مصادیق طیفی از موجودات را شامل میشود که یک طرف آن نور حسی و طرف دیگر آن ذات خداوندی است در میان این دو عقل، علم، ایمان، پیامبر، امام هدایت و...هم نور نامیده شدهاند ولی نور بودن همه این موجودات به نور حقیقی برمیگردد که ذات لا یزال خداوندی است.همچنین نور نامی از نامهای خداوند و اسم یکی از سورههای قرآن کریم است و از کلماتی است که در قرآن و احادیث کاربردهای بسیاری دارد.
چکیده انگلیسی :
The Holy Qur'an is the manifestation of many meanings and metaphors, which have been explored from the point of view of rhetoric, but due to the lack of research done in terms of semantics and conceptual metaphors, the need for more research and investigation is felt regarding some words. . The word light is repeated 43 times in the Holy Quran with different meanings. The word Noor is used 24 times in the form Al-Nur, 9 times in the form Noura, once in the form Noorkam, 4 times in the form Noorah, and 4 times in the form Noor, and the words derived from this phrase Nar and Munir are used in the Quran has gone As explained below, the word light has many metaphorical uses in the Holy Qur'an, and these meanings are extracted in terms of conceptual metaphors and determined by the use of lexical, narrative and interpretive sources, which are guidance and faith, Islam, divine commandments in the Torah. And the Gospel, knowledge, material light of sense, imamate and guardianship, God and the light of the earth in the Day of Judgment are all interpreted with this word in the Holy Quran.They have given different definitions for light; Some of these
In religious texts, light has been applied to various examples. These examples include a range of beings, one side of which is sensory light and the other side of which is God's essence. They have been called light, but the lightness of all these beings refers to the true light, which is still God's essence. Also, light is one of the names of God and the name of one of the surahs of the Holy Qur'an, and it is one of the words that has many uses in the Qur'an and hadiths. And it has been applied to various examples. Although these examples are not of a single type, the existence of a special feature in them has caused them to be called light.definitions only refer to sensory light
1- جمال الدین، ابوالفضل، لسان العرب، ج۴، ص۶۱۸، «عور».
2- شمیسا، سیروس، معانی و بیان، تهران، فردوس، جلدوم، ص 71
3- هاشمی، احمد، جواهر البلاغه، ص۲۵۸.
4- هاشمی، احمد، جواهر البلاغه، ص۲۵۸.
5- هاشمی، احمد، جواهر البلاغه، ص۲۵۸.
6- همایی، جلال الدین، معانی بیان، تهران، نشر هما، ۷۴، ص۲۲۰.
7- مازندرانی، محمدهادی، انوار البلاغه، ص۲۸۵.
8- هاشمی، احمد، جواهر البلاغه، ص۲۵۸.
9- کزازی، جلال الدین، زیبایی شناسی سخن پارسی (۱)، نهران، نشر مرکز، ص 68
10- . Feldman, J. and Narayana ( Embodied meaning in a neural theory of languages
11- The contemporary theory of metaphor
12- مفردات راغب، ص۵۰۸.
13- لسان العرب، ج۱۴، ص۳۲۱.
14- لسان العرب، ج۱۴، ص۳۲۱.
15- یونس/سوره۱۰، آیه۵.
16- نوح/سوره۷۱، آیه۱۶.
17- انعام/سوره۶، آیه۱.
18- مشکوة الانوار، ص۴۱-۴۲.
19- مشکوة الانوار، ص۴۲.
20- مشکوة الانوار، ص۴۴.
21- بحار الانوار، ج۱، ص۲۲۵.
22- رعد/سوره۱۳، آیه۱۶.
23- فاطر/سوره۳۵، آیه۱۹- ۲۱.
24- بحار الانوار، ج۱، ص۹۶ .
25- انعام/سوره۶، آیه۱۲۲.
26- حدید/سوره۵۷، آیه۲۸.
27- بقره/سوره۲، آیه۲۵۷.
28- المیزان، ج۷، ص۳۷۸.
29- تغابن/سوره۶۴، آیه۸.
30- نساء/سوره۷۷، آیه۱۷۴.
31- اعراف/سوره۷، آیه۱۵۷.
32- المیزان، ج۷، ص۴۱۳.
33- توبه/سوره۹، آیه۳۲.
34- نور/سوره۲۴، آیه۳۵.
35- احزاب/سوره۳۳، آیه۴۶.
36- المائده/سوره۵،آیه۱۵.
37- المیزان، ج۷، ص۵۱۴.
38- انعام/ سوره۶، آیه۲۲.
39- ابراهیم/سوره۱۴، آیه۱.
40- المیزان،ج۸، ص۱۲.
41- حدید/سوره۵۷، آیه۱۲ .
42- تحریم/سوره۶۶، آیه۸.
43- زمر/سوره۳۹، آیه۶۹.
44- وجوه القرآن، ص۵۵۹.
45- مقدمة تفسیر مرآة الانوار، ص۳۱۴
46- تأویل الآیات الظاهره فی فضائل العترة الطاهرة، ص۳۵۸.
47- تغابن/سوره۶۴، آیه۸.
48- سفینة البحار، ج۸، ص۳۴۲-۳۴۳.
49- البرهان فی تفسیر القرآن، ص۱۳۶-۱۳۷.
50- تفسیر الصافی، ج۳، ص۴۳۴.
51- تفسیر المیزان، ج۱۵، ص۱۷۲.
52- تفسیر البیضاوی، ج۴، ص۱۰۷.
53- نهج البلاغه، خطبه۶۵.
54- مطهری، ۲۰ گفتار، ص۲۴۲-۲۴۳.
55- القصص/سوره۲۸، آیه۸۸.
56- مشکوة الانوار، ص۵۵.
57- بقره: 257.
58- سيدمحمدحسينطباطبايي؛الميزان؛ج 2،ص 346.
59- محمدبنحسنطوسي؛التبيان؛ج 3،ص 315.
60- . مائده: 16.
61- ابراهيم: 1.
62- زمر: 22.
63- انعام: 125.
64- سيدمحمدحسينطباطبايي؛الميزان؛ج 17،ص 355.
65- نور: 35.
66- سيدمحمدحسينطباطبايي؛الميزان؛ج 15،صص 123 و 125.
67- ناصرمکارمشيرازي؛تفسيرنمونه؛ج 14،ص 478.
68- صف: 8-9.
69- نور: 35.
70- محمودزمخشري؛الکشاف؛ج 3،ص 240.
71- سيدمحمدحسينطباطبايي؛الميزان؛ج 15،صص 122 و 139.
72- همان.
73- محمدفخررازي؛التفسيرالکبير؛ج 23،ص 195.
74- تغابن: 8.
75- اعراف: 157.
76- شورا: 52.
77- حديد: 12-13.
78- زمر: 69.
79- ر.ک: محمودزمخشري؛الکشاف؛ج 4،ص 145.
80- ق: 22.
81- مائده: 44.
82- همان، 47.
83- محمودزمخشري؛الکشاف؛ج 1،ص 636.
84- محمدفخررازي؛التفسيرالکبير؛ج 12،ص 9.