چکیدههدف ازاین پژوهش بررسی تأثیر تحریک جریان مستقیم جمجمهای با شدت 1میلی آمپرو2 میلی آمپردر دوره ریکاوری و غوطه-وری در آب سرد بر کیفیت بازیافت، درک فشار و عملکرد بعدی شناگران مرد بالای 18 سال شهر تهران بود. روش تحقیق : از نوع نیمه تجربی بود. 20شناگر مرد با قبولی در آزم چکیده کامل
چکیدههدف ازاین پژوهش بررسی تأثیر تحریک جریان مستقیم جمجمهای با شدت 1میلی آمپرو2 میلی آمپردر دوره ریکاوری و غوطه-وری در آب سرد بر کیفیت بازیافت، درک فشار و عملکرد بعدی شناگران مرد بالای 18 سال شهر تهران بود. روش تحقیق : از نوع نیمه تجربی بود. 20شناگر مرد با قبولی در آزمون ورودی نجات غریق (200مترشنا کرال سینه در زمان کمتر از 4 دقیقه)، به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند، که در سه روز با فاصله ۴۸ ساعت در محل آزمون حضور یافتند، در هر روز شنای ۲۰۰ متر کرال سینه با شدت بیشینه اجرا و پس از آن آزمودنیها در یکی ازسه پرتکل، شناوری در آب سرد (با درجه〖۱۲〗^oC) و تحریک آندی (با شدت 2 میلیآمپر) و تحریک آندی (با شدت 1 میلیآمپر) به مدت ۱۵ دقیقه قرار گرفتند. احساس شناگران و میزان درک فشار پس از اجرای دوم از طریق پرسشنامه (TQR) و (RPE) ثبت شد. برای سنجش تأثیر روشهای تحت بررسی روی عملکرد بعدی، اجرای شنای ۲۰۰ کرال سینه تکرار گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل کواریانس، تعقیبی LSD ،تیوابسته و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.نتایج این پژوهش نشان داد که عملکرد شنا در گروه TDCS (با شدت ۲ میلیآمپر) بهبود معناداری داشت، (001/0P=) . که در توجیه آن میتوان به شدت مناسبTDCS جهت تأثیر بر کاهش خستگی مرکزی اشاره کرد و کیفیت بازیافت در گروه شناوری در آب سرد بهتر انجام شد در توجیه آن میتوان به افزایش بازگشت وریدی اشاره کرد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی مهمترین ابعاد فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش چکیده کامل
هدف این پژوهش شناسایی و مدلسازی مهمترین ابعاد فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای میدانی بود. با عنایت به هدف اصلی، روش انجام پژوهش روش کیفی (نظریة داده بنیاد) بود. جامعة آماری در این پژوهش شامل اساتید برجسته حوزة مدیریت ورزشی متخصص در حوزة ورزش مدارس و اوقات فراغت، اساتید حوزة جامعهشناسی و همچنین معلمان ورزش و مدیران مدارس نخبه کرمانشاه بودند. با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهیدهندهگان کلیدی (13 نفر) برای شناسایی چارچوب مدل فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی انتخابشدهاند و با آنها مصاحبه نیمه ساختارمند) با گروههای کانونی(به عمل آمد و مؤلفهها و عوامل فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی شناسایی شد. سپس الگوسازی ساختاری تفسیری نیز بهعنوان یکی از روشهای اجماعی مورداستفاده قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فرهنگ ورزش، سبک زندگی و مشارکت عمومی دارای قدرت نفوذ کم و وابستگی زیاد میباشند، عوامل نگرش، فرهنگسازی و ارزش اجتماعی دارای قدرت نفوذ و وابستگی زیاد و عوامل روابط اجتماعی و ترغیب اجتماعی دارای قدرت نفوذ زیاد و وابستگی کم هستند؛ بنابراین چارچوب پیشنهادی عوامل فرهنگی اجتماعی مؤثر بر اوقات فراغت ورزشی در کاهش آسیبهای اجتماعی، راهنمای مناسبی بهمنظور برنامهریزی برای پررنگتر نمودن این عوامل در اختیار مدیران و متصدیان ورزش و مددکاری اجتماعی قرار میدهد.
پرونده مقاله
امروزه وفاداری مشتریان ورزشی به عنوان کلید موفقیت و اساس سودآوری باشگاهها مطرح میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل ساختاری وفاداری مشتریان در خدمات ورزشی بر اساس بازاریابی رابطهمند با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی بود. جامعه آماری شام چکیده کامل
امروزه وفاداری مشتریان ورزشی به عنوان کلید موفقیت و اساس سودآوری باشگاهها مطرح میباشد. لذا هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل ساختاری وفاداری مشتریان در خدمات ورزشی بر اساس بازاریابی رابطهمند با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مجذورات جزئی بود. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان (زن، مرد) باشگاههای تندرستی شهر همدان بود، تعداد 376 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه وفاداری مشتریان (هوانگ ، 1998) و بازاریابیرابطهمند (عباسی، 1382) بود که روایی و پایانی آنها مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس 3 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بازاریابی رابطهمند تأثیر مثبتی بر وفاداری مشتریان ورزشی دارد به طوری که اثر آن برابر 391/0=β میباشد. بررسی تأثیر مؤلفههای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان نشان داد که تنها مؤلفه کیفیت خدمات تأثیر معنادار مثبتی 303/0=β بر وفاداری مشتریان داشته است. نتایج اجرای مدل ساختاری بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان نشان دهنده تأیید مدل مفهومی پژوهش میباشد. لذا با عنایت به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت، توجه به تمامی مؤلفه بازاریابی رابطه مند به عنوان یک استراتژی میتواند بر وفاداری مشتریان باشگاههای ورزشی مؤثر باشد. بنابراین میتوان به مدیران و مالکان باشگاهها پیشنهاد داد که به منظور ارتباط پایدار و بلندمدت مشتریان با باشگاههای ورزشی، توجه ویژهای را به بنیانهای بازاریابی رابطهمند را در دستور کار خود قرار دهند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شاخص های توسعه پایداری محیط زیستی در ورزش واعتبار سنجی آن است. روش تحقیق حاضر بصورت آمیخته ابتدا از روش نظریه داده بنیاد و طرح نظام مند استراوس وکوربین کدگذاری و در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. درادامه از روش مدل معادلات ساختاری به تاثیر شاخص ها چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شاخص های توسعه پایداری محیط زیستی در ورزش واعتبار سنجی آن است. روش تحقیق حاضر بصورت آمیخته ابتدا از روش نظریه داده بنیاد و طرح نظام مند استراوس وکوربین کدگذاری و در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. درادامه از روش مدل معادلات ساختاری به تاثیر شاخص های بدست آمده پرداخته شد. نمونه آماری ابتدا 15 نفر از خبرگان محیط زیست در ورزش به روش انتخابی با مصاحبه های نیمه ساختار یافته به جمع آوری داده ها پرداخته شد. درمرحله بعد 250 نفر از کارکنان اماکن ورزشی شهر تهران به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ای از شاخص های بدست آمده مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایح درقالب مدل مفهومی ارائه شد، شاخص های بدست آمده عبارتند از: بازیگران محیط زیست در ورزش، رفتار محیط زیستی در ورزش، ملاحظات محیط زیستی در ورزش، حوزه های محیط زیستی در ورزش و اسناد وتجربیات محیط زیستی در ورزش. در ادامه، نتایج نشان داد بین شاخص های بازیگران محیط زیست در ورزش و پدیده محوری تاثیر معنی داری وجود ندارد. بین شاخص های اسناد و تجربیات محیط زیستی درورزش و پدیده محوری تاثیر معنی داری وجود ندارد. اما بین شاخص های رفتار محیط زیستی در ورزش و پدیده محوری تاثیرمعنی داری وجود دارد، همچنین بین شاخص های ملاحظات محیط زیستی در ورزش وحوزه های محیط زیستی در ورزش تاثیرمعنی داری هست. ارائه این نتایج می تواند مسیر شکل گیری توسعه پایداری محیط زیستی، تدوین سیاست گذاری، برنامه ریزی و آموزش در زمینه محیط زیست در ورزش راتسهیل بخشد.
پرونده مقاله
هدف: در خدمات ورزشی عمل تحویل ارزش به خلق مشترک ارزش تغییر یافته است و هواداران هستند که در حقیقت در هم آفرینی ارزش برند نقش دارند. بر همین اساس تحقیق حاضر به تدوین مدل هم آفرینی ارزش برند در فوتبال پرداخت.روشها: گردآوری دادههای پژوهش به روش آمیخته بود . در بخش کیفی ر چکیده کامل
هدف: در خدمات ورزشی عمل تحویل ارزش به خلق مشترک ارزش تغییر یافته است و هواداران هستند که در حقیقت در هم آفرینی ارزش برند نقش دارند. بر همین اساس تحقیق حاضر به تدوین مدل هم آفرینی ارزش برند در فوتبال پرداخت.روشها: گردآوری دادههای پژوهش به روش آمیخته بود . در بخش کیفی روش پژوهش، از نوع تحلیل استقرایی بود. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان این حوزه بودند. به صورت نمونه گیری گلوله برفی با 17 نفر مصاحبه انجام شد و اشباع نظری حاصل شد. در بخش کمی جامعه آماری پژوهش کلیه هواداران سه بازی پرسپولیس- استقلال، ذوب آهن- استقلال، تراکتورسازی- پرسپولیس بودند که با توجه به سوالات پرسشنامه 385پرسشنامه صحیح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پرسشنامه بکار رفته در این پژوهش محقق ساخته بود. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و روایی محتوایی با انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی تایید شد.یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه در بخش پیش نیازها 9 مفهوم، در بخش هم آفرینی ارزش 5 مفهوم و در بخش پیامد ها نیز 5 مفهوم نهایی به دست آمد. در بخش کمی نیز اثر پیشایندهای درون سازمانی هم آفرینی ارزش برند هوادار بر هم افرینی ارزش مورد تایید قرار گرفت..نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش باید به صورت فرایندمدار پیشایندهای درون سازمانی هم آفرینی ارزش برند را توسعه داد تا با ایجاد انگیزه در هم آفرینی ارزش برند هوادار به ارزش های اقتصادی و اجتماعی در فوتبال کشور دست یافت.
پرونده مقاله
این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی و با اهداف کاربردی است. این مطالعه در سه قسمت تعیین الگوی مفهومی و طراحی پرسشنامه، تعیین روایی و تعیین روایی سازه و پایایی پرسشنامه محتوا با شاخصهایCVR و CVI انجام گرفت. جامعه هدف این مطالعه شامل ده نفر مدیران و خبرگان در وزارت آموزش و چکیده کامل
این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی و با اهداف کاربردی است. این مطالعه در سه قسمت تعیین الگوی مفهومی و طراحی پرسشنامه، تعیین روایی و تعیین روایی سازه و پایایی پرسشنامه محتوا با شاخصهایCVR و CVI انجام گرفت. جامعه هدف این مطالعه شامل ده نفر مدیران و خبرگان در وزارت آموزش و پرورش و معاونین تربیت بدنی ادارات کل غرب کشور بصورت روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلوله برفی بودند. برای تعیین روایی محتوا (شاخصCVR و CVI) جامعه هدف شامل 495 نفر از کلیه مدیران و کارکنان حوزه ستادی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پروش و ادارات کل آموزش و پرورش و مجموعه زیر نظرشان در شهرستانها، شهرها و بخشهای تابعه غرب کشور (ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، کردستان) در سال 1397-1398 بودند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 216 نفر تعیین شد. در این مطالعه برای تعیین شاخصهایCVR و CVI از نرم افزار Excel و برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین روایی سازه و پایایی ابزار پژوهش از نرم افزار Spss 22در سطح معناداری 05/0 استفاده گردید. براساس نتایج مقدار CVI در کل پرسشنامه 91/0 بدست آمده است و پایایی تمامی سازه ها و در نهایت کل پرسشنامه 94/0 محقق ساخته، مورد تأیید قرارگرفت. نتایج حاصل از این پرسشنامه نشان می دهد که از این پرسشنامه جهت ارتقای مدیریت اخلاقی در مدیریت اخلاقی در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ایران استفاده کرد.
پرونده مقاله
بررسی همبستگی اشتیاق به فعالیت بدنی و سرزندگی با لذت از اوقات فراغت ورزشی در کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران در سال 1398 انجام گرفت. این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل تمام کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود که نمونۀ آماری به دلیل محدود بودن جام چکیده کامل
بررسی همبستگی اشتیاق به فعالیت بدنی و سرزندگی با لذت از اوقات فراغت ورزشی در کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران در سال 1398 انجام گرفت. این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل تمام کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود که نمونۀ آماری به دلیل محدود بودن جامعه به روش تمام شمار و 200 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه از مقیاس اشتیاق مارش و همکاران (2013)، مقیاس سرزندگی ذهنی ریان و همکاران (1997)، پرسشنامه لذت گرونینگن استیونز و همکاران (2000)، پیوستگی اجتماعی لی و رابینس در سال (1995) استفاده شد. روایی صوری، شاخص روایی محتوا، همگرا و روایی سازه و پایایی بررسی شد. تحلیل دادهها از نرمافزار SmartPls 3.0 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اشتیاق سازگار و لذت از اوقات فراغت ورزشی (33/0=β، 001/0=P) در کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران رابطه علی مثبت معنادار وجود دارد. در حالی که بین اشتیاق افراطی با لذت از اوقات فراغت ورزشی (09/0=β، 384/0=P) در کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران رابطه علی وجود ندارد. نتایج دیگر نشان داد که بین سرزندگی و لذت از اوقات فراغت ورزشی (03/0=β، 728/0=P) در کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران رابطه علی وجود ندارد. همچنین، بین پیوستگی اجتماعی و لذت از اوقات فراغت ورزشی (85/0=β، 001/0=P) در کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران رابطه علی مثبت معنادار وجود دارد. نقش میانجی پیوستگی اجتماعی در ارتباط بین اشتیاق سازگار، اشتیاق افراطی و سرزندگی با لذت از اوقات فراغت ورزشی در کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران نقش میانجی معنادار بود.
پرونده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه طراحی مدل مسیرهای موفقیت بسکتبال ایران بود. روش تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران سطح ستادی فدراسیون بسکتبال و متخصصین مدیریت ورزشی کشور بود. در بخش کیفی با 15 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظر چکیده کامل
هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه طراحی مدل مسیرهای موفقیت بسکتبال ایران بود. روش تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران سطح ستادی فدراسیون بسکتبال و متخصصین مدیریت ورزشی کشور بود. در بخش کیفی با 15 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در بخش کمی نیز با توجه به اینکه بین 5 تا 10 نمونه برای هر سوال مورد نیاز است تعداد 322 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه ای 59 سوالی برگرفته از مصاحبه بود. برای روانسنجی سازههای تحقیق از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. به منظور اطمینان از روایی سازه و تایید عاملهای شناسایی شده در مرحله قبل (تحلیل عامل اکتشافی)، عامل-ها با استفاده از آزمون تحلیل عامل تأییدی به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. همچنین برای بررسی مدل مفهومی تحقیق از تحلیل مسیر با استفاده مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که 7 عامل مدیریتی، محیط، اجتماعی و فرهنگی، آموزش، اقتصادی و سیاسی، استعدادیابی و ورزشکار بر موفقیت بسکتبال ایران تأثیر دارد.
پرونده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری بود.. جامعه آماری شامل نخبگان آگاه به ادبیات پژوهش بود (مدیران سطح فوقانی فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیری چکیده کامل
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری بود.. جامعه آماری شامل نخبگان آگاه به ادبیات پژوهش بود (مدیران سطح فوقانی فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیریت ورزشی، مربیان). نمونه آماری شامل 14 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. ابزار اندازهگیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. پایایی مصاحبه ها با روش توافق درون موضوعی 78/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج نشان داد که 178 کد در مرحله کد گذاری باز و 9 محور در کدگذاری محوری بدست آمد و در نهایت 9 عامل امکانات رفاهی، کانون هواداران، ایمنی و امنیت، فرهنگی و اجتماعی، فناوری اطلاعات، طراحی و جذابیت فضای ورزشگاه، بازاریابی، روابط عمومی، ارزیابی بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران تاثیر دارد.
پرونده مقاله
این مطالعه با هدف ارائه مدلی جهت توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان و با تاکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق این مطالعه توصبفی به روش پیمایشی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تمامی گرد چکیده کامل
این مطالعه با هدف ارائه مدلی جهت توسعه گردشگری ورزشی استان لرستان و با تاکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفت. روش تحقیق این مطالعه توصبفی به روش پیمایشی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود که به شکل میدانی اجرا شد. جامعه آماری تمامی گردشگران ورزشی در استان لرستان بود که با توجه به فرمول کوکران 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه بر اساس نظرات خبرگان شامل 5 بعد و 29 گویه بود. عوامل اجتماعی مورد بررسی در این مطالعه شامل، امنیت، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، خدمات گردشگری و تبلیغات می باشد. با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار پایایی ابعاد فرهنگی و اجتماعی 94/0، اقتصادی 97/0 امنیت 96/0 کیفیت خدمات گردشگری 92/0و تبلیغات 94/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای از، آزمون تی و سوارا و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج ازمون t نشان داد عوامل اجتماعی مورد بررسی در این مطالعه به ترتیب : امنیت (30/261)، فرهنگی و اجتماعی (28/121)، کیفیت خدمات گردشگری (25/759 )، اقتصادی (25/433)، تبلیغات ( 20/307) بر توسعه گردشگری ورزشی در استان لرستان اثر معناداری داشته اند. که از میان ابعاد توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی، بعد امنیت (262/30) در رتبه اول قرار داشته است. بر اساس نتایج مدل معادلات ساختاری مدل اصلی تحقیق از برازش مطلوبی برخودار بود که بر این اساس مدل مفهومی توسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر عوامل اجتماعی از بهینگی و برازش لازم برخوردار است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر واکاوی مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی آگاه به مس چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر واکاوی مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش را اساتید دانشگاهی آگاه به مساله ورزش معلولین، برخی مدیران حوزه ورزش معلولین(فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین) و همچنین ورزشکاران معلول و جانباز تشکیل میدادند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردید(12 مصاحبه با 12 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). و در بخش دوم (کمی) بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی نموده و این پرسشنامه(29 گویه و در قالب 8 مؤلفه) در بین معلولین ورزشکار (386 نفر)، توزیع گردید. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه 2.0 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که 29 کد مفهومی و 8 مقوله اصلی، از مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مشارکت معلولین در فعالیت بدنی میباشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل عوامل مؤثر بر تفکراستراتژیک در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر حسب انتخاب گلوله برفی تعداد 13 نفر به عنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. جامعة آما چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل عوامل مؤثر بر تفکراستراتژیک در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر حسب انتخاب گلوله برفی تعداد 13 نفر به عنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سطوح مدیریتی ارشد، میانی و عملیاتی بود. با توجه به اطلاعات حاصله از وزارت ورزش و جوانان، جامعة پژوهش شامل 151 نفر (29 نفر در سطح ارشد، 29 نفر در سطح میانی و 109 نفر در سطح عملیاتی) بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کدگذاری استفاده شد. همچنین در بخش کمی نیز از دلفی فازی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. روش دلفی فازی در سه مرحله انجام شد و در نهایت تعداد 53 گویه به عنوان عوامل مؤثر بر توسعة تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان مشخص شدند که این گویهها در 4 دستة عوامل مدیریتی، روانشناختی و شهودی، فردی و سیستمی تقسیم بندی شدند. بنابراین جهت توسعة تفکراستراتژیک در وزارت ورزش و جوانان نیاز است تا مدیریتی، روانشناختی و شهودی، فردی و سیستمی به صورت مناسبی اجرایی گردد.
پرونده مقاله
یکی از روش های تامین منابع باشگاه های ورزشی، بلیت فروشی است که از موثرترین عوامل رشد اقتصاد ملی و درآمدزاترین صنایع بشمار می آید. این پژوهش به منظور بررسی و اولویت بندی شاخص های کلیدی بلیت فروشی رخدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر بصورت آمیخته می باشد. د چکیده کامل
یکی از روش های تامین منابع باشگاه های ورزشی، بلیت فروشی است که از موثرترین عوامل رشد اقتصاد ملی و درآمدزاترین صنایع بشمار می آید. این پژوهش به منظور بررسی و اولویت بندی شاخص های کلیدی بلیت فروشی رخدادهای بزرگ ورزشی در ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر بصورت آمیخته می باشد. در بخش کیفی، از نظریه دادهبنیاد استفاده شد و جهت تحلیل محتوا از نرمافزار MAXQDA استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات، افراد متخصص( 11 نفر) به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی جهت تایید مدل تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS بکارگرفته شد و برای اولویتبندی عوامل از روش(AHP) استفاده شد و 370 نفرطبق قاعده سرانگشتی مولر 1996در نظر گرفته شدند. بر پایه مولفههای مدل پارادایمی 8 عامل علی، 4 عامل زمینهای، 7 عامل مداخلهگر، 8 عامل راهبردی شناسایی و پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و سودآوری) و بلندمدت (ایجاد تقاضای اجتماعی و افزایش تعداد تماشاگران، جذب حامیان مالی و امنیت درآمد) حاصل شد. در شرایط علی عامل فناوری با وزن نسبی (169/0)، در شرایط زمینهای عامل بکارگیری گیتهای استاندارد با وزن نسبی (279/0)، در شرایط مداخلهگر عامل هماهنگی با وزن نسبی (177/0)، در راهبردها عامل فرهنگسازی با وزن نسبی (161/0) و در پیامدها، پیامدهای مقطعی(کسب درآمد و کسب سودآوری) با وزن نسبی (562/0) در اولویت اول قرار داشتند.
پرونده مقاله