شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران
محورهای موضوعی :
علوم ورزش
احمد مسلمان
1
,
نصراله محمدی
2
,
فرشاد امامی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد آیتالهآملی،دانشگاهآزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد آیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
تاریخ دریافت : 1400/11/29
تاریخ پذیرش : 1400/11/29
تاریخ انتشار : 1400/11/01
کلید واژه:
فناوری اطلاعات,
بازاریابی,
بسکتبال,
طراحی و جذابیت فضای ورزشگاه,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری بود.. جامعه آماری شامل نخبگان آگاه به ادبیات پژوهش بود (مدیران سطح فوقانی فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیریت ورزشی، مربیان). نمونه آماری شامل 14 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. ابزار اندازهگیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. پایایی مصاحبه ها با روش توافق درون موضوعی 78/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج نشان داد که 178 کد در مرحله کد گذاری باز و 9 محور در کدگذاری محوری بدست آمد و در نهایت 9 عامل امکانات رفاهی، کانون هواداران، ایمنی و امنیت، فرهنگی و اجتماعی، فناوری اطلاعات، طراحی و جذابیت فضای ورزشگاه، بازاریابی، روابط عمومی، ارزیابی بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران تاثیر دارد.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to identify the factors affecting the management of fans of Iranian basketball clubs. The present study was applied in terms of purpose and qualitative research using the grounded theory method. The population included top-level managers of the basketball federation, sports management specialists, coaches, experts, and elites aware of the research literature in the field of basketball. The statistical sample consisted of 14 members of the qualitative community, to achieve theoretical saturation of the semi-structured interview. The research measurement tool in the qualitative section included a semi-structured interview. The reliability of the interviews was 0.78 by the method of intra-subject agreement. To analyze the data, a continuous comparison method was used during the three stages of open, axial, and selective coding. According to the results, 178 codes were obtained in the open coding stage, and 9 axes were identified in the axial coding stage. Finally, 9 factors were identified: welfare facilities, fan center, safety and security, cultural and social, information technology, design and aesthetics of stadiums, marketing, relationships, and evaluation.
منابع و مأخذ:
منابع
المیری، م؛ نادریان جهرمی، م؛ سلطان حسینی، م؛ نصر اصفهانی، ع؛ رحیکی، م. (1388). بررسیعواملمؤثر بر حضور تماشاگرانفوتبال در ورزشگاهها. مدیریتورزشی، 3(2)،120- 136.
الهی، ع؛ فتحی، ف. (1398). انگیزه های حضور تماشاگران ایرانی در لیگ جهانی والیبال و رابطه آن با سابقه، میزان و حضور مجدد، فصلنامه مدیریت و توسعۀ ورزش، زمستان 1398 ، شماره 4، پیاپی 20 ، صص:64-51.
جابری، ا؛ نادران جهرمی، م؛ مظلومی سوینی، ف. (1392). نقش کیفیت خدمات ورزشگاه ها در جذب و حفظ تماشاگران فوتبال. پژوهش در مدیریت ورزشی، 2(5)، 156-167.
درویشی، ا؛ ناصریپور، م؛ دوستی، م. (1396). شناسایی راهکارهای حفظ و افزایش هواداران فوتبال باشگاه فرهنگی - ورزشی پرسپولیس. مدیریت ورزشی، 9(4)، 679- 695.
زهرهوندیان، ک؛ کوزهچیان، ه؛ احسانی،م. (1398). طراحی مدل تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال و کیفیت خدمات با تأکید بر کیفیت زیباشناختی. فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 7(1)، 68-85.
علی دوست قهفرخی، ا. ع؛ احمدی، ع. (1391). رابطة بین کیفیت خدمات ورضایتمندی رضایتمندی تماشاگران تماشاگران درورزشگاه ورزشگاههای میزبان لیگ قهرمانان قهرمانان آسیا. مدیریت ورزشی، 14(2)، 31-47.
منظمی، ا، ح؛ نظریان مادوانی، ع؛ نقیپور گیوی، ب (1398). طراحی مدل معادلات ساختاری هویت منطقه ای و هویت ملی در هواداران تیم های ملی والیبال ایران ، مدیریت ورزشی -پاییز1398دورة 11(3)، 609–597 /96
Aluri, A., Price, B. S., & McIntyre, N. H. (2019). Using Machine Learning to Cocreate Value throug Dynamic Customer Engagement in a Brand Loyalty Program. Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(1), 78-100.h
AthanasopoulouPinelopi, Skourtis George, Zefeiropoulou ,Simokos George, AssiourasIoannis(2012). Investigating the Importance of Sports Facilities &Staff for Football Fans. African Journal of Hospitality –vol. 2(1) pp: 107-116. 15. Cralg, A. Martin. (2013). Investigating National Football League (NFl) Fan Loyalty. Journal of Marketing and Competiveness vol. 7(1). pp: 180-189. Buhler, A., and G. Nufer. 2010. Relationship Marketing in Sport. First Edition, published by Elsevier. Pp: 63-87.
(2018). ''The importance of CSR practices carried out by sport teams and its influence on brand love: The Real Madrid Foundation''. Social Responsibility Journal, 14(1), 61–79.
Do Kim, Y., Magnusen, M. J., Kim, Y., & Kim, M. (2020). Developing a sport fan equity index. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Faraji, R., Hemmatinezhad, M., & Taylor, T. (2018). Critical factors affecting stadiums security. Journal of applied security research, 13(4), 473-488.
Fornell C, Larcker D. Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research. 1981; 18(2): 39-41.
Funk, D. C. (2008). “Consumer Behaviour in Sport and Events: Marketing Action”. (1 ed.): Elsevier (Oxford). pp: 30-183
George D, Mallery M. Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. 2003.
Johnson, L. M., Chou, W. H. W., Mastromartino, B., & Zhang, J. J. (2020). Sport fan consumption: Contemporary research and emerging trends. In Handbook of Research on the Impact of Fandom in Society and Consumerism(pp. 149-170). IGI Global.
Kim, Y. K., G. Trail and Y. Jae Ko. 2011a. The Influence of Relationship Quality on Sport Consumption Behaviors: An Empirical Examination of the Relationship Quality Framework. Journal of Sport Management, 25: 576-592
Palmatier, R. W., C.B. Jarvis., J.R. Bechkoff and F.R. Kardes. 2009. The Role of Customer Gratitude in Relationship Marketing. Journal of Marketing, 73(5): 11-18..
Shajie, K., Talebpour, M., Azimzadeh, S. M., Keshtidar, M., & Jabbari Nooghabi, H. (2019). Spectators on the Run: Factors Affecting Football Attendance in Iranian Football Matches. Annals of Applied Sport Science, 0-0.
Silveira, M. P., Cardoso, M. V., & Quevedo-Silva, F. (2019). Factors influencing attendance at stadiums and arenas. Marketing Intelligence & Planning.
Soyguden, A., Schneider, R. C., Barut, Y., & Imamoglu, O. (2019). Factors Affecting Stadium Attendance of Professional Football Club Supporters. Baltic Journal of Sport and Health Sciences, 3(114).
Stevens P.J. Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences, Fifth Edition. 2009; 191: 254-
Valenti, M., Scelles, N., & Morrow, S. (2019). The determinants of stadium attendance in elite women’s football: Evidence from the UEFA Women's Champions League. Sport Management Review.
Yao, H. P., Liu, Y. Z., & Han, C. S. (2012). Analysis of the Influencing Factors of Multimedia Technical Equipments on the 13th CUBA Basketball Match in Southwest Division. Procedia Engineering, 29, 4292-4296.
Yim, B. H., & Byon, K. K. (2020). Validation of the Sport Fan Model of Goal-Directed Behavior: Comparison to Theory of Reasoned Action, Theory of Planned Behavior, and Model of Goal-Directed Behavior. Journal of Global Sport Management, 1-21.
_||_References
Ali Dost Qahfarkhi, A. E.; Ahmadi, A. (2013). Relationship between service quality and spectator satisfaction Spectators at the stadiums hosting the AFC Champions League. Sports Management, 14 (2), 31-47.
Al-Miri, M.; Naderian Jahromi, M.; Sultan Hosseini, M.; Nasr Isfahani, AS; Rahiki, M. (2010). Investigating the factors affecting the presence of football spectators in stadiums. Sports Management, 3 (2), 120-136.
Aluri, A., Price, B. S., & McIntyre, N. H. (2019). Using Machine Learning to Cocreate Value throug Dynamic Customer Engagement in a Brand Loyalty Program. Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(1), 78-100.h
Athanasopoulou, P., Skourtis, G., Zefeiropoulou, S. G., Assiouras, I. (2012). Investigating the Importance of Sports Facilities &Staff for Football Fans. African Journal of Hospitality –vol. 2(1) pp: 107-116. 15.
(2018). The importance of CSR practices carried out by sport teams and its influence on brand love: The Real Madrid Foundation. Social Responsibility Journal, 14(1), 61–79
Buhler, A., and G. Nufer. (2010). Relationship Marketing in Sport. First Edition, published by Elsevier. Pp: 63-87.
Cralg, A. Martin. (2013). Investigating National Football League (NFl) Fan Loyalty. Journal of Marketing and Competiveness vol. 7(1). pp: 180-189.
Darwish, A.; Naseripour, M.; Friendship, m. (2018). Identifying strategies to maintain and increase the football fans of Persepolis Cultural-Sports Club. Sports Management, 9 (4), 679- 695.
Do Kim, Y., Magnusen, M. J., Kim, Y., & Kim, M. (2020). Developing a sport fan equity index. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Elahi, A.; Fathi, F. (2020). Motivations for the presence of Iranian spectators in the World Volleyball League and its relationship with the history, extent and reappearance, Quarterly Journal of Sports Management and Development, Winter 1398, No. 4, 20 consecutives, pp: 64-51.
Faraji, R., Hemmatinezhad, M., & Taylor, T. (2018). Critical factors affecting stadiums security. Journal of applied security research, 13(4), 473-488.
Fornell C, Larcker D. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research; 18(2): 39-41.
Funk, D. C. (2008). Consumer Behaviour in Sport and Events: Marketing Action. (1 ed.): Elsevier (Oxford). pp: 30-183
George D, Mallery M. (2003). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference.
Jaberi, A.; Naderian Jahromi, M.; Mazlumi Sweeney, F. (2014). The role of the quality of stadium services in attracting and retaining football spectators. Research in Sports Management, 2 (5), 156-167.
Johnson, L. M., Chou, W. H. W., Mastromartino, B., & Zhang, J. J. (2020). Sport fan consumption: Contemporary research and emerging trends. In Handbook of Research on the Impact of Fandom in Society and Consumerism(pp. 149-170). IGI Global.
Kim, Y. K., G. Trail and Y. Jae Ko. (2011). The Influence of Relationship Quality on Sport Consumption Behaviors: An Empirical Examination of the Relationship Quality Framework. Journal of Sport Management, 25: 576-592.
Monazami, A. H.; Nazarian Madvani, A.; Naghipour Givi, B. (2020). Designing a Structural Equation Model of Regional Identity and National Identity in Fans of Iranian National Volleyball Teams, Sports Management. 11 (3), 609-597.
Palmatier, R. W., C.B. Jarvis., J.R. Bechkoff and F.R. Kardes. (2009). The Role of Customer Gratitude in Relationship Marketing. Journal of Marketing, 73(5): 11-18.
Shajie, K., Talebpour, M., Azimzadeh, S. M., Keshtidar, M., & Jabbari Nooghabi, H. (2019). Spectators on the Run: Factors Affecting Football Attendance in Iranian Football Matches. Annals of Applied Sport Science, 0-0.
Silveira, M. P., Cardoso, M. V., & Quevedo-Silva, F. (2019). Factors influencing attendance at stadiums and arenas. Marketing Intelligence & Planning.
Soyguden, A., Schneider, R. C., Barut, Y., & Imamoglu, O. (2019). Factors Affecting Stadium Attendance of Professional Football Club Supporters. Baltic Journal of Sport and Health Sciences, 3(114).
Stevens P.J. (2009). Applied Multivariate Statistics for the Social Sciences, Fifth Edition; 191: 254-
Valenti, M., Scelles, N., & Morrow, S. (2019). The determinants of stadium attendance in elite women’s football: Evidence from the UEFA Women's Champions League. Sport Management Review.
Yao, H. P., Liu, Y. Z., & Han, C. S. (2012). Analysis of the Influencing Factors of Multimedia Technical Equipments on the 13th CUBA Basketball Match in Southwest Division. Procedia Engineering, 29, 4292-4296.
Yim, B. H., & Byon, K. K. (2020). Validation of the Sport Fan Model of Goal-Directed Behavior: Comparison to Theory of Reasoned Action, Theory of Planned Behavior, and Model of Goal-Directed Behavior. Journal of Global Sport Management, 1-21.
Zohrevandian, K.; Kouzehchian, H.; Ehsani, M. (2020). Designing a model for football spectators' behavioral decisions and service quality with an emphasis on aesthetic quality. Journal of Sport Management and Development, 7 (1), 68-85.