طراحی و اعتباریابی پرسشنامه مدیریت اخلاقی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : علوم ورزشسجاد الماسی 1 , همایون عباسی 2 , حمید فروغی پور 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه رازی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
کلید واژه: اخلاق, پرسشنامه, اعتبارسنجی, مدیریت اخلاقی, معاونت تربیت بدنی,
چکیده مقاله :
این پژوهش از نوع مطالعات اکتشافی و با اهداف کاربردی است. این مطالعه در سه قسمت تعیین الگوی مفهومی و طراحی پرسشنامه، تعیین روایی و تعیین روایی سازه و پایایی پرسشنامه محتوا با شاخصهایCVR و CVI انجام گرفت. جامعه هدف این مطالعه شامل ده نفر مدیران و خبرگان در وزارت آموزش و پرورش و معاونین تربیت بدنی ادارات کل غرب کشور بصورت روش نمونهگیری هدفمند و به صورت گلوله برفی بودند. برای تعیین روایی محتوا (شاخصCVR و CVI) جامعه هدف شامل 495 نفر از کلیه مدیران و کارکنان حوزه ستادی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پروش و ادارات کل آموزش و پرورش و مجموعه زیر نظرشان در شهرستانها، شهرها و بخشهای تابعه غرب کشور (ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، کردستان) در سال 1397-1398 بودند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 216 نفر تعیین شد. در این مطالعه برای تعیین شاخصهایCVR و CVI از نرم افزار Excel و برای اجرای تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین روایی سازه و پایایی ابزار پژوهش از نرم افزار Spss 22در سطح معناداری 05/0 استفاده گردید. براساس نتایج مقدار CVI در کل پرسشنامه 91/0 بدست آمده است و پایایی تمامی سازه ها و در نهایت کل پرسشنامه 94/0 محقق ساخته، مورد تأیید قرارگرفت. نتایج حاصل از این پرسشنامه نشان می دهد که از این پرسشنامه جهت ارتقای مدیریت اخلاقی در مدیریت اخلاقی در معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ایران استفاده کرد.
Due to the valuable position of sports in Iranian society, as well as the administrator of the sports community in sports organizations, ethics are expected to be emphasized in these organizations. Thus, the purpose of this study was to design and validate the ethical management questionnaire in the deputy of physical education and health of the general offices of the Education in the western provinces of Iran. This research was a kind of exploratory study with practical purposes. The targeted population consisted of the 10 managers and experts in the Ministry of Education and physical education deputies of the general offices in the west of the country. Purposive and snowball sampling methods were used for determining content validity (n=495) in 2017-2018. Using the Morgan table the size of the sample of 216 individuals was determined. In this study, Excel software for determining CVI and CVR indexes and IBM SPSS Software V.22 were used. According to the results, the value of the CVI in the questionnaire was 0.91, and the reliability of all structures and eventually, all parts of the questionnaire were 0.94 and it was confirmed. Considering that questionnaire obtained from effective variables on the ethical management in the deputy of the physical education and health of Iran’s ministry of education was confirmed. Accordingly, this questionnaire can be used in promoting ethical management in the deputy of the physical education and health of the general offices of the Education of the western provinces of the country.
منابع:
- مرادی, م. ( ۱۳۹۸). پیامدهای رهبری اخلاقی و نقش آن در کاهش انحراف سازمانی، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، دوره: 14، شماره: 1
- ایمانی لیل آبادی, ع.؛ شاه صفی،ح.؛ تاج آبادی، ح. (1396)، اصول اخلاق سازمانی در اسلام، فصلنامه مطالعات منابع انسانی، دوره: 7، شماره: 25
- نیازآذری، ک. ؛عنایتی، ت. ؛بهنام فر، ر. ؛کهرودی، ز. (1393). رابطه اخلاق حرفه ای و تعهد سازمانی. مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دوره 27، شماره 87، صص: 34-42.
- خیاط مقدم، س. ؛طباطبایی نسب، س. م. (1395). مولفه های اخلاق حرفه ای در مدیریت. اخلاق در علوم و فناوری، سال 11، شماره 1، صص: 127-136.
- محمودی، ا.؛ کشکر، س.، سلطانی، م.؛ اسلامی، ا. (1394). ارتباط بین اخلاق حرفه ای فروشندگان لوازم ورزشی با شکل گیری روابط پایدار میان مشتری و فروشنده. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، دوره 3، شماره 10، صص: 21-33.
- میرطاهری، ل.؛جمالی، ا.؛ آراسته، ح. ر. (1394). بررسی حیطهها و مؤلفههای اصلی توسعه و بالندگی اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مقایسه آن با وضع مطلوب. آموزش و توسعه منابع انسانی، سال 2، شماره 4، صص: 101-126.
- مهاجران، ب.؛ شهودی، م. (1394). مدلیابی ارتباط بین اخلاق حرفهای و معنویت در کار با مسؤولیت اجتماعی در میان پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر کرمانشاه. فصلنامه مدیریت پرستاری سال سوم، دوره سوم، شماره دوم. ص 32-21.
- محمدی، م.؛ گل وردی، م. (1392). مولفههای اخلاق حرفهای در سازمان با الگو گرفتن از مبانی دینی. اسلام و مدیریت، سال 3، شماره 3، صص: 180-161.
- سلیمی، م. (1396). اثر فرهنگ سازمانی در مسئولیت اجتماعی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان: نقش میانجی گر اخلاق حرفه ای. مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 15، شماره 4، صص: 925-946.
- شاهین مهر، ب.؛ حسنی، م. (1394). مدلیابی روابط بین اخلاق حرفهای و مسئولیت اجتماعی با پاسخگویی سازمانی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال 10، شماره1، صص: 11-1.
- تبرعی، م. ج. ؛ فخری نژاد، ر.؛ محمدپور لیم، ه. (1396). بررسی تأثیر اخلاق حرفه ای بر ویژگی های شخصیتی کارکنان دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی حضرت زینب شهرستان لنگرود. مجله طب نظامی دوره 91 ، شماره 9، ص62-57.
- مرادی، م. (1395). آموزش روایی و پایایی پژوهش. آکادمی تجزیه و تحلیل آماری ایران. www.analysisacademy.com
- Bowden, P. (2015). Ethics Across the Organisational Spectrum', The Ethical Contribution of Organizations to Society (Research in Ethical Issues in Organizations, 14: Emerald Group Publishing Limited.
- Chokprajakchat, S., Sumretphol, N. (2018). Implementation of the code of professional ethics for Thai civil servants. Journal of social sciences, 38(2): 129-135.
- Constantinescu, M., Kaptein, M. (2019). Ethics management and ethical management: Mapping criteria and interventions to support responsible management practice. Journal of Business Ethics, 112: 609-626.
- Constantinescu, M., Kaptein, M. (2019). Virtue ethics and CSR: The Two Sides of Sustainable Organizational Performance. In: W. Wermayer, S. Looser, M. Del Baldo (Eds.). -- Chokojico, S., Sumretphol, N. (2018). Implementation of the cod of professional ethics for thai civil servants. Journal of social sciences, 38(2) 129-136.
- Ferguson, S., Thornley, C.& Gibb, F. (2016). Beyond codes of ethics: how library and information professionals navigate ethical dilemmas in a complex and dynamic information environment. Journal of information management, 36(4): 543-556.
- Fuchs, M., Schalljo, M. (2016). Western’ professional ethics challenged by foreign acquisitions: German managers’ patterns of interpretation surrounding Chinese and Indian investors. Journal of homepage Geoforum, 75(11): 20–28.
- Geddes, B. H. (2017). Integrity or Compliance Based Ethics: Which is Better for Today’s Business? Open Journal of Business and Management, 5: 420-429.
- Ghanbari, S., Ardalan, M. & Soltanzadeh, V. (2015). Professional Ethics of the Faculty Members and Their Relationship with the Quality of Higher Eduction. Ethics Technology Sciences;10(2): 23-34.
- Huhtala, M., Feldt, T. (2016). The Path from Ethical Organisational Culture to Employee Commitment: Mediating Roles of Value Congruence and Work Engagement. Scandinavian Journal of Work and Organizational Psychology, 1: 1-14.
- Kaptein, M. (2017). When Organizations Are Too Good: Applying Aristotle’Doctrine of the Mean to The Corporate Ethical Virtues Model. Business Ethics: A European Review, 26: 300–311.
- Keow Ngang, T., Chan, T. (2015). The Importance of Ethics, Moral and Professional Skills of Novice Teachers. Journal of procedia-social and behavioral sciences, 205(78): 8-12.
- Nuseir. M., Ghandour. A. (2019). Ethical issues in modern business management. Int. J. Procurement Management, 12(5): 592-605.
- Rodriguez, J.V., Juricic, Z. (2018). Perceptions and attitudes of community pharmacists toward professional ethics and ethical dilemmas in the workplace. Journal of research in social and administrative pharmacy, 14(5): 441-450.
- Sandu, A., Caras, A. (2014). Some Considerations on the Construction of Ethics Policies. Shared Ethics and Communicative Action. Journal of procedia-social and behavioral sciences, 149(14): 846-854.
- Salimi, M., Soltanhoseini, M. & Moosavi, Z. (2013). Physical education and sport from Quran approach, recognition and purgation of the Iran’s champion sport environment according to Quran’s educations. Journal of cultural studies in sport, 11(1): 1-21.
- Simon, R.L., Torres, C.R. & Hager, P.F. (2015). Fair play: The ethics of sport. 5thed. USA: Westview Press.p121.
- Yang, C., Ding, G. & Lo, K.W. (2016). Ethical Leadership and Multidimensional Organizational Citizenship Behaviors: The Mediating Effects of Self-Efficacy, Respect, and Leader–Member Exchange", Journal of group &organization management, 41(3): 344-357.
- Yukhymenko-Lescroart, M.A., Brown, M. E. & Paskus, T. S. (2015). The relationship between ethical and abusive coaching behaviors and student-athlete well-being. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 4(1), 1-14.
References
- Beyabangard, E. (2009). Research methods in psychology and educational sciences (4th ed.) (Vol.1). Tehran: Doran Publishing. (In Persian).
- Bowden, P. (2015). Ethics Across the Organisational Spectrum', The Ethical Contribution of Organizations to Society (Research in Ethical Issues in Organizations, 14: Emerald Group Publishing Limited.
-Chokprajakchat, S., Sumretphol, N. (2018). Implementation of the code of professional ethics for Thai civil servants. Journal of social sciences, 38(2): 129-135.
-Constantinescu, M., Kaptein, M. (2019). Ethics management and ethical management: Mapping criteria and interventions to support responsible management practice. Journal of Business Ethics, 112: 609-626.
-Constantinescu, M., Kaptein, M. (2019). Virtue ethics and CSR: The Two Sides of Sustainable Organizational Performance. In: W. Wermayer, S. Looser, M. Del Baldo (Eds.). 16-Chokojico, S., Sumretphol, N. Implementation of the cod of professional ethics for Thai civil servants. Journal of social sciences, 38(2) 129-136.
-Ferguson, S., Thornley, C.& Gibb, F. (2016). Beyond codes of ethics: how library and information professionals navigate ethical dilemmas in a complex and dynamic information environment. Journal of information management, 36(4): 543-556.
-Fuchs, M., Schalljo, M. (2016). Western’ professional ethics challenged by foreign acquisitions: German managers’ patterns of interpretation surrounding Chinese and Indian investors. Journal of homepage Geoforum, 75(11): 20–28.
-Geddes, B. H. (2017). Integrity or Compliance Based Ethics: Which is Better for Today’s Business? Open Journal of Business and Management, 5: 420-429.
-Ghanbari, S., Ardalan, M. & Soltanzadeh, V. (2015). Professional Ethics of the Faculty Members and Their Relationship with the Quality of Higher Education. Ethics Technology Sciences;10(2): 23-34.
-Huhtala, M., Feldt, T. (2016). The Path from Ethical Organizational Culture to Employee Commitment: Mediating Roles of Value Congruence and Work Engagement. Scandinavian Journal of Work and Organizational Psychology, 1: 1-14.
-Imani Iael Abadi, A., ShahSafi, H., & Taj Abadi, H. (2018). The principles of organizational ethics in Islam. Journal of Human Resources Studies, 6(25), 141-164. (In Persian).
-Kaptein, M. (2017). When Organizations Are Too Good: Applying Aristotle’Doctrine of the Mean to The Corporate Ethical Virtues Model? Business Ethics: A European Review, 26: 300–311.
-Khayat Moghadam, S., & Tabatabaee Nasab, S. M. (2014). Elements of professional ethics in management. Elements of Professional Ethics in Management, 11(1), 137-147. (In Persian).
-Keow Ngang, T., Chan, T. (2015). The Importance of Ethics, Moral and Professional Skills of Novice Teachers. Journal of procedia-social and behavioral sciences, 205(78): 8-12.
-Mahmoodi, A., Keshghar, S., & Soltani, M. (2015). The relationship between the professional ethics of sportswear retailers and the formation of lasting relationships between customer and seller. New Approaches to Sport Management, 3(10), 21-33. (In Persian).
- Mirtaheri, L., Jamali, Z., & Araste, H.R. (2015). Investigating the main areas and components of the development and development of the professional ethics of the academic staff of the universities and comparing it with the desirable status. Journal of Training and Development of Human Resources, 2(4), 101-126. (In Persian).
-Mohajeran, B., & Shohoodi, M. (2015). Modeling the relationship between professional ethics and spirituality at work with social responsibility among nurses in Kermanshah state hospitals. Journal of Nursing Management, 3(2), 21-32. (In Persian).
- Mohammadi, M., & Golverdi, M. (2013). The components of professional ethics in an organization modeled on religious principles. Journal of Islam and Management, 3(3), 161-180. (In Persian).
-Moradi, M. (2019). The consequences of ethical leadership and permissiom on oeganization deviations. Ethics in Science and Technology, 14(1), 50-57. (In Persian).
-Nuseir. M., Ghandour. A. (2019). Ethical issues in modern business management. Int. J. Procurement Management, 12(5): 592-605.
-Rodriguez, J.V., Juricic, Z. (2018). Perceptions and attitudes of community pharmacists toward professional ethics and ethical dilemmas in the workplace. Journal of research in social and administrative pharmacy, 14(5): 441-450.
-Salimi, M. (2016). Providing a model of ethics development in sports organizations. Journal of Ethics in Science and Technology, 12(1), 49-61. (In Persian).
-Sandu, A., Caras, A. (2014). Some Considerations on the Construction of Ethics Policies. Shared Ethics and Communicative Action. Journal of procedia-social and behavioral sciences, 149(14): 846-854.
-Shahin Mehr, B., & Hasani, M. (2015). Modeling the relationship between professional ethics and social responsibility with organizational accountability. Journal of Ethics in Science and Technology, 10(1), 1-11. (In Persian).
-Tabaroei, M. J., Fakhrinejad, R., & Mohamad Poorlim, H. (2017). The impact of professional ethics on personality characteristics of Zeinab nursing and midwifery school staff in Langrood. Journal of Military Medicine, 91(9), 57-62. (In Persian).
-Salimi, M., Soltanhoseini, M. & Moosavi, Z. (2013). Physical education and sport from Quran approach, recognition and purgation of the Iran’s champion sport environment according to Quran’s educations. Journal of cultural studies in sport, 11(1): 1-21.
-Simon, R.L., Torres, C.R. & Hager, P.F. (2015). Fair play: The ethics of sport. 5thed. USA: Westview Press.p121.
-Yang, C., Ding, G. & Lo, K.W. (2016). Ethical Leadership and Multidimensional Organizational Citizenship Behaviors: The Mediating Effects of Self-Efficacy, Respect, and Leader–Member Exchange", Journal of group &organization management, 41(3): 344-357.
-Yukhymenko-Lescroart, M.A., Brown, M. E. & Paskus, T. S. (2015). The relationship between ethical and abusive coaching behaviors and student-athlete well-being. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 4(1), 1-14.