• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه مدل بهینه برای جلب اعتماد عمومی به سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی
        عنایت داودی افسانه مظفری علی اصغر کیا شهناز هاشمی
        یکی از طرقی که مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی، به عنوان مستخدمین مردم و شهروندان می‌توانند در جهت صیانت از حقوق شهروندان اتخاذ نمایند، رسیدگی مؤثر به شکایات شهروندان می‌باشد. درواقع پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایات مردمی به عنوان یکی از صور صیانت از حقوق شهروندی است. این پ چکیده کامل
        یکی از طرقی که مسئولین دولت و دستگاه‌های دولتی، به عنوان مستخدمین مردم و شهروندان می‌توانند در جهت صیانت از حقوق شهروندان اتخاذ نمایند، رسیدگی مؤثر به شکایات شهروندان می‌باشد. درواقع پاسخ‌گویی و رسیدگی به شکایات مردمی به عنوان یکی از صور صیانت از حقوق شهروندی است. این پژوهش به دنبال ارائه مدل بهینه برای جلب اعتماد عمومی به سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی است. در این تحقیق از روش پیمایش و ابزار پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را مشتریان و کاربران سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی استان مازندران تشکیل می‌دهند که در سال 1396 تعداد آن‌ها برابر با 24884 نفر بوده است که 378 نفر از آن‌ها در مطالعه شرکت کردند. پرسش‌نامه‌ها بر اساس روش نمونه‌گیری سیستماتیک در جامعه نمونه توزیع گردید. نتایج به دست آمده منجر به تدوین یک مدل شد. مدل تدوینی برای تبیین تغییرات میزان موفقیت در جلب اعتماد عمومی به سامانه شکایات سازمان بازرسی نشان‌دهنده تأثیر معنادار متغیر بیرونی ویژگی‌های مشتری و متغیرهای درونی فناوری، کیفیت وب - سایت و ویژگی‌های سازمان بر اعتماد عمومی به سامانه است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان می‌دهد با بهبود کیفیت وب‌سایت، وضعیت فناوری و ویژگی‌های سازمان می‌توان انتظار داشت ویژگی‌های مد نظر مشتریان بیشتر تأمین شود و میزان اعتماد آن‌ها به سامانه رسیدگی به شکایات افزایش یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مقایسه میزان توجه به اخبار کانال‌های مختلف تلویزیون در مخاطبان جوان: نقش جنس و میزان پیگیری
        شهلا پاکدامن صدیقه السادات میرزایی روح الله منصوری سپهر
        میزان توجه به اخبار کانال‌های مختلف تلویزیون در مخاطبان جوان: با در نظر گرفتن نقش جنس و میزان پیگیری خبر در ایجاد آگاهی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که از ضرورت‌های حفظ حیات و تحول جامعه به شمار می‌روند، نقش مهمی ایفا می‌کند. در عین حال، کشورمان ایران بحران‌های متعددی ر چکیده کامل
        میزان توجه به اخبار کانال‌های مختلف تلویزیون در مخاطبان جوان: با در نظر گرفتن نقش جنس و میزان پیگیری خبر در ایجاد آگاهی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که از ضرورت‌های حفظ حیات و تحول جامعه به شمار می‌روند، نقش مهمی ایفا می‌کند. در عین حال، کشورمان ایران بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته و اکنون نیز درگیر چالش‌های متعددی در زمینه مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و هر روزه اخبار متعددی در این زمینه منتشر می‌کند و ضرورت دارد به گونه‌ای عمل کند که بتواند با منابع خبری خارجی از جمله فضای مجازی رقابت کند. بنابراین نیاز است که عوامل جلب توجه مخاطب شناخته شود تا بتوان در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور افزایش توجه و پیگیری و به دنبال آن اقناع بیشتر مخاطبان را صورت داد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تعیین اینکه مخاطبان زن و مرد به اخبار کدام کانال‌های تلویزیونی بیشتر توجه می‌کنند و میزان توجه در افرادی که پیگیری بیشتری دارند نسبت به افراد با پیگیری کم‌تر چگونه است به انجام رسید. بنابراین پژوهش به صورت آزمایشی و با دو طرح بین آزمودنی و درون آزمودنی انجام شد. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می‌دادند که از میان آن‌ها 60 نفر ابتدا به صورت خوشه‌ای و سپس هدفمند انتخاب شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش‌نامه محقق ساخته پیگیری اخبار صدا و سیما، دستگاه ردیابی حرکات چشم و قطعه‌های اخبار بود که روی نمونه اجرا و داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS 21 و با روش تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شدند. نتایج نشان داد زنان بیش از مردان به اخبار شبکه 2 و 3 توجه می‌کنند در مقابل مردان توجه بیشتری به اخبار شبکه یک و خبر دارند. همچنین نتایج نشان داد که پیگیری بیشتر در مردان با توجه بیشتر به شبکه یک و خبر همراه است در حالیکه در زنان بالعکس هر چه میزان پیگیری افزایش یابد از توجه آن‌ها به اخبار شبکه 2 و 3 کاسته می‌شود. بنابراین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش مخاطبان اخبار و اقناع آن‌ها باید زن یا مرد بودن مخاطب و مؤلفه‌های جلب توجه افراد را در نظر داشته باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی مؤلفه‌ها و چالش‌های اخلاق حرفه‌ای در عکاسی خبری
        آزاده ارشدی سارا محمدپور
        پژوهش حاضر به بررسی مؤلفه‌ها و چالش‌های اخلاق حرفه‌ای در عکاسی خبری پرداخته است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی عکاسان خبری شاخص هستند، که تعداد 13 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند و در بخش کمی نیز جامعه آماری عکاسان خبری عضو انجمن صنفی چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی مؤلفه‌ها و چالش‌های اخلاق حرفه‌ای در عکاسی خبری پرداخته است. روش تحقیق پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی عکاسان خبری شاخص هستند، که تعداد 13 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند و در بخش کمی نیز جامعه آماری عکاسان خبری عضو انجمن صنفی عکاسان خبری می‌باشند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و پرسش‌نامه محقق ساخته بوده است. در بخش کیفی تعداد 26 شاخص شناسایی شدند که بعد از استفاده از آزمون دو جمله‌ای تمامی شاخص‌ها مورد تأیید قرار گرفتند. یافته‌های آزمون دو جمله‌ای نشان داد که تمامی شاخص‌های شناسایی شده که شامل احترام به حریم خصوصی سوژه، جلب اعتماد سوژه، رعایت صداقت و راستی، حفظ آبروی سوژه، اطلاع‌رسانی و انعکاس حقیقت، پرداختن به موضوعات نامکشوف، انعکاس واقعه بدون کم و کاست، رعایت بی‌طرفی در عکاسی خبری، دقت در بازنمایی موضوعات، عدم دستکاری عکس، احترام به سایر عکاسان خبری، عدم دریافت هدیه به وسیله عکاس، عدم انتشار چهره سوژه بدون اجازه، عدم انعکاس عکس‌های هولناک، رعایت مسئولیت‌پذیری، جلب اعتماد مخاطبین، عدم افشای منبع اطلاعات، عدم دستکاری در صحنه واقعه، عدم جریحه‌دار کردن عفت عمومی، پرهیز از کلیشه‌سازی، کمک انسانی به سوژه، هماهنگی کار تیمی بین عکاس و خبرنگار، عدم افشای موارد امنیتی، اشراف به موضوع عکاسی، عدم پرداخت پول به منابع و افراد و داشتن مرام‌نامه اخلاقی از نظر خبرگان پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. نتایج آزمون تی‌تک نمونه‌ای نشان داد که تمامی شاخص‌ها در وضعیت بالاتر از حد متوسط (عدد 3) قرار داشته‌اند و در نهایت نتایج نرم‌افزار لیزرل نشان داد که مدل تحقیق دارای برازش قابل قبولی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارائه راهبردهای پوشش خبری آسیب‌های اجتماعی برای رسانه ملی
        فاطمه اسماعیلی علی اکبر رزمجو ابراهیم فتحی
        آسیب‌های اجتماعی مانند زخمی همیشه تازه بر پیکره نظام اجتماعی کشور نمایان و گریبان‌گیر افراد بسیاری است. ماهیت پیچیده و چندعاملی آسیب‌های اجتماعی، ضرورت مواجهه تخصصی با این موضوعات را دوچندان می‌کند. چه‌بسا فقدان استانداردها و نقشه راهی روشن برای انعکاس اخبار آسیب‌هایی چ چکیده کامل
        آسیب‌های اجتماعی مانند زخمی همیشه تازه بر پیکره نظام اجتماعی کشور نمایان و گریبان‌گیر افراد بسیاری است. ماهیت پیچیده و چندعاملی آسیب‌های اجتماعی، ضرورت مواجهه تخصصی با این موضوعات را دوچندان می‌کند. چه‌بسا فقدان استانداردها و نقشه راهی روشن برای انعکاس اخبار آسیب‌هایی چون اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی، شدت و جهت آسیب‌ها را نیز دستخوش عوامل مخرب جدید کند. موضوع ارائه راهبردهای پوشش خبری آسیب‌های اجتماعی برای رسانه ملی نیز از همین حیث اهمیت دارد تا بتواند بر ارتقای استانداردهای تهیه اخبار مربوط اثرگذار باشد. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه اسناد کتابخانه‌ای و تکنیک مصاحبه عمیق با خبرگان انجام و برای تجزیه‌وتحلیل از روش سوات استفاده شد. پس از کدگذاری داده‌ها، در یک دسته‌بندی کلی 12 نقطه قوت، 45 نقطه ضعف، 10 فرصت بیرونی و 29 تهدید خارجی استخراج شدند و در ماتریس سوات قرار گرفتند. پس از انجام محاسبات سوات، امتیاز نهایی حاصله نشان داد که موقعیت فعلی پوشش خبری آسیب‌های اجتماعی در نقطه استراتژیک WT قرار دارد و حاکی از آن است که سازمان صداوسیما با تهدیدهای عمده محیطی روبه‌رو است و منابع آن نیز ضعیف‌اند. بنابراین لازم است سازمان صداوسیما با اتخاذ راهبردهای تدافعی، به سمت کاهش ضعف‌ها و احتراز از تهدیدهای خارجی حرکت کند تا بتواند در بازگشت اعتماد مخاطب و افزایش اثرگذاری اخبار خود نقش ایفا کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تدوین الگوی بومی ساختاری - تفسیری شیوه‌های اقناعی به کار رفته در پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن در رفتار رأی‌دهی مردم در انتخابات شورای شهر (مطالعه‌ی موردی: شهروندان شهر اصفهان)
        پروین جوانبخت رضا اسماعیلی فائزه تقی پور
        رفتار کاندیدها و استراتژی‌های انتخاباتی، تمایل وسیع به انتخاب شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک اولویت اقناعی برای شهروندان ایجاد نموده است، تا از این طریق بتوانند آرای بیشتری را کسب نمایند. این مقاله تلاش دارد تا ابعاد وسیع‌تری از استراتژی‌های رفتاری و انگیزشی لازم را درک ن چکیده کامل
        رفتار کاندیدها و استراتژی‌های انتخاباتی، تمایل وسیع به انتخاب شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک اولویت اقناعی برای شهروندان ایجاد نموده است، تا از این طریق بتوانند آرای بیشتری را کسب نمایند. این مقاله تلاش دارد تا ابعاد وسیع‌تری از استراتژی‌های رفتاری و انگیزشی لازم را درک نمآید و از این طریق بتواند راهکارهای انتخاباتی بهتری را پیشنهاد دهد. داده‌ها با استفاده از تکیک مدل‌سازی معادلات تفسیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در مجموع نتایج تحقیق نشان داد حل مسائل ترافیک، وحدیت رویه در شهر، رسیدگی به مشکلات، دستیابی به اهداف منفعت طلبانه و حل مشکلات زیستی در سطح اول اهمیت برای اقناع قرار دارندو تغییر مدیریت شهری، سلامت و بهداشت و رونق اقتصادی در سطح بعدی اهمیت قرار دارند و سطح بعدی شامل: توسعه فرهنگی، تحریک حس یکپارچگی، تبلیغ، ایجاد شور و هیجان، امور خیریه، اعتلای اجتماعی شهر، اعتقادات مذهبی بیشتر، اصلاح رفتارهای جمعی و آموزش و رشد فرهنگی قرار دارد و در نهایت رشد نهادها که در آخرین سطح اولویت افراد قرار گرفته است. و نتایج حاصله درنقش داشتن شیوه‌های اقناعی شبکه‌های اجتماعی بر رفتار رأی‌دهی صحه می‌گذارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - واکاوی ابعاد رسانه‌ای آیین‌های مذهبی (مطالعه موردی: راهپیمایی اربعین)
        سید محمد طباطبائی محمد رضا رسولی سید وحید عقیلی نسیم مجیدی قهرودی
        راهپیمایی اربعین یکی از آیین‌های مذهبی جهان است که سالانه میلیون‌ها نفر در آن مشارکت دارند. این پژوهش در حوزه رسانه، دین و ارتباطات است. دستیابی به ابعاد رسانه‌ای راهپیمایی اربعین از اهداف اصلی این پژوهش می‌باشد که با استفاده از روش نظریه مبنایی و انجام مصاحبه با خبرگان چکیده کامل
        راهپیمایی اربعین یکی از آیین‌های مذهبی جهان است که سالانه میلیون‌ها نفر در آن مشارکت دارند. این پژوهش در حوزه رسانه، دین و ارتباطات است. دستیابی به ابعاد رسانه‌ای راهپیمایی اربعین از اهداف اصلی این پژوهش می‌باشد که با استفاده از روش نظریه مبنایی و انجام مصاحبه با خبرگان، طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مؤلفه‌ها استخراج و ارائه گردیده است. یافته‌های پژوهش نشان داد؛ راهپیمایی اربعین از دو نوع ارتباطات درونی و بیرونی برخوردار است. بعد درونی بیشتر شامل "ارتباطات میان فردی سنتی" و بعد بیرونی مربوط به کسانی است که اخبار و اطلاعات این راهپیمایی را از طریق رسانه‌های مختلف دریافت می‌کنند که به "ارتباطات جمعی" مربوط می‌شود و به دو دسته "ارتباطات رسمی" و "ارتباطات غیررسمی" تقسیم می‌شود. در ارتباطات درونی این راهپیمایی، "فرستندگان" و "گیرندگان" پیام خود "شرکت‌کنندگان" هستند اما در ارتباطات بیرونی میان فرستندگان و گیرندگان پیام تفاوت وجود دارد. فرستندگان به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول "گزارش‌گران" و "خبرنگاران رسمی" هستند که در راهپیمایی شرکت دارند و وظیفه "اطلاع‌رسانی" و "تولید خبر" برای رسانه‌های رسمی را بر عهده دارند. دسته دوم "گزارش‌گران مردمی" هستند که پیام‌هایی از خود و رویدادهای اطراف خود در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. مخاطبان دارای ویژگی‌های "مخاطبان آیینی" می‌باشند و الگوی آن "مراوده‌ای - تعاملی" ارزیابی می‌شود. "برد رسانه‌ای راهپیمایی اربعین" با عنایت به "مخاطبین فراملی" آن، برد رسانه‌ای فراملی و جهانی قلمداد می‌شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیلی بر تأثیر بحران کرونا بر عملکرد روزنامه‌های چاپی سراسری غیردولتی ایران
        جواد صادقی جعفری سپیده اشرفی
        نظر به شروع بحران کرونا از بهمن سال 1398 و تعطیلی موقت چاپ روزنامه‌ها در ایران و اعمال قرنطینه اجتماعی و دورکاری و شرایط خاص روزنامه‌های غیر دولتی (خصوصی)، هدف این نوشتار مطالعه تأثیر بحران کرونا بر روزنامه‌های سراسری غیر دولتی است. جامعه پژوهش شامل روزنامه‌های خصوصی من چکیده کامل
        نظر به شروع بحران کرونا از بهمن سال 1398 و تعطیلی موقت چاپ روزنامه‌ها در ایران و اعمال قرنطینه اجتماعی و دورکاری و شرایط خاص روزنامه‌های غیر دولتی (خصوصی)، هدف این نوشتار مطالعه تأثیر بحران کرونا بر روزنامه‌های سراسری غیر دولتی است. جامعه پژوهش شامل روزنامه‌های خصوصی منتشر شده در تهران است که وابستگی به دولت یا نهادهای عمومی ندارند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه محقق ساخته و شامل پرسش‌های باز و بسته از مدیران و دست‌اندرکاران 22 روزنامه جمع‌آوری شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که در73 درصد روزنامه‌ها کاهش تیراژ در اثر بحران کرونا بوجود آمده است و در 84 درصد روزنامه‌ها کاهش فروش در 89.5 درصد، درآمدهای روزنامه کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش درآمدهای ناشی از فروش و آگهی‌های تبلیغاتی صورت گرفته است. در 65 درصد روزنامه‌های نمونه آماری، بحران کرونا روی تعدیل کارکنان تمام‌وقت تأثیرگذار بوده است. همچنین کرونا در 73.6 درصد روزنامه‌های نمونه آماری موجب کاهش تعداد خبرنگاران وروزنامه‌نگاران و بیکاری ایشان شده است. کاهش صفحات روزنامه در روزهای پنجشنبه و کاهش صفحات رنگی، تغییر سیاست‌های جذب آگهی‌های تبلیغاتی، تعدیل نیروی انسانی، کاهش هزینه‌های جاری و بازنگری در نقش‌های محول همکاران، از جمله سیاست‌های اتخاذی مدیران در مقابله با بحران عنوان شده است. این مقاله نتیجه‌گیری کرده است که بحران کرونا بر اقتصاد روزنامه‌های خصوصی تأثیر منفی داشته و به تبع آن برکیفیت زندگی و امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران اثر منفی داشته است و حمایت دولت از این قبیل روزنامه‌ها در قالب‌های مختلف ضرورت دارد. پرونده مقاله