• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اولویت‌بندی مولفه‌های شایستگی برای مدیران و متخصصان سیاست‌گذاری سلامت و بهداشت عمومی (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی گیلان و تهران)
        میترا ابوالحسن پور چلارس فریبا قلی پور جمنانی
        هدف این مقاله شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های شایستگی برای مدیران و متخصصان سیاست‌گذاری سلامت و بهداشت عمومی بوده است. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل مدیران سازمان تامین اجتماعی گیلان و تهران که با نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 79 نفر ب چکیده کامل
        هدف این مقاله شناسایی و اولویت‌بندی مولفه‌های شایستگی برای مدیران و متخصصان سیاست‌گذاری سلامت و بهداشت عمومی بوده است. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل مدیران سازمان تامین اجتماعی گیلان و تهران که با نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 79 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده‌اندبوده است. آنالیز داده‌هابا نرم‌افزار SPSS و PLS انجام گردید. ازمیان مولفه‌های متعدد شناسایی شده در تحقیقات مختلف نظری ، 31 مولفه وجود داشته که شایستگی مدیران را تشکیل داده اند،ضرایب آلفای کرونباخ متغیرها از 7/0 بالاتر بود که بیانگرپایایی مناسب ابزار تحقیق بوده وتمامی مقادیر AVE سازه‌ها از مقدار 5/0 بیشتر بودکه بیانگرتایید روایی ابزار تحقیق است.بررسی میانگین نشان داد که در سازمان تامین اجتماعی گیلان مولفه مشتری‌محوری و در سازمان تامین اجتماعی تهران مولفه نتیجه محوری نسبت به سایر مولفه‌ها مطلوبت تر بوده و اولویت‌بندی مولفه‌ها در سازمان تامین اجتماعی تهران نشان داد که اولویت اول اختصاص به ارتباطات و در سازمان تامین اجتماعی گیلان اولویت اول اختصاص به یادگیری محوری داشته است. در وضعیت رقابتی موجود و در محیطی با تغییرات مستمر و نوآوری‌های مداوم اصلی‌ترین ویژگی آن است؛ تنها سازمانهایی موفق هستند که به نقش منابع انسانی در سازمان توجه نموده و شایستگی را در سازمان اجرا و بر مبنای آن کارکنان را مورد توجه قرار دهد. توجه به شایستگی به سازمان کمک می‌کند تا انگیزه و عملکرد کارکنان بخش‌ها افزایش یافته تا اهداف و چشم‌اندازهای مشخص شده از سوی سازمان‌ها تحقق یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - الگوی راهبردی مدیریت سرمایۀ انسانی در دفاتر طراحی (مطالعه موردی صنعت دفاعی)
        مهدی مرادی حمید رضا میلانی
        هدف: سرمایه‌های انسانی با ارزش‌ترین و مهم‌ترین رکن و منبع اصلی ایجاد کنندۀ قابلیت‌های اساسی در فرآیند خلق محصول جدید و توسعۀ محصولات جاری دردفاتر طراحی دارای اهمیت بالا و بعنوان پیشران در صنعت دفاعی به شمار می‌آیند. به همین منظور تدوین راهبردهای مدیریت سرمایه انسانی در چکیده کامل
        هدف: سرمایه‌های انسانی با ارزش‌ترین و مهم‌ترین رکن و منبع اصلی ایجاد کنندۀ قابلیت‌های اساسی در فرآیند خلق محصول جدید و توسعۀ محصولات جاری دردفاتر طراحی دارای اهمیت بالا و بعنوان پیشران در صنعت دفاعی به شمار می‌آیند. به همین منظور تدوین راهبردهای مدیریت سرمایه انسانی در صنعت دفاعی و نیاز به طراحی الگویی مطلوب به منظور شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای مدیریت سرمایه انسانی در این خصوص ضروری می‌باشد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته می‌باشد. بدین صورت که ابتدا با مرور ادبیات نظری و مصاحبه‌های خبرگی، ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مدیریت سرمایه انسانی احصاء گردید و سپس با استفاده از پرسشنامه خبرگی و با تشکیل پانل خبرگی به استعداد 32 نفر از خبرگان مرتبط و آشنا با موضوع، که با روش قضاوتی و هدفمند انتخاب گردیده‌اند، اعتبار مدل اولیه از طریق پرسشنامۀ خبرگی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: بر اساس نتایج حاصله، ابعاد مدیریت سرمایه انسانی دفاتر طراحی، شامل رهبری راهبردی، مدیریت راهبردی استعداد، مدیریت راهبردی دانش، مدیریت شبکه همکاران و مدیریت فرهنگ سازمانی بدست آمد. بعد از تحلیل آماری صورت گرفته، رهبری راهبردی و مدیریت راهبردی دانش بیشترین اهمیت را در دفاتر طراحی صنعت دفاعی به خود اختصاص دادند. نتیجه‌گیری: بر همین اساس، الگوی راهبردی جهت حفظ، نگهداری و بکارگیری استعدادها و مدیریت این سرمایه انسانی بعنوان پیشران، در صنعت دفاعی که دارای نقش کلیدی و راهبردی می‌باشد؛ ارائه گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - طراحی الگوی عوامل موثر بر توانمندسازی منابع انسانی بر اساس رویکرد فراترکیب و تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک (سودا) درصنعت آب و فاضلاب
        اکبر شیدائی حبشی سلیمان ایران زاده هوشنگ تقی زاده
        هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی و استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای و از نظر روش اجرا جزء تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش ابتدا با به کارگیری روش فراترکیب، مطالعات و مقالا چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل کلیدی و استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی در صنعت آب و فاضلاب است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای و از نظر روش اجرا جزء تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. در این پژوهش ابتدا با به کارگیری روش فراترکیب، مطالعات و مقالات مرتبط با موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با نظر اعضای تیم پژوهش و تائید خبرگان، مدل عوامل توانمندسازی منابع انسانی طراحی شد. با استفاده از مصاحبه و تشکیل کارگاه، عوامل کلیدی و استراتژیک با رویکرد تحلیل و توسعه گزینه های استراتژیک (سودا) شناسایی شدند. این مدل دارای 29 عامل در 3 بُعد است. نتایج نشان میدهد که عملکرد به عنوان کلیدی ترین گزینه و تسهیم اطلاعات، طراحی و مهندسی شغل، شرایط و تناسب شغل، خلق امکانات، بازخورد، کارکنان، ارتقا مهارت‌های شغلی و آموزش به ترتیب به عنوان موضوعات مهم در نظر گرفته شدند. به طورکلی آنچه این پژوهش را از دیگر پژوهش های داخلی متمایز می‌کند، ارائه چارچوبی نوین و علمی از عوامل و شناسایی کلیدی ترین آنهاست که میتواند راهنمای مدیران ارشد و تصمیم گیران قرار گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی (مورد پژوهش: شرکت توزیع برق شیراز)
        سعید خواجه فرد یاسر سالاری سنجر سلاجقه مهدی محمد باقری
        رفتار کارکنان، با توجه به عقلانیت و احساسِ افراد متفاوت بوده و با میزان عدالت سازمانی تغییر می پذیرد. هدف از این تحقیق طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی در شرکت توزیع برق شیراز می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف، چکیده کامل
        رفتار کارکنان، با توجه به عقلانیت و احساسِ افراد متفاوت بوده و با میزان عدالت سازمانی تغییر می پذیرد. هدف از این تحقیق طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با در نظر گرفتن نقش میانجی عدالت سازمانی در شرکت توزیع برق شیراز می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای- کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و همبستگی است. راهبرد این تحقیق کیفی و کمی می‌باشد که در مرحله کیفی از روش فرایند چرخه‌ای تحلیل استفاده شد. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل 1477 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق شیراز می‌باشد که نمونه 313 نفری به روش تصادفی از آن انتخاب گردید. در طراحی و تایید مدل از نظر 14 نفر از خبرگان آگاه به موضوع بهره گرفته شد و روایی محتوایی ابزار گردآوری داده ها تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS-23 و PLS-3 و با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج یافته‌ها نشان داد عوامل مرتبط با رفتار بر رفتارهای مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس با نقش میانجی عدالت سازمانی بطور معناداری اثرگذار است. همچنین بر اساس یافته‌ها تأثیر عقلانیت الهی و احساس بر رفتارهای متعالی، پسندیده، ناپسند و پَست در کارکنان تایید گردید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمند‌سازی مدیران مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی (موردمطالعه مدیران وزارت جهادکشاورزی)
        مریم مصطفی پور حسین آبادی پریسا ایران نژاد مهتاب سلیمی مژگان عبداللهی فاطمه پرسته قمبوانی
        توانمندسازی کارکنان، محوری‌ترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوان‌سالاری در سازمان‌ها می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوه‌ی‌ گرد چکیده کامل
        توانمندسازی کارکنان، محوری‌ترین تلاش در نوآفرینی، تمرکززدایی و حذف دیوان‌سالاری در سازمان‌ها می‌باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل درونی تاثیرگذار بر توانمندسازی مدیران وزارت جهاد کشاورزی مبتنی بر نتایج کانون ارزیابی و با هدف کاربردی و از نظر شیوه‌ی‌ گردآوری داده‌ها ترکیبی(آمیخه) به دو روش کیفی (داده بنیاد) و کمی (توصیفی و پیمایشی) انجام شد. نمونه‌گیری به‌ روش هدفمند و در مجموع 30 مصاحبه عمیق صورت گرفت. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش داده بنیاد و دلفی و در بخش کمی مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی انجام شد. نتایج مصاحبه در 84 مفهوم، 18 واحد معنایی و 8 مقوله اصلی شامل (دوام شخصیتی مدیران، فنون مدیریتی، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر، استقرار مدیریت یکپارچه، خلاقیت، تداوم روحیه جهادی در سازمان و مدیران، جای گیری نظام آموزشی مدیران و انگیزه درونی به عنوان عوامل درونی) استخراج شد. نتایج مدل F-AHP، نشان داد در بین عوامل درونی (استقرار مدیریت یکپارچه در بین مدیران و سازمان با مقدار 154/0، دوام شخصیتی مدیران با مقدار وزن 190/0، تکنیک های مدیریتی با مقدار وزن 131/0، بسترسازی یک شبکه کارآمد و موثر در سازمان با مقدار وزن 121/0، انگیزه درونی با مقدار وزن 052/0، تداوم روحیه جهادی در بین مدیران و سازمان با مقدار وزن 157/0، خلاقیت با مقدار وزن 030/0 و جای گیری آموزشی مدیران با مقدار وزن 165/0) که دوام شخصیتی مدیران (با مقدار 190/0) در اولویت اول و خلاقیت (با مقدار وزن 030/0)، در اولویت آخر قرار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - سنتز پژوهی مدیریت دانش معلمان بر گرفته از پایگاه های اطلاعاتی در بازه زمانی( 1389تا 1401ش)و(2010تا 2023م)
        علی مظلومی حسین مومنی مهمویی
        هدف پژوهش برسی مدیریت دانش است؛ روش این پژوهش به صورت کیفی واز نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ،پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات دربازه زمانی 1389-1401ش و 2010-2023م ،تعداد123 مقاله انتخاب وطی واکاوی محتوایی ،دسته بندی و ت چکیده کامل
        هدف پژوهش برسی مدیریت دانش است؛ روش این پژوهش به صورت کیفی واز نوع سنتز پژوهی است جامعه آماری ،پژوهش های متعددی که در مقاله های داخلی و خارجی انجام شده می باشد و پایگاه اطلاعات دربازه زمانی 1389-1401ش و 2010-2023م ،تعداد123 مقاله انتخاب وطی واکاوی محتوایی ،دسته بندی و تعداد مقاله(28منبع خارجی و 95منبع داخلی)که واجد شرایط مد نظرپژوهش بودند مورد برسی قرار گرفتندو در نهایت مقاله ها برای خواندن مجدد،کد گذاری شاخص ها و مفاهیم شان استخراج شد وبا نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد برسی قرار گرفت . به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از چک لیست محقق ساخته جهت گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش اولیه که از طریق جستجو با واژگان کلیدی متفاوت و مرتبط با هدف پژوهش ها گرد آوری شدند ،استفاده شد.جهت تحلیل یافته شده از الگوی 6 مرحله ای سنتز پژوهی روبرتس استفاده شد ودر بررسی اعتماد داده چارچوب ارائه شده،در حوزه ی مطالعاتی،4معیار؛ باورپذیری،انتقال پذیری،اطمینان پذیری و تایید پذیری استفاده گردید. و حاصل تحلیل محتوای استقرایی و ترکیبی مقولات ،استخراج چهارچوب مفهومی در حوزه ی مدیریت دانش است که حول محور های رفتار، اجتماعی، فرهنگی ، ذهنی، انگیزشی، تحول و توسعه وخود محوری و فناوری و استراتژی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - طراحی و ارائه مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمک یادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملی
        فرحنار کسرائی یگانه مهدی زیرک احمد اکبری حسین مومنی مهموئی یوسف مهدی پور
        بهره گیری از دوره های یادگیری الکترونیک موجب می شود تا افراد نسبت به نسل های قبل از خود، از روش های جدیدتری بهمنظور گسترش مهارتهای شغلی خود استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملی تدوی چکیده کامل
        بهره گیری از دوره های یادگیری الکترونیک موجب می شود تا افراد نسبت به نسل های قبل از خود، از روش های جدیدتری بهمنظور گسترش مهارتهای شغلی خود استفاده کنند. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک و اعتبار سنجی آن در بانک ملی تدوین گردیده است. فلسفه پژوهش آمیخته با رویکرد اکتشافی و استراتژیتحقیق در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمی، پیمایشی است. نمونه آماری در مرحله کیفی، 12 نفر از مدیران بانکهایدولتی و اساتید حوزه ی مدیریت دولتی و آموزشی می باشند که با استفاده از اصل اشباع و به روش گلوله برفی انتخاب و در بخشکمی، کارکنان بانک ملی در اداره رسمی در مشهد به تعداد 160 نفر بوده اند. روش جمع آوری داده ها در بخش کیفی مصاحبه هاینیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه می باشد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از نرم افزار مکس کیودا و در بخش کمیاز نرم افزار spss 22 و نرم افزار پی ال اس استفاده شد. یافته های تحقیق در مدل بهبود عملکرد شغلی نیروی انسانی به کمکیادگیری الکترونیک شامل 5 بعد زیرساخت های الکترونیک ،عناصر یادگیری الکترونیک ، فرایند مدیریت عملکرد شغلی، بهبودعملکرد شغلی و مداخله گرهای محیطی با 14 مولفه می باشد. همچنین در بخش کمی نتایج نشان داد که الگوی مذکور از اعتبارلازم برخوردار است. در نهایت با استفاده از برنامه ها و قابلیت های یادگیری الکترونیکی می توان عملکرد شغلی کارکنان را ارتقابخشید. پرونده مقاله