اولویتبندی مولفههای شایستگی برای مدیران و متخصصان سیاستگذاری سلامت و بهداشت عمومی (مورد مطالعه: سازمان تامین اجتماعی گیلان و تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیمیترا ابوالحسن پور چلارس 1 , فریبا قلی پور جمنانی 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات (سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر، مازندران، ایران
کلید واژه: سلامت, شایستگی, شایسته سالاری, تامین اجتماعی, بهداشت عمومی,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله شناسایی و اولویتبندی مولفههای شایستگی برای مدیران و متخصصان سیاستگذاری سلامت و بهداشت عمومی بوده است. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی بوده، جامعه آماری شامل مدیران سازمان تامین اجتماعی گیلان و تهران که با نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 79 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدهاندبوده است. آنالیز دادههابا نرمافزار SPSS و PLS انجام گردید. ازمیان مولفههای متعدد شناسایی شده در تحقیقات مختلف نظری ، 31 مولفه وجود داشته که شایستگی مدیران را تشکیل داده اند،ضرایب آلفای کرونباخ متغیرها از 7/0 بالاتر بود که بیانگرپایایی مناسب ابزار تحقیق بوده وتمامی مقادیر AVE سازهها از مقدار 5/0 بیشتر بودکه بیانگرتایید روایی ابزار تحقیق است.بررسی میانگین نشان داد که در سازمان تامین اجتماعی گیلان مولفه مشتریمحوری و در سازمان تامین اجتماعی تهران مولفه نتیجه محوری نسبت به سایر مولفهها مطلوبت تر بوده و اولویتبندی مولفهها در سازمان تامین اجتماعی تهران نشان داد که اولویت اول اختصاص به ارتباطات و در سازمان تامین اجتماعی گیلان اولویت اول اختصاص به یادگیری محوری داشته است. در وضعیت رقابتی موجود و در محیطی با تغییرات مستمر و نوآوریهای مداوم اصلیترین ویژگی آن است؛ تنها سازمانهایی موفق هستند که به نقش منابع انسانی در سازمان توجه نموده و شایستگی را در سازمان اجرا و بر مبنای آن کارکنان را مورد توجه قرار دهد. توجه به شایستگی به سازمان کمک میکند تا انگیزه و عملکرد کارکنان بخشها افزایش یافته تا اهداف و چشماندازهای مشخص شده از سوی سازمانها تحقق یابد.
The present study identified and prioritized the competency components for health and public health policy-making managers and experts. The present study was applied and of a descriptive survey type. The statistical population of the study included the managers of social security organizations in Gilan and Tehran. Among them, 79 people were selected as the sample by convenience random sampling. Data were analyzed in SPSS and PLS software. Among the many components identified in various theoretical studies, 31 components made up the competency of managers. The Cronbach's alpha coefficients of the variables were higher than 0.7, indicating the appropriate reliability of the research tool. All the AVE values of the constructs were greater than 0.5, indicating a good validity of the research tool. The analysis of means showed that the customer-oriented component in the social security organization of Gilan and the outcome-oriented component in the social security organization of Tehran were more desirable than other components. The prioritization of the components in the social security organization of Tehran revealed that the first priority belonged to communication, and in the social security organization of Gilan, the first priority belonged to the learning-oriented variable. In the current competitive situation and in an environment whose primary characteristics are continuous changes and innovations, successful organizations pay attention to the role of human resources in the organization and consider the competency of employees in the organization. Paying attention to competency helps the organization to increase the motivation and performance of the employees of the departments.
_||_