• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با مدگرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
        بیانه مام‌الهی محمود علمی
        هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط بامدگرایی دربین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی تبریز است. دراین پژوهش 376 نفر از دانشجویان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش آماری دراین پژوهش شامل همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون F و رگرسیون چند متغیره است چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط بامدگرایی دربین دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی تبریز است. دراین پژوهش 376 نفر از دانشجویان به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. روش آماری دراین پژوهش شامل همبستگی پیرسون، آزمون t و آزمون F و رگرسیون چند متغیره است که از برآورد های نرم افزار SPSS نسخه 20 استفاده شده است. با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ پایایی سوالات تحقیق (80/0)، هم چنین نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنف با درجه معنی داری (0.029) نرمال بودن داده های حاصل را نشان می دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد بین متغیر میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های جمعی داخلی و مدگرایی (74/0) رابطه معنی دار وجود ندارد. هم چنین بین میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های خارجی (شبکه های ماهواره ای و اینترنت) ومدگرایی (022/0) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. هم چنین بین میزان تاثیرپذیری از گروه های مرجع و مدگرایی (007/0) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. لازم به توضیح است از انواع گروه های مرجع بین میزان تاثیرپذیری از نخبگان (0.126) و روحانیون (0.270) با میزان مدگرایی دانشجویان رابطه معنی داری وجود ندارد و نیز بین میزان دین داری و مدگرایی (0.028) رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد. هم چنین بین متغیرهای زمینه ای جنسیت (0.004)، وضعیت تاهل (00/0) و پایگاه اقتصادی و اجتماعی (0.23) و مدگرایی رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد. مقدارضریب تعیین (r2) نشان می دهدکه 21 درصد ازتغییرات متغیر وابسته مدگرایی توسط این 4 متغیرمستقل تبیین می گردند و 79 درصد تغییرات، توسط عواملی غیر از این عوامل توضیح داده می شود. باتوجه به نتایج رگرسیون چندگانه می توان قضاوت کرد که متغیر وضعیت تاهل (141.)، گروه های مرجع (137.)، میزان استفاده و تاثیرپذیری از رسانه های جمعی خارجی (ماهواره، اینترنت)، (098.)، به مراتب، سهم بیشتری را درمقایسه با سایر متغیرها در پیش بینی متغیر مدگرایی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی رابطه بین میزان بهره‌مندی از رسانه‌های نوین (اینترنت) و میزان پای‌بندی نسل جوان به ارزش‌های اجتماعی (با تاکید بر مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز و علوم و تحقیقات آذربایجان‌شرقی)
        سونیا وطنی منصور ساعی
        مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهره مندی از رسانه های نوین (اینترنت) و میزان پای بندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش های اجتماعی" را مورد مطالعه قرار می دهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزش های اجتماعی، اینترنت و پای بندی به ارزش ها، ارائه شد و نظریه های مر چکیده کامل
        مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهره مندی از رسانه های نوین (اینترنت) و میزان پای بندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش های اجتماعی" را مورد مطالعه قرار می دهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزش های اجتماعی، اینترنت و پای بندی به ارزش ها، ارائه شد و نظریه های مربوط به ارزش های اجتماعی و رسانه های جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نظریه ها و دیدگاه های تبیین کننده رسانه ها و ارزش های اجتماعی و هم چنین دیدگاه های داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی که بین 22 تا 40 سال سن دارند و در نیمسال دوم سال تحصیلی (93-1392) در این واحدهای دانشگاهی در حال تحصیل بودند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و با بهره گیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گرد آوری شده است. نتایج نشان داد رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتماعی، معیارهای مدرن و سنتی در پوشش، دین گرایی و خاص گرایی معنادار و معکوس است و رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانون گرایی، ثروت گرایی و مسئولیت پذیری معنادار و مستقیم است. این نتایج نشان می دهد اینترنت به عنوان یکی از رسانه های دارای مخاطب خاص به نسبت کارکرد و بهره مندی جوانان دانشجو بر ارزش های اجتماعی آن ها تاثیرگذار بوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی رابطه بین استفاده از رسانه‌های خارجی و تغییر گروه مرجع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
        مهدی حاجی‌آقا آرزو علیزاده
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استفاده از رسانه‌های خارجی و تغییر گروه مرجع جوانان در بین دانشجویان دختردانشگاه آزاد سلامی واحد ارومیه بوده است. جامعه آماری شامل کل تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه به تعداد 12466 نفر بود که در ‌این میان 376 نفر بر اساس فرمول ک چکیده کامل
        هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استفاده از رسانه‌های خارجی و تغییر گروه مرجع جوانان در بین دانشجویان دختردانشگاه آزاد سلامی واحد ارومیه بوده است. جامعه آماری شامل کل تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه به تعداد 12466 نفر بود که در ‌این میان 376 نفر بر اساس فرمول کوکران بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و جهت نمونه‌گیری از روش خوشه‌ای و طبقه‌ای متناسب با حجم نمونه از بین دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه استفاده شد. ابزار اندازه‌گیری ازطریق اعتبار صوری و پیش آزمون استفاده گردید. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد، بین میران استفاده از رسانه‌های خارجی با انگیزه سبک زندگی استفاده کنندگان از رسانه خارجی و تغییر گروه مرجع تفاوت معناداری مشاهده شد، ولی بین ویژگی‌های زمینه‌ای، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و انگیزه‌های علمی و آموزشی، اخبار، در استفاده از رسانه‌های خارجی تفاوت معناداری مشاهده نشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تاثیر اندیشمندان بزرگ روحانی در تحولات سیاسی اجتماعی ایران میان دو انقلاب (از سال 1285 ه.ش تا 1357 ه.ش)
        صمد عابدینی صمد رسول‌زاده امیر خوشحال
        هدف ما از این نوشته آن است که جایگاه نخبگان بزرگ روحانی درهفتاد ساله مشروطه چه به صورت رسمی و چه بصورت غیر رسمی را که دارای ماهیت، تاریخی ـ تطبیقی بوده با استفاده از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و از طریق مطالعه متون، منابع و اسناد مختلف، چه نوشتاری و چه غیر چکیده کامل
        هدف ما از این نوشته آن است که جایگاه نخبگان بزرگ روحانی درهفتاد ساله مشروطه چه به صورت رسمی و چه بصورت غیر رسمی را که دارای ماهیت، تاریخی ـ تطبیقی بوده با استفاده از روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و از طریق مطالعه متون، منابع و اسناد مختلف، چه نوشتاری و چه غیر نوشتاری با مراجعه به منابع دست اول و دوم بررسی؛ و روشن سازیم که این نخبگان چه تاثیری بر تحولات سیاسی و اجتماعی ایران این دوران داشته اند و نقش قدرت حاکم در این تاثیرات چگونه بوده است؟ درسیر تحولات اجتماعی جامعه ما چون جامعه ما استبداد زده و عقب افتاده و ایلیاتی بودکه درآن شاه با محارمش همه کاره بودند و مردم نیز بی سواد و توده ای و نخبگان آن نیز متاثر از این دو؛ اما پادشاهان قاجار برای کسب مشروعیت سیاسی نیازمند جلب نظرمساعد علمای مذهبی و روحانیون که بعد از صفویان به یکی از گروه های بسیار متنفذ اجتماعی تبدیل شده بودند، نیاز داشتند. زیرا قدرت سیاسی تنها با جلب حمایت و تایید گرفتن از روحانیون مشروعیت سیاسی را کسب می کرد، و با وجود انقلاب بر علیه این کارکردها به علت فقدان حکومت نیرومند مرکزی، نبود ارتش دائمی، و ... نتوانستند تحولات ساختاری اساسی و عمیق در ایران ایجاد کنند، و در دوره پهلوی ها هم کسب مشروعیت سیاسی از روحانیون کاملاً منتفی شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عوامل اجتماعی مرتبط ‌با گرایش دانش‌آموزان به نوع گروه‌ مرجع در دوره متوسطه در شهرستان اردبیل
        حاجی ولی آقاقلیزاده محسن علایی فیروز راد
        موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانش آموزان به نوع گروه مرجع دوره متوسطه شهراردبیل است. جمیعت آماری 13548 نفربوده و برای تعیین حجم نمونه ازفرمول کوکران استفاده شده که نمونه به دست آمده از این فرمول 400 نفر می باشد. روش تحقیق، پیمایش (Survey) و از ط چکیده کامل
        موضوع پژوهش حاضر بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش دانش آموزان به نوع گروه مرجع دوره متوسطه شهراردبیل است. جمیعت آماری 13548 نفربوده و برای تعیین حجم نمونه ازفرمول کوکران استفاده شده که نمونه به دست آمده از این فرمول 400 نفر می باشد. روش تحقیق، پیمایش (Survey) و از طریق پرسشنامه داده ها جمع آوری و برای تعیین اعتبار اندازه گیری نظر چند تن از اساتید به عنوان ملاکی برای اعتبار پرسیده وبرای برآورد روایی ابزاراندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای دین داری، پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی و جنسیت دانش آموزان با گرایش به نوع گروه مرجع تفاوتی معنی داری داشته اند و رابطه سایر متغیرهای پژوهشی یعنی مشارکت اجتماعی، شیوه مدیریت و استفاده ازرسانه های جمعی با گرایش به نوع گروه مرجع معنی دار نبوده است. هم چنین نتـایج به دست آمـده از تجـزیه و تحـلیل آزمون رگرسیون چند متغیره نشانگر این است که متغیرهای پیشرفت تحصیلی، پایگاه اجتماعی، دین داری وجنسیت درمدل مذکور باقی مانده اند. گروه نخبگان و علمی با 3/32 درصد و گروه ورزشکاران 8/27 درصد به ترتیب اول و دوم و گروه اقتصادی با 8/1 درصد آخرین گروه مرجع انتخاب شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی ارتباط بین ادراکات کارکنان از ابعاد اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان (مطالعه موردی: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تبریز)
        ناصر فقهی فرهمند سعید زنجانی
        هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراکات کارکنان از ابعاد اخلاق حاکم برکار با رضایت شغلی و استرس شغلی آنان درمراکز آموزش فنی و حرفه‌ای می باشد. این تحقیق به شیوه توصیفی (همبستگی) انجام شده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 216 نفر از کارکنان (124 مرد و 92 زن) می باشد. برای گردآو چکیده کامل
        هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراکات کارکنان از ابعاد اخلاق حاکم برکار با رضایت شغلی و استرس شغلی آنان درمراکز آموزش فنی و حرفه‌ای می باشد. این تحقیق به شیوه توصیفی (همبستگی) انجام شده است. نمونه آماری این تحقیق شامل 216 نفر از کارکنان (124 مرد و 92 زن) می باشد. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه شامل: 1. پرسشنامه اخلاق کار 2. پرسشنامه رضایت شغلی 3. پرسشنامه استرس شغلی استفاده شده است. داده‌های گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراکات کارکنان از اخلاق حاکم بر کار با رضایت شغلی آنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. هم چنین بین ادراکات کارکنان از اخلاق حاکم برکار با استرس شغلی آنان رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که سه بعد اخلاق کار (دلبستگی و علاقه، پشتکار و جدیت، روابط سالم و انسانی درکار) پیش‌بینی کننده‌های معناداری برای رضایت شغلی هستند. دیگر نتایج تحلیل رگرسیونی نشان داد که دو بعد اخلاق کار (دلبستگی و علاقه، پشتکار و جدیت در کار) پیش‌بینی کننده‌های معناداری برای استرس شغلی کارکنان به شمار می‌روند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - هویت‌های عمومی در ایران*
        کرامت اله راسخ
        هدف این مقاله بررسی مرزهای هویت عمومی درایران است. هویت عمومی درفرایند آموزش و قربانی کردن تقویت می‌شود. رویکرد نظری این پژوهش براساس نظرات برنهارد گیزن بنا شده است. این تحقیق بااستفاده از روش موضوع‌گرا انجام گرفت. نژاد، زبان، قومیت، دین ومذهب عمده‌ترین شاخص‌های هویت آغ چکیده کامل
        هدف این مقاله بررسی مرزهای هویت عمومی درایران است. هویت عمومی درفرایند آموزش و قربانی کردن تقویت می‌شود. رویکرد نظری این پژوهش براساس نظرات برنهارد گیزن بنا شده است. این تحقیق بااستفاده از روش موضوع‌گرا انجام گرفت. نژاد، زبان، قومیت، دین ومذهب عمده‌ترین شاخص‌های هویت آغازین و آداب، رسوم، مناسک، الگوهای رفتاری و خصوصیات فرهنگی از جمله مهم‌ترین شاخص‌های هویت سنتی هستند. دین تا عصرمدرن مهم‌ترین و دربیشتر مواقع تنها منبع هویت عمومی بود. مدرنیسم در دنیای کنونی در کنار دین دومین منبع هویت عمومی است. واکنش در برابر مدرنیسم به ‌منزله منبع هویت عمومی درجوامع سنتی شدید است. به ‌علاوه، عوامل گوناگون از قبیل وابستگی جنسیتی، طبقاتی، سطح تحصیلات، خاستگاه اجتماعی، محل سکونت و غیره در واکنش افراد در مقابل مدرنیسم تاثیر دارد. یافته‌های تحقیق و تاریخ یک قرن گذشته ایران نشان داد که جامعه ایرانی متشکل از هویت‌های متفاوت آغازین و سنتی دربرابر مدرنیسم به ‌منزله منبع هویت عمومی واکنش شدید نشان داد. این مقاومت تحول به جنبش اجتماعی یافت و به ‌این‌ترتیب زمینه برای انقلاب اسلامی در بهمن 1357 فراهم شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مطالعه میزان رضایت‌مندی شغلی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان‌شرقی
        حسین میرزایی لاله فتحی
        مهم ترین سرمایه و ابزار رقابتی هرسازمانی جهت ارائه خدمات بهتربه مشتریان، کارکنان آن می‌باشد؛ از این رو شناخت رضایت شغلی آنان اهمیت اساسی دارد. این مطالعه با هدف سنجش رضایت شغلی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان شرقی و عوامل موثر بر آن در سال 1388 انجام یافته است. در این چکیده کامل
        مهم ترین سرمایه و ابزار رقابتی هرسازمانی جهت ارائه خدمات بهتربه مشتریان، کارکنان آن می‌باشد؛ از این رو شناخت رضایت شغلی آنان اهمیت اساسی دارد. این مطالعه با هدف سنجش رضایت شغلی کارکنان شرکت گاز استان آذربایجان شرقی و عوامل موثر بر آن در سال 1388 انجام یافته است. در این مطالعه توصیفی مقطعی 342 نفر به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار سنجش رضایت شغلی، پرسشنامه مینه‌سوتا (MSQ) بوده است و مدل تحقیق ترکیبی از تئوری‌های مزلو، بروفی، مک کله‌لند، هرزبرگ بوده که متغیرهای مستقل تحقیق از آن‌ها استخراج شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که میانگین رضایت شغلی کارکنان این شرکت 7/69 از 100 بوده و از بین متغیرهای مستقل تحقیق به ترتیب متغیرهایمیزان رضایت از امکانات رفاهی، آموزش و تشویق کار گروهی، رفع نیازهای اجتماعی، تضاد و ابهام نقش بیشترین ارتباط را با میزان رضایت شغلی افراد مورد مطالعه داشته است. پرونده مقاله