بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای خارجی و تغییر گروه مرجع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
محورهای موضوعی : جامعه شناسیمهدی حاجیآقا 1 , آرزو علیزاده 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه- ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، گروه علوم اجتماعی؛ کارشناسی ارشد جامعهشناسی، تبریز- ایران.
کلید واژه: دانشجویان دختر, رسانه خارجی, گروه مرجع,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای خارجی و تغییر گروه مرجع جوانان در بین دانشجویان دختردانشگاه آزاد سلامی واحد ارومیه بوده است. جامعه آماری شامل کل تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه به تعداد 12466 نفر بود که در این میان 376 نفر بر اساس فرمول کوکران بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و جهت نمونهگیری از روش خوشهای و طبقهای متناسب با حجم نمونه از بین دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه استفاده شد. ابزار اندازهگیری ازطریق اعتبار صوری و پیش آزمون استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بین میران استفاده از رسانههای خارجی با انگیزه سبک زندگی استفاده کنندگان از رسانه خارجی و تغییر گروه مرجع تفاوت معناداری مشاهده شد، ولی بین ویژگیهای زمینهای، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و انگیزههای علمی و آموزشی، اخبار، در استفاده از رسانههای خارجی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
The aim of this study is to investigate the relationship between the use of foreign media and the changing of reference group of female students in Islamic Azad university of Uremia. The population of the study is the whole students of Azad university of Uremia (12466) among whom 376 students were selected as sample of the study using Cochran formula. Stratified cluster sampling method was used as a sampling method in the schools of Azad University of Uremia. The results show that there is a meaningful difference between the use of foreign media and life style of their users and the change of reference group. Also, there was no significant difference between background characteristics, social and economic status, educational incentives and news with the use of foreign media.
اتکینسون، ا؛ و همکار. (1383). زمینه روانشناسی هیلگارد. (جلد دوم)، ترجمه: ح، رفیعی؛ و دیگران. چاپ ارجمند.
آذین، ا؛ و دیگری. (1378). بررسی نقش رسانههای نوین با تاکید بر ماهواره و اینترنت بر هویت فرهنگی دانشجویان. پژوهشنامه علوم اجتماعی. سال دوم، شماره دوم، تابستان 87، صص 157-139.
الیوت، ا. (1385). روانشناسی اجتماعی. ترجمه: ح، شکری. انتشارات رشد.
تامین، م. (1381). جامعهشناسی قشربندی و نابرابریهای اجتماعی. ترجمه: ع، ا، نیکگهر. تهران: انتشارات توتیا. چاپ سوم.
حمزهای، م، ر؛ و دیگران. (1389). تعیین تفاوتهای جنسیتی در گرایش جوانان به گروههای مرجع، زن توسعه سیاست. پژوهش زنان. دوره 8، شماره 4، 119-97.
ساروخانی، ب. (1368). جامعهشناسی ارتباطات. نشر اطلاعات، چاپ دوم.
ساروخانی، ب. (1380). در آمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی. (جلد دوم)، تهران: انتشارات کیهان. چاپ سوم.
صدیقسروستانی، ر، ا؛ و دیگری. (1381). گروههای مرجع در جامعهشناسی و روانشناسی با تاکید بر نظریههای مرتن و فسینگر. فصلنامه علوم اجتماعی. شماره 20، پاییز و زمستان، صص167-149.
کوئن، ب. (1388). مبانی جامعهشناسی. ترجمه: غ، ع، توسلی؛ و دیگری. تهران: نشر سمت.
هزارجریبی، ج؛ و دیگری. (1390). عوامل موثر بر گزینش گروه مرجع در بین دانشجویان دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان. فصلنامه