بررسی رابطه بین میزان بهرهمندی از رسانههای نوین (اینترنت) و میزان پایبندی نسل جوان به ارزشهای اجتماعی (با تاکید بر مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تبریز و علوم و تحقیقات آذربایجانشرقی)
محورهای موضوعی : جامعه شناسی
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - استادیار پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی (نویسنده مسئول).
کلید واژه: اینترنت, بهرهمندی, پایبندی, ارزشهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر "رابطه بین میزان بهره مندی از رسانه های نوین (اینترنت) و میزان پای بندی نسل جوان (دانشجویان) به ارزش های اجتماعی" را مورد مطالعه قرار می دهد. برای نیل به این هدف ابتدا تعاریفی از ارزش و ارزش های اجتماعی، اینترنت و پای بندی به ارزش ها، ارائه شد و نظریه های مربوط به ارزش های اجتماعی و رسانه های جمعی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس نظریه ها و دیدگاه های تبیین کننده رسانه ها و ارزش های اجتماعی و هم چنین دیدگاه های داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرارگرفت. جامعه آماری این پژوهش از بین دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و واحد علوم و تحقیقات آذربایجان شرقی که بین 22 تا 40 سال سن دارند و در نیمسال دوم سال تحصیلی (93-1392) در این واحدهای دانشگاهی در حال تحصیل بودند انتخاب شدند. در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده و با بهره گیری از پرسشنامه اطلاعات مورد نیاز تحقیق گرد آوری شده است. نتایج نشان داد رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و معیار ظاهری، قرابت و خویشاوندی، طبقه اجتماعی، معیارهای مدرن و سنتی در پوشش، دین گرایی و خاص گرایی معنادار و معکوس است و رابطه بین میزان بهره مندی از اینترنت و رابطه اجتماعی بین دختر و پسر، قانون گرایی، ثروت گرایی و مسئولیت پذیری معنادار و مستقیم است. این نتایج نشان می دهد اینترنت به عنوان یکی از رسانه های دارای مخاطب خاص به نسبت کارکرد و بهره مندی جوانان دانشجو بر ارزش های اجتماعی آن ها تاثیرگذار بوده است.
This paper studies the relationship between the amount of new media (Internet) and the commitment of young generation (students) to social values. To do this, definitions of values, social values, internet, and commitment to values were provided, and then theories of social values and mass media were evaluated. Also, explanatory views of media and social values as well as internal and external perspectives were discussed. The population of the study is master students between 22 and 40 years old in Islamic Azad University of Tabriz (Science and Research, East Azerbaijan) in the second semester of the academic year (92-93). The research method is survey and a questionnaire was used to gather data. The results show that, there is a significant and inverse relationship between the enjoyment of internet and appearance, affinity and kinship, social class, modern and traditional standards of coverage, religiosity and particularism. Also, there is a direct and significant relationship between the use of internet and social relationsbetween boys and girls, legalism, wealth-orientedness and accountability. These results suggest that the internet as a media which has specific audience, have influenced students’ social values.
آزاد ارمکی، ت؛ و دیگری. (1383). تکوینحوزه عمومی و گفت و گوی عقلانی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره پنجم، شماره یک، ناشر انجمن جامعهشناسی ایران.
استیون، و. (1380). خرد، عدالت و نوگرایی. ترجمه: م، حریریاکبری. تهران: قطره.
اسلوین، ج. (1380). اینترنت و جامعه. ترجمه: ع، گلیگوری. تهران: نشر کتابدار.
آقابابائی، ع. و دیگران. (1388). مطالعه عوامل موثر بر استفاده جوانان از اینترنت تحلیلی بر نتایج یک پیمایش در استان چهار محال و بختیاری.
اینگلهارت، ر. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی. ترجمه: م، وتر. تهران: انتشارات کویر.
بیرو، آ. (1367). فرهنگ علوم اجتماعی. مترجم: ب، ساروخانی. تهران: انتشارات کیهان.
پیوزی، م. (1379). یورگن هابرماس. ترجمه ا. تدین. هرمس.
توکلی، م. (1378). ارزشها و ابزارهای سنجش. فصلنامه پژوهش و سنجش. دوره 4، شماره 15-14.
جانسون، چ. (1361). تحول انقلاب. ترجمه: ح، الیاسی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
جکسون هاریس، ر. (1390). روانشناسی شناختی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه: ح، اسدزاده و گروه مترجمان. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
خاکی، غ، م. (1382). روش تحقیق در مدیریت. مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ دوم.
داریاپور، ز. (1386). ساختار ارزشی و مناسبات نسلی. دو فصلنامه جوانان و مناسبات نسلی. شماره اول.
ذکائی، م، س. (1383). جوانان و فراغت مجازی. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره 6.
ذکائی، م، س. (1385). اینترنت و هویت. فصلنامه مطالعات فرهنگی. سال 7 شماره 1.
ذکائی، م، س؛ و دیگری. (1388). فرهنگ جوانان و تلفن همراه. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. سال دوم شماره 7، پائیز 1388.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخص در عصر جدید. ترجمه: ن، موفیان. تهران: نشر نی.
ساعی، م. (1390). رسانهها و ارزشها. ماهنامه تخصصی رادیو. تهران، سال هشتم، شماره 50.
ساعی، م. (1391). بررسی رابطه بهرهمندی از تلویزیونهای ماهوارهای و همگراییارزشی بین نسلی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت ارشاد اسلامی.
ساعی، م. (1391). روزنامه شرق،ص 9.
توسلی، غ، ع. (1369). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت.
ویندال، س؛ و همکاران. (1376).کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: مرکز مطالعات تحقیقات رسانهها.
http://www.daneshju. ir/forum/f1081/t115562.html