مقدمه و هدف پژوهش: هویت قومی یکی از انواع هویت جمعی بوده و به مجموعه مشخصات و ویژگیهایی اطلاق میشود که یک قوم را از اقوام دیگر متمایز میکند و بین اعضای قوم احساس تعلق ایجاد کرده و آنها را منسجم میگرداند. هویت قومی مانند سایر ابعاد هویت جمعی تحت تأثیر شبکههای اجتماع چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هویت قومی یکی از انواع هویت جمعی بوده و به مجموعه مشخصات و ویژگیهایی اطلاق میشود که یک قوم را از اقوام دیگر متمایز میکند و بین اعضای قوم احساس تعلق ایجاد کرده و آنها را منسجم میگرداند. هویت قومی مانند سایر ابعاد هویت جمعی تحت تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی است. تحقیق حاضر در همین راستا و با هدف بررسی و شناخت تأثیر شبکههای اجتماعی بر هویت قومی لکها انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش، به روش پیمایشی و از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد 18 تا 40 سال شهر نورآباد دلفان تشکیل داده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد شده است. روایی تحقیق براساس روایی صوری تعیین شد و برای سنجش پایایی از الفای کرونباخ استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر معناداری بر هویت قومی دارند و هر دو بعد هویت قومی یعنی تفاخر قومی و ارتباطات قومی را تحت تأثیر قرار میدهند. همچنین این یافتهها نشان میدهد که این شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و مستقیم بر هویت قومی دارند، یعنی این که هر چه میزان استفاده از این شبکههای اجتماعی مجازی بیشتر شود، هویت قومی این افراد هم قومیتر میشود و میزان تعهد و تعلق به هویت قومی هم افزایش پیدا میکند.
نتیجهگیری: در مجموع براساس یافتههای تحقیق میتوان گفت که لکها با عضویت در این شبکهها و تاکید بر تولید محتوای مدنظر در این شبکههای اجتماعی مجازی و مصرف محصولات فرهنگی محلی، مقاومت فرهنگی خویش را نشان دهند.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: نوآوری کلیدی برای بقای سازمانی است و لذا روند حمایت از نوآوری باید مورد علاقه محققان و پژوهشگران به طور یکسان باشد .مدل چند لایه شاین از فرهنگ سازمانی، چارچوب مفیدی برای تفکر در مورد فرآیندهایی که پرورش نوآوری ارائه میدهد میباشد. هدف اصلی پژوهش، برر چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: نوآوری کلیدی برای بقای سازمانی است و لذا روند حمایت از نوآوری باید مورد علاقه محققان و پژوهشگران به طور یکسان باشد .مدل چند لایه شاین از فرهنگ سازمانی، چارچوب مفیدی برای تفکر در مورد فرآیندهایی که پرورش نوآوری ارائه میدهد میباشد. هدف اصلی پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی مدل شاین بر عملکرد سازمان با نقش میانجیگری نوآوری میباشد.
روش پژوهش: این تحقیق با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی بوده است. جامعه آماری کارشناسان ادارات مرکزی بانک کشاورزی که 700 نفر بوده است و براساس فرمول کوکران تعداد 247 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات، سه پرسشنامه استاندارد است که عبارتند از: پرسشنامه فرهنگ سازمانی ادگارشاین (1985)، عملکرد سازمانی کارابولوت (2015)، نوآوری سازمانی جیمنز - جیمنز و دیگران (2008)، پنیادز (2006)، پراجگو و سوهل (2006) که توسط اساتید و خبرگان روایی محتوایی تائید گردید و پایایی هر سه پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ بالای 70/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون گلوموگروف اسمینروف و ضریب همبستگی و معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داده است که فرهنگ سازمانی با نقش میانجی نوآوری بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که نوآوریهای تولیدی، فرآیندی و اداری بر عملکرد سازمان به طور مثبت تأثیرگذار بوده است و میزان اثر غیر مستقیم فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان (67/0) بیشتر از اثر مستقیم (39/0) میباشد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: خانواده کوچکترین و مهمترین نهاد تشکیل دهنده جامعه است که استحکام آن بر استحکام جامعه اثرگذاری مستقیم دارد. از آنجایی که طرح بصیرتافزایی و تعالی معنوی خانواده در شهرک شهید چمران با رویکرد مشاورهای، اردویی و جلسات سخنرانی و ارائه محصولات فرهنگی و آموز چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: خانواده کوچکترین و مهمترین نهاد تشکیل دهنده جامعه است که استحکام آن بر استحکام جامعه اثرگذاری مستقیم دارد. از آنجایی که طرح بصیرتافزایی و تعالی معنوی خانواده در شهرک شهید چمران با رویکرد مشاورهای، اردویی و جلسات سخنرانی و ارائه محصولات فرهنگی و آموزشی ویژه خانوادهها فعالیت دارد، پژوهش حاضر بر اساس این فرضیه که طرح مذکور بر تحکیم بنیان خانوادههای شهرک شهید چمران تأثیر مثبت داشته، انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ میزان و درجه کنترل، میدانی و از لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات نیز از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن 100 نفر از مخاطبان طرح میباشند که با روش نمونهگیری تصادفی و فرمول کوکران، 80 نفر معین شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه و پرسشنامه (طیف لیکرت) است و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون t بوسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد بر اساس مقایسه شاخص میانگین آزمون t که عدد3 است (مفهوم خنثی را دارد) با آمارهt آزمون شده در هر فرضیه، تأثیر طرح بصیرت افزایی و تعالی معنوی بر تحکیم بنیان خانوادههای شهرک شهید چمران بالاتر از این شاخص میانگین بوده و نشاندهنده اثرگذاری بالای طرح بر تحکیم بنیان خانوادههای این شهرک در سه بُعد اعتقادات مذهبی، مهارتهای زندگی، اخلاق است.
نتیجهگیری: سه بُعد اعتقادات مذهبی، مهارتهای زندگی، اخلاق بعنوان اساسیترین عوامل تحکیم بنیان خانواده، دارای مولفههای معینی میباشند که امکان طراحی الگو و شاخص تحلیل و بررسی تحکیم بنیان خانواده را ایجاد و در مسیر برنامه ریزی در این حوزه به مدیران فرهنگی کمک شایانی مینمایند. لذا با بهرهبرداری از همین مدل تأثیر طرح بصیرت افزایی و تعالی معنوی خانواده بر هر سه بُعد ذکر شده، تأثیر مستقیم و مثبت بوده و هر سه بُعد دارای اولویتهای یکسان بوده است.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: بررسی ابعاد حقوقی تعهدات فرهنگی دولتها در حقوق بینالمللی به دلیل پیچیدگیهایی که دارد، یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی دیوان باشد.این پژوهش با هدف اینکه محاکم بینالمللی تا چه اندازه در پرداختن به حقهای فرهنگی که نمونه بارز تعهدات فرهنگی دولت چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: بررسی ابعاد حقوقی تعهدات فرهنگی دولتها در حقوق بینالمللی به دلیل پیچیدگیهایی که دارد، یکی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی دیوان باشد.این پژوهش با هدف اینکه محاکم بینالمللی تا چه اندازه در پرداختن به حقهای فرهنگی که نمونه بارز تعهدات فرهنگی دولتها است مصمم وجدی هستند و چالشهای آنها در خصوص این موضوع چیست شروع شد.
روش پژوهش: روش پژوهش تحلیلی - توصیفی از نوع کتابخانهایی است.
یافتهها: پژوهش حاصل از این مقاله نشان میدهد که تعهدات فرهنگی دولتها در حقوق بینالملل صرفا تعهداتی انتزاعی و تئوریک نیستند بلکه تعهداتی عملی هستند که این موضوع در آرای دیوان انعکاس یافته است.
نتیجهگیری: صرف پرداختن به تعهدات فرهنگی دولتها در حقوق بینالملل بدون اشاره موردی به دستاوردهای دیوان، تکرار است.
پرونده مقاله
جلوگیری از ریزش یا جابجایی مشتری در بازار رقابتی کافی شاپ ها وابسته به رفتار فروشنده است، رفتاری که خود تحت تاثیر فرهنگ بازار و فرهنگ فروشنده می باشد. هدف از این پژوهش آن است که ابعاد ارزشی شکل دهنده این دو فرهنگ را تبیین نماید. شناخت این ابعاد فرهنگی زمینه ساز بهبود ای چکیده کامل
جلوگیری از ریزش یا جابجایی مشتری در بازار رقابتی کافی شاپ ها وابسته به رفتار فروشنده است، رفتاری که خود تحت تاثیر فرهنگ بازار و فرهنگ فروشنده می باشد. هدف از این پژوهش آن است که ابعاد ارزشی شکل دهنده این دو فرهنگ را تبیین نماید. شناخت این ابعاد فرهنگی زمینه ساز بهبود این دو فرهنگ شده و تجلی آنها در رفتار فروشندگان می تواند به وفاداری مشتری منجر گردد. این پژوهش به روش توصیفی - پیمایشی و از طریق پرسشنامه انچام شده است. پس از آزمون نمونه و تحلیل داده ها، پرسشنامه نهایی در 25 کافی شاپ شهر تهران که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و بین تعداد 200 نفر مشتریان آنها که به روش نمونه گیری در دسترس برگزیده شدند توزیع گردیده و داده های نهایی با نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت ارزش های اجتماعی سازی، مشتری مداری و مهمان نوازی به عنوان ابعاد تشکیل دهنده فرهنگ بازار کافی شاپ و ارزش های احترام و پاسخگویی به عنوان ابعاد تشکیل دهنده فرهنگ فروشنده شناسایی شدند. بر این اساس می توان اینچنین بیان نمود که کمک به تقویت تعاملات اجتماعی مشتری، فهم و درک وی و ایجاد رابطه خوب با او به تقویت فرهنگ کافی شاپ ها و احترام گذاشتن فروشنده به مشتری در عین تمایل به کمک کردن وی و ارائه خدمات سریع به او به تقویت فرهنگ فروشنده منجر می شود.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مسائل مهم در اسلام، محافظت ازآب است. تحقیق حاضر نیز به بررسی مؤلفه های فرهنگ اسلامی مؤثر بر مصرف آب پرداخت. روش پژوهش: این پژوهش کیفی و از روش تحلیل مضمون، سبک آتراید- استرلینگ[i]، به منظور تحلیل مضامینی که از مقالات داخلی و متون اسلامی مرتبط ب چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: یکی از مسائل مهم در اسلام، محافظت ازآب است. تحقیق حاضر نیز به بررسی مؤلفه های فرهنگ اسلامی مؤثر بر مصرف آب پرداخت. روش پژوهش: این پژوهش کیفی و از روش تحلیل مضمون، سبک آتراید- استرلینگ[i]، به منظور تحلیل مضامینی که از مقالات داخلی و متون اسلامی مرتبط با آب و الگوی مصرف بدست آمده می باشد. مضامین در سه دسته پایه، سازمان دهنده و فراگیر، جهت دستیابی محقق به شبکه مضامین فرهنگ اسلامی مصرف آب دسته بندی شد. یافتهها: تحلیل ها نشان داد، 4 مضمون فراگیر شامل: باور، هنجار، ارزش و دانش به عنوان مؤلفه های اصلی شبکه، 8 مضمون سازمان دهنده شامل: ایمان به خدا، هنجار اجتماعی، هنجار اخلاقی، هنجار قانونی، هنجار رویه ای، ارتقاء فرهنگ اسلامی جامعه، آب نعمت و امانت الهی، به عنوان اصول فرعی، و در نهایت 34 کد مضمون پایه به عنوان عوامل جز که باید در مصرف آب با تکیه بر فرهنگ اسلامی مد نظر قرار گیرد بدست آمد. نتیجه گیری: نتایج بیانگر آنند ترکیب این چهار مؤلفه، فرهنگ اسلامی مصرف آب جامعه مسلمانان را نشان می دهد. در کشور ما هنوز استفاده مطلوب از آب به شکل یک فرهنگ جایگاه خاص خود را پیدا نکرده، دراین بخش آموزش های ساده اما کاربردی (با محوریت اعتدال، قناعت، پرهیز از اسراف و صرفه جویی) که از طرف دین اسلام مطرح شده می تواند مسلمانان را به الگوی بهینه مصرف آب رهنمون سازد.
پرونده مقاله
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی با سلامت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش شهرستان محمود آباد بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی - از نوع همبستگیو از نظر هدف کاربردی بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل 120 چکیده کامل
مقدمه و هدف پژوهش: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی با سلامت سازمانی در سازمان آموزش و پرورش شهرستان محمود آباد بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی - از نوع همبستگیو از نظر هدف کاربردی بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل 120 نفر از کارکنان آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد بوده که مطابق با جدول مورگان 90 نفر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه تحقیق میان آنها توزیع شد. برای اندازهگیری کیفیت زندگی کاری از پرسشنامه استاندارد والتون (1973)، برای اندازهگیری رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پادساکف و همکاران (1990) و برای اندازه گیری سلامت سازمانی از پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI)هوی و همکاران ( 1996 )استفاده شد. پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ و با ضریب 859/0 تایید شد.داده های بدست آمده از پرسشنامه با نرمافزار spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد، مولفههای کیفیت زندگی کاری و مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در پیش بینی سلامت سازمانی آموزش و پرورش شهرستان محمودآباد نقش مثبت و معنیداری داشت. نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از فرضیات تحقیق می توان با اصلاح نظام حقوق و دستمزد، نیازهای مادی و معیشتی کارکنان را برطرف ساخت. با کمک برنامه های آموزشی- تربیتی، می توان زمینه های تحول درونی و پیشرفت معنوی کارکنان را فراهم آورد. با اعمال رویه های عادلانه در توزیع جبران خدمات و برخورد عادلانه در روابط متقابل شخصی و احترام به کارکنان، می توان زمینۀ بهبود عملکرد و ارتقای خلق و خوی کاری کارکنان در محیط کار را فراهم آورد.
پرونده مقاله