بررسی تاثیرفرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی نوآوری
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیحاجیه رجبی فرجاد 1 , نیلوفر میرسپاسی 2 , آزاده حیدری 3
1 - استادیار گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین
2 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، اسلامشهر، ایران (نویسنده مسئول)
nmirsepasi@yahoo.com: Email
3 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران
کلید واژه: : فرهنگ سازمانی, نوآوری فرآیندی, عملکرد سازمانی, نوآوری اداری, نوآوری سازمانی, نوآوری تولیدی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: نوآوری کلیدی برای بقای سازمانی است و لذا روند حمایت از نوآوری باید مورد علاقه محققان و پژوهشگران به طور یکسان باشد .مدل چند لایه شاین از فرهنگ سازمانی، چارچوب مفیدی برای تفکر در مورد فرآیندهایی که پرورش نوآوری ارائه میدهد میباشد. هدف اصلی پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی مدل شاین بر عملکرد سازمان با نقش میانجیگری نوآوری میباشد. روش پژوهش: این تحقیق با توجه به هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی - پیمایشی بوده است. جامعه آماری کارشناسان ادارات مرکزی بانک کشاورزی که 700 نفر بوده است و براساس فرمول کوکران تعداد 247 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. روش نمونهگیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات، سه پرسشنامه استاندارد است که عبارتند از: پرسشنامه فرهنگ سازمانی ادگارشاین (1985)، عملکرد سازمانی کارابولوت (2015)، نوآوری سازمانی جیمنز - جیمنز و دیگران (2008)، پنیادز (2006)، پراجگو و سوهل (2006) که توسط اساتید و خبرگان روایی محتوایی تائید گردید و پایایی هر سه پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ بالای 70/0 محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون گلوموگروف اسمینروف و ضریب همبستگی و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داده است که فرهنگ سازمانی با نقش میانجی نوآوری بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که نوآوریهای تولیدی، فرآیندی و اداری بر عملکرد سازمان به طور مثبت تأثیرگذار بوده است و میزان اثر غیر مستقیم فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان (67/0) بیشتر از اثر مستقیم (39/0) میباشد.
Introduction and ppurpose of the research: Key innovation for organizational survival. Therefore, the process of supporting innovation should be of the same interest to researchers and researchers. The multi-layered model of organizational culture is a useful framework for thinking about the processes that innovate. Be The main purpose of the research is to investigate the effect of organizational culture of Shine model on organizational performance with the role of mediation of innovation. Methodology: This research has been applied to the purpose and descriptive-survey method. The statistical population of the experts was the Central Bureau of Agriculture, which was 700 people. According to the Cochran formula, 247 individuals were selected as samples. The simple random sampling method and the data gathering tool are three standard questionnaires: Edgar Schien Organizational Culture Questionnaire (1985), Karabolt Organizational Performance (2015), Organizational Innovation Jimenez-Jimenez and others (2008), Penyadez (2006), Perajko & Sohel(2006), confirmed by professors and content experts, and the reliability of all three questionnaires was calculated through Cronbach's alpha higher than 70/0 Glomogroup test and correlation coefficient and structural equations were used to analyze the data. Founding: The research findings show that organizational culture has a positive and significant effect on the organizational performance with the mediator role of innovation. Conclusion: The results show that manufacturing, process, and administrative innovations have a positive effect on organizational performance. The indirect effect of organizational culture on organizational performance (0/67) is more than direct effect (0/39) It should be.
_||_