رابطه دورههای آموزشی مهارتهای اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با فرهنگ شهروندی (مطالعه موردی: منطقه 8 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیاشرف منظری 1 , عباسعلی قیومی 2 , اسماعیل کاووسی 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
manzary.a@gmail.com
2 - دانشیار، گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
ghaiyoomi@gmail.com
3 - دانشیار، گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ شهروندی, سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران, مهارتهای اجتماعی,
چکیده مقاله :
چکیده فرهنگ شهروندی به عنوان یک مفهوم جدید در هزاره سوم، به شکل مستقیم تحت تاثیر مهارتهای اجتماعی شهروندان قرار دارد. مقاله حاضر در همین راستا هدف خود را شناسایی رابط مقدمه و هدف پژوهش: فرهنگ شهروندی به عنوان یک مفهوم جدید در هزاره سوم، به شکل مستقیم تحت تاثیر مهارتهای اجتماعی شهروندان قرار دارد. مقاله حاضر در همین راستا هدف خود را شناسایی رابطه دورههای آموزشی مهارتهای اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با فرهنگ شهروندی قرار داده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرای آن، پیمایشی توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری در مقاله حاضر عبارتست از کلیه شهروندان شرکت کننده در دورههای آموزش مهارتهای اجتماعی منطقه هشت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در شش ماهه نخست سال 1395 خورشیدی که شامل 400 نفر است. نمونه مورد مطالعه به صورت تصادفی و به حجم 196 نفر به پیشنهاد فرمول کوکران انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از دو پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف لیکرت 5 سطحی برای سنجش مهارتهای اجتماعی و فرهنگ شهروندی (به ترتیب مشتمل بر 20 و 22 سوال). یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین آموزش مهارتهای اجتماعی و فرهنگ شهروندی شهروندان مراجعه کننده به مراکز منطقه8 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود دارد. نتیجهگیری: با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن نشان داد همبستگی مثبت و معناداری بین آموزش مهارت قابلیت بیان افکار در تبادلات اجتماعی، آموزش مهارت دانش نسبت به نقشها و ارزشهای اجتماعی، آموزش مهارتهای حل مسئله، آموزش مهارتهای ایفای نقشهای اجتماعی و فرهنگ شهروندی در جمعیت آماری مورد مطالعه وجود دارد. البته شواهد آماری کافی برای اثبات همبستگی آموزش مهارت درک شرایط مختلف اجتماعی و فرهنگ شهروندی یافت نشد.ه دوره های آموزشی مهارتهای اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با فرهنگ شهروندی قرار داده است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه اجرای آن، پیمایشی توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری در مقاله حاضر عبارتست از کلیه شهروندان شرکت کننده در دوره های آموزش مهارتهای اجتماعی منطقه هشت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در شش ماهه نخست سال 1395 خورشیدی که شامل 400 نفر است. نمونه مورد مطالعه به صورت تصادفی و به حجم 196 نفر به پیشنهاد فرمول کوکران انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از دو پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر طیف لیکرت 5 سطحی برای سنجش مهارتهای اجتماعی و فرهنگ شهروندی (به ترتیب مشتمل بر 20 و 22 سوال). نتایج تحقیق با استفاده از محاسبه ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن نشان داد همبستگی مثبت و معناداری بین آموزش مهارت قابلیت بیان افکار در تبادلات اجتماعی، آموزش مهارت دانش نسبت به نقشها و ارزشهای اجتماعی، آموزش مهارتهای حل مسئله، آموزش مهارتهای ایفای نقشهای اجتماعی و فرهنگ شهروندی در جمعیت آماری مورد مطالعه وجود دارد. البته شواهد آماری کافی برای اثبات همبستگی آموزش مهارت درک شرایط مختلف اجتماعی و فرهنگ شهروندی یافت نشد.
Abstract Civic culture as a new concept in the third millennium, are directly affected by social skills of citizens.Thus the aim of this reseaCivic culture as a new concept in the third millennium, are directly affected by social skills of citizens. Thus the aim of this research is to identify the relation between social skills education in Tehran municipality’s cultural and artistic organization and civic culture.The research method in terms of the purpose is an applied and in terms of its implementation manner,is a survey descriptive one. The statistical population of this research consisted of participants of Tehran municipality’s cultural and artistic organization social skills courses containing 400 persons in the first six months of the year 1395. The sample was selected randomly in a size of 169 suggested bu Cochran formula. The data collecting tool was 2 questionnairs: a researcher made questionnaire of social skills containing 20 questions and another researcher made questionnaire of civic culture containing 22 questions which their validity approved through consulting experts and their reliability assured by calculating cronbatch’s alpha.( the value of alpha was 0.802 and 0.816 respectively). The resuls by calculating Spearman’s rank correlation coefficient confirmed that there is a significant positive correlation between social skills education courses in Tehran municipality’s cultural and artistic organization and civic culture in the population.rch is to identify the relation between social skills education in Tehran municipality’s cultural and artistic organization and civic culture.The research method in terms of the purpose is an applied and in terms of its implementation manner,is a survey descriptive one. The statistical population of this research consisted of participants of Tehran municipality’s cultural and artistic organization social skills courses containing 400 persons in the first six months of the year 1395. The sample was selected randomly in a size of 169 suggested bu Cochran formula. The data collecting tool was 2 questionnairs: a researcher made questionnaire of social skills containing 20 questions and another researcher made questionnaire of civic culture containing 22 questions which their validity approved through consulting experts and their reliability assured by calculating cronbatch’s alpha.( the value of alpha was 0.802 and 0.816 respectively). The resuls by calculating Spearman’s rank correlation coefficient confirmed that there is a significant positive correlation between social skills education courses in Tehran municipality’s cultural and artistic organization and civic culture in the population.
_||_