• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش‌وپرورش استان فارس
        مرتضی نامدار محمد جلال کمالی زهرا شکوه سنجر سلاجقه
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان می باشد. روش پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش ‌و پرورش استان فارس به تعداد 500 نفر بود، با استفاده از روش چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان می باشد. روش پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش ‌و پرورش استان فارس به تعداد 500 نفر بود، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی تعداد 351 نفر جهت بررسی انتخاب شدند، به منظور برآورد حجم نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه گیری متغیرهای پژوهش پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اُرگان (1988) و عملکرد کارکنان هرسی و گلداسمیت (2009) استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها از طریق مراجعه به خبرگان و پایایی آنها به وسیله ی ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد؛ یافته های تحقیق نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی با ضریب همبستگی 618/0رابطه ی مثبت معنی داری با عملکرد شغلی کارکنان دارد؛ نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL 8.8 نیز حاکی بر تأیید فرضیه ی تحقیق مبنی بر تأثیر مثبت معنی دار رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با ضریب مسیر 41/0 بود. در نتیجه به منظور توسعه عملکرد شغلی کارکنان می توان به رفتار شهروندی سازمانی توجه نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تبیین رابطه سبک های دلبستگی و باورهای معرفت شناسی با همدلی در دانشجویان
        الهه معماریان داود معنوی پور مجتبی صداقتی فرد
        هدف از مقاله حاضر تبیین رابطه سبک های دلبستگی و باورهای معرفت شناختی با همدلی دانشجویان بود که با توجه به ماهیت پژوهش، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر و پسر دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گ چکیده کامل
        هدف از مقاله حاضر تبیین رابطه سبک های دلبستگی و باورهای معرفت شناختی با همدلی دانشجویان بود که با توجه به ماهیت پژوهش، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد بررسی شامل دانشجویان دختر و پسر دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 98-99 به تعداد 6000 دانشجو می باشد که از میان آنها 400 دانشجو ( 222نفر زن و 178 نفر مرد) به صورت در دسترس انتخاب شدند. نمونه آماری پرسشنامه باورهای معرفت شناسی شومر(1990)، سبک های دلبستگی هزن و شیور (1987) و همدلی تورنتو (2009) را بطور همزمان تکمیل کردند. از نرم افزار SPSS و Lisrel جهت تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها نشان داد، دلبستگی بطور مستقیم با همدلی رابطه مثبت داشته و قادر به پیش بینی آن می باشد. ثبات دانش، سرعت یادگیری و ساده بودن دانش از مسیر سبک دلبستگی اجتنابی و بطور منفی و غیر مستقیم با همدلی رابطه دارند. سرعت یادگیری با میانجی گری سبک دلبستگی اضطرابی و بطور منفی با همدلی رابطه نشان داد. توانایی ذاتی و ساده بودن دانش از مسیر سبک دلبستگی ایمن توانستند همدلی را پیش بینی کنند. از متغیرهای زمینه ای تنها، تاهل توانست پیش بین مناسبی برای همدلی باشد. سایر متغیرها قادر به پیش بینی همدلی نبوده و یا رابطه قدرتمند و معناداری را نشان ندادند. بنابر نتایج این پژوهش می توان گفت؛ تجربه فرد از کیفیت دلبستگی می تواند رشد باورهای معرفت شناختی و همچنین میزان رفتار همدلانه او را پیش بینی کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تبیین ویژگی‌های برنامه‌ درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران
        فرح عباسی حمیدرضا معتمد علیرضا قاسمی زاد
        پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی برای مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران انجام شد. ماهیت پژوهش، کیفی براساس رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری، صاحب‌نظران برنامه‌ریزی درسی و معلمان مقطع ابتدایی بودند، حجم نمونه(37نفر) به روش هدفمن چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تبیین ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی برای مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران انجام شد. ماهیت پژوهش، کیفی براساس رویکرد نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری، صاحب‌نظران برنامه‌ریزی درسی و معلمان مقطع ابتدایی بودند، حجم نمونه(37نفر) به روش هدفمند انتخاب گردید. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق تا رسیدن به مرحله اشباع انجام شد. روایی و پایایی اطلاعات گردآوری‌شده با استفاده از روش ارزیابی گوبا و لینکن صورت گرفت. پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی)، براساس یافته‌های پژوهش، ویژگی‌های برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی شامل: ایجاد جامعه سالم، برقراری صلح و امنیت جهانی، مادام‌العمربودن یادگیری، جذابیت و تنوع محتوا، تنوع روش‌های تدریس، تنوع شیوه‌های ارزشیابی، نقش رهبر آموزشی معلم، پیوند خانه و مدرسه، دانش‌آموز به عنوان عنصر اصلی نظام آموزشی، تحقق ایده‌آل‌های آموزشی و تربیت انسان‌های آینده‌نگر می باشد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای‌زندگی از طریق برنامه‌درسی در مقطع‌ابتدایی، به نهادینه‌کردن آموخته‌های مدرسه در رفتار، گفتار و کردار کودکان منجر می‌شود؛ بین سلامت روانی فردی و اجتماعی افراد و آموزش ‌مهارت‌های زندگی رابطه معناداری وجود دارد. ادغام آموزش مهارت‌های‌زندگی در برنامه درسی مقطع ‌ابتدایی پیشنهاد پاسخ‌دهندگان بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - سنجش و ارزیابی مولفه های برنامه درسی تربیت هنری دوره پیش دبستانی با استفاده از مدل تحلیل اهمیت - عملکرد
        عابد غلامی حسین زینلی پور علی اکبر شیخی فینی سیدعبدالوهاب سماوی
        هدف از پژوهش، تحلیل اهمیت – عملکرد مولفه های برنامه درسی تربیت هنری دوره پیش دبستانی بود. مطالعه حاضر به لحاظ ماهیت پژوهش در زمره پژوهش‌های اکتشافی، به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت داده‌های پژوهش از نوع طرح متوالی اکتشافی (کیفی-کمی) می‌باشد. در بخش کیفی، شناسا چکیده کامل
        هدف از پژوهش، تحلیل اهمیت – عملکرد مولفه های برنامه درسی تربیت هنری دوره پیش دبستانی بود. مطالعه حاضر به لحاظ ماهیت پژوهش در زمره پژوهش‌های اکتشافی، به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت داده‌های پژوهش از نوع طرح متوالی اکتشافی (کیفی-کمی) می‌باشد. در بخش کیفی، شناسایی مولفه‌های الگوی برنامه درسی تربیت هنری دوره پیش دبستانی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون(تم) ارائه شده است و در بخش کمی با استفاده از IPA به تجزیه و تحلیل اهمیت – عملکرد مضامین سازمان‌دهنده پرداخته شده است. جامعه آماری این مطالعه در بخش کیفی را اساتید دانشگاهی و دانشجویان دکتری رشته برنامه ریزی درسی و کارشناسان و مربیان دوره پیش دبستانی تشکیل دادند. ملاک تعیین حجم نمونه، دستیابی به اشباع نظری داده‌ها و توافق کلی بر روی پدیده مورد بررسی بوده است. ابزار گردآوری در این بخش، مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان بود. در این فاز از پژوهش، پس از 20 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان، داده‌ها به اشباع نظری رسید. یافته ها نشان داد که از میان 9 مولفه برنامه درسی تربیت هنری دوره پیش دبستانی، دو مولفه(گروه بندی و مکان) در ناحیه اهمیت پایین، شش مولفه (هدف، محتوا، فعالیت های یادگیری، مواد، منابع و ابزار یادگیری، روش اجرا و روش ارزشیابی) در ناحیه تمرکز بر آن و یک مولفه(زمان) در ناحیه حفظ عملکرد قرار گرفته اند. علاوه براین، عواملی که در ناحیه اولویت کم قرار گرفته اند برای برنامه درسی تهدید کننده نبوده و نیازمند اصلاح فوری نیستند. عناصر و مولفه های در ناحیه تمرکز بر آن، نیازمند اصلاحی فوری هستند و از این لحاظ در اولویت بالایی قرار دارند. و در نهایت عوامل قرار گرفته در ناحیه حفظ عملکرد از نظر خبرگان مهم اند و از عملکرد آنها نیز رضایت دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی مولفه ها و ارائه مدل کاهش فرسودگی شغلی کارکنان(مورد مطالعه:سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی)
        مهدی اکبرزاده کامران محمدخانی نادرقلی قورچیان اختر جمالی
        هدف پژوهش حاضرشناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و ارائه مدلی جهت کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضرشناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و ارائه مدلی جهت کاهش فرسودگی شغلی کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی متوالی و برحسب زمان گرداوری داده، مقطعی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه به امر در زمینه ارائه کاهش فرسودگی شغلی کارکنان بود. برای تعیین نمونه های این پژوهش از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند از 20 خبره استفاده شد. جامعۀ آماری بخش کمی شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به تعداد 2085 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای و محاسبه حجم نمونه بر اساس جدول مورگان تعداد 325 نفر به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 56 گویه ای می باشد. روایی ابزار کمی از طریق روایی سازه ای به تایید رسید و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 0.89 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای پژوهش نشان داد، مهمترین مولفه های فرسودگی شغلی در میان کارکنان تصمیم گیری و کنترل و نظارت، فناوری اطلاعات، نظام مالی و بودجه، نظام پاداش، سیستم تحقیق و توسعه، فضا، تجهیزات و امکانات، ویژگی فردی کارکنان، ویژگی فردی مدیران، فرهنگ سازمانی، امنیت شغلی، حمایت مدیریت، سیاسی، قانونی، دولتی، فرهنگی و اقتصادی می باشد. در مجموع شناسایی مولفه های فرسودگی شغلی و کاهش آن موجب افزایش بهره وری منابع انسانی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی الگوی نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی در تقلیل آنومی سازمانی در آموزش عالی ایران
        سیمین محمدی محمد فیضی زنگیر محمد روحی عیسی لو محمد حسن زاده محمودآبادی حبیب ابراهیم پور
        هرگونه اختلال در نظام هنجاری سازمان ها، نوعی آشفتگی و بی نظمی به بار می آورد که از آن به عنوان آنومی سازمانی تعبیر می گردد که اثرات زیان باری بر سازمان تحمیل می نماید. سازمانهای آموزشی و دانشگاه ها هم ممکن است مانند هر سازمان دیگری دچار بی نظمی شوند. بنابراین به مدیریتی چکیده کامل
        هرگونه اختلال در نظام هنجاری سازمان ها، نوعی آشفتگی و بی نظمی به بار می آورد که از آن به عنوان آنومی سازمانی تعبیر می گردد که اثرات زیان باری بر سازمان تحمیل می نماید. سازمانهای آموزشی و دانشگاه ها هم ممکن است مانند هر سازمان دیگری دچار بی نظمی شوند. بنابراین به مدیریتی نیاز دارند که بتواند به کمک آن از منابع حیاتی و استراتژیک خود که همان منابع انسانی سازمان است به بهترین نحو ممکن استفاده کند تا به اهداف خود دست یابد و بیشترین اثربخشی سازمانی را کسب نماید. هدف مقاله طراحی الگوی نقش مدیریت استراتژیک منابع انسانی در تقلیل آنومی سازمانی در آموزش عالی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر نوع داده ها، کیفی و از نظر شیوه پژوهش، داده بنیاد است. مشارکت کنندگان در این پژوهش براساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 15 نفر از اساتید دانشگاهی در حوزه منابع انسانی و مدیران حوزه آموزش و پژوهش دانشگاههای دولتی مورد مطالعه بودند که با روش نمونه گیری هدف مند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته است. داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل شدند. اعتبار داده ها با استفاده از روش تاییدپذیری توسط مشارکت کنندگان صورت گرفت. براساس یافته های پژوهش، ابعاد و مولفه ها در شش بعد شامل: شرایط علی، پدیده ی محوری، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر، راهبردها، پیامدها شناسایی شدند. با تحلیل مصاحبه ها درمرحله اول، 228 کد اولیه بدست آمد. در کدگذاری انتخابی، 17 مقوله اصلی و 44 مقوله فرعی استخراج، و در مدل پارادایمی جا گرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی خراسان شمالی
        مریم قلی پور رویا افراسیابی محمود قربانی مریم حافظیان
        تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پ چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف طراحی مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی انجام شد. در این تحقیق از روش تحقیق ترکیبی (آمیخته) استفاده شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان و متخصصین حوزه مدیریت بودند که محقق 20 نفر از آنها را به عنوان پانل خبرگان برگزید. با استفاده از ابزار مصاحبه و روش تحلیل تِم و بهره گیری از نرم افزار تحلیل اطلاعات کیفی NVIVO ، اطلاعات این بخش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله از بررسی و تحلیل مصاحبه ها نشان داد که مدل دانشگاه نوآور با رویکرد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی دارای 139 کد آزاد (شاخص) می باشد که در قالب 27 کدمحوری طبقه بندی شدند. در نهایت این کدهای محوری و کدهای آزاد در قالب 10 کد انتخابی طبقه بندی شدند.برای سنجش روایی مرحله کیفی پژوهش حاضر، از روش "ممیزی کردن از سوی داور" استفاده شد. در پژوهش پیش رو این روند توسط دو نفر از اساتید حوزه مدیریت انجام شد.در ادامه پرسشنامه بخش کمی تدوین شد و در بین اعضای نمونه آماری که شامل 124 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های آزاد خراسان شمالی بود، توزیع گردید. نتایج نشان داد وضع موجود دانشگاه نوآور و یادگیری سازمانی پایین تر از سطح متوسط است. بر اساس نتایج حاصله از معادلات ساختاری، از میان ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور، بُعد ویژگی های شخصیتی و از میان ابعاد تشکیل دهنده یادگیری سازمانی، بُعد ساختار یادگیرنده دارای بیشترین میزان اهمیت می باشند. همچنین نتایج نشان داد که دانشگاه نوآور به میزان 0.79 درصد بر یادگیری سازمانی تأثیرگذار است. بنابراین جهت ایجاد یادگیری سازمانی در دانشگاه های آزاد خراسان شمالی، توجه به ابعاد تشکیل دهنده دانشگاه نوآور ضروری به نظر می رسد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - طراحی و اعتبار سنجی پرسشنامه مؤلفه های مدیریت مرزی مدیران مدارس
        طیبه رشیدی الهام کاویانی فرامرز ملکیان سوسن لایی
        هدف از این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مؤلفه های مدیریت مرزی مدیران مدارس استان کرمانشاه بود. روش گردآوری داده ها ترکیبی از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. داده های کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر از خبرگان و متخصصان که در زمینه مدیریت مرزی و زوایای آن چکیده کامل
        هدف از این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه مؤلفه های مدیریت مرزی مدیران مدارس استان کرمانشاه بود. روش گردآوری داده ها ترکیبی از نوع طرح اکتشافی متوالی بود. داده های کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با ده نفر از خبرگان و متخصصان که در زمینه مدیریت مرزی و زوایای آن آگاهی داشتند به روش نمونه گیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند، جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری انجام گرفت. در بخش کمی، روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط یازده خبره بررسی شد و پایایی آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه گردید. اعتبار محتوایی پرسشنامه CVR 873/. به دست آمده است و سنجش روایی با استفاده از تحلیل عاملی KMOبرابر 964/. به دست آمده که در سطح بالایی بوده و نشان از همبستگی گویه ها دارد. برای این منظور از نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. سسپس نسخه نهایی پرسشنامه بین 288 نفر از مدیران توزیع شد. در بخش کیفی، 23 مؤلفه شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمیک شامل 6 بعد ارائه شد( شرایط علی، پدیده اصلی، شرایط زمینه ای، شرایط مداخله گر، استراتژی ها و پیامدها). نتایج مرحله کمی نشان داد که 6 مقوله اصلی و عوامل آنها توانایی تبیین مدیریت مرزی را داشتند. پرونده مقاله