جستاری در نوآوری تصویری سید حسن حسینی و خاستگاههای آن
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیفرین قره باغی 1 , برات محمدی 2 * , سیف الدین آب برین 3
1 - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی،ارومیه، دانشگاه آزاد، ارومیه، ایارن
2 - عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
3 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: سید حسن حسینی, نوآوری, تصویر شعری,
چکیده مقاله :
تصویر شعری همواره یکی از ارکان زیباییشناسی و عنصر ماهوی شعر میباشد. شعر را سخنی خیالانگیز گفته و به جایگاه عناصر خیال در خلق شعر اشاره کردهاند. تصاویر شعری هر اندازه نو و جدید باشد و حاصل نگرش فردی و شخصی، به همان اندازه گیراتر و تأثیرگذارتر است. با وقوف به این ویژگی تصاویر شعری، شاعران در نوآوری تصویری تلاش پیوستهاند. این تلاشها بخصوص در دورۀ معاصر سرعت بیشتری گرفته؛ که این رویکرد نشان از درک جایگاه صور خیال و نو بودن آن در شعر دارد که متأثر از تئوریهای نیما و تأکید دیگر شاعران و منتقدان معاصر در این مورد است. حسن حسینی از شاعران معاصر ایران نیز همصدا با این نوگرایان، تصویر و مضمون کهنه را نمی پسندد و یکی از ابعاد نوگرایی او در تصاویر شعری است. او در این نوآوری تصویری از منابع و خاستگاههای مختلفی بهره برده است. عناصر و پدیدههای نوظهور و رهاوردهای صنعتی و تکنولوژیکی جدید، طبیعت و عناصر طبیعی و مذهب و شاخصههای مذهبی شیعی از مؤلّفهها و خاستگاههای نوآوری تصویری حسینیاند. پژوهش حاضر تلاش کرده با روش توصیفی-تحلیلی، جلوهها و نمودهای نوآوری تصویری حسینی و خاستگاههای آن را آشکار کرده و مورد تحلیل انتقادی قرار دهد.
The poetic imagery is always one of the aesthetic and essential elements of poetry. Literary critics have called the poem an imaginary speech and have pointed out the place of the imaginary element in the creation of the poem. The poetic images as well as the result of personal and individual attitude and be the new they have a more impressive and influential. Focusing on this aspect of poetic images, poets have joined efforts in imagery innovation. These efforts have accelerated especially in the Iranian contemporary poets; This approach shows the understanding of the importance of imagery and its innovation in poetry, which is influenced by Nima's theories and the emphasis of other contemporary poets and critics. Hasan Hoseini, a contemporary Iranian poet, also agrees with these innovators, he does not like the stereotyped poetic images and theme, and one of the dimensions of his innovators is in his poetic images. In this imagery innovation, he has used various sources and origins. Emerging elements and phenomena, new industrial and technological developments, nature and natural elements, Shia religion and religious characteristics are among the elements and origins of Hosseini's imagery innovation. The present essay has tried to reveal and critically analyze the manifestations of Hosseini's imagery innovation and its origins with the descriptive-analytical method.