جریانشناسی و سیر تحوّل در شعر اخوان ثالث با نگاه زیباییشناسانه
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
حسن احمدی
1
,
حسین آریان
2
*
,
نزهت نوحی
3
1 - 1- دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2 - 2- دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. نویسنده مسئول: Arian.h@iau.ir
3 - استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاداسلامی، زنجان، ایران.
کلید واژه: جریان شناسی, سیر تحوّل, اخوان ثالث, زیباییشناسی. ,
چکیده مقاله :
در شهر مشهد مقدس، شاعر نامی اخوان ثالث با بدعتی نو و ذوقی سرشار، در ادب فارسی معاصر درخشید. آنچه اخوان را در میان شعرای معاصر سرآمد و زبانزد ساخته، ترکیب سبک کهن و شعر نیمایی، عشق و شور نهانی، همراه با وسعت بینظیر اندیشه، زبانآوری و کاربرد مضمون های ساده و زیبا در شعر است. این شاعر با تکمیل سجایای رفتاری و انسانی و عملی خویش در ادب و فرهنگ و در زمانی کوتاه، چنان جلوهای نموده است که کلام پرگوهر او، چراغ راه هر مجلس و ورد زبان عامه مردم گشته و به راحتی در صف سخنوران و سخنسرایان نامی ایران جای گرفته است. عشق به یار و علاقه به حبیب و مخالفت با چرک و ناپاکی و اجتناب و نفرت از جور و ظلم و امید به آینده، بهرهیابی از خیال، او را واداشته تا از بلبل و شط و کوچه و غنچه و باغ، گل و زمستان، در قالب کنایه و استعاره، مفاهیم و مضامینی بیافریند و در تعقیب شهر سلامت باشد که در عصر او، در آمال و آرزوها نهفته بود. قالبهای شعری او، از عشق و شور جوانی شروع گردیده و به اشعار سیاسی که لازمه زمان بوده و عشق و دوستی به میهن ختم میشد. در مجموعه شعر او آرامش جان، مهم و اساسی بوده و حرکت و پویایی در کنار یار را
In the holy city of Mashhad, the famous poet Akhavan Sales shone in contemporary Persian literature with a new innovation and rich taste. What made Akhavan outstanding and famous among contemporary poets is the combination of ancient style and Nimai poetry, hidden love and passion, along with an unparalleled breadth of thought, expressiveness, and the use of simple and beautiful themes in poetry. By perfecting her behavioral, human, and practical skills in literature and culture, this poet has made such a mark in a short period of time that her rich words have become the guiding light of every assembly and the language of the common people, and she has easily taken her place among the ranks of famous orators and orators of Iran. Love for a friend, affection for a beloved, opposition to filth and impurity, avoidance and hatred of injustice and oppression, hope for the future, and the use of imagination have led her to create concepts and themes from the nightingale, the alley, the bud, the garden, the flower, and winter, in the form of allegory and metaphor, and to pursue the city of health that was hidden in the hopes and desires of her era. Her poetic forms began with the love and passion of youth and ended with political poems that were necessary for the time and love and
منابع و مآخذ
1-امین¬پور، قیصر .(1384). سنّت و نوآوری در شعر معاصر. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
2-اخوان ثالث، مهدی .(1363). آخر شاهنامه. چاپ هشتم. تهران: نشر مروارید
3- حسین¬پور چافی، علی .(1384). طبقه¬بندی و نقد و تحلیل جریان¬های شعری فارسی(1332- 1357) رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس.
4-حقوقی، محمد.(1375). شعر زمان ما. مهدی اخوان ثالث، تهران: نشر نگاه
5-زرقانی، مهدی .(1399). چشم¬انداز شعر معاصر ایران. جریان¬شناسی شعر ایران در قرن بیستم. تهران: نشر ثالث.
6-زرین¬کوب، عبدالحسین .(1363). شعر بی¬دروغ. شعر بی¬نقاب. انتشارات: جاویدان.
7-عالی عباس آباد، یوسف .(1390). جریان¬شناسی شعر معاصر. تهران: نشرسخن.
8-فرخ¬زاد، فروغ .(1375). گزینه اشعار. تهران: نشر مروارید.
9-کریمی حکاک، احمد .(1399). طلیعه تجدد در شعر فارسی. ترجمه: مسعود جعفری، تهران: نشر مروارید.
10-نوری علاء، اسماعیل .(1384). صور و اسباب در شعر امروز ایران. چاپ اول. تهران: سازمان انتشارات بامداد.