بررسی جامعه شناختی سبک زندگی جوانان کافیشاپ شهر دهدشت
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریداریوش رضاپور 1 , علیرضا فرخی 2 , غلامحسین دژند 3
1 - استادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران(نویسنده مسؤول)
2 - استادیارگروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایران
کلید واژه: احساس تعلق مکانی, نگرش زیستمحیطی, آگاهی زیستمحیطی, رفتارهای زیستمحیطی مسئولانه,
چکیده مقاله :
سبک زندگی، از جمله موضوعاتی است که در دهه های اخیر مورد توجه صاحب نظران و نظریه پردازان علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. زیرا توجه به این مسئله، برخاسته از تحولات اجتماعی و فرهنگی عمیقی است که؛ سهم زنان و مردان را در زمینه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در دنیای مدرن آشکار ساخته است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی سبک زندگی جوانان کافیشاپ شهر دهدشت انجام شد. چارچوب نظری پژوهش مستخرج از نظریه های وبر، بوردیو، گیدنز و برمن است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل 205 نفر از جوانانی بود که در کافیشاپیهای شهر دهدشت حضور داشتند. از آن میان بر اساس جدول مورگان، نمونه ای به حجم 100 نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه و سنجش اعتبار متغیرها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرم افزار spss نسخۀ 19 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین درجۀ جهان وطنی جوانان کافیشاپ شهر دهدشت و سبک زندگی آنان رابطۀ معناداری وجود دارد (p<0/000). در حالی که دو متغیر میزان دینداری و تعلقات قومی و قبیله ای رابطۀ معناداری نداشتند. در آخر، بر اساس نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائه شد.
Lifestyle is one of the topics that has gotten the attention of experts and theorists of humanities and social sciences in recent decades. Attention to this issue arises from profound social and cultural changes that has revealed the contribution of men and women in various cultural, social and political fields in the modern world. In this regard, this study was conducted to investigate the lifestyle of coffee shop youths in Dehdasht City. The theoretical framework was derived from the theories of Weber, Bourdieu, Giddens and Berman. The descriptive research method was of the correlational type and the research population included 205 young people who frequented the coffee shops of Dehdasht city, of which, on the basis of Morgan's table, a sample of 100 people was selected using the available sampling method. Data were collected via questionnaires and variables’ reliability were calculated using Cronbach's alpha coefficient ( 0.86). To analyze the data, Pearson correlation and multiple regression statistical methods were used with the help of SPSS software. The results showed that there was a significant relationship between the degree of cosmopolitanism of the youth of coffee shops and their lifestyle(p<0.000). But the two variables of religiosity and ethnic and tribal affiliations had no significant relationship. Cronbach's alpha coefficient of 0.86. To analyze the data, Pearson correlation and multiple regression statistical methods were used with the help of SPSS software. The results showed that there is a significant relationship between the degree of cosmopolitanism of the youth of coffee shop and their lifestyle(p<0.000). But the two variables of religiosity and ethnic and tribal affiliations had no significant relationship. Finally, based on the research results, some suggestions were presented.
_||_