بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر جهت گیری ارزشیِ مرتبط با کسب و کار در بین بازاریان شهر اصفهان
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناختی شهریحسن ثقفیان 1 , منصور حقیقتیان 2 , شاپور بهیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران(نویسنده مسؤول)
3 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران
کلید واژه: جهت گیری ارزشی, تعلق نسلی, فرهنگ کاری, مصرف رسانه ای, تعهد حرفه ای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر جهت گیری ارزشی مرتبط با کسب وکار در بین بازاریان شهر اصفهان پرداخته است. بر مبنای چارچوب نظری و پژوهش های تجربی انجام شده در این زمینه، 5 عامل اجتماعی به عنوان متغیرهای اصلی انتخاب شده و تأثیر آنها بر جهت گیری ارزشیِ مرتبط با کسبوکار مورد بررسی قرار گرفته اند. این عوامل عبارتند از: تعهد حرفه ای، تعلق نسلی، فرهنگ کاری، مصرف رسانه ای و پایگاه اقتصادی، اجتماعی. روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر،کلیه افرادی است که در سطح شهر اصفهان مشغول به فعالیت اقتصادی می باشند. حجم نمونه، 524 نفر از بازاریان شهر اصفهان بوده که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای مستقل مورد بررسی در این پژوهش، در مجموع 32 درصد از واریانس متغیر ارزش های کسبوکار را تبیین می کنند. با توجه به مقادیر مربوط به حجم اثر، شاخص ضریب تعیین این مقدار، بزرگ برآورد می شود. به عبارت دیگر متغیرهای مستقل پژوهش در حد بالایی توان تبیین واریانس متغیر جهت گیری ارزشی مرتبط با کسبوکار را دارند. نتایج مربوط به متغیرهای مستقل به صورت جداگانه بیانگر این است که تنها اثر متغیر تعهد حرفه ای بر جهت گیری ارزشی مرتبط با کسبوکار معنادار است و اثر متغیرهای دیگر معنادار نیست.
The present article provides an analysis of social factors associated with business value orientation among traditional shopkeepers (bazari) of the city of Esfahan. On the basis of theoretical framework and previous research, 5 social factors were identified as the main independent variables and their influence on business value orientation of traditional shopkeepers was studied. These factors were professional obligation, generation obligation, work ethics, media usage, and socioeconomic status. The research method was survey and research population consisted of all those who had business activities in Esfahan. 524 of Esfahani bazaris were selected through a multi-step cluster sampling technique. The findings showed that all the independent variables could explain 32 percent of the variance in business value orientation. When independent variables were considered separately, it was found that only the variable professional obligation was significantly related to business value orientation.
بالس، کریستوفر (1380). ذهنیت نسلی (دیدگاهی روانکاوانه درباره اختلاف نسلها). ترجمه حسین پاینده. فصلنامه ارغنون. شماره 19: 29 – 1.
جلالی، احمد (1397). شناسایی تفاوتهای نسلی در کارکنان سازمانهای دولتی. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
سهراب زاده، مهدی (1388). مقایسه ذهنیت بین نسلی و نسلی در نسلهای دانشگاهی پس از انقلاب اسلامی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره دوم. شماره8: 294 – 263.
مسافری قمی، مراد (1396). ارائه و تبیین مدل گوناگونی نسلها مبتنی بر ارزشهای کاری و تأثیر آن بر تعلقخاطر کارکنان. پایاننامه دکترای تخصصی رشته مدیریت بازرگانی ـ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی. دانشگاه سمنان، پردیس علوم انسانی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری.
مسافری قمی، مراد؛ رستگار، عباسعلی؛ آذر، عادل؛ دامغانیان، حسین (1395). شناسایی نسلها در محل کار ایران. مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 15. شماره 4: 975 – 947.
Benson, J., & Brown, M. (2011). Generations at work: are there differences and do they matter?. The international journal of human resource management, 22(9), 18431865.
Costanza, D. P., Badger, J. M., Fraser, R. L., Severt, J. B., & Gade, P. A. (2012). Generational differences in workrelated attitudes: A metaanalysis. Journal of Business and Psychology, 27(4), 375394.
Greenfield A.C., Norman C.S. & Wier B. (2009). The effect of ethical orientation and professional commitment on earning management behavior. Journal of Business Ethics 83, 419–434.
Gursoy, D., Chi, C. G. Q., & Karadag, E. (2013). Generational differences in work values and attitudes among frontline and service contact employees. International Journal of Hospitality Management, 32, 4048.
Hansen, J. I. C., & Leuty, M. E. (2012). Work values across generations. Journal of Career Assessment, 20(1), 3452.
Mee, L., Fash, B. C & Siew, H. (2016). Similarities and differences of Work Values Gen X and gen Y in Malaysia. International Business Management, 10 (9): 1687 1692.
Solnet, D., Kralj, A., & Kandampully, J. (2012). Generation Y employees: An examination of work attitude differences. Journal of Applied Management and Entrepreneurship, 17(3), 36.
Twenge, J. M. Campbell, S. M., Hoffman, B. J., & Lance, C. E. (2010). A Review of the Empirical Evidence on Generational Differences in Work Attitudes. Journal of Business & Psychology, 25(2), 201210.
_||_