ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیفاطمه آخوندی 1 , حمید رضا آراسته 2 * , نادرقلی قورچیان 3 , پریوش جعفری 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - استاد گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران.
4 - دانشیار گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
کلید واژه: شهروند حرفهای, آموزش شهروند حرفهای جهانی, ساز و کار های اجرایی, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به دست آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانیدردانشگاه انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژیپژوهش در بخشکیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند. اعتبار دادههای کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاریهای انجامشده، از روش«پایایی بین دو کُدگذار» استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیلهای بخش کیفی استخراج 320 كد باز، 110 كد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقولهها که شامل5 بعد (شایستگیهای شناختی، شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، بهعنوان عناصر آموزش شهروند حرفهای جهانی شناسایی شدند.
آرونتن، محمود؛ دیناروند، حسن؛ رحمانی، جهانبخش (1399). مبانی ارزششناسی تربیت شهروندی در آموزشوپرورش ایران، فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی دانشگاه آزاد واحد بجنورد، سال پانزدهم، شماره 62: 1-32.
اتابکی، مژگان (1392). آموزش خودکنترلی لازمه پرورش شهروندان حرفهای، دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین: گرگان.
جعفری، سکینه (1398). شناسایی و رواسنجی مؤلفههای تربیت شهروند جهانی از نظر صاحبنظران: یک پژوهش آمیخته، مجله مطالعات آموزش و یادگیری، دوره یازدهم، شماره 2: 153-174.
رشیدی، زهرا (1396). مفهومپردازی شهروند جهانی از منظر صاحبنظران آموزش عالی: مطالعهای زمینهای، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره بیست و سوم، شماره 2: 93-114.
روزبه، فهیمه؛ نادری، عزت اله؛ سیف نراقی، مریم (1399). الگوی برنامه درسی «اخلاق کاربردی» بر مبنای مؤلفههای شهروند جهانی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال چهارم، شماره 15: 48-53.
شاهحسینی، محمدعلی؛ پورعزت، علیاصغر (1391). شناسایی شایستگیهای مطلوب دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت، با تمرکز بر رویکرد اسلامی- ایرانی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال هشتم، شماره 3: 395-412.
ساعد موچشی، لطف اله؛ سلیمی، جمال؛ عزیزی، نعمت اله (1399). مطالعه مفهوم و ابعاد شهروندی دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران؛ دلالتهایی در برنامهریزی آموزشی، مطالعات برنامهریزی آموزشی، دوره هشتم، شماره 16: 203-239.
شریفی، اصغر؛ اسلامیه، فاطمه (1391). جایگاه دانشـگاه قـرن بیستویک در تربیـت شـهروند جهـانی، مجموعه مقالات همایش بینالمللی آموزش و جهانی شدن، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
کشاورز، یوسف؛ امین بیدختی، علیاکبر (1399). تدوین و آزمون الگوی آموزش شهروندی جهانی در نظام آموزشوپرورش ایران، اندیشههای نوین تربیتی، دوره هفدهم، شماره 1: 113-136.
مزینی، مینا؛ اولادیان، معصومه؛ ایمانی، محمدنقی (1397). شناسایی عوامل اثرگذار بر تربیت شهروند حرفهای در عصر دانایی محوری در نظام آموزشوپرورش ایران، تحقیقات مدیریت آموزشی، دوره دهم، شماره 37: 35-62.
هاشمی، شهناز (1389). تربیت شهروندی در کشور ژاپن، پژوهشهای مدیریت، دوره نهم، شماره 2: 28-38.
Arthur, J., & Bohlin, K. (Eds.). (2005). Citizenship and higher education: The role of universities in communities and society. Routledge.
Ashraf, M. A., Tsegay, S. M., & Ning, J. (2021). Teaching global citizenship in a Muslim-majority country: Perspectives of teachers from the religious, national, and international education sectors in Pakistan. Religions, 12(5), 348.
Bosio, E., & Torres, C. A. (2019). Global citizenship education: An educational theory of the common good? A conversation with Carlos Alberto Torres. Policy Futures in Education, 17(6), 745-760.
Baysal, S., & Tanriseven, I. (2020). Global Citizenship: From the Lens of the Education Faculty Instructors. International Journal of Progressive Education, 16(5), 106-120.
Bozyk, P. (2019). Globalization and the transformation of foreign economic policy. Routledge.
Chu, A. (2003). Higher Education Producing Citizen-Scholars. Available at: http:/WWW.Utexas.edu.
García-Aracil, A., & Van der Velden, R. (2008). Competencies for young European higher education graduates: labor market mismatches and their payoffs. Higher Education, 55, 219-239.
Holden, C. (2006). Concerned citizens: children and the future. Education, Citizenship and Social Justice, 1(3), 231-247.
Hopkins, Gary (2007) Curriculum/training Citizenship`s
Lombardo, T. J. (2015). Making urban citizens: Civility and civic virtue in the modern metropolis.
Horey, D., Fortune, T., Nicolacopoulos, T., Kashima, E., & Mathisen, B. (2018). Global citizenship and higher education: A scoping review of the empirical evidence. Journal of Studies in International Education, 22(5), 472-492.
Mok, M., & Lee, W. O. (2017). Paradigm shifts in assessment for learning: A secondary analysis of the international civic and citizenship study (ICCS) 2009. Life in Schools and Classrooms: Past, Present and Future, 527-552.
Marshall, H. (2005). Developing the global gaze in citizenship education: Exploring the perspectives of global education NGO workers in England. International Journal of Citizenship and Teacher Education, 1(2), 76-92.
Massaro, V. R. (2022). Global citizenship development in higher education institutions: A systematic review of the literature. Journal of Global Education and Research, 6(1), 98-114.
Oxfam. (2015). Education for Global Citizenship: A guide for schools Retrieved from: http://www.oxfam.org.uk/ education/global-citizenship/global citizenship-guides.
Rüland, J. (2019). Good global citizen? ASEAN’s image building in the United Nations. Asia pacific business review, 25(5), 751-771.
Richardson, S. (2015). Cosmopolitan learning for a global era: Higher education in an interconnected world. Routledge.
Soh, K. (2017). Fostering student creativity through teacher behaviors. Thinking Skills and creativity, 23, 58-66.
Sánchez, J. C. (2011). University training for entrepreneurial competencies: Its impact on intention of venture creation. International entrepreneurship and management journal, 7, 239-254.
Sim, J. B. Y., Chua, S., & Krishnasamy, M. (2017). “Riding the citizenship wagon”: Citizenship conceptions of social studies teachers in Singapore. Teaching and Teacher Education, 63, 92-102.
Tarozzi, M., & Inguaggiato, C. (2018). Implementing global citizenship education in EU primary schools: The role of government ministries. International Journal of Development Education and Global Learning, 10(1), 21-38.
Ten Dam, G. T., Geijsel, F. P., Ledoux, E. G., & Meijer, E. J. (2013). Citizenship of students and social desirability: Living apart together?. International Journal of Educational Research, 62, 229-238.
Yemini, M., Goren, H., & Maxwell, C. (2018). Global citizenship education in the era of mobility, conflict and globalisation. British Journal of Educational Studies, 66(4), 423-432.