ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانی در دانشگاه
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیفاطمه آخوندی 1 , حمید رضا آراسته 2 * , نادرقلی قورچیان 3 , پریوش جعفری 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - استاد گروه آموزشی مدیریت آموزشی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
3 - استاد گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،تهران، ایران.
4 - دانشیار گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
کلید واژه: شهروند حرفهای, آموزش شهروند حرفهای جهانی, ساز و کار های اجرایی, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
در جوامع امروزی از نهاد دانشگاه و آموزش عالی انتظار می رود دانش آموختگان خود را به گونه ای تعلیم دهند که در دو ساحت اشتغال حرفه ای و الزامات زندگی شخصی و اجتماعی از بینش، دانش و مهارت های مؤثر و مقتضی نیازهای زیست جمعی را به دست آورند. لذا این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای آموزش شهروند حرفهای جهانیدردانشگاه انجام شد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و استراتژیپژوهش در بخشکیفی،تحلیل محتواو در بخش کمی، پیمایشی بود. ابزارگردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. مشارکت کنندگان پژوهش در بخش کیفی، خبرگان و متخصصان حوزه آموزش عالی بودندکه به روش نمونه گیری هدفمندانتخاب شدند. در بخش کمّی، اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری طبقهای انتخاب شدند. اعتبار دادههای کیفی از طریق بررسی توسط اعضاء، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران خارجی بررسی و تأیید شد و برای پایایی کیفی و محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاریهای انجامشده، از روش«پایایی بین دو کُدگذار» استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی همگرا و واگرا و پایایی ترکیبی انجام و تأیید شد. نتیجه تحلیلهای بخش کیفی استخراج 320 كد باز، 110 كد محوری و 16 مقوله شد. در نهایت، مدلی مشتمل بر پیوند میان این مقولهها که شامل5 بعد (شایستگیهای شناختی، شایستگیهای علمی و تخصصی، شایستگیهای فرهنگی و اجتماعی، شایستگیهای اخلاقی و شایستگیهای خود بالندگی مستمر) و16 مؤلفه است، بهعنوان عناصر آموزش شهروند حرفهای جهانی شناسایی شدند.