تبیین تأثیرپذیری دوسویه موسیقی و معماری بر خلق فضا؛ ( مورد پژوهی: دوره باروک )
محورهای موضوعی : معماری
رایان زندی
1
,
سارا سوهانگیر
2
*
1 -
2 - دکتری تخصصی معماری، استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران.
کلید واژه: موسیقی, معماری, باروک, خلق فضا, هنر,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی تعامل دوسویه معماری و موسیقی در خلق فضاهای دوره باروک میپردازد. دوره باروک با ویژگی هماهنگی و نمایشی بودن هنرها، بستر مناسبی برای این مطالعه میانرشتهای است. درحالی که مطالعات پیشین اغلب تأثیر یکجانبه این دو هنر را بررسی کردهاند، این تحقیق بر رابطه متقابل آنها در شکلگیری فضاهای هنری تأکید دارد.
پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و از طریق مطالعه منابع کتابخانهای، بررسی آثار شاخص و تحلیل دادههای کیفی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد موسیقی و معماری باروک از طریق اصولی مانند حرکت پویا، تقارن پویا، تضادهای نور و سایه و فضاسازی دقیق بر یکدیگر تأثیر متقابل داشتهاند. از یک سو، موسیقی با ویژگیهای ریتمیک، هارمونیک و بافتی خود الهامبخش معماران در طراحی فضاهای نمایشی بوده و از سوی دیگر، معماری با ایجاد سلسلهمراتب فضایی، آکوستیک مناسب و چیدمان هوشمندانه، بر آهنگسازان تأثیر گذاشته است.
این تعامل دوسویه منجر به خلق فضاهایی یکپارچه، پویا و چندبعدی شده که تجربه حسی مخاطب را به شیوهای بیسابقه غنی میسازد. درک این رابطه نهتنها به شناخت عمیقتر از هنر باروک و اصول زیباییشناسی آن کمک میکند، بلکه میتواند الهامبخش خلق فضاهای هنری معاصر با رویکردی چندحسی و میانرشتهای باشد. نتایج این پژوهش میتواند زمینهساز مطالعات آینده در حوزه تعامل هنرها و طراحی فضاهای هنری نوین شود.
This study examines the bidirectional interaction between architecture and music in shaping the spatial dynamics of the Baroque period. The Baroque era, characterized by its harmonious and theatrical integration of the arts, provides an ideal context for this investigation. While prior studies have explored the individual influence of each art form, comparative research on their mutual impact in spatial creation remains limited. Some scholars have addressed structural parallels such as rhythm and harmony, yet the dynamic interplay between the two in spatial experience has been less explored. Understanding this interaction could contribute to redefining contemporary artistic spaces and creating multisensory environments. The aim of this article is to analyze the reciprocal influence of music and architecture in the formation of Baroque spaces and to uncover how their shared principles are reflected in the audience's sensory experience. Employing a descriptive-analytical method, the research examines prominent works, analyzes qualitative data, and incorporates survey responses. Findings reveal that during the Baroque period, music and architecture mutually influenced one another through principles such as dynamic movement, fluid symmetry, and spatial composition. Music, with its rhythmic and textural qualities, inspired architects in designing theatrical spaces, while architecture, through acoustics and spatial hierarchy, shaped musical compositions. This symbiotic relationship resulted in the creation of cohesive, multidimensional spaces.
صمیمی، شیوا. (۱۳87). معماری و موسیقی. "مبانی آفرینش کالبدی موسیقی و معماری" موسسه علمی و فرهنگی فضا. تهران.
مشیری، فرهاد. (۱۳87). معماری و موسیقی. "نگرشی بر موسیقی باروک از دیدگاه تاریخ اجتماعی موسیقی" موسسه علمی و فرهنگی فضا. تهران.
Бакуто, С. В. (2013). Трактат Бернардо Антонио Виттоне “Istruzioni elementari per indirizzo de’ Giovani allo Studio dell’ architettura civile”. К проблеме единства музыки и архитектуры, (6).
Begault, D. R. (2001). Compositional spatial sound manipulation: Historical overview and analyses. Journal of the Acoustical Society of America, 109(5), 2460. https://doi.org/10.1121/1.4744726
Boucher, J.-V. (2017). Construire l’écoute. Architecture & Musique: influences réciproques, s. 227. Lokaliseret fra https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01567635
Buelow, G. J. (1993). Music and Society in the Late Baroque Era (pp. 1–38). Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1007/978-1-349-11303-3_1
Caniato, M., & Fasoli, V. (2008). Bernardo Antonio Vittone: acoustics and architecture in the XVIII century. Journal of the Acoustical Society of America, 123(5), 3612. https://doi.org/10.1121/1.2934805
Carter, T. (n.d.). Baroque Music. https://doi.org/10.1093/obo/9780199757824-0004
Çolak, B. B., Ilerisoy, Z. Y., & Soyluk, A. (2021). İmgesel Yapılarda Müzik ve Geometri Kesişimi; Iannis Xenakis Örnekleri Üzerinden İnceleme. 3(1), 282–297. https://doi.org/10.47898/IJEASED.824314
Dahiya, B. (2022). Baroque Art History.
Dong, J., Yin, H., & Yu, R. (2024). Artistic and Structural Connections Between Architecture and Music – a Comparative Case Study of the Forbidden City and Palace Memories. Nexus Network Journal. https://doi.org/10.1007/s00004-024-00773-0
Fitzgerald, J. B. (2023). The Baroque Era (pp. 208-C3. P1208). Oxford University Press eBooks. https://doi.org/10.1093/oso/9780197622407.003.0003
Geerdes, H. (1975). Adjustable Acoustics in Music Performance. Music Educators Journal, 61(8), 40–44. https://doi.org/10.2307/3394777
Hills, H. (2007). The Baroque: Beads in a Rosary or Folds of Time. Fabrications: The Journal of the Society of Architectural Historians, Australia and New Zealand, 17(2), 49. https://doi.org/10.1080/10331867.2007.10539610
Hoople, S. C. (2000). Baroque Splendor: Vierzehnheiligen Church and Bach’s B-Minor Mass (pp. 89–96). Springer Netherlands. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3411-0_7
Hopsch, L. (2012). Shaped Space - Embodied Space, Borromini’s Baroque Architecture. 313–330. https://research.chalmers.se/publication/159805
Jian-hua, DONG, J. (n.d.). On the Characteristics of Baroque Music. https://doi.org/10.3969/j.issn.1008-2395.2011.02.021
Lavin, I. (1990). On the Unity of the Arts and the Early Baroque Opera House. Perspecta, 26, 1. https://doi.org/10.2307/1567150
Lerdahl, F., & Jackendoff, R. (1992). An overview of hierarchical structure in music. MIT Press. https://www.jstor.org/stable/info/40285257
López, G. G. (2017). Musitecture: Musical Space, Spatial Music. Sonorous Thresholds in Time-Space Intersections (pp. 157–175). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-47060-3_12
Meyer, J. (2009). Acoustics and the Performance of Music. http://cds.cern.ch/record/1339014/files/978-0-387-09517-2_BookTOC.pdf
Monaco, A. D. (2012). Ricerca compositiva in Musica e Architettura.
Montes, F., & Amarante, N. (2023). Baroque History: The origin, growth and specimens in the district of Vila Real. https://doi.org/10.37334/eras.v14i4.306
Music, Performance, Architecture. (2024). https://doi.org/10.5771/9783487424965
Olivier, B. (2009). Music and architecture: time and / or space? South African Journal of Art History, 24(3), 55–64. https://repository.up.ac.za/bitstream/handle/2263/17650/Olivier_Music(2009).pdf;sequence=1
Palmer, A. (n.d.). Reflections on Baroque. https://doi.org/10.2307/4144214
Petcu, E. J. (2013). A Review of J. B. Fischer von Erlach: Architecture as Theater in the Baroque Era. Architectural Histories, 1(1), 4. https://doi.org/10.5334/AH.AD
Shrock, D. (2009). The Baroque Era (pp. 187–354). https://doi.org/10.1093/oso/9780195327786.003.0003
Srećković, B. (2014). Architecture and Music/sound: Points of Meeting, Networking, Interactions. https://doi.org/10.5937/saj1401075s
Swain, J. P. (2023). Historical Dictionary of Baroque Music. https://doi.org/10.5771/9781538151624
Talen, E. (2024). The Baroque. 106–115. https://doi.org/10.1093/oso/9780197647769.003.0017
Toman, R., & Bednorz, A. (2013). Baroque. Architecture, Sculpture, Painting. https://www.amazon.com/Baroque-Architecture-Sculpture-Painting-Bednorz/dp/3848004038
Utz, C. (2016). Räumliche Vorstellungen als „Grundfunktionen des Hörens. “Historische Dimensionen und formanalytische Potenziale musikbezogener Architekturund Raummetaphern–eine Diskussion anhand von Werken Guillaume Dufays, Joseph Haydns und Edgard Varèses”. Acta Musicologica, 88(2), 193–221. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5861825
Verlag, Georg Olms (2024). Music, Performance, Architecture. https://doi.org/10.5771/9783487424965
Wainwright, J. P. (2017). From Renaissance to Baroque. https://doi.org/10.4324/9781315093826
WEI, F. (n.d.). “The Rereading on Baroque Architectural Art: A Review on Classics and an Inspiration for Design.” https://doi.org/10.3969/j.issn.1671-9743.2011.04.027
Yeh, C.-J. (1996). Straight, no chaser: drawing a parallel between architecture and music. http://dspace.mit.edu/handle/1721.1/70696
Zirpolo, L. H. (2010). Historical Dictionary of Baroque Art and Architecture. https://www.amazon.com/Historical-Dictionary-Architecture-Dictionaries-Literature/dp/0810861550
Zuk, R. (2015). From Renaissance Musical Proportions to Polytonality in Twentieth Century Architecture (pp. 567–584). Birkhäuser, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-00137-1_38