شهر خلاق و نقش آن در توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان)
محورهای موضوعی : جغرافیای طبیعی و سکونتگاههای انسانیمیترا رفاهی دهر 1 , مجید شمس 2
1 - دانشجوی دکتری جغرافیاوبرنامه ریزی شهری، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی ،ملایر ، ایران
2 - استاد گروه جغرافیا، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی،ملایر، ایران
کلید واژه: توسعه گردشگری, شهر همدان, شهر خلاق, آینده گردشگری,
چکیده مقاله :
مقدمه: با توجه به موضوع مورد پژوهش که شهر خلاق و نقش آن در توسعه گردشگری شهر همدان است، هدف این پژوهش، بررسی شاخص های شهر خلاق در وضعیت کنونی گردشگری و آینده گردشگری در شهر همدان می باشد.هدف: هدف این پژوهش، بررسی شاخص های شهر خلاق در وضعیت کنونی گردشگری و آینده گردشگری در شهر همدان می باشد.روششناسی پژوهش: در این پژوهش ابتدا مهم ترین شاخص های موثر در ایجاد شهر خلاق به منظور جذب گردشگر از طریق مطالعه سوابق در این زمینه، نمونه های اجرا شده، نیازها و ترجیحات گروه استفاده کننده تعیین شده و سپس مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرند و بهترین ایده های قابل تعمیم در شرایط تحقیق تعیین می شوند. نوع پژوهش با توجه به ماهیت کاربردی و براساس روش تحلیلی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران و کارشناسان شهری و متخصصین گردشگری شهر همدان، گردشگران و مردم شهر همدان تشکیل داده اند.قلمرو جغرافیایی پژوهش: این پژوهش بر روی شهر همدان و شاخص های خلاق آن در زمان حال صورت گرفته است.یافتهها: یافته های تحقیق نشان می دهد همدان با توجه به شاخص های یونسکو و سازمانهای بین المللی و تحلیل دیدگاه های متخصصان می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری خلاق مطرح گردد. با بررسی تواناییها و محدودیتهای کشور در حوزه ی گردشگری و با توجه به روند تکامل گردشگری و بخش هایی از گردشگران بین المللی که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی برای ما مطلوب و سودآور محسوب می شوند، در حال حاضر می توان، گردشگری فرهنگی خلاق را مطلوبترین نوع گردشگری و گردشگران خلاق را بازار هدف مناسبی برای کشور به شمارآورد.نتایج: نتایج نشان داد شاخص های مشارکت بانوان در فعالیت های اجتماعی بافت تاریخی شهر همدان، اهمیت مراکز خدماتی دانـش بنیـان، حوادث، رویدادها، وقایع تاریخی شهرهمدان، لزوم استفاده از فناوری های نـوین و دانش بنیان و حمایت از کارآفرینان شهری و مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی از مهم ترین شاخص ها در تحقق پذیری رویکرد شهر خلاق در بافـت تـاریخی شهر همدان می باشند.
Introduction: According to the subject of the research, which is the creative city and its role in the development of tourism in Hamedan, the purpose of this research is to investigate the indicators of the creative city in the current state of tourism and the future of tourism in Hamedan. Research Aim: The purpose of this research is to investigate the indicators of the creative city in the current state of tourism and the future of tourism in Hamedan. Methodology: In this research, first, the most important effective indicators in creating a creative city to attract tourists through the study of records in this field, implemented examples, the needs and preferences of the user group are determined and then analyzed and evaluated, and the best ideas Generalizable in research conditions are determined. The type of research was based on the applied nature and based on the analytical-survey method. The statistical population of the research is made up of managers and urban experts and tourism experts of Hamedan city, tourists and people of Hamedan city. Studied Areas: This research has been done on the city of Hamadan and its creative indicators in the present time. Results: The findings of the research show that Hamedan can be presented as a creative tourism destination according to the indicators of UNESCO and international organizations and the analysis of experts' views. By examining the capabilities and limitations of the country in the field of tourism and considering the development process of tourism and parts of international tourists who are considered favorable and profitable for us from a cultural and economic point of view, we can currently consider creative cultural tourism as the most desirable type of tourism and He considered creative tourists as a suitable target market for the country. Conclusion: The results showed that the indicators of women's participation in social activities of the historical context of Hamedan city, the importance of knowledge-based service centers, incidents, events, historical events of Hamedan city, the need to use new and knowledge-based technologies and support urban entrepreneurs and people's participation in social activities are the most important indicators. They are in the realization of the creative city approach in the historical context of Hamadan city.
_||_