Creative city and its role in tourism development(Case study: Hamadan city)
Subject Areas : Natural geography and human settlementsmitra refahy dahr 1 , Majid shams 2 *
1 - Ph.D. Candidate in Geography and URBAN Planning, Malayer Branch ,Islamic Azad University ,, Malayer, Iran
2 - Professor, Department of Geography,Malayer Branch, Islamic Azad University, Malayer, Iran
Keywords: Hamedan City, tourism development, Creative City, The Future of Tourism,
Abstract :
Introduction: According to the subject of the research, which is the creative city and its role in the development of tourism in Hamedan, the purpose of this research is to investigate the indicators of the creative city in the current state of tourism and the future of tourism in Hamedan. Research Aim: The purpose of this research is to investigate the indicators of the creative city in the current state of tourism and the future of tourism in Hamedan. Methodology: In this research, first, the most important effective indicators in creating a creative city to attract tourists through the study of records in this field, implemented examples, the needs and preferences of the user group are determined and then analyzed and evaluated, and the best ideas Generalizable in research conditions are determined. The type of research was based on the applied nature and based on the analytical-survey method. The statistical population of the research is made up of managers and urban experts and tourism experts of Hamedan city, tourists and people of Hamedan city. Studied Areas: This research has been done on the city of Hamadan and its creative indicators in the present time. Results: The findings of the research show that Hamedan can be presented as a creative tourism destination according to the indicators of UNESCO and international organizations and the analysis of experts' views. By examining the capabilities and limitations of the country in the field of tourism and considering the development process of tourism and parts of international tourists who are considered favorable and profitable for us from a cultural and economic point of view, we can currently consider creative cultural tourism as the most desirable type of tourism and He considered creative tourists as a suitable target market for the country. Conclusion: The results showed that the indicators of women's participation in social activities of the historical context of Hamedan city, the importance of knowledge-based service centers, incidents, events, historical events of Hamedan city, the need to use new and knowledge-based technologies and support urban entrepreneurs and people's participation in social activities are the most important indicators. They are in the realization of the creative city approach in the historical context of Hamadan city.
امانپور، سعید؛ ملکی، سعید و عبیات، ماجده. (1400). تحلیلی بر رویکرد شهر خالق با تأکید بر توسعه پایدار شهری (موردپژوهشی: شهر اهواز). فصلنامه علمی تخصصی مطالعات طراحی شهری و پژوهشهای شهری، 4(2)، 14-1.
زاهدی، اکبری؛ نعمت الله، عمادزاده؛ خوش اخلاق، رحمان، رنجبریان. (1397). شناسایی مؤلفههای مؤثر در تقاضا برای سفر به مقاصد گردشگریِ فرهنگیتاریخی (نمونهپژوهی: اصفهان). اقتصاد شهری، 3(1)، 42-25.
باغبان، عاطفه، و محمدی، سمیه. (1395). ارزیابی گردشگری خلاق از نگاه گردشگران و تاثیر ان بر رضایت از سفر (مطالعه موردی: شهر اصفهان). کارشناسی ارشد، اصفهان، ایران.
بذرافشان، جواد و بامری، علی. (1397). بررسی وتحلیل وضعیت گردشگری خلاق درشهر زاهدان. فصلنامه برنامه¬ریزی منطقه-ای، 8(31): 180-167.
بسته نگار، مهرنوش. (1395). نماد رنگ در برند گردشگری خلاق شهرهای ایران. هنر و تمدن شرق،11، 28-21.
پناهی، علی و پورمقدم، مجید. (1398). ارزیابی توان گردشگری کلانشهر تبریز در ایجاد شهر خلاق. فصلنامه علمی تخصصی پژوهشهای گردشگری و توسعه پایدار، 4(7)، 70-55.
رحیمی، محمد و پازند، فاطمه. (1395). الگوی گردشگری خلاق شهری در ایران با استفاده از مدل تحلیلی سلسله مراتبی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(3)، 124-97.
سپهرنیا، رزیتا. (1394). نگرش خلاق به صنعت گردشگری در ارتقا سرمایه فرهنگی در ایران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، 4(4)، 71-51.
شفیعی، زاهد و فرخیان فیروزه، میرقدر. (2014). اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی با رویکرد توسعه گردشگری. جغرافیا، 43(12)، 278-251.
قربانی صابر، فاطمه و شمس، مجید. (1399). توسعه گردشگری با تاکید بر فرهنگ و هنر (به عنوان شاخص¬های شهر خلاق، مورد همدان). فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری، 9(35)، 32-17.
کیانی سلیمی؛ صدیقه و بسحاق، محمدرضا. (1396). شناسایی اثرات گردشگری و نقش آن در توسعه شهری کاشان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات شهری، 25، 44- 31.
محمدی، علی؛ مهایرر، معصومه و باباخوانی فرد، محمدصادق. (1395). ارائه چارچوبی برای ارزیابی محصولات گردشگری خلاق با استفاده از کارت امتیازی متوازن. گردشگري و توسعه، 5(6)، 42-24.
مطلبیان، خسرو؛ رحمانی، بیژن و شمس، مجید. (1399). چالش¬های شهر خلاق از منظر سیاستگذاری و برنامهریزی شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش¬های نو در جغرافیای انسانی، 12(3)، 364-337.
موذنی، احمد و علیزاده اقدم، محمدباقر. (1389). بررسی کیفیت زندگی شهری: مدلی برای سنجش و رتبه بندی استانهای ایران با استفاده از تحلیل خوشه¬ای. مجله جامعه شناسی ایران، 13(3)، 174-149.
رحیمی فرد، قاسم؛ قربانی، رسول؛ بابایی اقدم، فریدون و حیدری چیانه، رحیم. (1400). ارزیابی شاخص¬های شهر خلاق در ایجاد گردشگری خلاق شهری (مطالعه موردی: خوی)،https://civilica.com/doc/1534226.
گودرزی، مجید و آلبوبالدی، ابتسام. (1399). بررسی و ارزیابی بسترهای توسعه گردشگری خلاق در شهر اهواز با استفاده از مدل SWOT، هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم جغرافیا، معماری و شهرسازی ایران، تهران،https://civilica.com/doc/1028425.
Li, P. Q., & Kovacs, J. F. (2022). Creative tourism and creative spaces in China. Leisure Studies, 41(2), 180-197.
Leeb Heeseok, leea Jongwon .(2015) . Deriving Strategic Priority of Policies for Creative Tourism Industry in Korea using AHP، Procedia Computer Science، Pages 479-484.
B.D، S.، Miller، G.، (2018). Creative city strategies on the municipal agenda in New York، City، Culture and Society، pp 1-12.
Tan S. K., Luh D. B., & Kung S. F. (2014). A taxonomy of creative tourists in creative tourism. Tourism Management, 42, 248-259.
Tan S.K., Kung S. F., & Luh D. B. (2013). A Model of Creative Experience in Creative Tourism. Annals of Tourism Research, 41, 153-174.
Tang, Z. (2014). Focus on Cultural Creative Tourism Based on SWOT Analysis: a Case of Heilongjiang Province, China. International Journal of Applied Environmental Sciences, 9(4), 1645-1652.
Sasaki, M. (2010). Urban regeneration through cultural creativity and social inclusion: Rethinking creative city theory through a Japanese case study. Cities, 27, 53-59.
Richards, G. (2012). Retrieved Febrary 15، 2014، from https://www.academia.edu/2198992/ Tourism_Creativity_and_the_Creative_Industries.
Richards, G., & Wilson, J. (2006). Retrieved febrary 10، 2014، from https: //www. academia.edu/3622568/The_creative_turn_in_regeneration_creative_spaces_spectac les_and_tourism_in_cities;
Richards, G., & Wilson, J. (2006). The Creative Turn in Regeneration: Creative Spaces، Spectacles and Tourism in Cities.
UNESCO. (2019). UNESCO Creative Cities Network, Retrieved Octobr 7, 2020, from https://en.unesco.org/creative-cities/sites/creative cities/files/doc.1-faqs.pdf.