مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی درمان راه حل محور و روایت درمانی بر شیوههای مسئلهمدار رویارویی با استرس زنان دارای سردردهای مزمن بود.
روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آم چکیده کامل
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی درمان راه حل محور و روایت درمانی بر شیوههای مسئلهمدار رویارویی با استرس زنان دارای سردردهای مزمن بود.
روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری کلیه زنان مبتلا به سردردهای مزمن مراجعه کننده به کلینیک های متخصص مغز و اعصاب شهر تهران در سال 1402 بودند. در مرحله اول با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 45 نفر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه آزمایش (هر گروه 15 نفر) و یک گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد هر دو مداخله مذکور در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر بهبود شیوههای مسئلهمدار رویارویی با استرس داشته است(05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی نشان داد که روایت درمانی اثربخشی بیشتری نسبت به درمان راه حل محور بر بهبود شیوههای مسئلهمدار رویارویی با استرس دارد (05/0>P).
نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که درمان راه حل محور و روایت درمانی میتوانند به عنوان شیوههای درمانی مناسب برای بهبود شیوههای مسئلهمدار رویارویی با استرس زنان دارای سردردهای مزمن در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به کار برده شوند و تقدم استفاده با روایت درمانی است.
پرونده مقاله
مقدمه : مدیریت داشبورد اطلاعات بالینی به مدیران نظام سلامت کمک می کند تا در تصمیم گیری های خود در کمترین زمان ممکن از اطلاعات دقیق و به روز برخوردار می باشند. این مطالعه با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر دربهبود مدیریت داشبورد اطلاعات بالینی و تصمیمگیری مدیران نظا چکیده کامل
مقدمه : مدیریت داشبورد اطلاعات بالینی به مدیران نظام سلامت کمک می کند تا در تصمیم گیری های خود در کمترین زمان ممکن از اطلاعات دقیق و به روز برخوردار می باشند. این مطالعه با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر دربهبود مدیریت داشبورد اطلاعات بالینی و تصمیمگیری مدیران نظام سلامت انجام شده است.
روش پژوهش : این پژوهش به لحاظ هدف از نوع مطالعات کاربردی می باشد. روش پژوهش کیفی و از تکنیک فراترکیب و پنل دلفی برای جمع آوری داده ها، از تکنیک آنتروپی شانون برای ارزیابی معیارها و از CASP به عنوان ابزاری برای کنترل کیفی مقالات و ترکیب یافته های کیفی استفاده شده است. دراین پژوهش 20 نفر افراد مدیران ارشد، خبره و متخصص سازمان های کلیدی نظام سلامت در پنج کلان شهر (تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز) را انتخاب و مورد بررسی قرارگرفته است.
یافته ها : در مرحله کیفی 10 مولفه (بهینه سازی تصمیم گیری، تصویرسازی، مدیریت زمان، تشخیص، شفافیت اطلاعات، نیازسنجی سازمان، مدیریت تجهیزات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت منابع مالی و ویژگی های داشبورد) و 59 کد موثر شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتیجه گیری: مهم ترین عوامل مؤثر در ایجاد مدیریت داشبورد اطلاعات بالینی عبارتند از: تعامل بین پزشکان و مدیران، تسهیل دسترسی به اطلاعات بالینی، توانایی ارائه گزارش های مفید، توانایی تحلیل داده ها، توانایی ارائه گزارش های مفید وکمک به نشر به هنگام آنها. این مطالعه میتواند برای پژوهشهای آینده در این حوزه به عنوان یک مرجع مفید واقع شود.
پرونده مقاله
مقدمه: شیوع بیماری کووید-۱۹ از حدود سه سال گذشته، بسیاری از سازمانها و دولتها را ناگزیر به تدوین و پیاده سازی راههایی نموده تا بتوانند به اهداف نهایی سازمان دست یابند. در این میان نقش فناوری از اهمیت فراوانی برخوردار است. با فناوری، همه فعالیت ها می توانند ادامه پیدا چکیده کامل
مقدمه: شیوع بیماری کووید-۱۹ از حدود سه سال گذشته، بسیاری از سازمانها و دولتها را ناگزیر به تدوین و پیاده سازی راههایی نموده تا بتوانند به اهداف نهایی سازمان دست یابند. در این میان نقش فناوری از اهمیت فراوانی برخوردار است. با فناوری، همه فعالیت ها می توانند ادامه پیدا کنند. این مطالعه توضیح میدهد که فناوری، فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستان هاهای ملی منطقه ی یک تهران انگیزهای برای بهبود عملکرد، بهویژه در زمان همهگیری می باشد.
روش پژوهش: تعداد 181 پرسشنامه بین کارمندان توزیع شد. پاسخ دهندگان باید معیارهای زیر را داشته باشند: حداقل دوره کاری یک ساله و حداقل تحصیلات دیپلم. متغیر وابسته عملکرد کارکنان است. متغیرهای مستقل فرهنگ سازمانی، انگیزه و رضایت شغلی هستند. متغیر مداخله گر فناوری اطلاعات است. به دلیل وجود متغیر مداخله گر فرضیات پژوهش از روش تحلیل عاملی PLS و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بررسی شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و انگیزه تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد کارکنان دارند و همینطور انگیزه و فرهنگ سازمانی از طریق فناوری اطلاعات تاثیر معناداری بر عملکرد کارکنان می گذارد.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه می تواند به عنوان مبنایی برای طراحی استراتژی های تجاری برای بهبود عملکرد کارکنان در یک محیط رقابتی برای ارتقای اعتبار یک بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.
پرونده مقاله
مقدمه: در سطح جهانی، همهگیری کووید-19 تأثیرات بسیاری داشته است خصوصا در بخش بهداشتی با کمبود ها و آسیب های جدی همراه شد. در این زمان آنچه اهمیت داشت نحوه خدمت رسانی به مردم جهت جلوگیری از گسترش و کنترل بیماری و همچنین تامین اقدام بهداشتی مربوط به آن بود. از این رو هدف چکیده کامل
مقدمه: در سطح جهانی، همهگیری کووید-19 تأثیرات بسیاری داشته است خصوصا در بخش بهداشتی با کمبود ها و آسیب های جدی همراه شد. در این زمان آنچه اهمیت داشت نحوه خدمت رسانی به مردم جهت جلوگیری از گسترش و کنترل بیماری و همچنین تامین اقدام بهداشتی مربوط به آن بود. از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی نقش دولت و سازمانهای مردم نهاد در خدمت رسانی بهداشتی به آسیب دیدگان کرونا است.
روش تحقیق: بصورت تلفیقی کمی و کیفی صورت گرفت در بخش کیفی از روش مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه جهت جمع آوری دادهها استفاده شد و با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران در بخش کمی 384 نفر برآورد شد و در بخش کیفی با 12 نفر مصاحبه شد.
یافتهها: نشان داد که حمایت بهداشتی سازمانهای مردمنهاد دارای امتیاز بیشتری از حمایت بهداشتی دولت است.
نتیجه گیری: در تفسیر این نتیجه میتوان گفت سازمانهای مردمنهاد در تهیهی اقلام بهداشتی مانند ماسک و الکل کاملا خدمات رایگان ارائه میدادند؛ این اقدام تحسین برانگیز بویژه در آغاز شیوع کرونا در سال 2019 بسیار مشهود بود در حالی که دولت در آن برهه کاملا غافلگیر شده بود.
پرونده مقاله
چکیده:
مقدمه: امروزه مشکلات موجود درصنعت درمان، باعث کاهش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی، افزایش هزینه آنها و طولانیشدن دوران بهبودی بیماران گردیده است. توجه ویژه دولت به این صنعت و همکاری توام با رقابت میان این مراکز میتواند راه حل مناسبی در این زمینه باشد. مطالعه ح چکیده کامل
چکیده:
مقدمه: امروزه مشکلات موجود درصنعت درمان، باعث کاهش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی، افزایش هزینه آنها و طولانیشدن دوران بهبودی بیماران گردیده است. توجه ویژه دولت به این صنعت و همکاری توام با رقابت میان این مراکز میتواند راه حل مناسبی در این زمینه باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تاثیر این استراتژی بر فعالیتهای نوآوری و عملکردی مراکز بهداشتی با در نظر گرفتن تاثیرات ناپایداریهای بازار، رقابت میان بیمارستانها و تاثیرات تیمهای پزشکی براین عوامل صورت گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش، پژوهشی کاربردی و از نوع مطالعات تحلیلی مشاهده ای مقطعی است. برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی از معیار های آلفای کرونباخ و همگون استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه تعداد1250 نفر از کارکنان و پزشکان بیمارستانهای خصوصی در جنوب کشور بود. روش نمونه گیری، خوشه ای و جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 205 نفر برآورد شد و تحلیل دادهها با استفاده از‎‎ مدلسازی معادلات ساختاری انجام گردید.
یافتهها: یافتهها نشان داد که میان استراتژی هم رقابتی و نوآوری و عملکرد مراکز درمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: این استراتژی ضمن افزایش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی به کاهش هزینهها، افزایش کیفیت خدمات و کاهش زمان بهبودی بیماران کمک مینماید. ناپایداریهای موجود در بازار درمان و میزان رقابت میان بیمارستانها تعدیل کننده رابطه استراتژی هم رقابتی با نوآوری مراکز بهداشتی است.
پرونده مقاله
مقدمه: امروزه با توسعه روزافزون فناوری و همزمان با گسترش جمعیت، شاهد افزایش حوادث، سوانح و بحرانها هستیم. سوانح طبیعی بخشی از طبیعت محیط زیست ما انسانها شده و به عوامل بسیار زیادی از جمله عوامل طبیعی و عوامل انسانی بستگی پیدا کرده و در نتیجه ساختار پیچیدهای به خود م چکیده کامل
مقدمه: امروزه با توسعه روزافزون فناوری و همزمان با گسترش جمعیت، شاهد افزایش حوادث، سوانح و بحرانها هستیم. سوانح طبیعی بخشی از طبیعت محیط زیست ما انسانها شده و به عوامل بسیار زیادی از جمله عوامل طبیعی و عوامل انسانی بستگی پیدا کرده و در نتیجه ساختار پیچیدهای به خود میگیرند که مبارزه با آنها را عملا بسیار دشوار و پیچیده مینماید. مسئله مطرح اینست که تصمیمگیرنده در تخلیه بیمارستانی چه مواردی را باید مورد توجه قرار دهد و چه عواملی در این تصمیمگیری اثرگذار هستند، همین عوامل چگونه پس از تصمیم تحت تأثیر قرار میگیرند و چگونه این عوامل در فرآیند تصمیم دخالت دارند.
روش پژوهش: روش تحقیق در طبقه توسعهای قرار میگیرد. برای گردآوری اطلاعات جهت پیشینه و ادبیات تحقیق از روش کتابخانهای استفاده گردید. بدین منظور مقالات، کتب، پایاننامهها و منابع اینترنتی معتبر و قابل ارجاع، پایگاههای اطلاعاتی و مستندات مرتبط در موضوعات حوزه تصمیمگیری در شرایط بحرانی، تخلیه اضطراری و مباحث مدیریت بحران بیمارستانی، جستجو، مطالعه و مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی ادبیات موضوع به تدوین پروتکل مصاحبه، شامل سوالاتی با هدف شناخت متغیرهای اثرگذار بر تصمیمگیری پرداخته شد. سپس به انجام مصاحبه با خبرگانی که دعوت به مصاحبه را پذیرفتند، اقدام شد. مصاحبه ها از 7 نفر از خبرگان و تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. پس از آن به روش تحلیل مضمون با رویکرد 6 مرحلهای براون و کلارک جملات کلیدی استخراج، کدگذاری و تحلیل آن صورت پذیرفت. در انجام تحلیلها از نرم افزارهای MAXQDA و Excel استفاده گردید.
پرونده مقاله
مقدمه: صنعت بانکداری در اقتصاد جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین ثبات این بخش حائز اهمیت بوده و ضروری است عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. از جمله این عوامل میتوان به مخارج بهداشت و سلامت اشاره داشت. شمول و سواد مالی نیز به عنوان دیگر عوامل موثر بر ثبا چکیده کامل
مقدمه: صنعت بانکداری در اقتصاد جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین ثبات این بخش حائز اهمیت بوده و ضروری است عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گیرد. از جمله این عوامل میتوان به مخارج بهداشت و سلامت اشاره داشت. شمول و سواد مالی نیز به عنوان دیگر عوامل موثر بر ثبات بانکی مطرح میباشد.
روش پژوهش: به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش رگرسیونی پانل دیتا استفاده شده است. نمونه آماری تحقیق 12 کشور منتخب صادر کننده نفت شامل الجزایر، اندونزی، اکوادور، عراق، ایران، لیبی، کویت، نیجریه، ونزوئلا، عربستان، آنگولا و امارات طی سال های 2011 تا 2022 میباشد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد متغیر مخارج بهداشت و سلامت اثرات مثبت و معنادار بر متغیر ثبات بانکی داشته است. شمول مالی اثرات منفی و معنادار بر متغیر ثبات بانکی داشته در حالی که سواد مالی اثرات مثبت و معنادار بر ثبات بانکی در کشورهای مورد بررسی داشته است.
نتیجهگیری: یک سیستم مراقبتهای بهداشتی قوی، امکانات پزشکی بهبود یافته ای را فراهم میکند، که توانایی و طول عمر خانوارها را افزایش میدهد. این افزایش طول عمر و توانایی، درآمد خانوارها را بهبود میبخشد و در نتیجه حجم پسانداز و سپردههای بانکی را افزایش داده که میتواند از طریق تقویت سرمایه بانکها، ثبات مالی بانکها را بهبود بخشد.
پرونده مقاله
مقدمه: در بازارهاي رقابتی امروز، حفظ کارکنان با تجربه، دوره دیده و با کیفیت همواره از دغدغههاي دائمی هر سازمانی است که خواهان دستیابی به مزیتهاي رقابتی و سهم بیشتر از بازار باشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی مناسب رفاه و سلامت کارکنان با استفاده از چکیده کامل
مقدمه: در بازارهاي رقابتی امروز، حفظ کارکنان با تجربه، دوره دیده و با کیفیت همواره از دغدغههاي دائمی هر سازمانی است که خواهان دستیابی به مزیتهاي رقابتی و سهم بیشتر از بازار باشد. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی مناسب رفاه و سلامت کارکنان با استفاده از رویکرد فراترکیب است.
روش پژوهش: تحقیق حاضر به حیث ماهیت کیفی و از حیث هدف کاربردی بود، که با استفاده از روش فراترکیب و الگوی هفت مرحله ای ساندلوسکی و باروسو (2007) کلیه مقالات علمی - پژوهشی داخلی و خارجی نمایه شده در پایگاه دادههای معتبر در بازه زمانی 1390 تا 1402 مقالات فارسی و 2010- 2023 مقالات خارجی مورد بررسی قرار گرفتند که پس از انجام مطالعات اولیه و غربالگری مقالات توسط محقق، مجموعه شاخصهای مرتبط با هدف، گردآوری و چک لیست اولیه ای شامل مطالعه 53 مقاله، 6 بعد، 38 مولفه تهیه شد.
یافتهها: 6 بعد با روش فراترکیب و بکارگیری الگوی ساندلوسکی و باروسو (2007) شناسایی شد. عوامل موثر بر رفاه و سلامت کارکنان لوکس طبق نظر خبرگان شناسایی و تایید شد که این عوامل عبارتند از: رفاه مالی، رفاه شغلی، رفاه اجتماعی، رفاه جسمانی، رفاه حقوقی و عوامل جمعیت شناختی از ابعاد موثر شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت رفاه و سلامت کارکنان برای بهبود عملکرد و توانمندی آنها متمرکز شدهایم. این رویکرد به ما کمک میکند تا از تنوع و شناخت عمیق درباره نیازهای فردی کارکنان بهرهبری کنیم و سپس برنامههایی را برای ارتقاء رفاه و سلامت آنها ارائه دهیم.
پرونده مقاله