تاثیر رضایت شغلی، انگیزه کارکنان و فرهنگ سازمانی بر بهبود عملکرد کارکنان بیمارستان ها در منطقه یک تهران در دوران کرونا با تاکید نقش فناوری اطلاعات
محورهای موضوعی : -مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی
مسعود دارابی
1
(استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران)
محمد رضا زاهدی
2
(دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران)
سید مهدی حسینی
3
(استادیار، دانشگاه گرمسار، تهران، ایران)
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, رضایت شغلی, انگیزه, عملکرد کارکنان, فناوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
مقدمه: شیوع بیماری کووید-۱۹ از حدود سه سال گذشته، بسیاری از سازمانها و دولتها را ناگزیر به تدوین و پیاده سازی راههایی نموده تا بتوانند به اهداف نهایی سازمان دست یابند. در این میان نقش فناوری از اهمیت فراوانی برخوردار است. با فناوری، همه فعالیت ها می توانند ادامه پیدا کنند. این مطالعه توضیح میدهد که فناوری، فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی در بیمارستان هاهای ملی منطقه ی یک تهران انگیزهای برای بهبود عملکرد، بهویژه در زمان همهگیری می باشد. روش پژوهش: تعداد 181 پرسشنامه بین کارمندان توزیع شد. پاسخ دهندگان باید معیارهای زیر را داشته باشند: حداقل دوره کاری یک ساله و حداقل تحصیلات دیپلم. متغیر وابسته عملکرد کارکنان است. متغیرهای مستقل فرهنگ سازمانی، انگیزه و رضایت شغلی هستند. متغیر مداخله گر فناوری اطلاعات است. به دلیل وجود متغیر مداخله گر فرضیات پژوهش از روش تحلیل عاملی PLS و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بررسی شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و انگیزه تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد کارکنان دارند و همینطور انگیزه و فرهنگ سازمانی از طریق فناوری اطلاعات تاثیر معناداری بر عملکرد کارکنان می گذارد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه می تواند به عنوان مبنایی برای طراحی استراتژی های تجاری برای بهبود عملکرد کارکنان در یک محیط رقابتی برای ارتقای اعتبار یک بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد.
Background and purpose: The spread of the Covid-19 disease for the past three years has forced many organizations and governments to formulate and implement ways to achieve the ultimate goals of the organization. In this, the role of technology is very important. With technology, all activities can continue. This study explains that technology, organizational culture and job satisfaction in the national hospitals of one district of Tehran are motivations to improve performance, especially during the epidemic. Methodology: 181 questionnaires were distributed among employees. Respondents must meet the following criteria: at least one year of work experience and at least a diploma. The dependent variable is employee performance. The independent variables are organizational culture, motivation and job satisfaction. Intervening variable is information technology. Due to the presence of intervening variables, research hypotheses were analyzed by PLS factor analysis method and using SPSS version 19 software. Findings: The results of the research show that organizational culture, job satisfaction, and motivation have a significant positive effect on employee performance, and also organizational culture and motivation through information technology have a significant impact on employee performance. Conclusion: The results of the study can be used as a basis for designing business strategies to improve the performance of employees in a competitive environment to improve the credibility of hospitals.