اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : برنامه درسیفاطمه یوسفی 1 , محمد نوریان 2 , مرتضی سمیعی زفرقندی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
کلید واژه: دوره ابتدایی, اعتبارسنجی, برنامه درسی تلفیقی, بازیهای بومی محلی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف اعتبارسنجی الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی، به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری آن شامل؛ آموزگاران مدارس دوره ابتدایی شهرستان گچساران از توابع استان کهکیلویه و بویراحمد بود. حجم نمونه 200 نفر تعیین شد که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی سؤالات پرسشنامه با محاسبه شاخص روایی صوری محتوا (CVR و CVI) انجام گرفت. پایایی سؤالات پرسشنامه نیز از طریق اجرای آزمایشی و محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. داده های گردآوری شده با بکارگیری نرم افزارهای 22- Spss وSmart PLS-3 و با آزمون های، حداقل مربعات جزئی و تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل شد. در مرحله ارزیابی بیرونی یا مدل اندازه گیری، روایی مدل با محاسبه روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی مدل، با شاخص های پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ، سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت. همچنین مدل درونی (ساختاری) نیز با محاسبه ضرایب معناداری Z (مقادیرt) ، شاخص استون-گیسرQ2 و ضریب تعیینR2 ، ارزیابی و تأیید شد. در بررسی برازش کلی مدل،60/0=GOF و205/0= SRMR بود که نشان میدهد، مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. بنابراین با اطمینان می توان گفت که الگوی تلفیق بازیهای بومی محلی در برنامههای درسی دوره ابتدایی از اعتبار بالایی برخوردار است.
The present study was conducted with the aim of validating the model of integration of local native games in the primary school curricula, using a survey method. Its statistical population included teachers of primary schools in Gachsaran, Kohkiloyeh and Boyerahmad. The sample size was determined to include 200 people who were selected via cluster random sampling. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was estimated by calculating the content validity indexes (CVR and CVI). The reliability of the questionnaire was also confirmed through implementation of Cronbach's alpha. The data were analyzed by using Spss-22 and Smart PLS-3 with partial least square tests and confirmatory factor analysis. In the external evaluation stage or the measurement model, the validity of the model was measured and confirmed by calculating the construct validity, convergent validity and divergent validity, and reliability of the model with composite reliability indices and Cronbach's alpha. Also, the internal (structural) model was also evaluated and confirmed by calculating the significance coefficients Z (t values), Aston-Geisser index and coefficient of determination. In examining the overall fit of the model, GOF=0.60 and SRMR=0.205, which show that the model has a good fit. Therefore, it can be said with confidence that the model of integrating local native games in the primary school curricula is highly reliable
_||_