ارائه مدل عوامل مؤثر بر عدم انجام تعهدات سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان کرمان
محورهای موضوعی : برنامه درسیامین محمود آبادی 1 , علی یعقوبی پور 2 , محمد منتظری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت ، واحد سیرجان،دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.
3 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: مدیران مدارس, مدیران آموزشی, تعهدات سازمانی, آموزش و پرورش استان کرمان,
چکیده مقاله :
تعهد سازمانیفرایندی مستمر است که از طریق آن کارکنان سازمان به اهداف و ارزش های سازمان معتقد شده و برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. در این بین گاهی کارکنان به درستی به تعهدات سازمانی خود عمل نمی کنند نتیجه چنین جوی کم کاری، غیبت، عدم پاسخگویی در قبال وظایف محوله خواهد بود. هدف این مقاله، ارائه مدل عوامل مؤثر بر عدم انجام تعهدات سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان کرمان می باشد. این مطالعه از نظرهدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، آمیخته بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان آموزش و پرورش استان کرمان با سابقه مدیریت و سیاست گذاری بودند که طبق اصل اشباع نظری 20 نفر از آنها با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در بخش کمی مدیران و معاونان مدارس متوسطه دوره اول و دوم استان کرمان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 256 نفر بودند که طبق فرمول کوکران تعداد 153 نفر آنها با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شدکه روایی پرسشنامه با روش میانگین واریانس استخراج شده 61/0 و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و مرکب به ترتیب 95/0 و 86/0 تأیید شد. دادهها با روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی و مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزارهای SPSS-26 و pls 3 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تمامی مؤلفههای عدم انجام تعهدات سازمانی شناسایی و از بعد معناداری در پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند و با بررسی مضامین، مفاهیم و تحقیقات کمی و کیفی الگوی عدم انجام تعهدات سازمانی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان کرمان تبیین گردید.
Organizational commitment is a continual process by which administrative staff believe in the values and goals of their organization and strive for them. Sometimes, they do not fulfill their commitment and as a result, underachievement, absenteeism, and irresponsibility would arise. The aim of the present study is to offer a model for factors affecting non-fulfillment of organizational commitments among school principals of Kerman Province. This study was applied in purpose and mixed in method. The population in the qualitative part was education experts of Kerman province with management and policy-making experience 20 of whom were selected by purposeful sampling to reach theoretical saturation. In the quantitative part, 153 out of 256 principals and vice-principals of the first and second secondary schools of Kerman province in the academic year of 2021-2022 were recruited following Cochran's formula, using multi-stage cluster sampling. A semi-structured interview and a researcher-made questionnaire were used to collect data. The validity of the questionnaire was estimated 0.61 using the average variance extracted, and its reliability was 0.95 and 0.86 using Cronbach's alpha and composite methods, respectively. Data were analyzed with open, axial and selective coding and structural equation modeling in SPSS-26 and PLS 3. Results showed that all the components of non-fulfilment of organizational commitments were identified and confirmed
_||_