نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه
محورهای موضوعی : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهمحمد رحمتی 1 , فرامرز ملکیان 2 , الهام کاویانی 3
1 - گروه علوم تربیتی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه، ایران
2 - گروه علوم تربیتی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی ، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
کلید واژه: سلامت روانی, خانواده های کارکنان زندان, سلامت اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری در بخش کمی شامل خانواده های تمامی کارکنان زندان های استان کرمانشاه درسال 1399 بود. که با استفاده از صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای کسب داده های کیفی از روش دلفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از نرم افزار MAXQDA و فرایند کدگذاری استفاده گردید، و در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و SMART PLSاستفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که که در شناسایی نیازهای آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه، تعداد 103 شاخص اولیه بدست آمد که این شاخص ها در 12 عامل کلی و 2 دسته سلامت روانی و سلامت اجتماعی دستهبندی شدند. براساس نتایج مصاحبه و روش دلفی، پذیرش خویشتن خودکنترلی، رشد و توسعه فردی، بهزیستی روانی،بهزیستی هیجانی، کیفیت زندگی، عدالت درک شده، مشارکت اجتماعی، تعلق گروهی، سازگاری اجتماعی، اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی مهمترین نیازهای آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه میباشند. برازش مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه نیز براساس معدالات ساختاری مطلوب گزارش شد.
The purpose of this study is to assess the needs and provide a comprehensive model of mental and social health education for the families of prison staff in Kermanshah province. The statistical population in a small part included the families of all prison staff in Kermanshah province in 1399. Using stratified random sampling, 100 people were selected as a statistical sample. Delphi method and semi-structured interview were used to obtain qualitative data. For qualitative analysis, MAXQDA software and coding process were used, and in the quantitative part, confirmatory factor analysis and structural equation modeling, SPSS and SMART PLS software were used. The results of the present study showed that in identifying the mental health and social health education needs of the families of prison staff in Kermanshah province, 103 primary indicators were obtained, which were classified into 12 general factors and 2 categories of mental health and social health. Were. Based on the results of the Delphi interview and method, self-control acceptance, personal growth and development, mental well-being, emotional well-being, quality of life, perceived justice, social participation, group belonging, social adjustment, social trust, social support are the most important needs of mental health education. Socially, the families of the prison staff are in Kermanshah province. Fitting of the comprehensive model of mental and social health education of the families of prison staff in Kermanshah province was also reported based on favorable structural equations.
_||_