واکاوی آموزش پیش از ازدواج در افراد متقاضی ازدواج : مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : مطالعات اسلامی ایرانی خانوادهغلامرضا عبدلی 1 , مهدی تبریزی 2 , منصور عبدی 3
1 - دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
2 - استادیارگروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران
3 - استادیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
کلید واژه: آموزش پیش از ازدواج, متقاضی ازدواج, پژوهش کیفی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف : ازدواج به عنوان مهمترین و عالیترین رسم اجتماعی برای دستیابی به نیازهای عاطفی افراد همواره مورد تایید بوده است.آموزش پیش از ازدواج، از اولویتهای اساسی در برنامه های پیشگیری از نابهنجاریهای فردی - خانوادگی، کاهش میزان طلاق و افزایش رضایتمندی از زندگی زناشویی است. از این رو هدف پژوهش حاضر واکاوی آموزش پیش از ازدواج در افراد متقاضی ازدواج می باشد. روش: این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و با تکنیک مصاحبه عمیق و نیمهساختار یافته صورت گرفته است. در این تحقیق از روش نمونهگیری گلولهبرفی و غیر تصادفی استفاده شد. بدینمنظور و با عنایت به منطق اشباع نظری با 30 نفر از افراد متقاضی ازدواج در فاصلۀ سنی18تا 30 سال مصاحبه انجام گرفت. یافتهها: تحلیل دادهها منجر به ایجاد یک طبقه اصلی به نام «ضرورت آموزش پیش از ازدواج» گردید که این طبقه از 10 طبقه فرعی شامل «ارتباطات»، «باورها و عقاید مذهبی»، «تعهد »، «گذشت و بخشش»، «مهارت حل تعارضها/ حل مسأله»، «انصاف»، «مهارت مدیریت منابع مالی»، «عدم دخالت خانوادههای اصلی/ اطرافیان»، «داشتن هدف در زندگی» و «اوقات فراغت» تشکیل شد. نتیجه گیری: نتایج حاصل شده به بسیاری از مراکز آموزشی و درمانی کمک میکند تا با توجه به عوامل شناسایی شده، برنامههای ضروری را در ارتباط با آموزش پیش از ازدواج تدوین کنند. آموزش این عوامل به زوجها، کمک فراوانی به پیشگیری و جلوگیری از شکستهای زندگی و افزایش کیفیت و رضایت در زندگی آینده زناشویی میشود.
Introduction and purpose: Marriage has always been recognized as the most important and the highest social custom to achieve the emotional needs of people. Premarital education is one of the main priorities in programs to prevent individual and family abnormalities, reduce the rate of divorce and increase satisfaction with married life. Is. Therefore, the purpose of this research is to analyze the pre-marriage education of people applying for marriage. Method: This study was conducted using a qualitative approach and a semi-structured interview technique. In order to carry out the research, in-depth and semi-structured interview technique was used. In this research, non-random and snowball sampling method was used. For this purpose and considering the logic of theoretical saturation, interviews were conducted with 30 people applying for marriage between the ages of 18 and 30. Findings: Data analysis led to the creation of a main class called "necessity of pre-marital education", which consists of 10 sub-classes including "communication", "religious beliefs and opinions", "commitment", "past and forgiveness", " The skills of conflict resolution/problem solving", "fairness", "financial resource management skills", "non-interference of main families/surroundings", "having a goal in life" and "leisure time" were formed. Achievement: The obtained results help many educational and treatment centers to develop necessary programs related to premarital education according to the identified factors. Teaching these factors to couples helps a lot to prevent and prevent life failures and increase the quality and satisfaction in the future married life.
استوار، صغری؛ رحیمی، چنگیز و فولادچنگ، محبوبه. (1399). اثربخشی برنامه آموزش پیش از ازدواج بر اساس مدل لارسون بر باورهای محدودکننده نسبت به انتخاب همسر در دانشجویان. روانشناسي خانواده، 7(1)، 156-147.
https://lib.wrc.ir/scholar/view/1/40287
اسدی شیشهگران, سارا, قمری, حسین, شیخالاسلامی, علی. (1395). تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر سبکهای حل تعارض سازنده و غیر سازنده در نامزدها. مشاوره کاربردی, 6(1), 77-88. doi: 10.22055/jac.2016.12569
خجسته مهره ره دانیالی، زه و شیرالی نیا، خ (۱۳۹۴). تجارب دانشجویان متاهل از آمادگی ازدواج یک پژوهش کیفی مجله روانشناسی خانواده ، ۴۲، ۵۰-۳۹.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245484.html
خسروجاوید؛ اصلیپور؛ عادله؛ فیروزشاد؛ ماریا و هدایتصفا(۱۳۹۴)، تأثیر آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر مهارتهای ارتباطی و حل مسئله در دختران، فصلنامه طب جانباز، ۷، ۱۹۶-۱۸.
URL: http://ijpn.ir/article-۱-۷۸۲-fa.html
رجبی غلامرضا، عباسی قدرتاله. (1398). اثربخشی آموزش قبل از ازدواج به شیوه برنامه آموزش ارتباط بر کاهش انتظارات ایدهآلگرایانه ¬جوانان مجرد. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، ۲۵ (۴) :۳۸۴-۳۹۵
doi: 10.32598/ijpcp.25.4.3
رجبی، غلامرضا، عباسی، قدرت اله، سودانی،منصور، اصلانی،خالد (1395)، اثربخشي آموزش پیش از ازدواج به شیوۀ برنامه آگاهي و انتخاب میان فردی بر باورهای ارتباطي دانشجویان مجرد، مجله مشاوره و روان درمانی خانواده، دوره6، شماره1، صص 97-79.
Doi: 20.1001.1.22516654.1395.6.1.5.8
رستمی، مهدی،، نوابی نژاد، شکوه، و فرزاد، ولی الله (۱۳۹۸). آسیب شناسی مشکلات زوجهای در مرحله نامزدی و تدوین بسته مشاوره پیش از ازدواج بومی و مقایسه تأثیر آن با آموزش پیش از ازدواج مدل مبتنی بر SYMBIS بر مشکلات زوجهای نامزد.
https://www.ijfpjournal.ir/article_245551.html
رستمی، مهدیه و قزلسفلو، مهدی. (۱۳۹۷)، اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوه سیمبیس بر باورهای ارتباطی زوجین نامزد. روان شناسی خانواده، ۱۸۵) ۴۵ – ۵۶
https://www.ijfpjournal.ir/article_245538.html
فاتحی ،فاطمه ، کریمی ثانی،پرویز (1395) اثربخشی آموزش مهارتهای پیش از ازدواج بر بهبود مهارتهای اجتماعی و خود کار امدی دختران در استانه ازدواج تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی شهرستان کرج ،زن و مطالعات خانواده 141،162،33،9
https://journals.iau.ir/article_528954.html
کارگر، مونا؛ فاطمه، قاصد؛ کیمیایی، سیدعلی(1396) اثر بخشی آموزش مهارتهای ارتباط زناشویی بر کیفیت زندگی و رضایتمندی زناشویی زوجهای متعارض. فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده، دوره 11، شماره36، صص141-123.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=352878
منابع لاتین
Borowski S. C. , & Tambling R. B. (2018). Applying the health belief model to young individuals’ beliefs and preferences about premarital counseling. The Family Journal, 23, 221-236. https://doi.org/10.1177/1066480715602221
Boyce, Ch., Wood, A.M., & Ferguson, E. (2016). For better or for worse: Themoderating effects of personality on the marriage-life satisfaction link. Personality and Individual Differences, 97(4): 61-66
Cronin, S Becher, E. H. McCann, E., McGuire, J., Powell, S. (2017). Relational conflict and outcomes from an online divorce education program. Evaluation and Program Planning, 62, 49-55 https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2017.02.008
Hawkins, A. J. (2018). Shifting the relationship education field to prioritize youth relationship education. Journal of Couple & Relationship Therapy, 17(3), 165-180. https://doi.org/10.1080/15332691.2017.1341355.
Fuller, T., & Loogma, K. (2009). Constructing futures: A social constructionist perspective on foresight methodology. Futures, 41(2), 71-79.
Parrott, L., & Parrott, L. (2016). Saving Your Marriage Before It Starts (SYMBIS): Seven Questions to Ask Before--and After--You Marry. Publisher: Zondervan, 6-109.
Riles, G. (2016). Premarital vs, no premarital counseling: Determining marital satisfaction relationships in African American marriages. Capella University, ProQuest Dissertations Publishing, 10076346.
Seaman, C., Bent, R. and Unis, A. (2016). Family entrepreneurship culture, entrepreneurial intent, futures and foresight in Scottish Pakistani communities. Journal of Futures;75(13): 83-91. https://doi.org/10.1016/j.futures.2015.09.006.