بررسی تحول خلاق نفس در اندیشـه هانری برگسـون
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
طاهره سادات امینی
1
*
,
محسن ایمانی نائینی
2
,
علیرضا محمودنیا
3
,
حمیدرضا رضازاده بهادران
4
1 - دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - دانشیارفلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4 - استادیار، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: تحول خلاق, نفس, شهود, خودآفرینشگرایی, برگسون,
چکیده مقاله :
هدف: مقاله حاضر باهدف تبیین مبانی فلسفی مسئله نفس ناظر به اهمیت این مداقه در تعلیم و تربیت تدوینشده است. روش: ازآنجاییکه برگسون بهعنوان یک فیلسوف اخلاقی به این موضوع توجه خاص داشته است، نوشتار پیشرو بر آن است که با روشی توصیفی- تحلیلی و استنتاجی، تحول خلاق نفس از دیدگاه برگسون را مورد بررسی قرار دهد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد؛ برگسون در جستوجوی آن است که به کلمه بودن معنای دقیقی دهد، از نگاه او برای یک ذهنِ خودآگاه، این کلمه به معنای دگرگون شدن و تغییر یافتن است، دگرگونی و تغییری علیالدوام تا خودآفرینی خویشتن. برگسون با مبنای هستیشناسی دیرندی خود غایت اصلی حیات نفس را رسیدن به تعالی و تکامل برشمرده و برای تحقق آن، با توجه به اصل تحول خلاق نفس و اصل خودآفرینی نفس استفاده از روشی فلسفی را پیشنهاد میکند. به عقیده وی طبق قاعده اول شهود، پرسش پیش از آنکه بر سر حل کردنِ مسئله وکشفِ راهحل باشد، بر سر یافتنِ مسئله و متعاقباً طرح آن است. نتیجهگیری: نتیجه آنکه در این نظام تعلیم و تربیت، انسان، همواره باید در جستجوی حقیقت و کشف موقعیتهای جدید بوده و سکون را نپذیرد و با تعمیق در خود و حضور فعال در نفس به سمت وضعیت بهتر گام بردارد و ازآنجاییکه در امر آفریدن مشارکت داشته است به خلق مسائل و اندیشههای نو بپردازد.
The present article was compiled with the aim of explaining the philosophical foundations of the problem of the soul in view of its importance in education. Since Bergson as a moral philosopher has paid special attention to this issue, the following article aims to investigate the creative evolution of soul from Bergson's point of view with a descriptive-analytical and inferential method. The research findings show that Bergson seeks to give a precise meaning to the word "Being", from his point of view, for a self-conscious mind, this word means continuous transformation and change until self-creation. Based on his “durational” ontology, Bergson enumerates the main goal of the soul's life to achieve excellence and evolution, and to accomplish it, according to his principle of creative evolution of the soul and the principle of self-creation, he suggests using a philosophical method. According to his first rule of intuition, prior of being a way to solve the problem and find a solution, “Question” is about finding the problem and subsequently expressing it. As result this system of education, man should always be in search of truth and discover new situations and should not accept stillness and by deepening in himself and active presence in himself, he should step towards a better situation and since he has participated in the matter of creation, he should create new problems and give new ideas.