مطالعات حوزه خلاقیت و نوآوری در متون فارسی: تحلیل همرخدادی واژگان
محورهای موضوعی : خلاقیت و نوآوری از جنبه‏های روان‏شناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روان‏شناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
1 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: خلاقیت, نوآوری, ابتکار, سرمایه فکری, پایگاه آیاسسی.,
چکیده مقاله :
هدف: ساختار مفهومی واژگان نشان میدهد واژگان چگونه در کنار هم معنا میسازند و چه مفاهیمی بیشترین اهمیت را دارند. لذا، هدف این مطالعه درک روندهای حوزه خلاقیت و نوآوری در پایگاه استنادی پایش علم و فناروی جهان اسلام(ISC) بین سالهای (1402-1377) و شناسایی زيرحوزهها و ابعاد مهم مفهوم خلاقیت و نوآوری است.
روش: این پژوهش با بهرهگیری از فنون کتابسنجی و تحلیل همرخدادی واژگان انجامشدهاست. تعداد 3826 مدرک از پایگاه(ISC) استخراج گردید تا روند پژوهشهای مرتبط با خلاقیت و نوآوری را شناساییکند. تحلیل خوشهای و نمودار راهبردی برای ترسیم ساختار مفهومی پژوهشها و شناسایی زیرحوزهها و روابط بین آنها در این حوزه بهکار گرفته شدهاست.
یافتهها: يافتهها نشاندهنده، هشت خوشه: مدیریت نوآوری و اکوسیستم دانشبنیان(1)، خلاقیت آموزشی و توسعه فردی(2)، نوآوری نظاممند و فناوریهای پیشرو(3)، فرهنگ سازمانی و رهبری نوآور(4)، یادگیری سازمانی و راهبردهای توسعه(5)، نوآوری و آموزش عالی(6)، فرهنگ نوآوری و خلاقیت جامعهمحور(7)، سرمایه فکری و توسعه پایدار(8)، است.
نتیجهگیری: با تحلیل محتوای مقالات، موضوعات نوظهور در حوزه خلاقیت و نوآوری شناسایی شدند. تحلیل محتوای مقالات نشانداد که حوزه خلاقیت و نوآوری از تنوع و پیچیدگی مفهومی بالایی برخوردار است. یافتهها این پژوهش میتواند مسیر پژوهشهای آتی را روشن سازد و به توصیف فهم جامعی از حوزههای پژوهش کنونی کمک نماید. همچنین، دستورالعملهایی را برای پژوهشگران به منظور شروع پژوهشهای جدید در حوزههای نوظهوری که این پژوهش معرفی کرده است، ارائه دهد.
Objective: The conceptual structure of vocabulary reveals how words collectively create meaning and which concepts hold the greatest significance. Therefore, the aim of this study is to understand the trends in creativity and innovation within (ISC) database between 1998 and 2023 and to identify key subfields and critical dimensions of the concepts of creativity and innovation.
Method: This research employs bibliometric techniques and co-word analysis. A total of 3,826 documents were extracted from the ISC database to trace the trajectory of research related to creativity and innovation. Cluster analysis and strategic diagrams were used to map the conceptual structure of the studies, identify subfields, and explore relationships between them.
Finding: Findings revealed eight clusters: (1) Innovation Management and Knowledge-Based Ecosystems, (2) Educational Creativity and Individual Development, (3) Systematic Innovation and Advanced Technologies, (4) Organizational Culture and Innovative Leadership, (5) Organizational Learning and Development Strategies, (6) Innovation and Higher Education, (7) Community-Based Innovation and Creativity Culture, and (8) Intellectual Capital and Sustainable Development.
Conclusion: Through content analysis of articles, emerging topics in the field of creativity and innovation were identified. The analysis demonstrated that this field exhibits high levels of diversity and conceptual complexity. The findings of this research can illuminate pathways for future studies and contribute to a comprehensive understanding of current research domains. Additionally, it provides guidelines for researchers to initiate new studies in the emerging areas highlighted by this work.