طراحی مدل مدرسه امن برای مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمنیره مقدم 1 , جعفر قهرمانی 2 * , محمد حسنی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: امن, مدرسه امن, مدارس ابتدایی.,
چکیده مقاله :
هدف: ایمنی یک نیاز اساسی برای همه افراد، از جمله مدیران، معلمان و دانش آموزان است و نگرانی های والدین از عدم ایمن بودن مدارس یکی از چالش های آموزش و پروزش که نظر محققان، صاحبنظران و دست اندرکاران نظام های آموزشی را به خود جلب کرده است. از این رو، هدف تحقيق حاضر طراحی مدل مدرسه امن برای مدارس ابتدیی بود. روش: روش تحقیق کیفی با استفاده از رویکرد پدیدارشناختی بود. مشارکت کنندگان تحقیق حاضر، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی بودند که با رویکرد نمونه گیری هدفمند با تکنیک معیار، 20 نفر برای شناسایی ادراکات و دیدگاه آن ها نسبت به مدرسه امن انتخاب شدند. انتخاب مشارکت کنندگان بر مبنای اشباع نظری و ابزار مورد استفاده جهت جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. برای بررسی اعتبار اولیه اطلاعات از معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد بودن داده های کیفی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل تم استفاد شد. پس از کد گذاری داده ها،57 مضمون پایه، 5 مضمون سازمان دهنده و یک مضمون فراگیر استخراج شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد برخی از مولفه های مدرسه امن در مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی شامل امنیت فیزیکی، امنیت عاطفی-روانشناختی، روابط سالم اجتماعی درون مدرسه، امنیت محیطی و عدم خشونت معلم می باشد. نتیجه گیری: برای افزایش امنیت مدارس ابتدایی به همه مولفه های مدرسه امن از جمله امنیت فیزیکی، امنیت عاطفی-روانشناختی، روابط سالم درون مدرسه، امنیت محیطی و عدم خشونت معلم توجه شود.
Purpose: Safety is a basic need for all people, including administrators, teachers and students, and parents' concerns about the lack of safety in schools is one of the challenges of education and development that has attracted the attention of researchers, experts and practitioners of educational systems. The purpose of this research was to design a safe school for elementary schools. The research design was qualitative. Method: The participants of the current research were principals and teachers of primary schools in West Azerbaijan Province, and 20 principals and teachers of primary schools were selected to identify their perceptions and views on safe school with the purposeful sampling approach with standard technique. The selection of participants was based on theoretical saturation and the tools used to collect information from semi-structured interviews. To check the initial validity of the information, the criteria of acceptability and reliability of qualitative data were used. Theme analysis method was used to analyze the data. After coding the data, 57 basic themes, 5 organizing themes and one overarching theme were extracted. Findings: The findings of the research showed that some of the components of a safe school in primary schools of West Azarbaijan province are physical security, emotional-psychological security, healthy social relations within the school, environmental security and non-violence of the teacher. Conclusion: To increase the security of elementary schools, all components of a safe school should be paid attention to, including physical security, emotional-psychological security, healthy relationships within the school, environmental security and non-violence teacher.