بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان متوسطه برای انتخاب مناسبترین سبک
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
داوود محمودی
1
,
قدسی احقر
2
*
,
لیلا فتحی ورنوسفادرانی
3
1 - دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
2 - استاد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و استاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،
کلید واژه: فرایند یاددهی- یادگیری, روش دلفی, سبک گرشا و ریچمن, سبکهای یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان متوسطه برای انتخاب مناسبترین سبک بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی(کیفی- کمی) و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی 20 خبره علوم تربیتی در شهر تهران بودند که بر اساس تکنیک دلفی تا سه دور نظرات خود را ارائه دادند. جامعه آماری بخش کمی نیز کلیه دانشآموزان متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 400 نفر از آنان به عنوان حجم نمونه و با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهای حاوی 6 مؤلفه(اجتنابی، رقابتی، مشارکتی، مستقل، وابسته و همیار) و 65 گویه بود که بر اساس مقیاس لیکرت طراحی شد. اعتبار پرسشنامه با دیدگاه اساتید و پایایی ابزار با آزمون آلفای کرونباخ حاصل شد(88/0=α). یافتههای حاصل از بخش کیفی نشان داد خبرگان از بین 10 سبک یادگیری، سبک یادگیری گرشا و ریچمن را انتخاب کردند و ضریب(کندال) اجماع خبرگان نسبت به گویههای سبک یادگیری منتخب 72/0 حاصل شد. نتایج معادلات ساختاری با روش PLS Smart نشان داد تمام مؤلفههای سبک یادگیری گرشا و ریچمن تا 60 درصد توانایی پیشبینی سبک یادگیری گرشا را دارند(60/0=R2). سه مؤلفه وابسته، رقابتی و اجتنابی با ضرایب مسیر (862/0)، (803/0) و (702/0) به ترتیب بیشترین تأثیر در سبک یادگیری دارند. همچنین کلیت مدل با شاخص نیکویی برازش مطلوب بود(54/0=GOF). با توجه به نتایج میتوان گفت سبک یادگیری گرشا و ریچمن از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت به عنوان سبک مناسب دوره شناخته شده است؛ لذا ضرورت دارد معلمان نوع تدریس خود را با این سبک انطباق دهند.