بررسی تطبیقی «ابومسلمنامه» ابوطاهر طرسوسی و «ابومسلم الخراسانی» جرجی زیدان
محورهای موضوعی : شعر
عسگر بابازاده اقدم
1
,
حسین تک تبار فیروزجایی
2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم(دانشکده علوم قرآنی خوی)
2 - عضو هیأت علمی دانشکده ادبیات دانشگاه قم
کلید واژه:
چکیده مقاله :
داستانپردازی و روایت درباره ابومسلم خراسانی و قیام وی همواره محل بحث ادیبان و مورخان و دیگر صاحبنظران بوده و هر کس به فراخور گرایش فکری و مسلک خویش درباره آن سخنسرایی کردهاند. در این میان دو تن از صاحبنظران ادب عربی و فارسی؛ جرجیزیدان و ابوطاهر طرسوسی با نگرشی خاص به مسأله ابومسلم و قیام وی پرداخته و مفاهیم متفاوت و گاه متناقضی از وی ارائه کردهاند. با توجه به جایگاه ابومسلم خراسانی، مقالـه پیش رو بر آن است تا با روش تطبیقی، به مقایسـه ساختاری و محتوایی داستانهای ابومسلم الخراسانی و ابومسلم نامه بپردازد. نتایج تحقیق نشان میدهد نشانهای از تأثیر و تأثر میان این دو داستان وجود ندارد؛ شخصیت واقعی ابومسلم در هر دو اثر تا حدودی تحریف شده و زیدان هم در رعایت معیارهای شکلی و هم در زمینه محتوایی داستانش، موفقتر از طرسوسی عمل کرده است.
Narration and recounting about Abu Muslim Khorasani and his uprising have always been the literati and historians and each described it according to their own understanding and attitude. Amongst all two Arabic and Persian literati – Jurji Zaydan and Abu Taher Tarsusi have studied Abu Muslim issue with a special attitude and offered various concepts as well as contradict ones. According to his status, the present paper intends to compare the structure and the content of Abu Muslim Khorasani and Abu Muslim Nameh's stories. The results show that there is no evidence of effect and affect between two stories. The real character of Abu Muslim has been distorted somehow in both works; Zeaydan has been more successful in considering the form and content both rather than Tarsusi.