در ساختمانهای بتنی برای مقابله با نیروهای جانبی، سیستمهایی مانند قاب خمشی، دیوار برشی بتنی و فولادی، سیستم قاب دیوار، مهاربندیهای فلزی و . . . استفاده میشوند. موضوع این مقاله بررسیستم کابلی و بهینهسازی فرم کابل در آن میباشد. در این سیستم از کابلهای پیشتنیده برای ا چکیده کامل
در ساختمانهای بتنی برای مقابله با نیروهای جانبی، سیستمهایی مانند قاب خمشی، دیوار برشی بتنی و فولادی، سیستم قاب دیوار، مهاربندیهای فلزی و . . . استفاده میشوند. موضوع این مقاله بررسیستم کابلی و بهینهسازی فرم کابل در آن میباشد. در این سیستم از کابلهای پیشتنیده برای افزایش سختی جانبی سازه و میراگرهای فنری با مایع ویسکوز جهت افزایش استهلاک انرژی، استفاده میشود. سیستم کابلی به دلیل مقاومت کششی بالای کابل، سهولت و سرعت بالای اجرا، اقتصادی تر بودن آن و ... میتواند جایگزین سیستمهای دیگر شده و یا برای مقاومسازی سازههای موجود استفاده گردد. با استفاده از این سیستم علاوه بر ایجاد کاهش قابل ملاحظه در تغییر مکان جانبی نسبی طبقات، میتوان در مقادیر آنها یکنواختی ایجاد کرد. این امر توسط تغییر نقطه عبور کابل از کف طبقات و تنظیم سختی جانبی ناشی از آن ممکن میشود. برای بررسی سیستم کابلی دو قاب بتنی سه و شش طبقه، با مدلسازی سیستم در نرمافزار SAP 2000، در نظر گرفته شده و حالت بهینه انتخاب شد. مقایسه نتایج قاب خمشی با حالت بهینه سیستم کابلی نشان میدهد که در این حالت، بیشترین درصد کاهش تغییر مکان جانبی نسبی، مربوط به طبقاتی است که در سیستم قاب خمشی بیشترین مقدار را داشتند.
پرونده مقاله
ستونهای فولادی پر شده با بتن CFST نوعی از ستونهای مرکب میباشند، که بدلیل مزایای فراوانی که نسبت به ستونهای بتن آرمه و فولادی دارند استفاده از آنها مخصوصاً در ساختمانهای بلند در سالهای اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. از جمله این مزایا میتوان به سادگی نصب و اجرا، مسائل ا چکیده کامل
ستونهای فولادی پر شده با بتن CFST نوعی از ستونهای مرکب میباشند، که بدلیل مزایای فراوانی که نسبت به ستونهای بتن آرمه و فولادی دارند استفاده از آنها مخصوصاً در ساختمانهای بلند در سالهای اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. از جمله این مزایا میتوان به سادگی نصب و اجرا، مسائل اقتصادی، حذف هزینههای قالببندی، عملکرد خوب در مقابل نیروهای لرزهای، مقاومت بیشتر با حجم کمتر و شکلپذیری بالا اشاره نمود. در این تحقیق رفتار ستونهای CFST و اثر ورقهای سخت کننده که در نواحی بحرانی (محل تنشهای حداکثر) در داخل ستون به جدار فولادی جوش میشوند، بصورت تحلیلی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار میگیرد. در این بررسیها 6 نمونه ستون با مقیاس حدود 3/1 در نظر گرفته شده و با استفاده از نرمافزار ANSYS تحلیل شده است. همچنین نمونههای موردنظر در آزمایشگاه سازه پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی مورد آزمایش قرار گرفتهاند. تعدادی از نمونهها بدون ورقهای سخت کننده بوده و در تعدادی ورقهای سخت کننده در ناحیه بحرانی ستون قرار داده شده است. نمونهها در تحلیل و آزمایشات تحت بار محوری فشاری برابر Pu 0.2توام با بارجانبی متناوب افزایش یابنده تا انهدام کامل ستون قرار میگیرند و منحنیهای رفتاری نمونهها ترسیم شده و مورد بررسی قرار میگیرند. از لحاظ شکل مقطع عرضی، سه شکل دایره، مربع و هشت ضلعی در نظر گرفته شده است.
پرونده مقاله
عملیات تزریق تحت فشار عبارت از تزریق تحت فشار یک مایع یا محلول به داخل خلل و فرج یک توده خاک یا سنگ و یا حفره موجود بین این تودهها و سازههای ساخته شده میباشد. ملات تزریق شده باید در داخل حفرهها یک ماده جامد و یا ژل مانند تشکیل دهد و یا اینکه عملیات تزریق باعث ته نشی چکیده کامل
عملیات تزریق تحت فشار عبارت از تزریق تحت فشار یک مایع یا محلول به داخل خلل و فرج یک توده خاک یا سنگ و یا حفره موجود بین این تودهها و سازههای ساخته شده میباشد. ملات تزریق شده باید در داخل حفرهها یک ماده جامد و یا ژل مانند تشکیل دهد و یا اینکه عملیات تزریق باعث ته نشین شدن مواد جامد معلق در این حفرهها گردد. هدف اولیه تزریق تحت فشار تودههای خاکی و یا سنگی این است که بتوان با این روش، مقاومت و دوام این تودهها را افزایش داده و یا به عبارت دیگر از نفوذپذیری آنها کاست. در این مقاله روش بهینه تزریق تحت فشار در بهسازی مناطقی که از نظر تحتالارضی در شرایط خوبی قرار ندارند ارائه شده و برای جلوگیری از مشکلات تحتالارضی در این قبیل مناطق دستورالعملهای لازم ذکر گردیده است. در این تحقیق روش تزریق سازه انحراف در سد خاکی که برنجستانک (کالورت) مشخص و مشخصات آن تعیین شده است.
پرونده مقاله
امروزه به علت استفاده از شناورها در زمینههای مختلف اقتصادی و نظامی و ... صنعت کشتیسازی پیشرفت زیادی نموده است. همگام با این پیشرفتها مباحث اصلی دینامیک شناورها مطرح شده و بررسی حرکات مختلف این سازهها در اقیانوسها، بخصوص خسارات وارده بر قسمت جلویی سینه کشتیها بر اثر چکیده کامل
امروزه به علت استفاده از شناورها در زمینههای مختلف اقتصادی و نظامی و ... صنعت کشتیسازی پیشرفت زیادی نموده است. همگام با این پیشرفتها مباحث اصلی دینامیک شناورها مطرح شده و بررسی حرکات مختلف این سازهها در اقیانوسها، بخصوص خسارات وارده بر قسمت جلویی سینه کشتیها بر اثر حرکات مذکور که مهمترین آنها در اثر پدیده اسلمینگ 1 حاصل میشود، مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه اصول فیزیکی حاکم بر حرکات کشتی در امواج چندان پیچیده نیست ولی معادلات و محاسبات مربوطه بسیار وقتگیر بوده، از طرفی دیگر تجهیز و استفاده از آزمایشگاههای سازههای دریایی برای بررسی عملی رفتار دینامیکی شناورها بسیار پر هزینه میباشد. در این مقاله ضمن توجه به اصول حاکم بر تحریکات دینامیکی شناورها در رابطه با حرکت امواج و مشخصات فیزیکی و هندسی مقطع، پاسخهای دینامیکی یک شناور از نوع یدک کش، مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب که ابتدا با استفاده از نرمافزار اجراء محدود ANSYS9 سازه شناور، مدلسازی شده و تحت تحریکات دینامیکی امواجی با مشخصات مختلف از نظر طول موج، فرکانس، ارتفاع موج، امواج دارای فرکانس تشدید، امواج تصادفی و سرعتهای مختلف شناور در این شرایط قرار میگیرد. بستر ایجاد شده برای این شناور فنرهایی خواهند بود که جایگزین آب دریا شده و از نوع فنرهای یکطرفه فشاری میباشند تا مشکل کشش فنرها هنگام تلاطمهای دریایی شناور بخصوص زمان برخاستن شناور از سطح آب وجود نداشته باشد. در تحلیل نمونهها برای هر نمونه یک آنالیز جداگانه انجام میشود و کلیه آنالیزها دینامیکی غیر خطی میباشند. با ذخیرهسازی و استخراج نتایج موردنظر از مجموعه آنالیزهای انجام شده، نمودارهای لنگر خمشی دینامیکی، نیروی برشی دینامیکی و نیز تغییر مکانهای دینامیکی حداکثر بصورت گرافهای سه بعدی با استفاده از نرمافزار MATLAB6 رسم میشوند. نهایتاً با توجه به نمودارهای بدست آمده پاسخهای دینامیکی شناور ارزیابی میگردد.
پرونده مقاله
در این مقاله، لغزش و پایدارسازی شیبها، روی شیبی در بزرگراه شمالی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به معیارها و مطالعات موجود در زمینه لغزش، لغزش شیب موردنظر، لغزش بزرگ مقیاس به شمار میرود و با توجه به اینکه منطقه مورد نظر جغرافیائی و پهنهبندی زمین لغزه، یک چکیده کامل
در این مقاله، لغزش و پایدارسازی شیبها، روی شیبی در بزرگراه شمالی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به معیارها و مطالعات موجود در زمینه لغزش، لغزش شیب موردنظر، لغزش بزرگ مقیاس به شمار میرود و با توجه به اینکه منطقه مورد نظر جغرافیائی و پهنهبندی زمین لغزه، یک منطقه مستعد برای لغزش است، مطالعه لغزش این شیب ضروری میباشد (1). تحلیل پایداری شیب با استفاده از نرمافزار STABL انجام گرفته است، بدست آوردن شیب بحرانی برای لغزش در بین مناطق مختلف لغزش و تعیین پایدارساز موفق و بهینه، برای هر یک از مناطق مختلف مستعد، یک عامل مهم برای تعیین پایداری و پایدارسازی یک شیب میباشد که در شیب موردنظر این موارد با توجه به روش شعاعی به کار رفته است (1). چگونگی پایدارسازی مناطق مستعد برای لغزش و توجیه آنها از نظر پایداری و اقتصادی یکی از مهمترین مسائل برای شیبها میباشد که چه بسا به کارگیری یک پایدارسازی موضعی برای یک لغزش میتواند کل شیب را پایدار کند. شناخت انواع لغزش و تعیین پایدارسازی مناسب برای لغزش موردنظر مهمترین قسمت مطالعه لغزشها میباشد. همچنین تحلیل بعد از پایدار سازی نیز مهم خواهد بود که تا چه حدی روش پایدارسازی موردنظر موثر واقع شده است.
پرونده مقاله
در این مقاله با بکارگیری مفاهیمی از تئوری گرافها، تحلیل سازهها بروش نیروها و پاره سازهها، روشهایی برای تحلیل بهینه سازهها و نیز تحلیل قابهای بزرگ مقیاس با استفاده از پاره سازهها ارائه شده است. در مورد تحلیل بهینه سازهها، قابهای صلب دو بعدی با استفاده از تئوری چکیده کامل
در این مقاله با بکارگیری مفاهیمی از تئوری گرافها، تحلیل سازهها بروش نیروها و پاره سازهها، روشهایی برای تحلیل بهینه سازهها و نیز تحلیل قابهای بزرگ مقیاس با استفاده از پاره سازهها ارائه شده است. در مورد تحلیل بهینه سازهها، قابهای صلب دو بعدی با استفاده از تئوری گرافها، به روش نیروها بوسیله یک نرمافزار محاسباتی بنام FORCE که در زبان Fortran Power Station تهیه گردیده است، تحلیل بهینه شدهاند. بهینگی تحلیل با استفاده از تئوری گرافها و دستگاههای خود متعادل یا سیکلها در مدل گراف سازه بر مبنای تعداد کمیته اعضای غیر صفر ماتریسهای اطلاعاتی و ساختار منظم آنها انجام گرفته است. در مورد تحلیل سازهها به روش پاره سازهها، قابهای صلب دو بعدی بزرگ مقیاس با استفاده از تئوری گرافها و مفاهیم پاره سازهها به روش نیروها بوسیله یک نرمافزار محاسباتی دیگر بنام SUBFRAME که در زبان Fortran Power Station تهیه گردیده است، تحلیل شدهاند.
پرونده مقاله
آنچه در ساخت سدهای خاکی مدرن، حیاتی است کنترل و رفتارنگری (Monitoring) صحیح این سازههای ژئوتکنیکی میباشد. بهبود روشهای کنترل پایداری، استفاده از تنش موثر و اندازهگیری فشار آب حفرهای در سدهای خاکی باعث ایمن شدن ساخت این قبیل سدها میگردد. در حال حاضر این نظریه مطرح چکیده کامل
آنچه در ساخت سدهای خاکی مدرن، حیاتی است کنترل و رفتارنگری (Monitoring) صحیح این سازههای ژئوتکنیکی میباشد. بهبود روشهای کنترل پایداری، استفاده از تنش موثر و اندازهگیری فشار آب حفرهای در سدهای خاکی باعث ایمن شدن ساخت این قبیل سدها میگردد. در حال حاضر این نظریه مطرح است که به جای استفاده از ضریب اطمینانهای موجود در مقابل لغزش، طراحیها بر اساس تغییر شکلهای قابل قبول انجام گیرد. یک روش تحلیلی استفاده از روش المان محدود است که قابلیت پیشبینی پارامترهای تغییر شکل را دارد، رفتارنگری سدها با نصب ابزار دقیق در نقاط حساس و اندازهگیری پارامترهای مختلف نظیر فشارهای منفذی و تغییر شکلها اعم از نشست و جابهجایی امکانپذیر میباشد، در این مقاله رفتارنگری سد مخزنی مهاباد با استفاده از اطلاعات ابزار دقیق و تحلیلهای عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در انجام تحلیل عددی از بسته نرمافزاری plaxis که یک نرمافزار تحلیلی بر اساس المان محدود میباشد، استفاده شده است.به کمک بررسی دادهها و انجام آنالیز معکوس وضعیت سد خاکی مهاباد از نظر تغییر شکلها و تراوش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از آنجاییکه بیش از 30 سال از عمر سد میگذرد، در همان ابتدای ساخت این سد نشستها و جابجاییهای افقی غیر متعارفی در بدنه سد ملاحظه شده است. بطوریکه نشست پی تا زمان اتمام عملیات اجرایی (از سال 1344 تا 1348) 130 سانتیمتر و در دوره بهرهبرداری (از سال 1349 تا 1376) 60 سانتیمتر اندازهگیری شده است. از زمان ساخت تا سال 1376 حداکثر نشست و جابجایی افقی به ترتیب برابر 150 و 100 سانتیمتر اندازهگیری گردیده است. پس از اجرای دیوار آببند و تکمیل عملیات تزریق در پی سد، میزان تراوش از پی نیز کاهش یافته و طبق محاسبات عددی در حد ناچیز (0.07 سانتیمتر مکعب در دقیقه) و میزان تراوش در بدنه سد نیز 8/5 سانتیمتر مکعب در دقیقه میباشد.
پرونده مقاله
از جمله مواردی که در رفتار لرزهای ساختمانها موثر بوده ولی در آئیننامهها به آن به صورت صریح توجه نشده است نسبت لاغری سازه (ارتفاع به بعد کوچک ساختمان) است.در این مقاله برای دو سیستم مختلف ساختمان خمشی و مهاربندی شده با مقادیر پارامتر لاغری 2 تا 6 طراحی انجام شده و سپ چکیده کامل
از جمله مواردی که در رفتار لرزهای ساختمانها موثر بوده ولی در آئیننامهها به آن به صورت صریح توجه نشده است نسبت لاغری سازه (ارتفاع به بعد کوچک ساختمان) است.در این مقاله برای دو سیستم مختلف ساختمان خمشی و مهاربندی شده با مقادیر پارامتر لاغری 2 تا 6 طراحی انجام شده و سپس با انجام آنالیز خطی و غیر خطی، نیروهای داخلی (در ستونها و تیرهای قاب کناری و میانی)، حداکثر تغییر مکان طبقات (در حالت خطی و غیر خطی) و توزیع مفاصل پلاستیک مورد بررسی قرار گرفتهاند. نتایج بدست آمده نشان میدهند که در سازههای خمشی بین نسبت لاغری 3 تا 5 متوسط نیروهای داخلی در حالت خطی متفاوت کرده و در حالت غیر خطی پس از نسبت لاغری چهار تغییر مکان ماکزیمم طبقات در جهت عرضی روند افزایشی ندارد و احتمال مکانیزم سازهای بین نسبت لاغری 3 تا 5 افزایش مییابد و در سازههای مهاربندی شده تغییر مکان ماکزیمم طبقات در جهت طولی و عرضی پس از ضریب لاغری چهار روند یکنواختتری دارد و مکانیزم سازهای ایجاد نمیشود.
پرونده مقاله
گستردگی رسوبات ماسه بادی که در بسیاری از نقاط دنیا یافت میشوند، دلیل قرار گرفتن آن در ردیف مهمترین نوع رسوبات از نظر نحوه تثبیت است. یکی از روشهای تثبیت در این نوع بسترها استفاده از قابلیت سیمانی شدن پوزولان طبیعی در مجاورت آهک میباشد. این نوع خاکها دارای مقاومت بارب چکیده کامل
گستردگی رسوبات ماسه بادی که در بسیاری از نقاط دنیا یافت میشوند، دلیل قرار گرفتن آن در ردیف مهمترین نوع رسوبات از نظر نحوه تثبیت است. یکی از روشهای تثبیت در این نوع بسترها استفاده از قابلیت سیمانی شدن پوزولان طبیعی در مجاورت آهک میباشد. این نوع خاکها دارای مقاومت باربری پایینی در هر دو حالت رطوبت طبیعی و اشباع میباشند. در این تحقیق یک مطالعه آزمایشگاهی روی دو نوع خاک ماسه بادی انجام شده و نتایج به صورت نمودارهای روند کاهش مقاومت در طول سیکلهای مختلف ذوب و یخ آمده است. با توجه به این نمودارها، دوام مقاومت ایجاد شده در برابر اثرات نیروهای ناشی از یخزدگی نمونهها، بررسی میشود. بنابراین با استفاده از نتایج این تحقیق میتوان، عمر مفید گیرش سیمانی ایجاد شده در این نوع خاکها را بطور تقریبی برای تعداد سیکل مشخص تخمین زد.
پرونده مقاله
اساسیترین پارامتر در مطالعه حرکت آب در خاک ضریب هدایت هیدرولیکی میباشد، که در دو حالت اشباع و غیر اشباع بررسی میگردد. در تحقیق حاضر یک روش جدید برای اندازهگیری رطوبت معرفی شده و با تلفیق آن با مدل کمپل در تعیین تئوریک منحنی رطوبتی خاک، روشی جدید برای اندازهگیری ضری چکیده کامل
اساسیترین پارامتر در مطالعه حرکت آب در خاک ضریب هدایت هیدرولیکی میباشد، که در دو حالت اشباع و غیر اشباع بررسی میگردد. در تحقیق حاضر یک روش جدید برای اندازهگیری رطوبت معرفی شده و با تلفیق آن با مدل کمپل در تعیین تئوریک منحنی رطوبتی خاک، روشی جدید برای اندازهگیری ضریب هدایت هیدرولیکی خاکهای غیر اشباع ارائه شده است. روش اندازهگیری رطوبت، استفاده از رطوبت سنجهای چهارالکترودی است که در لایههای خاک داخل محفظه آزمایش، جاگذاری میشوند. با استفاده از حل معادله دیفرانسیل ریچاردز به روش تفاضلات محدود ضریب هدایت هیدرولیکی خاک مورد آزمایش که رس لایدار مازندران میباشد؛ با رطوبتهای اولیه مختلف تعیین میگردد. معادله برازشی تطبیق مناسبی با نتایج آزمایشها برای بیان رابطه هدایت هیدرولیکی و رطوبت حجمی نشان میدهد و نتایج در محدوده قابل قبولی برای این نوع خاک قرار میگیرد.
پرونده مقاله