مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره49,سال
14
,
پاییز
1402
مقدمه: تبلیغات ویروسی به عنوان یک استراتژی کارآمد در ارتقا سطح سلامت اجتماعی جامعه نقش به سزایی را ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مقالات حوزه تبلیغات ویروسی و شناسایی و اولویتبندی شاخصها در حوزه سلامت اجتماعی است.
روش پژوهش: در این مطالعه با مروری سیس چکیده کامل
مقدمه: تبلیغات ویروسی به عنوان یک استراتژی کارآمد در ارتقا سطح سلامت اجتماعی جامعه نقش به سزایی را ایفا میکنند. هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مقالات حوزه تبلیغات ویروسی و شناسایی و اولویتبندی شاخصها در حوزه سلامت اجتماعی است.
روش پژوهش: در این مطالعه با مروری سیستماتیک و با توجه به دستورالعمل PRISMA به بررسی مقالات چاپ شده در حوزه بازاریابی ویروسی طی فاصله زمانی 2001 تا 2022 میلادی در پایگاه Wos پرداخته و دادهها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی هدایت گردید. سپس با استفاده از غربالگری فازی شاخصهای موثر شناسایی و با بکارگیری روش فازی اولویتبندی شدند.
یافتهها: با تحلیل محتوا کیفی مقالات منتخب، 26 شاخص استخراج و با استفاده از روش غربالگری فازی 17 شاخص به عنوان شاخصهای موثر شناسایی و با روش فازی اولویتبندی شدند.
نتیجهگیری: حوزه سلامت اجتماعی به شکل مداوم در جستجوی راههایی برای هماهنگ نمودن خود با فناوریهای جدید است. بنابراین استفاده اصولی و صحیح از تبلیغات ویروسی میتواند به عنوان چشم اندازی جدید در حوزه سلامت اجتماعی در نظر گرفته شود. نتایج پژوهش نشان داد از بین 17 شاخص تایید شده، اطلاعرسانی، خلاقیت، قابل اعتماد بودن منبع، نوآوری در پیام و دسترسپذیری به ترتیب بیشتری ظرفیت و شاخصهای تخصصی بودن پیام، خیال پردازی، محرک اجتماعی، تعاملی بودن و نیت درک شده منبع کمترین ظرفیت را میتوانند در ارتقا و رشد چشمگیر سلامت اجتماعی داشته باشند.
پرونده مقاله
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، ارائه تصویری جامع از وضعیت فعالیتهای علمی در حوزه بازاریابی ویروسی و ترسیم نقشه هم رخدادی واژگان براساس مقالات علمی نمایه شده در پایگاه وب آف ساینس است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است که با استفاده از شاخصهای علمسنجی و روش تحل چکیده کامل
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش، ارائه تصویری جامع از وضعیت فعالیتهای علمی در حوزه بازاریابی ویروسی و ترسیم نقشه هم رخدادی واژگان براساس مقالات علمی نمایه شده در پایگاه وب آف ساینس است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع علمسنجی است که با استفاده از شاخصهای علمسنجی و روش تحلیل شبکه انجام شده است. به طوری که با مراجعه به پایگاه وب آف ساینس، اطلاعات 250 مدرک حوزه بازاریابی ویروسی مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از نرمافزار تحلیل شبکه ویس ویور بهره گرفته شده است.یافتهها: پس از جستوجو، غربالگری و ارزیابی کیفی مطالعات، تحلیل نهایی بر روی 250 مقاله در بازه زمانی 2001 تا 2021 میلادی انجام شد. تحلیل عمیق مقالات منتخب نشان داد که بیشترین تحقیقات در زمینه بازاریابی ویروسی مربوط به سال 2020 میلادی با تعداد 49 مقاله است. کشور آمریکا با تعداد 75 مقاله فعالترین کشور در این زمینه است و بعد از آن کشورهای چین و سنگاپور به ترتیب بالاترین تعداد تحقیقات و ارتباط بین نویسندگان را از آن خود کردهاند. کشور ایران نیز در رتبه دوازدهم قرار گرفته است. همچنین در سیر تحول کلمات کلیدی تمرکز اولیه بر روی "رسانههای اجتماعی" و "محبوبیت" بوده است و در سالهای بعدی به ترتیب به کلمات "دهان به دهان"، "بازاریابی ویروسی"، "دهان به دهان الکترونیکی"، "توییتر" و "فیس بوک" رسیده است.نتیجهگیری: توجه به پرکاربردترین و کمکارترین کشورها و محققان از طریق علمسنجی میتواند فرصتها و ضعفهای تحقیقاتی در زمینه بازاریابی ویروسی را آشکار ساخته و افق پیش روی محققین ایرانی را جهت درخشش نتایج آنها در سطح بینالمللی روشن نماید. با توجه به نتایج به دست آمده کشور ایران در حوزه بازاریابی ویرروسی اگرچه نویسندگانی برتری دارد ولی از لحظ ارتباط با سایر نویسندگان داری نقاط ضعف میباشد.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل صفات شخصيتي مصرف كننده مبتنی بر رویکرد خرید تکانشی انجام شد.
طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: روش شناسی تحقیق حاضر توصیفی-اکتشافی با رویکرد ترکیبی (از نوع متوالی، کیفی-کمی) بود. مراحل انجام شامل: انجام مصاحبه با زنان با تجربه خريد چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل صفات شخصيتي مصرف كننده مبتنی بر رویکرد خرید تکانشی انجام شد.
طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: روش شناسی تحقیق حاضر توصیفی-اکتشافی با رویکرد ترکیبی (از نوع متوالی، کیفی-کمی) بود. مراحل انجام شامل: انجام مصاحبه با زنان با تجربه خريد تكانشي و تحلیل داده ها به کمک روش تحلیل تم برای شکل دهی مدل و سپس آزمون و اعتبارسنجی مدل جهت شناسایی الگوی نهایی. مشارکت کنندگان تحقیق در بخش کیفی عبارت بودند از زنان 2 کشور همسایه حاشيه خليج فارس بانضمام 2 استان جنوبی ايران كه با استفاده از تستهاي آر.اف.ام و بارات (1994) تكانشگري آنان در مصرف لوازم آرایشی اثبات شده بود. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه زنان پرمصرف لوازم آرایشی در 3 کشور حاشيه خليج فارس بانضمام زنان استانهای جنوبی ايران. همچنین تحلیل کیفی دادههای حاصل از انجام مصاحبه در تحقیق پیش رو با استفاده از روش تحلیل تم و تحلیل دادههای کمی با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS 3 و در سطح معناداری 5 درصد انجام شد.
یافته ها: یافتههای حاصل از تحلیل کیفی نشان داد مدل مفهومی تحقیق مشتمل بر متغیرهای: احساس ضرورت خرید، گرایش به خرید تکانشی، رفتار خرید تکانشی، پیامدها،حافظه سپاری و اشباع خرید است که این مدل در بخش کمی مورد آزمون واقع شدکه یافتهها در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد به غیر از یک مسیر، کلیه مسیرهای مدل مورد تایید و معنی دارند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد