فهرست مقالات سمیه تاجیک اسماعیلی


  • مقاله

    1 - بررسی قابلیت های کارآفرینی در بازنشستگان، مقایسه زنان و مردان شهر تهران
    مطالعات رسانه ای , شماره 38 , سال 12 , پاییز 1396
    توانائی کارآفرینی از جمله ضرورت ها در عرصه ویژگی های فردی و قابلیت های افراد در جوامع هزاره سوم و از جمله عوامل رشد و توسعه و نیز یکی از شاخص های تاثیر گذار دررصد کردن چشم انداز رشد اقتصادی - اجتماعی هر جامعه محسوب می شود. فرایند کارآفرینی شامل تمامی کارکردها و اقدام ها چکیده کامل
    توانائی کارآفرینی از جمله ضرورت ها در عرصه ویژگی های فردی و قابلیت های افراد در جوامع هزاره سوم و از جمله عوامل رشد و توسعه و نیز یکی از شاخص های تاثیر گذار دررصد کردن چشم انداز رشد اقتصادی - اجتماعی هر جامعه محسوب می شود. فرایند کارآفرینی شامل تمامی کارکردها و اقدام هائی است که با درک فرصت ها و ایجاد محیط کاری مناسب برای نیل به این فرصت ها در ارتباط است. عوامل روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی متعددی در ایجاد زمینه ها و بسترهای کارآفرینی تاثیر دارند که از جمله آنها ویژگی ها یا قابلیت های شخصیتی و مهارت ها و دانش های شغلی و حرفه ای است. یک فکر قالبی که گاه در جوامع دیده می شود، تصور کاهش توانائی های فکری و عملی افراد شاغل در اثر افزایش سن آنها است. از همین رو دوره بازنشستگی که آستانه ورود به سالمندی نیز هست ، بعضا دوره ای منفی وهمراه با کاهش قابلیت های مذکور تلقی می شود، حال آنکه مطالعات مختلف حاکی از توانائی های فراوان بالقوه و بالفعل این گروه سنی می باشد(1) که شناخت دقیق و بهره گیری مناسب از آنها می تواند بسترهای تقویت سرمایه های انسانی و اقتصادی را در جوامع فراهم کند. کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش امید به زندگی باعث شده جمعیت افراد سالمند در سال های آتی فزاینده ترین بخش جمعیت جهان را تشکیل دهند. این مسئله با در نظر گرفتن کاهش نیروی کار جوان در جوامع تأمل پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - نقش سواد رسانه‌ای با میانجی‌گری سرمایه اجتماعی در روابط خانوادگی (مطالعه موردی: مددجویان 14 تا 18 سال تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان تهران)
    مطالعات رسانه ای , شماره 5 , سال 17 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش سواد رسانه‌ای با میانجی‌گری سرمایه اجتماعی در روابط خانوادگی بود که به روش توصیفی - همبستگی و طرح معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی فرزندان دختر و پسر 14 تا 18 سال مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در س چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش سواد رسانه‌ای با میانجی‌گری سرمایه اجتماعی در روابط خانوادگی بود که به روش توصیفی - همبستگی و طرح معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی فرزندان دختر و پسر 14 تا 18 سال مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در سال 1401 می‌باشد. حجم نمونه مورد مطالعه 400 نفر از جامعه مذکور بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تک مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامه‌ها بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر روابط خانوادگی تأثیر دارد. سواد رسانه‌ای بر روابط خانوادگی و همچنین بر سرمایه اجتماعی تأثیردارد و در نهایت نتایج پژوهش نشان داد، سرمایه اجتماعی در رابطه بین سواد رسانه‌ای و روابط خانوادگی تأثیر غیرمستقیم داشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تحلیل وضعیت شخصیت جامعه پسند در میان جوانان شهر تهران
    پژوهش های جامعه شناسی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1399
    چکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت شخصیت جامعه پسند در میان جوانان 20تا35 ساله ساکن شهر تهران انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه اطلاعات را جمع آوری کرده است. برای سنجش وضعیت شخصیت جامعه پسند جوانان از پرسشنامه استان چکیده کامل
    چکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت شخصیت جامعه پسند در میان جوانان 20تا35 ساله ساکن شهر تهران انجام شده است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه اطلاعات را جمع آوری کرده است. برای سنجش وضعیت شخصیت جامعه پسند جوانان از پرسشنامه استاندارد و 29 گویه‌ای صفاری نیا (1391) با هفت خرده مقیاس(مسئولیت اجتماعی، ارتباط همدلانه، نگاه از منظر دیگران، پریشانی فردی، استدلال اخلاقی دوجانبه، استدلال اخلاقی جهت‌گیری شده – دیگران و نوعدوستی خودگزارشی) استفاده شد. نمونه مورد مطالعه 203 نفر و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بود. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد : از ابعاد 5 گانه عامل هم حسی جهت گیری شده به ترتیب استدلال اخلاقی دوجانبه، استدلال اخلاقی جهت گیری شده، نگاه از منظردیگران و مسئولیت اجتماعی با میانگین‌های بیش از حد متوسط(3) بوده اند. اما وضعیت "پریشانی فردی " با کسب میانگین 2.97 و وضعیت "نوع دوستی خودگزارشی " با کسب میانگین 2.86 کمترازحد متوسط هستند. دریک جمع بندی کلی از دو بعد عامل کمک رسانی؛ هردو بعد نوع دوستی خودگزارشی و پریشانی فردی، بامیانگین‌های کمتر از حد متوسط(3) وضعیت مناسبی نداشته اند. هم حسی جهت گیری شده با میانگین 3.39 از کمک رسانی با میانگین 2.91، درشخصیت جامعه پسند، بهتر بوده، و وضعیت کلی شخصیت جامعه پسند جوانان بامیانگین 3.24 بالاتر از حد متوسط(3) است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارائه الگوی مطلوب مهارتهای زندگی بر سواد رسانه ای شهروندان
    پژوهش های جامعه شناسی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399
    چکیده: مهارت های زندگی به ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام مسئولیت های اجتماعی و تصمیم گیری های صحیح افراد کمک می کند ، می توان گفت که سواد رسانه ای که از مباحث جدید در حوزه ارتباطات و رسانه است هم می تواند یکی از مهارت های زندگی محسوب گردد. لذا هدف این پژوهش ع چکیده کامل
    چکیده: مهارت های زندگی به ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام مسئولیت های اجتماعی و تصمیم گیری های صحیح افراد کمک می کند ، می توان گفت که سواد رسانه ای که از مباحث جدید در حوزه ارتباطات و رسانه است هم می تواند یکی از مهارت های زندگی محسوب گردد. لذا هدف این پژوهش عبارت است از ارائه الگوی مطلوب مهارت های زندگی بر سواد رسانه ای شهروندان که از روش پیمایشی نیز بهره گرفته شده است . جامعه آماری این پژوهش شامل شهروندان شهر تهران است که با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه 385نفر تعیین شد . ابزار سنجش داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد مهارت های زندگی ساعتچی و همکاران (1389) و همچنین پرسشنامه سواد رسانه ای محقق ساخته می باشد . در این تحقیق از نظریه سواد رسانه ای پاتر و مهارت های زندگی سازمان بهداشت جهانی بهره گرفته شده است . در بخش تجزیه و تحلیل داده های آماری از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است . یافته های پژوهش نشان داد که مهارت های زندگی بر ابعاد سواد رسانه ای و همچنین مهارت های زندگی و مولفه های آن بر سواد رسانه ای شهروندان تهرانی تاثیر دارد و الگوی مطلوب نیز در این زمینه ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تحلیل جامعه‌شناختی گذشت و ابعاد آن :(مورد مطالعه: دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران)
    پژوهش های جامعه شناسی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1399
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه‌شناختی گذشت و ابعاد آن در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران به انجام رسیده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی ، تکنیک آن، پیمایش و ابزار اندازه‌گیری آن پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوس چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه‌شناختی گذشت و ابعاد آن در میان دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران به انجام رسیده است. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نوع توصیفی ، تکنیک آن، پیمایش و ابزار اندازه‌گیری آن پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1398 و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر برآورد شد. شیوه نمونه‌گیری، خوشه ای چند مرحله‌ای است. یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که " بعد شناختی " (از ابعاد سنجش گذشت) با کسب میانگین 3.250 در دانش آموزان مورد مطالعه وضعیت متوسطی داشته است. " بعد عاطفی " (از ابعاد سنجش گذشت) با کسب میانگین 3.180 در دانش آموزانمورد مطالعه وضعیت متوسطی داشته است. بعد رفتاری از ابعاد سنجش گذشت با کسب میانگین 26/3 در دانش آموزان مورد مطالعه کمی بهتر از وضع متوسط است. " بعد اعتقادی" (از ابعاد سنجش گذشت) با کسب میانگین 3.180 در دانش آموزان مورد مطالعه کمی بهتر از حد متوسط بوده است. در کل، وضعیت گذشت در دانش آموزان مورد مطالعه با میانگین 3.28 (درمقیاس اندازه گیری 1 تا 5) کمی بهتر از حد متوسط است. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - رابطه میان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اهمال‌کاری سازمانی مورد مطالعه:کارمندان بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
    پژوهش های جامعه شناسی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اهمال‌کاری سازمانی طراحی و اجرا شده‌است. این تحقیق، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. روش پژوهش پیمایشی، ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه و روش گردآوری اطلاعات، ترکیبی از روش کتابخ چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با اهمال‌کاری سازمانی طراحی و اجرا شده‌است. این تحقیق، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. روش پژوهش پیمایشی، ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه و روش گردآوری اطلاعات، ترکیبی از روش کتابخانه‌ای و میدانی است. جامعه آماری پژوهش را کارمندان ستاد مرکزی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی که در سال 1401 در ساختمان اصلی بنیاد در شهر تهران اشتغال دارند و شامل270 نفر هستند، تشکیل می‌دهد. در بررسی میدانی 159 نفر از بین کارمندان این سازمان، با توجه به جدول مورگان، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو پرسشنامه مصرف رسانه‌ای و اهمال‌کاری سازمانی پاسخ دادند. روایی ابزار تحقیق از طریق روایی صوری و محتوایی مورد تأیید قرار گرفته و همچنین، پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بالای 0.80 تایید شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن و با استفاده از SPSS انجام شده‌است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که میان میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اهمال‌کاری سازمانی رابطه معنی‌داری وجود دارد؛ و هرچه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ساعات کاری کارمندان افزایش می‌یابد اهمال‌کاری شغلی آنان نیز بیشتر می‌شود و بالعکس. از طرفی، نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ساعات کاری با اهمال‌کاری کارکنان رابطه معنی‌دار داشته ولی میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با اهمال‌کاری کارکنان رابطه معنی‌داری ندارد. نتایج همچنین نشان داد، مؤلفه‌های اهمال‌کاری سازمانی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را پیش‌بینی می‌کنند: بدین‌معنی که، بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی با میزان ناکارآمدی کارکنان رابطه معنی‌دار مشاهده می‌شود؛ هرچه استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ساعات کاری کارمندان افزایش یابد ناکارآمدی شغلی بیشتر می‌شود و بالعکس. بین نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی با میزان ناکارآمدی و تشویش ذهنی کارکنان رابطه معنی‌دار مشاهده می‌شود ولی در مورد میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی رابطه معنی‌دار نیست. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - تاثیر انیمیشن‌های خشونت‌آمیز بر پرخاشگری کودکان با میانجی‌گری نقش خانواده
    پژوهش های جامعه شناسی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1401
    طبق آمارهای موجود، خشونت‌های تلویزیونی هر روزه در حال افزایش است. از آنجایی که در دهۀ اخیر در ایران، رسانه ها نفوذ زیادی پیدا کرده اند تأثیر آن به ویژه بر کودکان قابل بررسی است. بر همین اساس پژوهش حاضر بر آن است که رابطه میان تماشای انیمیشن های خشونت آمیز شبکه نهال با پ چکیده کامل
    طبق آمارهای موجود، خشونت‌های تلویزیونی هر روزه در حال افزایش است. از آنجایی که در دهۀ اخیر در ایران، رسانه ها نفوذ زیادی پیدا کرده اند تأثیر آن به ویژه بر کودکان قابل بررسی است. بر همین اساس پژوهش حاضر بر آن است که رابطه میان تماشای انیمیشن های خشونت آمیز شبکه نهال با پرخاشگری کودکان با میانجی گری نقش خانواده بررسی کند. بر همین اساس، مبتنی بر روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پی تحقق اهداف پژوهش برآمدیم. جامعه آماری پژوهش 4230 نفر کودک 6 تا 9 ساله شهر قیامدشت در استان تهران هستند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 354 دانش آموز انتخاب شد. مبتنی بر روش نمونه گیری خوشه‌ای ابتدا 6 مدارس انتخاب و سپس به تعداد نمونه های منتخب در بین والدین آنان پرسشنامه توزیع شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر همین مبنا تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری برای سنجش گویه ها و فرضیه ها به کار گرفته شد. نتایج بیانگر آن است که با افزایش میزان تماشای انیمیشن، تمایل پرخاشگری کلامی و خصومت درونی در بین کودکان6 تا 9 ساله شهر قیامدشت افزایش می‌یابد ولی میزان تماشای انیمیشن تأثیری در پرخاشگری فیزیکی کودکان نداشته است. همچنین یافته‌ها نشان می دهند که با افزایش میزان علاقمندی به تماشای انیمیشن، تمایل به پرخاشگری فیزیکی، کلامی و خصومت درونی در بین کودکان6 تا 9 ساله شهر قیامدشت افزایش می‌یابد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - نقش مصرف رسانه‌ای در مهارت‌های زندگی(مورد مطالعه: میزان و نوع استفاده از اینترنت و فضای مجازی)
    پژوهش های جامعه شناسی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه نقش مصرف رسانه‌ای طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 8,693,706 نفر است. یافته‌ها نشان داد افرادی که مع چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه نقش مصرف رسانه‌ای طراحی و اجرا شده است. پژوهش حاضر از نظر روش، پیمایشی و ابزار اندازه گیری آن پرسشنامه است. جامعه آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 8,693,706 نفر است. یافته‌ها نشان داد افرادی که معمولا به منظور جستجوهای علمی و دریافت محتوای آموزشی در اینترنت و فضای مجازی وقت می‌گذرانند از: مهارت خود آگاهی، روابط بین‌فردی، تصمیم‌گیری، بهداشت و سلامت روانی، مهارت‌های حرفه‌ای، نحوه گردآوری اطلاعات، مهارت‌های مربوط به رعایت و بکارگیری نکات ایمنی، و درکل از مهارت های زندگی بیشتری برخوردارند. افرادی که به منظور جستجوی اخبار و اطلاعات در اینترنت وقت می‌گذرانند از: مهارت‌های مربوط به ارتباط‌های انسانی، روابط بین فردی، تصمیم‌گیری، مهارت در حل مسئله، تفکر انتقادی، نحوه گردآوری اطلاعات، نشان دادن رفتارهای اجتماعی، مهارت های حرفه ای، شرکت در فعالیت هایی که منافع را بهبود می بخشد، درکل از مهارت‌های زندگی بیشتری برخوردارند. افرادی که به منظور چت و گفت و گو با دوستان، اقوام و خویشاوندان و همکاران در اینترنت وقت می‌گذرانند از: روابط بین فردی، نشان دادن رفتار های اجتماعی، بیشتری برخوردارند. افرادی که به منظور دانلود و آپلود تصاویر، فیلم‌ها و ویدئوهای گوناگون در اینترنت وقت می‌گذرانند از: مهارت مشارکت همگانی، نشان دادن رفتار های اجتماعی، بیشتری برخوردارند. افرادی که معمولا به منظور وب گردی در شبکه‌های اجتماعی گوناگون و رصد کردن محتوای تولید شده توسط دیگران در اینترنت وقت می‌گذرانند از: روابط بین فردی کمتری برخوردارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - تحلیل وضعیت مصرف رسانه‌های نوین در میان زنان شهر تهران (مورد مطالعه: میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی)
    زن و مطالعات خانواده , شماره 1 , سال 17 , بهار 1403
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان زنان شهر تهران، مقایسه چگونگی واستفاده هدفمند از شبکه‌های اجتماعی مجازی و رتبه‌بندی زیرشاخص‌های نوع استفاده از این شبکه‌ها اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان ساکن شهر تهران و تعدا چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان زنان شهر تهران، مقایسه چگونگی واستفاده هدفمند از شبکه‌های اجتماعی مجازی و رتبه‌بندی زیرشاخص‌های نوع استفاده از این شبکه‌ها اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان ساکن شهر تهران و تعداد نمونه 303 نفر است که از طریق google form به پرسشنامه‌های پژوهش پاسخ داده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان داد به ترتیب اینستاگرام(بامیانگین 19/3)و تلگرام(بامیانگین 53/2)،وضعیت نسبتا بهتری از توئیتر( با میانگین 96/1 )و فیسبوک با (میانگین 42/1 ) داشته‌اند. نتایج همچنین نشان داد که زنان تهرانی بیشتر جهت دریافت اطلاعات و کسب آگاهی، از تلگرام استفاده می‌کنند و از نظر تولید محتوا در سطح ضعیفی قرار دارند. زنان بیشتر جهت دریافت آموزش‌های گوناگون از صفحات اینستاگرام، و بیشتر از تجربیات شخصی دیگران در توئیتر استفاده می‌کنند. زنان کمتر از فیسبوک استفاده کرده و زنان کاربر فیسبوک نیز بیشتر در حد کامنت گذاشتن برای دیگران فعال هستند. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد به اخبار منتشره در فضای مجازی با تاکید بر اینستاگرام از دیدگاه کارشناسان و خبرگان علوم ارتباطات اجتماعی و رسانه
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1400
    فضای مجازی در شکل دادن و تولید افکار، تفسیر، وقایع و تحلیل‌های چند بعدی آنها بویژه در انتقال اخبار هر چند کذب یا واقعی با از بین بردن فواصل جغرافیایی و فراملی گرایی، کاهش اهمیت زمان و مکان در بسترسازی اعتماد در کنار رسانه ملی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوا چکیده کامل
    فضای مجازی در شکل دادن و تولید افکار، تفسیر، وقایع و تحلیل‌های چند بعدی آنها بویژه در انتقال اخبار هر چند کذب یا واقعی با از بین بردن فواصل جغرافیایی و فراملی گرایی، کاهش اهمیت زمان و مکان در بسترسازی اعتماد در کنار رسانه ملی قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل مؤثر بر اعتماد کاربران به اخبار منتشره در فضای اینستاگرام از دیدگاه کارشناسان و خبرگان علوم ارتباطات اجتماعی و رسانه، طراحی و اجرا شده است.پژوهش حاضر از نوع کاربردی، به لحاظ روش پیمایشی و تکنیک آن پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه کارشناسان و سردبیران خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، مهر و باشگاه خبرنگاران است که حدود 300 نفر هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 168 نفر است. برای سنجش روایی ابزار اندازه گیری، از روایی صوری استفاده شده و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای بدست آمده، 982. است.مبانی نظری پژوهش حاضر، بر اساس نظریه های شکاف آگاهی جامعه اطلاعاتی دانیل بل، جامعه شبکه‌‌ای مانوئل کاستلز، استفاده و رضامندی کاتز، اعتماد جیمز کلمن، اعتماد و تعاملات مورتن دوچ تنظیم شده است. یافته‌های حاصل از آزمون فرضیه‌ها نشان داد که از دیدگاه کارشناسان و خبرگان مورد مطالعه، فرم و نوع اطلاع رسانی در اینستاگرام در مقایسه با رسانه ملی، ویژگی‌های فردی، سرعت ، دقت ، صداقت، حضور افراد سرشناس، عدم وابستگی اخبار به ارگان و نهادهای دولتی و تازگی اخبار دراینستاگرام از عوامل اثر بخش بر اعتماد به اخبار مختلف منتشره است. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - تحلیل وضعیت اعتماد اجتماعی و ابعاد آن در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت اعتماد اجتماعی و ابعاد آن در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران، طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش، توصیفی است و با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه است. بدین منظور، نمونه‌ای 400 نفری ازمیان کلیه دانشجویان دانشگاه آزاداسلام چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل وضعیت اعتماد اجتماعی و ابعاد آن در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران، طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش، توصیفی است و با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه است. بدین منظور، نمونه‌ای 400 نفری ازمیان کلیه دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی شهر تهران در سال 1398، (282515 نفر ) انتخاب و به پرسشنامه 25 سؤالی اعتماد اجتماعی صفاری نیا و شریف(1389)، مشتمل بر پنج شاخص صداقت، صراحت، تمایلات همکاری‌جویانه، اطمینان و اعتماد‌کردن، که از نظریه جانسون اقتباس شده، پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد، وضعیت کلی تمایلات همکاری جویانه در دانشجویان مورد مطالعه با میانگین 3.90 بیش در حد متوسط و در حد زیاد ارزیابی شده است. وضعیت کلی صراحت با میانگین 3.34 کمی بیش از حد وسط (3)، وضعیت کلی صداقت با میانگین 3.07 درحدوسط، وضعیت کلی اطمینان با میانگین 2.95 در حد وسط 3 دیده و ارزیابی شده‌اند. وضعیت کلی اعتماد اجتماعی توسط دانشجویان مورد مطالعه با میانگین 3.38 بیش از حد وسط دیده شده است. یافته‌ها همچنین مبیّن این موضوع‌اند که تنها در اعتمادکردن از شاخص‌های اعتماد اجتماعی بین دانشجویان زن و مرد تفاوت معنی‌داری دیده می شود(sig پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - مقایسه میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانه های مکتوب با رسانه های دیداری شنیداری
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    پژوهش پیش‌رو با هدف مقایسه میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانه‌های مکتوب با رسانه‌های دیداری شنیداری، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی است و با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه اجرا شده است. جامعۀ آماری شامل کلی چکیده کامل
    پژوهش پیش‌رو با هدف مقایسه میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانه‌های مکتوب با رسانه‌های دیداری شنیداری، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی است و با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه‌گیری پرسش‌نامه اجرا شده است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 و آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران8,693,706 نفر است. پرسش‌نامه‌های پژوهش از طریق Google Form بین نمونه 396 نفری، توزیع شد و با استفاده از Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که میزان و نوع استفاده شهروندان تهرانی از رسانه‌های مکتوب با رسانه‌های دیداری ـ شنیداری متفاوت بوده و میزان استفاده شهروندان از رسانه‌های مکتوب (مانند کتاب، روزنامه، هفته‌نامه، ماه‌نامه و ...) از رسانه‌های دیداری- شنیداری (رادیو، تلویزیون، سینما، تئاتر، اینترنت و فضای مجازی) کمتر است. این تفاوت در مصرف رسانه‌ای، در برخی موارد همچنین ناشی از جنسیت شهروندان نیز هست. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - رابطه میان استفاده از اینستاگرام و نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عضویت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه جوانان ساکن شهر تهران است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر در نظر گرفته شده است. پژوهش ح چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عضویت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه جوانان ساکن شهر تهران است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی – توصیفی، تکنیک آن پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه است. به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تکمیل پرسشنامه به شکل حضوری، پرسشنامه در google form و با روش گلوله برفی توزیع و تکمیل شد. برای سنجش میزان و نوع استفاده از اینستاگرام، از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش نگرش به مُد در میان جوانان از پرسشنامه استاندارد صفاری‌نیا و همکاران(1391) که براساس نگرش به سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری دیدگاه آلپورت (1897) و نظریه جورج زیمل (1971) طراحی شده، استفاده شده است. نتایج نشان داد که مهمترین استفاده‌های جوانان از اینستاگرام در حوزه کیفیت یا نوع استفاده از اینستاگرام، در زمینه‌های سفارش پوشاک مورد نیاز از طریق پست ‌های مربوط به مُد پوشاک در اینستاگرام، توجه و جذب شدن به پوشاک مورد نیاز خود از طریق پست‌‌های مربوط به مُد پوشاک، و اظهار نظر برای پست‌های دیگران(کامنت گذاشتن)بوده است، اما آگاهی از مُد و پوشاک ازطریق پست‌های اینستاگرامی، ارسال پست‌ها برای دیگران ودوستان، و قرار دادن لایک برای پست‌های دیگران، در اهمیت بعدی قرار داشته است. یافته‌های پژوهش نشان داد که میان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و تمامی ابعاد نگرش به مد رابطه وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - رسانه‌ و توسعه فرهنگی مورد مطالعه: نقش رادیو در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی از دیدگاه آنان
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1402
    پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی‌ های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد. ابز چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف بررسی و تحلیل نقش رادیویی در توسعه فرهنگی شهروندان تهرانی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بوده و مقاله حاضر بر بخش کمی پژوهش متمرکز است. در بخش بررسی‌ های آماری از نظرات 384 نفر از شهروندان تهرانی بالای 18 سال بهره گرفته شد. ابزار اندازه‌ گیری در پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرون باخ مورد تأیید قرار گرفت. در این پژوهش، 9 شاخص از طریق روش کیفی استخراج شد که عبارتند از: نگرش، گرایش، منش، مصرف فرهنگی، امنیت شخصی شهروندان، فرآورده، ارتباطات، دستاورد و نیروی انسانی. جهت تجزیه‌وتحلیل و رتبه‌بندی عوامل شناسایی‌شده از تکنیک AHP استفاده شد. نتایج نشان دادکه: اولویت مسئولیت‌ پذیری و پاسخگویی بر وجدان کاری و انضباط اجتماعی، اولویت خانواده‌ مداری بر اخلاق دین‌ مداری، مهم‌ترین بایدهای نمونه موردمطالعه در ساخت برنامه‌های رادیو برای نقش موثر در توسعه فرهنگی بوده است. در صورتی که خوداتکایی بر خانواده مداری، تکثر برنامه‌های استانی و برون‌استانی برساخت برنامه به زبان‌های گوناگون و عرق ملی و وطن‌پرستی بر عدالت‌خواهی و حق‌طلبی، در ساخت برنامه‌های تلویزیون، اولویت کمتری از نگاه شهروندان مورد مطالعه داشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه ملی و باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی در بین مردم شهر اهواز
    علوم اجتماعی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1397
    شک نگری و کم بودن میزان اعتماد به رسانه ملی سبب می‌شود که افراد جهت آگاهی بیشتر به سمت منابع غیر رسانه‌ای از جمله شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه روند و در نتیجه همین امر سبب ایجاد شک و تردید و در نهایت ایجاد شایعه در میان افراد می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش چکیده کامل
    شک نگری و کم بودن میزان اعتماد به رسانه ملی سبب می‌شود که افراد جهت آگاهی بیشتر به سمت منابع غیر رسانه‌ای از جمله شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های بیگانه روند و در نتیجه همین امر سبب ایجاد شک و تردید و در نهایت ایجاد شایعه در میان افراد می‌شود. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه و استفاده از نرم افزار SPSS به دنبال بررسی ارتباط بین استفاده از رسانه ملی و باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی در بین مردم شهر اهواز به عنوان هدف اصلی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی ساکنان 15 سال به بالای شهرستان اهواز می باشد که با استفاده از فورمول کوکران تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته شده است. بر اساس یافته ها بین سرعت در انتقال خبر رسانه ملی (290/0- =P)، بی طرفی رسانه ملی در انتقال اخبار (280/0- P=)، استفاده از منابع موثق در بیان مطالب (345/0- = P)، اعتماد به رسانه ملی (446/0- =P) و سانسور در رسانه ملی (318/0= P) با باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی معنادار وجود دارد؛ بنابراین تمامی فرضیه های پژوهش تأیید می شوند. بر اساس نتایج رگرسیون پنج متغیر فوق به طور کلی توانسته اند به میزان 36/0 تغییرات متغیر باور پذیری شایعه در شبکه های موبایلی را تبیین معنادار کنند (36/0 R2=). پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - رابطه میان نحوه و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با ازدواج جوانان تهرانی
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1396
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر میزان و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی با تأکید بر فیس بوک بر ازدواج و ملاکهای همسرگزینی جوانان دختر و پسر منطقه 6 تهران طراحی و اجرا شده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است.جامعه آماری 23500 نف چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر میزان و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی اینترنتی با تأکید بر فیس بوک بر ازدواج و ملاکهای همسرگزینی جوانان دختر و پسر منطقه 6 تهران طراحی و اجرا شده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است.جامعه آماری 23500 نفر و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 200 نفر است. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد، میان میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با ملاکهای همسرگزینی جوانا ن تهرانی رابطه معناداری وجود ندارد. فرضیه ی رابطه میان نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی با ملاکهای همسر گزینی جوانان تهرانی، به اثبات رسید. یافته ها مبین این است که معیار ازدواج در بین دو گروه جنسی دختر و پسر متفاوت نمی باشد. نتایج نشان داد میان سن و میزان استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک رابطه قوی وجود دارد. نتایج نشان داد میان سن و نوع استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک ارتباط معنی دار وجود ندارد. همچنین میان تحصیلات و میزان استفاده از شبکه اجتماعی و میان تحصیلات و نوع استفاده از شبکه اجتماعی فیس بوک رابطه معنی داری وجود ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    17 - بررسی میزان وابستگی به اینترنت در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 1 , سال 0 , بهار 1395
    یکی از مهمترین دستاوردهای تکنولوژیکی جدید، پیدایی و گسترش ارتباطات کامپیوتری است که به ارتباطات معنایی تازه بخشیده و موجب دگرگونی در تعاملات اجتماعی بین افراد شده است. برخی پژوهش ها حاکی از تأثیرات منفیو برخی حاکی از جنبه های مثبت این رسانه بر ابعاد مختلف زندگی کاربران چکیده کامل
    یکی از مهمترین دستاوردهای تکنولوژیکی جدید، پیدایی و گسترش ارتباطات کامپیوتری است که به ارتباطات معنایی تازه بخشیده و موجب دگرگونی در تعاملات اجتماعی بین افراد شده است. برخی پژوهش ها حاکی از تأثیرات منفیو برخی حاکی از جنبه های مثبت این رسانه بر ابعاد مختلف زندگی کاربران آن است ، لیکن به نظر می رسد استفاده افراطی از هر رسانه ای بیشتر تبعات منفی آن را دامن می زند. با استفاده ی روزافزون از اینترنت میزان وابستگی به آن نیز افزایش یافته است.به منظور بررسی"میزان وابستگی به اینترنت در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران"،یک نمونه 400 نفری" از میان کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران"(282515 نفر) در سال 1394انتخاب شدند وبه پرسشنامه ی 8 سؤالی "وابستگی به اینترنت " یانگ (1998)،پاسخ دادند.روش پژوهش حاضر پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه است. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد ، دانشجویان مورد مطالعه به میزان " 31.2 درصد (ویا میانگین 2.22 از8) به اینترنت وابستگی داشته اند. همچنین براساس نتایج آزمون خی دو وابستگی به اینترنت دردانشجویان زن ومرد تفاوت معناداری دارد (sig=0.027)، بدین معنی که وابستگی به اینترنت در دانشجویان مرد (34.3 درصد) از دانشجویان زن (23.1 درصد) بیشتر بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    18 - نقش تماشای سریال‌های ماهواره بر فرهنگ عمومی
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سریال‌های شبکه جم بر فرهنگ عمومی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق نیز خانواده‌های منطقه 11 تهران می‌باشند که تعداد 384 نفر آنان که سریال‌های شبکه جم را تماشا کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق محقق‌ساخته بوده و مجموعاً دارای 4 چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سریال‌های شبکه جم بر فرهنگ عمومی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق نیز خانواده‌های منطقه 11 تهران می‌باشند که تعداد 384 نفر آنان که سریال‌های شبکه جم را تماشا کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق محقق‌ساخته بوده و مجموعاً دارای 47 سؤال می‌باشد که برای بررسی روایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌‌افزار Spss18 استفاده شده است. فرهنگ عمومی در ابعاد پنجگانه ارزش‌ها، هنجارها، نمادها، عقاید دینی و مذهبی و زبان مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد تماشای سریال‌های شبکه جم ماهواره بر فرهنگ عمومی مردم تهران تأثیر دارد. همچنین تماشای سریال‌ها بر ابعاد پنجگانه مذکور نیز تأثیر معناداری داشت. با این حال بر بعد زبان در مقایسه با سایر ابعاد تأثیر کمتری گذاشته است. همچنین متغیر مستقل میزان تحصیلات نیز بر وضعیت فرهنگ عمومی افراد تأثیر معناداری داشته است. با این حال متغیرهای جنسیت و سن تأثیر معناداری بر وضعیت فرهنگ عمومی افراد و ابعاد آن نداشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    19 - نقش تبلیغات محیطی (بیلبوردها و تلویزیون های شهری) بر مشارکت شهروندان در اجرای طرح آسمان آبی و زمین پاک
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 2 , سال 17 , تابستان 1399
    این تحقیق با هدف بررسی نقش تبلیغات محیطی (بیلبوردها و تلویزیون های شهری) بر مشارکت شهروندان در اجرای طرح آسمان آبی و زمین پاک انجام گرفته است. مبانی نظری این تحقیق براساس نظریات اقناع، نظریه وابستگی مخاطبان، نظریه جامعه پذیری کوئن، نظریه عادات فرهنگی و نظریه برجسته سازی چکیده کامل
    این تحقیق با هدف بررسی نقش تبلیغات محیطی (بیلبوردها و تلویزیون های شهری) بر مشارکت شهروندان در اجرای طرح آسمان آبی و زمین پاک انجام گرفته است. مبانی نظری این تحقیق براساس نظریات اقناع، نظریه وابستگی مخاطبان، نظریه جامعه پذیری کوئن، نظریه عادات فرهنگی و نظریه برجسته سازی است که بر طبق آن و در نهایت نظریه برجسته سازی و نظریات اقناع به صورت تلفیقی به عنوان تئوری منتخب ارائه شد که اهداف و فرضیات و مدل تحقیق بر مبنای آن ارائه گردید. این پژوهش به صورت پیمایشی و با هدف کاربردی و بهره گیری از شیوه پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. پرسش نامه ها به کمک روش نمونه گیری خوشه ای و از طریق فرمول کوکران بین 300 نفر از ساکنان شهر تهران که دارای سن60-18 سال می باشند، از پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شده است. آزمون آلفا کرونباخ نشان داد که شاخص های اصلی این تحقیق از ضرایب پایایی بالایی برخوردار است. تکنیک های آماری مورد استفاده جدول توزیع فراوانی، نمودارهای ستونی و دایره ای ، آماره های مرکزی و پراکندگی، همبستگی بین متغیرها و رگرسیون دو متغیره، آزمون f و آزمونt می باشد که با نرم افزار spss انجام شده است. متغیر وابسته پژوهش مشارکت شهروندی و متغیر مستقل آن تبلیغات محیطی می باشد. یافته ها نشان می دهد که برجسته سازی، محتوا و تنوع پیام های تبلیغاتی بر مشارکت شهروندان تاثیر گذارند و بیشترین تاثیر مربوط به متغیر تنوع پیام ها می باشد. به گونه ای بیلبوردها و تلویزیون های شهری نگرش و بینش افراد را تغییر داده و باعث تغییر رفتار آن ها بر طبق الگوی پیشنهادی اجرای طرح آسمان آبی زمین پاک می شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    20 - تحلیل تغییرات ساخت اجتماعی ارتباطات میان فردی با تأکید بر عوامل اجتماعی
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 1 , سال 18 , بهار 1400
    سازمان ها مهم ترین نهادهای ارتباطی هستند که افراد آن اغلب هم قادرند و هم علاقه دارند تا با یکدیگر حرف بزنند. ارتباطات فرایندی مبتنی بروابستگی متقابل است که در آن رفتار هر فرد، نتیجه و پیامد رفتار دیگری است. ارتباطات میان فردی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها به شمار می ر چکیده کامل
    سازمان ها مهم ترین نهادهای ارتباطی هستند که افراد آن اغلب هم قادرند و هم علاقه دارند تا با یکدیگر حرف بزنند. ارتباطات فرایندی مبتنی بروابستگی متقابل است که در آن رفتار هر فرد، نتیجه و پیامد رفتار دیگری است. ارتباطات میان فردی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها به شمار می رود. ارتباطات میان فردی می تواند به صورت کلامی- غیرکلامی و هم به صورت رسمی- غیر رسمی برقرار شود.مقاله حاضر با هدف تحلیل تغییرات ساخت اجتماعی در ارتباطات میان فردی کارکنان دیوان عدالت اداری با تأکید بر عوامل اجتماعی انجام گرفته است. نوع پژوهش کاربردی است و با توجه به اهداف تحقیق از نوع روش پیمایشی به شمار می رود. جامعه آماری شامل هزار نفر از کارکنان دیوان عدالت اداری استان تهران بوده که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 278 نمونه تعیین و با روش نمونه گیری منظم مورد مطالعه قرارگرفتند. پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با استفاده از نظرات اساتید و کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد، میزان تعارض ارتباطات میان فردی در حد متوسط است. همچنین نتایج ضریب پیرسون نشان می دهد که از میان عوامل اجتماعی مختلف بین سه متغیر مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی و پایگاه اجتماعی مادر با ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود دارد. اما بین متغیر پایگاه اجتماعی پدر با میزان ارتباطات میان فردی کارکنان همبستگی معناداری وجود نداشته است. نتایج اجرایی رگرسیون چندمتغیره نشان داد که فقط اعتماد اجتماعی با ضریب بتای (0/52 -) ارتباطات میان فردی کارکنان را کاهش می دهد و در جهت معکوس عمل می کند. پرونده مقاله

  • مقاله

    21 - نقش تماشای سریال‌های ماهواره بر فرهنگ عمومی
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 4 , سال 0 , پاییز 1395
    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سریال‌های شبکه جم بر فرهنگ عمومی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق نیز خانواده‌های منطقه 11 تهران می‌باشند که تعداد 384 نفر آنان که سریال‌های شبکه جم را تماشا کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق محقق‌ساخته بوده و مجموعاً دارای 4 چکیده کامل
    تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش سریال‌های شبکه جم بر فرهنگ عمومی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق نیز خانواده‌های منطقه 11 تهران می‌باشند که تعداد 384 نفر آنان که سریال‌های شبکه جم را تماشا کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه تحقیق محقق‌ساخته بوده و مجموعاً دارای 47 سؤال می‌باشد که برای بررسی روایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌‌افزار Spss18 استفاده شده است. فرهنگ عمومی در ابعاد پنجگانه ارزش‌ها، هنجارها، نمادها، عقاید دینی و مذهبی و زبان مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد تماشای سریال‌های شبکه جم ماهواره بر فرهنگ عمومی مردم تهران تأثیر دارد. همچنین تماشای سریال‌ها بر ابعاد پنجگانه مذکور نیز تأثیر معناداری داشت. با این حال بر بعد زبان در مقایسه با سایر ابعاد تأثیر کمتری گذاشته است. همچنین متغیر مستقل میزان تحصیلات نیز بر وضعیت فرهنگ عمومی افراد تأثیر معناداری داشته است. با این حال متغیرهای جنسیت و سن تأثیر معناداری بر وضعیت فرهنگ عمومی افراد و ابعاد آن نداشته است. پرونده مقاله

  • مقاله

    22 - تحلیل وضعیت مصرف رسانه‌های نوین در میان زنان شهر تهران (مورد مطالعه: میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی)
    زن و مطالعات خانواده , شماره 1 , سال 17 , بهار 1403
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان زنان شهر تهران و همچنین مقایسه چگونگی واستفاده هدفمند از شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان آنان اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان ساکن شهر تهران و تعداد نمونه 303 نفر از زنان است چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل مصرف شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان زنان شهر تهران و همچنین مقایسه چگونگی واستفاده هدفمند از شبکه‌های اجتماعی مجازی در میان آنان اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان ساکن شهر تهران و تعداد نمونه 303 نفر از زنان است که از طریق google form به پرسشنامه‌های پژوهش پاسخ داده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان داد به ترتیب اینستاگرام(بامیانگین 3.19)و تلگرام(بامیانگین 2.53)،وضعیت نسبتا بهتری از توئیتر( با میانگین 1.96 )و فیسبوک با (میانگین 1.42 ) داشته‌اند. نتایج همچنین نشان داد که زنان تهرانی بیشتر جهت دريافت اطلاعات و کسب آگاهی،از تلگرام استفاده می‌کنند و از نظر تولید محتوا در سطح ضعیفی قرار دارند. زنان بیشتر جهت دريافت آموزش‌های گوناگون از صفحات اينستاگرام، و بیشتر از تجربيات شخصي ديگران در توئيتر استفاده می‌کنند. زنان کاربر فیسبوک بیشتر در حد کامنت گذاشتن براي ديگران فعال هستند. پرونده مقاله