تحلیل وضعیت مصرف رسانههای نوین در میان زنان شهر تهران (مورد مطالعه: میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی)
محورهای موضوعی : زن و خانوادهاکرم بوربور 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2
1 - کارشناس ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.(نویسنده مسئول) So.Tajik@iau.ac.ir
کلید واژه: فیسبوک, تلگرام, اینستاگرام, توئیتر, زنان شهر تهران,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تحلیل مصرف شبکههای اجتماعی مجازی در میان زنان شهر تهران، مقایسه چگونگی واستفاده هدفمند از شبکههای اجتماعی مجازی و رتبهبندی زیرشاخصهای نوع استفاده از این شبکهها اجرا شده است. روش پژوهش توصیفی، جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان ساکن شهر تهران و تعداد نمونه 303 نفر است که از طریق google form به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادهاند. یافتههای پژوهش نشان داد به ترتیب اینستاگرام(بامیانگین 19/3)و تلگرام(بامیانگین 53/2)،وضعیت نسبتا بهتری از توئیتر( با میانگین 96/1 )و فیسبوک با (میانگین 42/1 ) داشتهاند. نتایج همچنین نشان داد که زنان تهرانی بیشتر جهت دریافت اطلاعات و کسب آگاهی، از تلگرام استفاده میکنند و از نظر تولید محتوا در سطح ضعیفی قرار دارند. زنان بیشتر جهت دریافت آموزشهای گوناگون از صفحات اینستاگرام، و بیشتر از تجربیات شخصی دیگران در توئیتر استفاده میکنند. زنان کمتر از فیسبوک استفاده کرده و زنان کاربر فیسبوک نیز بیشتر در حد کامنت گذاشتن برای دیگران فعال هستند.
The present study was conducted with the aim of analyzing the use of virtual social networks among women in Tehran and also comparing the purposeful use of virtual social networks among them. the research design was descriptive and , the statistical population of the research includes all the women living in Tehran and the sample number is 303 women who answered the research questionnaires through google form. The findings of the research showed that Instagram (average 3.19) and Telegram (average 2.53) had relatively better status than Twitter (average 1.96) and Facebook (average 1.42). The results also showed that Tehrani women mostly use Telegram to receive information and gain knowledge and are at a weak level in terms of content production. Women mostly use Instagram pages and other people's personal experiences on Twitter to receive various trainings. Female Facebook users are more active in commenting for others. The present study was conducted with the aim of analyzing the use of virtual social networks among women in Tehran and also comparing the purposeful use of virtual social networks among them. Descriptive research method, the statistical population of the research includes all the women living in Tehran and the sample number is 303 women who answered the research questionnaires through google form. The findings of the research showed that Instagram (average 3.19) and Telegram (average 2.53) had relatively better status than Twitter (average 1.96) and Facebook (average 1.42).
آئینی، فرزانه(1400). بررسی رابطه بین استفاده از اینستاگرام با گرایش به سبک زندگی دیجیتال(مورد مطالعه: کاربران 18 تا 35 سال) پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق.
بوربور، اکرم و تاجیک اسماعیلی، سمیه(1400)، رابطه میان میزان و نوع استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با هویت اجتماعی زنان شهرتهران. پژوهشهای روانشناسی اجتماعی،شماره 41، 137-159.
تاجیک اسماعیلی، سمیه؛ علیپور، ابوالفضل؛ تربتی، سروناز(1399). نقش اینستاگرام در توسعه برند شخصی(مورد مطالعه: کاربران ایرانی اینستاگرام، 1398). فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال 27ف شماره 3، پیاپی(103).57-35.
حسنی، حسین، کلانتری، عبدالحسین(1396). تحلیل پدیدار شناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 18(40)، 23-35.
حمایتخواه، مجتبی(1400). تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر انحرافات اجتماعی زنان. نشریه انتظام اجتماعی، دوره 13. شماره 1. 1-26.
رضی پور، پرنیا. (1398). بررسی جامعهشناختی سبک زندگی با تأکید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال 1397. دو فصلنامه جامعهشناختی و مدیریت سبک زندگی،4(11)، 137-167
رئیسی، سید موسی؛ انصاری، حمید و موسایی، میثم(1400). بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر تعاملات اعضای خانواده. فصلنامه علمی امنیت ملی. سال یازدهم، شماره چهل و یکم، 339-370.
ساریخانی، عباس و کمالینهاد، محمدعلی(1400). نقش شبکههای اجتماعی و سبکهای هویت زنان در ناپایداری زندگی مشترک. فصلنامه پویش در آموزش علوم انسانی، دوره 7، شماره 25.
شامانی، اسمعیل؛ واحدی، مهدی و نوروزی، داریوش(1395)؛ « رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی با هویت جوانان شهر تهران»، فصلنامه فرهنگ مشاوره ای و روان درمانی، سال 7، شماره 28، 163-182.
شریفی، مهدی؛ بورقانی فراهانی، سهیلا؛ شیانی، ملیحه و شریفی، مهدخت(1398). تدوین الگویی جهت ارتقای کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در راستای بهبود وضعیت سلامت زنان. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 20. 245-278.
شمس، مرتضی و فرقانی، محمد مهدی(1397). شبکه های اجتماعی مجازی و تولید شایعات در انتخاباتِ سیاسی (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی اینستاگرام)، دوره 12، شماره 28. 95-120.
صادقزاده، رقیه(1396). وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی در زنان خانهدار(مطالعه موردی کیفی). فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه، دوره 6، شماره 22.
عاملی، سعیدرضا (1382). دو جهانی شدن ها و جامعه جهانی اضطراب، نامه علوم اجتماعی، 11(1): 174-143، تابستان.
عدلی پور، صمد و همکاران(1392)؛ « شبکه اجتماعی فیس بوک و هویت ملی جوانان»، فصلنامه مطالعات ملی، س 14، شماره 4.
فاضلی، نعمت الله (1390). دیجیتالی شدن به سبک ایرانی و ایرانی شدن به سبک دیجیتال، رسانه، 7(3): 48-24، تابستان.
کاروانی، عبدالطیف(1397)؛ تعامل در فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت ملی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان. فصلنامه مطالعات ملی؛ 74، سال نوزدهم، شماره 2.
کاستلز، مانوئل(1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ، مترجم: افشین خاکباز، احد علیقلیان، تهران نشر نو.
یاراحمدی، سعید؛ زارعی، فاطمه. (1398 ).پیامدهای حضـور در شـبکه هـای اجتمـاعی آنلاین بر زندگی زوجین مطالعه کیفی. فصلنامۀ آموزش و بهداشت و ارتقای سـلامت ایران، 7(1 )صـ 45-30.
_||_Ayini, Farzaneh (1400). Investigating the relationship between Instagram use and digital lifestyle orientation (case study: users 18 to 35 years old) Master's thesis. Department of Social Communication Sciences, Faculty of Humanities. Islamic Azad University, Tehran East Branch.
Bourbour, Akram and Tajik Esmaeili, Somayeh (1400), the relationship between the amount and type of use of virtual social networks and the social identity of women in Tehran. Social Psychology Research, No. 41, 137-159.
Tajik Esmaeili, Somayeh; Alipour, Abulfazl; Torbati, Sarvenaz (2019). The role of Instagram in personal brand development (case study: Iranian Instagram users, 2018). Communication Research Quarterly, year 27f, number 3, serial(103).57-35.
Hasani, Hossein, Kalantari, Abdul Hossein (2016). A cognitive phenomenological analysis of the lived experience of Instagram video social network users in Iran. Quarterly Journal of Culture-Communication Studies, 18(40), 23-35.
Hemayat Khah, Mojtaba (1400). The effect of virtual social networks on women's social deviations. Journal of Social Order, Volume 13. Number 1. 1-26.
Razipour, Parnia. (2018). Sociological survey of lifestyle with emphasis on Instagram social network in 2017. Sociological Quarterly and Lifestyle Management, 4(11), 167-137.
Raisi, Seyyed Musa; Ansari, Hamid and Musaei, Maysam (1400). Examining the effect of virtual social networks on the interactions of family members. National Security Scientific Quarterly. Year 11, Number 41, 339-370.
Sarikhani, Abbas and Kamali Nahad, Mohammad Ali (1400). The role of social networks and women's identity styles in the instability of joint life. Poish Quarterly in Humanities Education, Volume 7, Number 25.
Shamani, Ismail; Vahedi, Mahdi and Nowrozi, Dariush (2015); "The relationship between the use of virtual social networks and the identity of young people in Tehran", Quarterly Journal of Counseling Culture and Psychotherapy, year 7, number 28, 163-182.
Sharifi, Mahdi; Burqani Farahani, Soheila; Shiani, Malihe and Sharifi, Mahdokht (2018). Developing a model to improve the function of virtual social networks in order to improve the health status of women. New Media Studies Quarterly, Year 5, Number 20. 245-278.
Shams, Morteza and Forqani, Mohammad Mahdi (2017). Virtual social networks and production of rumors in political elections (case study: Instagram social network), Volume 12, Number 28. 95-120.
Sadeghzadeh, Roghieh (2016). Addiction to virtual social networks in housewives (a qualitative case study). Society, Culture and Media Quarterly, Volume 6, Number 22.
Ameli, Saeedreza (2012). Two globalizations and the global society of anxiety, Social Sciences Journal, 11(1): 143-174, summer.
Adlipour, Samad et al. (2012); "Facebook social network and the national identity of youth", National Studies Quarterly, Q. 14, No. 4.
Fazli, Nematullah (2010). Digitalization in Iranian style and becoming Iranian in digital style, Media, 7(3): 24-48, Summer.
Karwani, Abdul Latif (2017); Interaction in virtual space and its effect on the national identity of Sistan and Baluchistan University students. National Studies Quarterly; 74, year 19, number 2.
Castells, Manuel (1380). Age of information, economy, society and culture, translator: Afshin Khakbaz, Ahad Aliqlian, New Tehran.
Yar Ahmadi, Saeed; Zarei, Fateme. (2018). The consequences of presence in online social networks on the lives of couples, a qualitative study. Iran Education and Health and Health Promotion Quarterly, 7(1) pp. 30-45.