-
مقاله
1 - بررسی رابطه مدیریت استعداد و فرآیند انتخاب مدیران مدارس تیزهوشان استان البرزرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 8 , پاییز 1393 -
مقاله
2 - طراحی و تبیین صلاحیتهای حرفهای کارشناسان پژوهش مؤسسات آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه تهران)رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1394پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیتهای حرفهای کارشناسان پژوهش مؤسسات آموزش عالی و با روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه نیمه ساختمند با 12 نفر از معاونین و کارشناسان پژوهش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبه ها از چکیده کاملپژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیتهای حرفهای کارشناسان پژوهش مؤسسات آموزش عالی و با روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونهگیری هدفمند به مصاحبه نیمه ساختمند با 12 نفر از معاونین و کارشناسان پژوهش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد و مؤلفههای دانش، مهارتهای ادراکی، مهارتهای انسانی، مهارتهای فنی، نگرش و انگیزه، ویژگیهای اخلاقی و ویژگیهای روانشناختی مورد شناسایی قرار گرفت. سپس در بخش کمی به تبیین وضعیت صلاحیت حرفهای کارشناسان پژوهش پرداخته شد. جامعه آماری در این بخش کارشناسان پژوهش دانشگاه تهران (281 نفر) بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 162 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این بخش پرسشنامه بود که بر اساس مؤلفهها و زیر مؤلفه های شناساییشده تدوین شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0.94 محاسبه شد و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی موردسنجش قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مؤلفههای ذکرشده بهخوبی صلاحیت حرفهای کارشناسان پژوهش را تبیین میکنند. همچنین یافتههای بخش کمی نشان داد که صلاحیت حرفهای کارشناسان پژوهشی در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد و مؤلفههای نگرش و انگیزه و مهارتهای ادراکی در سطح متوسط قرار دارند. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Applying Structural Equations Modeling (SEM) in Designing an Educational Effectiveness Model (Case Study: Governance Organization Employees)Agricultural Marketing and Commercialization Journal , شماره 1 , سال 4 , زمستان 2020The role of education and retraining in organizations is important; in a way that education affair composes one of the most important concerns of the managers and policy makers of effective organizations. The purpose of this research is to design an educational effectiv چکیده کاملThe role of education and retraining in organizations is important; in a way that education affair composes one of the most important concerns of the managers and policy makers of effective organizations. The purpose of this research is to design an educational effectiveness model for the governance organizations employees with a structural equation modeling approach in Iran. In order to achieve the research goal, a sequential mixed method has been used, which includes two qualitative and quantitative parts. In the qualitative part of the research, interview has been used. Necessary information and data were collected from experts and senior managers of the governance organization and then the design of the educational effectiveness model for the governance organization employees has been validated by structural equations. To investigate the expertise validity of the research model, the fuzzy Delphi method was used, for which the identified indicators were sent to the experts over several periods, and after the performed adjustments, 56 indicators were confirmed. Confirmatory factor analysis was used to evaluate the validity of the research variables construct. The research results showed that the educational effectiveness model for the governance organization employees has two parts: the main factors and their indicators. This model has been composed of indicators that are the core and heart of this model and are the basis for evaluating the educational effectiveness, which are called effective factors. The educational effectiveness model for the governance organization employees has 7 main factors: learner's readiness, training need assessment, training targeting, training program design, resources and equipment allocation, course monitoring and evaluation, and training course management, which include 56 indicators composing them. پرونده مقاله -
مقاله
4 - تبیین نقش خودبالندگی مدیران مدارس در بهبود عملکرد آنان (مطالعه موردی: مدیران مدارس شهر ری)آموزش و ارزشیابی , شماره 2 , سال 7 , تابستان 1393هدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش خودبالندگی مدیران مدارس شهر ری بر عملکرد آنان بوده است. روش پژوهش توصیفی و همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس شهر ری بوده که با روش نمونهگیری طبقهای با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر، تبیین نقش خودبالندگی مدیران مدارس شهر ری بر عملکرد آنان بوده است. روش پژوهش توصیفی و همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس شهر ری بوده که با روش نمونهگیری طبقهای با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، حجم نمونه 180 نفر تعیین شد. از پرسشنامه خودبالندگی مدیران با پایایی(95/0) و پرسشنامه عملکرد با پایایی(91/0) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. الگویابی مدل معادلات ساختاری نشان داد، دانش و اطلاعات بنیادی با ضریب مسیر(79/0=γ) بر عملکرد مدیران تأثیرگذار بوده است. به عبارت دیگر، مدیرانی که بر واقعیات اساسی سازمان اشراف داشته و دانش و اطلاعات مرتبط با مدیریت بیشتری دارند، عملکرد مطلوبتری خواهند داشت. همچنین صفات برتر خودبالندگی شامل خلاقیت، فراست ذهنی، عادات و مهارتهای یادگیری متعادل و خود آگاهی نیز با ضریب مسیر(74/0=γ) بر عملکرد مدیران مدارس تأثیرگذار بوده است. نهایتاً، شاخصهای نیکویی برازش(GFI)، شاخص برازندگی افزایشی(IFI)، جذر میانگین مجذورات خطای تقریب(RMSEA)، شاخص برازندگی هنجار شده(NFI) و شاخص نیکویی برازندگی تطبیقی(AGFI) تأثیر مهارتهای ویژه خودبالندگی بر عملکرد مدیران مدارس را تأیید نکرد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - عوامل مؤثر بر تعاملات در محیط های یادگیری الکترونیک (مطالعه ای فراترکیب)فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 11 , پاییز 1399پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر تعاملات در محیط یادگیری الکترونیکی انجامشد که از منظر نظریهپردازان مختلف بهعنوان مهمترین عنصر حیاتی در فرایند یادگیری شناساییشده است.روش پژوهش حاضر، کیفی وازنظر هدف بنیادی است که بهصورت فراترکیب و روش کتابخانهای، با استفاده چکیده کاملپژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر تعاملات در محیط یادگیری الکترونیکی انجامشد که از منظر نظریهپردازان مختلف بهعنوان مهمترین عنصر حیاتی در فرایند یادگیری شناساییشده است.روش پژوهش حاضر، کیفی وازنظر هدف بنیادی است که بهصورت فراترکیب و روش کتابخانهای، با استفاده از مدل هفت مرحلهای سندلوسی و باروس (Sandelowski & Barroso,2007)گردآوری شده است. در این مطالعه، پس از طراحی سؤال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک براساس کلمات کلیدی مربوط به یادگیری الکترونیکی و تعاملات طی سالهای(2010-2020 وهمچنین 1398-1388)در پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و خارجی شاملcivilica،SID،springer،magiran،Proquest،Elsevier،Google.Scholar مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام 7 مرحله از روش متا سنتز و بازبینی تعداد 30مقاله از بین 106 مقاله یافت شده، 5 مؤلفه اصلی و35 مؤلفه فرعی بهعنوان عوامل مؤثر بر تعاملات در محیط آموزشی الکترونیکی قابل استناد است. بر این اساس مؤلفههای اصلی عوامل مؤثر بر تعاملات در محیط یادگیری الکترونیکی شامل: 1.عوامل فناوری( فناوری در آموزش، کیفیت ابزارهای دیجیتال، زیرساختهای مخابراتی) 2. عوامل فردی( انگیزه، نگرش، تعهد و نظم ) 3. عوامل آموزشی( بازخورد، تعداد افراد کلاس، شیوه تدریس، مشارکت کلاسی ) 4. عوامل علمی ( تناسب محتوا، طرح درس، سرفصل وتسلط بر محتوا) 5. عوامل مدیریتی ( رهبری فرایند و ساختار، نظارت بر عملکرد دورههای آموزش الکترونیکی) میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - ارائه الگوی فراترکیب شایستگی های مدرسان دوره های یادگیری الکترونیکیفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 2 , سال 11 , تابستان 1400پژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی های مدرسان دوره های یادگیری الکترونیکی و ارائه الگویی جهت تبیین آن ها انجام شده است. در این پژوهش، از روش فراترکیب هفت مرحله ای "سندلوسکی و باروسو" استفاده شده است. بر این اساس، جامعه پژوهش را پایگاه های داده (پنج پایگاه داده به زبان ان چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف شناسایی شایستگی های مدرسان دوره های یادگیری الکترونیکی و ارائه الگویی جهت تبیین آن ها انجام شده است. در این پژوهش، از روش فراترکیب هفت مرحله ای "سندلوسکی و باروسو" استفاده شده است. بر این اساس، جامعه پژوهش را پایگاه های داده (پنج پایگاه داده به زبان انگلیسی شامل "اسکوپوس"، "ساینس دایرکت"، گوگل اسکالر"، "اریک" و " پروکوئست" و یک پایگاه داده به زبان فارسی شامل "علم نت") و مجلات معتبر داخلی و خارجی در این حوزه تشکیل داد که 328 منبع یافت شد. نمونه گیری بر اساس مراحل فراترکیب انجام شد که 35 نمونه بر اساس معیارهای از قبل تعیین شده انتخاب شد. جهت تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری و بهمنظور تعیین قابلیت اعتماد داده های پژوهش از استراتژی تأیید همکاران پژوهشی استفاده شد. طی فرآیند تحلیل و ترکیب یافته ها و با توجه به مفاهیم مورد تأکید در مقالات منتخب، الگوی شایستگی های مدرسان دوره های یادگیری الکترونیکی با استخراج 118 مفهوم، 26 مقوله و 9 بعد (شایستگی فناورانه، شایستگی تخصصی، شایستگی پداگوژی، شایستگی هدایتگری، شایستگی اجتماعی، شایستگی فردی، شایستگی اخلاقی، شایستگی مدیریتی و شایستگی خود توسعهای) شکل گرفت. پرونده مقاله -
مقاله
7 - الگوی شایستگیهای مدرسان آموزش مجازی در ایجاد یادگیری خودراهبر فراگیرانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 1 , سال 12 , بهار 1401هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی مدرسان آموزش مجازی در ایجاد یادگیری خود راهبر در فراگیران است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که بهصورت پدیدارشناسی در نیمسال دوم تحصیلی( 1400- 1399)انجام شد. جامعه موردمطالعه تعداد 100نفراز اعضای هیئتعلمی و مدرسان حوزه علوم تربیت چکیده کاملهدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی شایستگی مدرسان آموزش مجازی در ایجاد یادگیری خود راهبر در فراگیران است. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بود که بهصورت پدیدارشناسی در نیمسال دوم تحصیلی( 1400- 1399)انجام شد. جامعه موردمطالعه تعداد 100نفراز اعضای هیئتعلمی و مدرسان حوزه علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی دانشگاههای( دولتی و پیام نور) بودند. ابزار مورداستفاده، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از طریق مکاتبه و ارسال سؤالات از طریق ایمیل به گردآوری اطلاعات مربوطه پرداخته شد. مشارکتکنندگان پژوهش 15 نفر اعضای هیئتعلمی بودند که با این تعداد دادهها به اشباع رسید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون صورت گرفت. بر اساس تحلیل مضمون انجامشده تعداد 19 مضمون پایه و 5 مضمون سازنده مربوط به شایستگی مدرسان دورههای آموزش مجازی به دست آمد. یافته ها حاکی از آن است که شایستگیهای مدرسین آموزش مجازی شامل شایستگیهای سواد اطلاعاتی(دانش فردی، دانش الگوهای آموزشی، دانش فناوری، مهارت چارچوب فعالیتی، مهارت پیادهسازی اصول آموزشی)؛ شایستگیهای فردی(تفکر انتقادی، تفکر تحلیلی، مسئولیتپذیری، مدیریت زمان)؛ شایستگیهای آموزشی(یادگیری مشارکتی، رویکرد شایستگی محور، رویکرد یادگیری مادامالعمر، توجه به یادگیری سازنده گرایی) شایستگی اجتماعی(مهارت انطباقپذیری، مهارت تیم سازی مجازی، تعامل اثربخش با فراگیران ) و شایستگیهای روانشناختی(خلاقیت و نوآوری، خودارزیابی،خودکارآمدی) در ایجاد یادگیری خودراهبرانه فراگیران تأثیر بسزایی دارد. پرونده مقاله -
مقاله
8 - شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تهران: تحلیلی بر شکاف بین وضعیت موجود و مطلوبنوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1394پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، کمی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران گروههای آموزشی دانشگ چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، کمی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تهران میباشد، که تعداد آنها بر اساس آخرین آمار مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران 167 نفر میباشد. نمونه پژوهش به صورت سرشمار انتخاب شد، بنابراین ابزار پرسشنامه بین تمامی 167 عضو جامعه توزیع شد که درنهایت 93 پرسشنامه برگردانده شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته که شامل 91 سؤال و 12 مؤلفه بود. برای به دست آوردن روایی این پرسشنامه ابتدا بهصورت روایی محتوایی از طریق در اختیار گذاشتن پرسشنامه در اختیار صاحبنظران و سپس روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول به دست آمد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین وضعیت موجود و مطلوب شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی تفاوت معنیداری با هم دارند. همچنین تعیین اولویت مؤلفههای شایستگیهای حرفهای مدیران گروههای آموزشی میتوان گفت بیشترین شایستگی به ترتیب مربوط به مؤلفههای تصمیمگیری، ارتباطات و رهبری و کمترین شایستگی مربوط به مؤلفه شایستگی روانشناختی میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
9 - بررسی رابطه هوش فرهنگی و عملکرد مدیران مدارس (مورد مطالعه: مدارس متوسطه دولتی دخترانه شهر تهران)نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1393پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی و عملکرد مدیران مدارس دولتی دخترانه شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران مدارس متوسطه دولتی دخترانه شهر تهران به تعداد 317 نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران به دست چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش فرهنگی و عملکرد مدیران مدارس دولتی دخترانه شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش، مدیران مدارس متوسطه دولتی دخترانه شهر تهران به تعداد 317 نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده و از طریق نمونهگیری طبقه ای نسبی تعداد 100 نفر از آن ها انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ و همکاران(2003) با ضریب آلفای 89/0 و پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد مدیران با ضریب آلفای 91/0 استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و هم چنین از آزمون های آماری کالموگراف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد وضعیت هوش فرهنگی و عملکرد مدیران بالاتر از حد متوسط بوده است. هوش فرهنگی و عملکرد مدیران با ضریب همبستگی پیرسون 37/0 و در سطح 01/0 با یکدیگر رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین از میان ابعاد هوش فرهنگی، سه بعد انگیزشی، فراشناختی و رفتاری با عملکرد همبستگی مثبت داشته اما بین بعد شناختی هوش فرهنگی و عملکرد رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج تحلیل واریانس نشان داد هوش فرهنگی مدیران با سابقه خدمت مختلف، با یکدیگر تفاوت معناداری(041/0) داشت اما در هوش فرهنگی مدیران با توجه به سن، سطوح تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. پرونده مقاله