فهرست مقالات سیدعلیرضا افشانی


  • مقاله

    1 - مقایسه آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهای زامیاد و پیکان وانت با استانداردهای آلودگی هوا در شهر شیراز
    پایداری، توسعه و محیط زیست , شماره 1 , سال 2 , بهار 1400
    زمینه و هدف: در این مطالعه، مقدار آلاینده های خروجی (منوکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته) خودروهای زامیاد و پیکان وانت در شهر شیراز در سال ساخت 1389-1381 مورد بررسی قرار گرفته و با استاندارد محیط زیست مقایسه گردید. روش بررسی: این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی سیس چکیده کامل
    زمینه و هدف: در این مطالعه، مقدار آلاینده های خروجی (منوکسیدکربن و هیدروکربن های نسوخته) خودروهای زامیاد و پیکان وانت در شهر شیراز در سال ساخت 1389-1381 مورد بررسی قرار گرفته و با استاندارد محیط زیست مقایسه گردید. روش بررسی: این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی سیستماتیک داده های 320 خودروی مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی ولیعصر شهر شیراز در مدت 5 ماه انجام شد. اندازه گیری پارامترهای خروجی از اگزوز بوسیله دستگاه سنجش آلودگی وسایل نقلیه بنزینی صورت گرفت و داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS و آزمون تی مستقل در سطح اطمینان 5 درصد مورد آنالیز آماری قرار گرفت و در نرم افزار Excel رسم نمودارها صورت گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در اکثر موارد با جدید شدن مدل خودروها، میزان HC و CO کاهش یافته است و میزان این آلاینده ها نیز در حد استانداردهای محیط زیست بوده است. به طوریکه مقدار مونوکسیدکربن در زامیاد از 4.27 به 0.35 و در پیکان وانت از 6.28 به 2.96 درصد حجمی در بازه زمانی سال 1381 تا 1389 رسیده است. همچنین مقدار هیدروکربن های نسوخته نیز در زامیاد از ppm 644 به ppm 78و در پیکان وانت از ppm 571 به ppm 298 در بازه زمانی سال 1381 تا 1389 رسیده است و در مورد هر دو آلاینده در این خودروها روند تولید آلاینده ها نزولی بوده است. بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میزان آلاینده های خروجی اگزوز از هر دو خودرو تاثیرات نگران کننده ای بر سلامت ساکنین شهر شیراز نخواهد داشت. لذا امید است با اقداماتی همچون توجه به استانداردهای محیط زیست در جهت رفع آلودگی هوا، تنظیم و سرویس به موقع موتور خودرو و متعلقات آن به منظور جلوگیری از پراکنش آلاینده های هوا، جلوگیری از تردد خودروهایی با آلایندگی زیاد و خودروهای فرسوده بتوان گام موثری بر کاهش آلودگی هوای شهرها برداشت. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تسهیل گران رنج: کندوکاوی کیفی از برهمکنش زنان نابارور با دیده‌بانان مشرف به صحنه
    روان‌شناسی فرهنگی زن , شماره 44 , سال 11 , تابستان 1399
    هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه زنان نابارور با اطرافیان‌شان حول محور مسائل ناباروری‌شان بود. جامعه آماری زنان نابارور مراجعه کننده به مراکز نا باروری شهر یزد است که با استفاده از نمونه‌گیری نظری و هدفمند تعداد 21 نفر از زنان انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع کیفی و روش نظریه ز چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه زنان نابارور با اطرافیان‌شان حول محور مسائل ناباروری‌شان بود. جامعه آماری زنان نابارور مراجعه کننده به مراکز نا باروری شهر یزد است که با استفاده از نمونه‌گیری نظری و هدفمند تعداد 21 نفر از زنان انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع کیفی و روش نظریه زمینه ای و فرایند نمونه‌گیری نظری تا اشباع داده‌ها ادامه یافت .اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها به شیوۀ کدگذاری باز ومحوری انجام شد. یافته‌های به دست آمده از پژوهش شامل13 مقوله اصلی و یک مقوله هسته تحت عنوان تسهیلگران رنج شد. بر همین اساس جداول مفهومی، مدل پارادایمی و طرح‌واره نظری پژوهش ارائه شد. با توجه به داده‌های ارائه‌شده می‌توان نتیجه گرفت، زنان نابارور وضعیت نامساعدی را در ارتباط با دیگران تجربه می‌کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - Applying Structural Equations Modeling (SEM) in Designing an Educational Effectiveness Model (Case Study: Governance Organization Employees)
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , شماره 1 , سال 4 , زمستان 2020
    The role of education and retraining in organizations is important; in a way that education affair composes one of the most important concerns of the managers and policy makers of effective organizations. The purpose of this research is to design an educational effectiv چکیده کامل
    The role of education and retraining in organizations is important; in a way that education affair composes one of the most important concerns of the managers and policy makers of effective organizations. The purpose of this research is to design an educational effectiveness model for the governance organizations employees with a structural equation modeling approach in Iran. In order to achieve the research goal, a sequential mixed method has been used, which includes two qualitative and quantitative parts. In the qualitative part of the research, interview has been used. Necessary information and data were collected from experts and senior managers of the governance organization and then the design of the educational effectiveness model for the governance organization employees has been validated by structural equations. To investigate the expertise validity of the research model, the fuzzy Delphi method was used, for which the identified indicators were sent to the experts over several periods, and after the performed adjustments, 56 indicators were confirmed. Confirmatory factor analysis was used to evaluate the validity of the research variables construct. The research results showed that the educational effectiveness model for the governance organization employees has two parts: the main factors and their indicators. This model has been composed of indicators that are the core and heart of this model and are the basis for evaluating the educational effectiveness, which are called effective factors. The educational effectiveness model for the governance organization employees has 7 main factors: learner's readiness, training need assessment, training targeting, training program design, resources and equipment allocation, course monitoring and evaluation, and training course management, which include 56 indicators composing them. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - اثربخشی آموزش بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین
    علوم اجتماعی , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین بود. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی زوجین شهر شیراز در سال 97 می‌باشد. نمونه‌ی پژوهش شامل 20 زوج درگروه آ چکیده کامل
    مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی بهزیستی زناشویی بر میزان دلزدگی زناشویی زوجین بود. روش کار: این پژوهش به روش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی زوجین شهر شیراز در سال 97 می‌باشد. نمونه‌ی پژوهش شامل 20 زوج درگروه آزمایش و 20 زوج در گروه کنترل است که از بین 65 زوجی که از میان 112 زوج ثبت نام کننده، نمره بالایی در پرسشنامه دلزدگی زناشویی اخذ کرده بودند، با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. پرسشنامه دلزدگی زناشویی به همراه اطلاعات دموگرافی آزمودنی‌ها جهت گردآوری داده‌ها استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌ها حاکی بر آن است که مهارت‌های زندگی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی و در مجموع مهارت‌های زناشویی، بهزیستی زناشویی را تشکیل و آموزش بهزیستی زناشویی بر کاهش میزان دلزدگی زناشویی زوجین اثر مثبت و معناداری دارد (05/0/ >P). نتایج: نتایج نشان می‌دهد که با کسب مهارت‌های زناشویی، طی یک فرآیند آموزشی در قالب افزایش مهارت‌های زندگی، کیفیت زندگی و رضایت زناشویی به عنوان بهزیستی زناشویی، می‌توان دلزدگی زناشویی زوجین را کاهش داد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - برساخت اجتماعی ایده‌الیسم توسعه‌ای غربی کاوشی زمینه‌مند از فرآیندهای اجتماعی تکثر ارزش‌های غربی در میان جوانان شهر یزد
    علوم اجتماعی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1400
    پژوهش حاضر سعی دارد فرایندهای اجتماعی تکثر ارزش‌های غربی در میان جوانان شهر یزد را بررسی کند. یکی از مسائل مهمی که در بحث ورود رسانه و شبکه‌های اجتماعی مجازی مطرح است اثرات ورود ارزش‌های غربی به زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه‌ای چکیده کامل
    پژوهش حاضر سعی دارد فرایندهای اجتماعی تکثر ارزش‌های غربی در میان جوانان شهر یزد را بررسی کند. یکی از مسائل مهمی که در بحث ورود رسانه و شبکه‌های اجتماعی مجازی مطرح است اثرات ورود ارزش‌های غربی به زندگی روزمره است. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه زمینه‌ای و از طریق نمونه‌گیری نظری، 22 نفر از جوانان فعال در فضای مجازی (میکرواینفلوئنسر) در شهر یزد انتخاب و مطالعه شدند. فرآیند نمونه‌گیری نظری تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرارگرفتند و یافته‌ها در قالب خط داستان (شامل 14 مقوله اصلی و یک مقوله هسته) و مدل پارادایمی ارائه شدند. نتایج پژوهش نشان‌دهنده این واقعیت است که ارزش‌های غربی ذائقه‌های جدیدی برای جوانان برساخت کرده‌اند. به گونه‌ای که تمایلات فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در چنین وضعیتی جهان ذهنی و عینی مشارکت‌کنندگان به‌طور مداوم درگیر بازاندیشی‌های فراگیر در ارزش‌های جدیدی می‌شود که دریافت کرده‌اند و مواجهه آنان با این ارزش‌ها استراتژی‌ها و پیامدهای متفاوتی همانند اپوخه غرب، مدپایی زیبایی‌شناختی، کولاژ دوستی‌های فراملیتی، محدودیت‌های اجرای مد، جاذبه و دافعه مهاجرت را برای آن‌ها به ارمغان آورده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - واکاوی شرایط و زمینه‌های مؤثر بر برندینگ نهادینه شده بانک صادرات از تبلیغات رسانه‌ای با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 12 , سال 3 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش، ارائه مدل مطلوب برندینگ نهادینه شده بانک صادرات با استفاده از رویکرد نظریه زمینه‌ای است. جامعه هدف پژوهش، کارشناسان حوزه روابط عمومی و بازاریابی هستند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و نظری تعداد 14 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده‌ها، مصاحبه نیمه‌س چکیده کامل
    هدف این پژوهش، ارائه مدل مطلوب برندینگ نهادینه شده بانک صادرات با استفاده از رویکرد نظریه زمینه‌ای است. جامعه هدف پژوهش، کارشناسان حوزه روابط عمومی و بازاریابی هستند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و نظری تعداد 14 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته است و تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که براي بهبود برند بانک صادرات، باید بسترهایی را فراهم کرد که موجب افزایش تولیدات آن شود. این بسترها شامل 3 شرط علی (نابسامانی اقتصادی، برنامه‌ریزی استراتژیک تبلیغات، رسالت بانک)، 4 شرایط زمینه‌ای (رفتار تعاملی بانک، تبلیغات رقابتی مبتنی بر شناخت، توجیه‌پذیری طرح‌های بانکی، اخلاق حرفه‌ای)، 4 شرایط مداخله‌گر (فروکاست اعتماد مشتریان، آسیب‌شناسی تبلیغات، خودشیفتگی برند، کاهش ارزش کیفی برند) 9 استراتژی‌ها (استراتژی‌های هدفمند تبلیغات، مدیریت ارتباط با مشتری،کیفیت تعاملات و ارتباط با مشتری، عوامل کلیدی در پیاده‌سازی CRM، رهبری استراتژیک تبلیغات، ارزشیابی تبلیغاتی مبتنی بر مخاطبین، مدیریت اجتماعی تبلیغات، آفرینش فرصت‌های جدید، استراتژی نوسازی تبلیغات) و 4 پیامد (توسعه برند، بهبود مستمر عملکرد، همگرایی منافع، همسوسازی منافع) می‌باشد. بر همین اساس، برندینگ نهادینه شده در ذهن مشتریان از تبلیغات در قالب‌های مختلف و با تدوین مدل مناسب خود را نشان می‌دهد. پرونده مقاله