-
مقاله
1 - سیاستگذاری تأثیر رفتارهای رهبری تحول آفرین بر ارتقای حکمرانی خوب شهر تهران رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402حکمرانی خوب در سازمان مرتبط با اتخاذ تصمیماتی درباره جهت و هدایت است و چارچوبی به دست می دهد که همه این اهداف و ارزش ها در یکجا جمع می شوند و با ایجاد حداکثر همگرایی و همسویی، اهداف توسعه با محوریت کارکنان دنبال می شود. حکمرانی خوب می بایست مشارک چکیده کاملحکمرانی خوب در سازمان مرتبط با اتخاذ تصمیماتی درباره جهت و هدایت است و چارچوبی به دست می دهد که همه این اهداف و ارزش ها در یکجا جمع می شوند و با ایجاد حداکثر همگرایی و همسویی، اهداف توسعه با محوریت کارکنان دنبال می شود. حکمرانی خوب می بایست مشارکت گرا، اجماع گرا، پاسخگو، شفاف، کارآمد و پیرو قانون باشد تا بستر مدیریت شهری مبتنی بر مشارکت فراهم شود و لازمه چنین مدیریتی، وجود رهبری تحول آفرین است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتارهای رهبری تحول آفرین بر ارتقای حکمرانی خوب در مدیریت شهری تهران است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شهرداری منطقه 3 تهران می باشند که با توجه به جدول مورگان280 نفر از آنان انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده و پایایی و روایی ابزارها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و تحلیل تأییدی، روایی تشخیصی و روایی واگرا بررسی شده که نتایج آنها قابل قبول بوده است. در تحلیل استنباطی از همبستگی و روش معادلات ساختاری با نرم افزار SMARTPLS استفاده شد و نتایج نشان داد ابعاد رهبری تحول آفرین (تأثیر ایده آل، تحریک فکری، انگیزه الهام بخش و ملاحظات فردی) بر ارتقای حکمرانی خوب شهری تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی کشوراقتصاد مالی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1402چکیدههدف پژوهش حاضر شناسایی نیازها، استعدادیابی، جذب و نگهداشت استعدادهای منابع انسانی در شبکه بانکی کشور به منظور ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها می باشد. روش پژوهش، کیفی و برای تجزیه و تحلیل مـتن مصـاحبه هـا و شناسایی معیارها و شاخص ها، از تکنیک تجزیـه و تحلی چکیده کاملچکیدههدف پژوهش حاضر شناسایی نیازها، استعدادیابی، جذب و نگهداشت استعدادهای منابع انسانی در شبکه بانکی کشور به منظور ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها می باشد. روش پژوهش، کیفی و برای تجزیه و تحلیل مـتن مصـاحبه هـا و شناسایی معیارها و شاخص ها، از تکنیک تجزیـه و تحلیـل تـم استفاده شده که داده ها طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و انتخابی تحلیل شده اند. جامعه آماری شامل تعداد 15 نفر از خبرگان دانشگاهی مرتبط با مدیریت استعداد و مدیران منابع انسانی بانک ها بوده و برای انتخاب نمونه، از ترکیب روشهای هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی استفاده شده است. بر طبق نتایج، الگوی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی کشور مبتنی بر سه مؤلفه اصلی ورودی، فرایند مدیریت استعداد و خروجی می باشد که بانک ها باید مبتنی بر ابعاد این مؤلفه ها به سمت مدیریت استعداد حرکت نمایند و در این زمینه دچار شتابزدگی نشوند پرونده مقاله -
مقاله
3 - شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهراناقتصاد مالی , شماره 4 , سال 16 , پاییز 1401چکیدههدف: پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش مطروحه از جانب محقق مبنیبر اینکه چه عواملی در حکمرانی با خاستگاه تحقق استراتژهای عملیاتی بیشترین اثر را دارند، طراحی شده است. نتایج بهدستآمده پس از یک مرحله پیشتحقیق، پژوهش اصلی با هدف شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هی چکیده کاملچکیدههدف: پژوهش حاضر در پاسخ به پرسش مطروحه از جانب محقق مبنیبر اینکه چه عواملی در حکمرانی با خاستگاه تحقق استراتژهای عملیاتی بیشترین اثر را دارند، طراحی شده است. نتایج بهدستآمده پس از یک مرحله پیشتحقیق، پژوهش اصلی با هدف شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهران را محقق کرده است.روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و و کیفی و از حیث روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی بوده و نتایج مصاحبه با افراد خبره در فرآیند تحقیق استفاده شده است.. جامعه آماری پژوهش شامل 10 نفر از خبرگان که به عنوان تیم تصمیم در شناسایی شاخص ها و ابعاد متغیرها که از روش غیرتصادفی( هدفمند) و روش گلوله برفی استفاده شده است.یافته ها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهران به 51 شاخص در غالب 11 مولفه و 3 بعد شناسایی شد. معیارهای شناسایی شده شامل معیارهای درک عواطف، کیفیت روابط عاطفی، پاسخگویی به عواطف، ایجاد انگیزش، ظرفیت سازی، آموزش، ارتباطات، آگاه سازی، مهارت اجتماعی، خلق ارزش و راهبردهای مشارکت می باشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در طراحی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهران باید به سه بعد عملکرد احساسی، خودکارآمدی احساسی و مشارکت احساسی توجه داشت پرونده مقاله -
مقاله
4 - سیاستگذاری تأثیر رهبری تحول آفرین و اصیل بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش تعدیل گر تسهیم دانش در شرکت بیمه ایران مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1402رهبری تحولآفرین و اصیل می تواند نوآوری سازمانی را دگرگون نمایند و نقش اساسی در بکارگیری حداکثری از توانمندی های سازمانی داشته باشند و با شناسایی منابع انسانی و بکارگیری آنها در یک فرآیند مدیریتی و رهبری صحیح مبتنی بر تسهیم دانش، میتوانند تطبیق پذیری سازمان با محیط چکیده کاملرهبری تحولآفرین و اصیل می تواند نوآوری سازمانی را دگرگون نمایند و نقش اساسی در بکارگیری حداکثری از توانمندی های سازمانی داشته باشند و با شناسایی منابع انسانی و بکارگیری آنها در یک فرآیند مدیریتی و رهبری صحیح مبتنی بر تسهیم دانش، میتوانند تطبیق پذیری سازمان با محیط را افزایش دهند. در این مقاله، تأثیر رهبری تحولآفرین و اصیل بر نوآوری سازمانی با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر تسهیم دانش در شعب بیمه ایران در شهر تهران بررسی شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری کلیه کارکنان شرکت بیمه ایران در شهر تهران بوده که از میان آنها حجم نمونه 300 نفر به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شده است. نتایج بررسی فرضیه های تحقیق از طریق معادلات ساختاری و تحلیل مسیر نشان داد رهبری تحولآفرین و رهبری اصیل و نیز تسهیم دانش بر نوآوری سازمانی تأثیر دارد لیکن تسهیم دانش به عنوان نقش تعدیلگر نمی تواند در رابطه بین سبک های رهبری تحول آفرین و اصیل و نوآوری سازمانی تأثیر داشته باشد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - تأثیر اعتماد به دولت بر تمکین داوطلبانه مؤدیان مالیاتی با نقش میانجی ادراک عدالت مالیاتیپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1401چکیده اهمیت و نیاز به تمکین مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید با توجه به شرایط محیط اقتصادی، بیش از پیش افزایش یافته است و تمام دولت ها در سراسر جهان باید تلاش کنند که به نتیجه مطلوب برای برآورده شدن میزان درآمد مالیاتی دست یابند. در این مقاله تأثیر اعتماد به دولت بر تمکین چکیده کاملچکیده اهمیت و نیاز به تمکین مالیاتی و شناسایی مؤدیان جدید با توجه به شرایط محیط اقتصادی، بیش از پیش افزایش یافته است و تمام دولت ها در سراسر جهان باید تلاش کنند که به نتیجه مطلوب برای برآورده شدن میزان درآمد مالیاتی دست یابند. در این مقاله تأثیر اعتماد به دولت بر تمکین داوطلبانه مؤدیان مالیاتی با در نظر گرفتن نقش میانجی ادراک عدالت مالیاتی بررسی می شود. مقاله حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و از نظر روابط بین داده ها، همبستگی می باشد. جامعه آماری شرکت های خصوصی بودند که مؤدیان مالیاتی آنها در بازه زمانی سه ماهه به اداره کل امور مالیاتی مرکز تهران مراجعه نموده که تعداد کل آن ها برابر 33162 بود ه اند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران و با توجه به تکنیک معادلات ساختاری بین 5 و 15 برابر تعداد سنجه ها یعنی 240 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده که پس از تأیید روایی آن با محاسبه ضریب لاوشه و انجام تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، جهت بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد اعتماد به دولت بر تمکین داوطلبانه مؤدیان مالیاتی با توجه به نقش میانجی ادراک عدالت مالیاتی تأثیر می گذارد. اعتماد به دولت بر تمکین داوطلبانه و ادراک عدالت مالیاتی مؤدیان مالیاتی و نیز ادراک عدالت مالیاتی بر تمکین داوطلبانه مؤدیان مالیاتی تأثیر دارد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - تصمیمگیری و خطمشی متأثر از توصیهها و ویژگیهای کمیته حسابرسیپژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1402چکیده امروزه اهمیت تعامل بین کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی مشخص و از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. یکی ازکارکردهای کمیتههای حسابرسی بررسی و نظارت بر واکنش مدیریت به توصیهها و یافتههای حسابرسی داخلی است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ویژگیهای کمیته حسابرسی و ادراک چکیده کاملچکیده امروزه اهمیت تعامل بین کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی مشخص و از اهمیت زیادی برخوردار میباشد. یکی ازکارکردهای کمیتههای حسابرسی بررسی و نظارت بر واکنش مدیریت به توصیهها و یافتههای حسابرسی داخلی است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ویژگیهای کمیته حسابرسی و ادراکات اجرای توصیههای حسابرسی داخلی میباشد. بنابراین با استفاده از دادههای حاصل از بررسی حسابرسان داخلی ارشد از شرکتهای نمونه این نتیجه حاصل شد که درک بیشتر اجرای توصیههای حسابرسی به شدت به وجود اعضای مستقل کمیته حسابرسی و تخصص اعضا در حسابرسی و حسابداری بستگی دارد. نتایج نشان داد: الف) ادراکات اجرای توصیههای حسابرسی داخلی تحت تأثیر جلسات مکرر بین کمیته حسابرسی و حسابرسان داخلی ارشد قرار میگیرد ب) هرچه تخصص اعضای کمیته حسابرسی بیشتر باشد احتمال اجرای توصیههای حسابرسی داخلی بیشتر است ج) همبستگی منفی بین اندازه کمیتههای حسابرسی و اجرای توصیههای حسابرسی داخلی وجود دارد د) سه بعد (انتصاب، بررسی 1، بررسی 3) با اجرای توصیههای حسابرسی داخلی ارتباط مثبت دارند اما معنیدار نیستند ه) استقلال و اعضای با آگاهی کمیتههای حسابرسی از حسابداری و حسابرسی تأثیر معنیداری بر اجرای توصیههای حسابرسی داخلی میگذارند. پرونده مقاله -
مقاله
7 - تاثیر روانشناسی شناختی سرمایه گذار بر تصمیم گیری و خط مشی مالیمهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 1 , سال 14 , بهار 1402شرایط روانشناسی شناختی سرمایه گذار می تواند بر تصمیم گیری مالی درباره انتخاب اولویت ها، ارزیابی خطرپذیری تاثیرگذار باشد. در این راستا این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس چگونگی تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر تصمیم گیری مالی را مورد بررسی قرار می دهد. چکیده کاملشرایط روانشناسی شناختی سرمایه گذار می تواند بر تصمیم گیری مالی درباره انتخاب اولویت ها، ارزیابی خطرپذیری تاثیرگذار باشد. در این راستا این مقاله با ایجاد تغییراتی جزئی در الگوی لوکاس چگونگی تاثیرگذاری وضعیت روحی سرمایه گذار بر تصمیم گیری مالی را مورد بررسی قرار می دهد. نتایج نشان داد: الف ) سرمایه گذار با وضعیت روحی بهتر، ریسک گریزی کمتری دارد و بالعکس. ب ) افزایش اولویت بندی زمانی باعث افزایش قابل توجه قیمت سهام و کاهش میزان دقت پیش بینی برای بازگشت سرمایه می گردد. ج ) متغیرهای وضعیت روحی بر بازارهای سرمایه گذاری تاثیر بیشتری دارد تا بر بازار اوراق بهادار. در نهایت با در نظر گرفتن نقش شرایط روحی سرمایه گذار در الگوهای قیمت گذاری دارایی می توان شواهد عینی از ناهنجاری های در حال رشد در بازار سرمایه را توجیه کرد. رفتار انسان تحت تاثیر هر دو قوه احساس و عقل عمل می کند، لذا در تصمیم گیری اقتصادی نباید از هیچ یک صرف نظر کرد. بنابراین توجه به متغیر وضعیت روحی در سرمایه گذار می توان به تحلیل نوسانات شدید در بازار سرمایه کمک کند. پرونده مقاله -
مقاله
8 - حکمرانی خوب در تعامل با جرایم حکومتیپژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 5 , سال 29 , زمستان 1402حاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیتپذیری، عدالتجویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانونگذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفههای حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام چکیده کاملحاکمیت قانون، پاسخگویی، مشارکت، مسئولیتپذیری، عدالتجویی، مشروعیت مطابق با قرارداد اجتماعی، حق نظارت عمومی، قانونگذاری صحیح، شفافیت، فرآیند محوری به جای فرد محوری مؤلفههای حکمرانی خوب هستند که به صورت مشخص با نظام حقوقی مرتبط است. در حوزه حقوق کیفری عدم رعایت هرکدام از ابعاد حکمرانی خوب میتواند منجر به یکی از اقسام جرایم حکومتی شود. هدف مطالعه حاضر، مدلسازی ساختاری تفسیری مولفههای حکمرانی خوب در راستای جرایم حکومتی در نظر گرفته شد. با بررسی مطالعات موجود و استفاده از برنامه هوش مصنوعی و برنامه ChatGPT مولفهها/شاخصهایی که بر اساس اصول حکمرانی خوب با نظام حقوقی در تعامل است، شناسایی شد و پرسشنامه ماتریسی ساختار یافته با رویکرد ISM جهت تعیین تعامل بین مولفهها تدوین و جهت استحکام بیشتر توسط 13 نفر خبره و استاد دانشگاه تکمیل و بر اساس فراوانی نظرات و اجماع نظری حاصل شده، روابط بین مولفهها نهایی شدند. یافتهها نشان داد پرنفوذترین مولفه بر اساس ماتریس قدرت نفوذ-وابستگی، مولفههای فرآیندمحوری، کنترل فساد و پاسخگویی بوده و حکمرانی خوب در راستای تقلیل جرایم حکومتی شدیداً به این مولفهها وابسته است. از این رو با ایجاد نوآفرینی در حکمرانی از جمله حکمرانی جامعهمحور، فرآیندمحور و پاسخگو می توان جرائم را مدیریت و تفلیل داد. نهایتا حکمرانی خوب با تمرکز بر قانون و نظم اجتماعی، ایجاد شرایط اجتماعی اقتصادی مناسب، فرآیند پاسخگویی بی طرفانه، ابتکارات پیشگیرانه، ایجاد زمینههای تعاملی مشارکتکنندگان اجتماعی در راستای ایجاد همدلی، اعتماد و همبستگی اجتماعی و سرانجام پیادهسازی خدمات انسانی و پایداری و دوام آن و حفظ استفاده موثر از نوآوریهای خدمات انسانی، تحقق پیدا میکند و نظام حقوقی کارامد شکل میگیرد. پرونده مقاله -
مقاله
9 - الگوی حکمرانی توسعه اقتصادی (مورد مطالعه: استان آذربایجان غربی)پژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 1 , سال 27 , بهار 1400حکمرانی در سطح کلان نشان میدهد که دولت به چه میزان منابع عمومی را برای منافع عمومی مصرف مینماید. بنابراین استانهای کشور به عنوان نهاد اجرایی و ناظر بر مصوبات دولتی در سطح هر استان باید از الگوی مناسبی برای حکمرانی توسعه اقتصادی استفاده کنند. مقاله حاضر با هدف ارائه ا چکیده کاملحکمرانی در سطح کلان نشان میدهد که دولت به چه میزان منابع عمومی را برای منافع عمومی مصرف مینماید. بنابراین استانهای کشور به عنوان نهاد اجرایی و ناظر بر مصوبات دولتی در سطح هر استان باید از الگوی مناسبی برای حکمرانی توسعه اقتصادی استفاده کنند. مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی حکمرانی توسعه اقتصادی در استان آذربایجان غربی انجام شده است. این مقاله از منظر هدف یک پژوهش بنیادی است که با روش پژوهش آمیخته و مبتنی بر استدلالی قیاسی- استقرایی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان نظری (اساتید مدیریت دولتی) و خبرگان تجربی (مدیران استان آذربایجان غربی) است. نمونهگیری به روش غیراحتمالی و به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه میباشد. جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی، روش تحلیل تم بکار گرفته شده است. همچنین شاخصهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتبارسنجی شده است. در نهایت به ارائه مدل نهایی پژوهش با روش ساختاری- تفسیری پرداخته شده است. تحلیل دادههای پژوهش در فاز کیفی با نرمافزار MaxQDA و در فاز کمی با نرمافزار Matlab و MicMac انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد، مؤلفههای بهبود سیاستهای اقتصادی و شفافسازی اطلاعات و اقدامات اقتصادی به صورت مستقیم بر مبارزه با فساد و پاسخگویی عمومی تأثیر میگذارند. به همین ترتیب مبارزه با فساد و پاسخگویی نیز بر توسعه اقتصادی و رضایتمندی شهروندان تأثیر دارند و از این طریق میتوان به حکمرانی توسعه اقتصادی دست پیدا کرد. اگر مدیران استان آذربایجان غربی اصول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه شده را در پیش گیرند نیل به اهداف و دستیابی به منافع حکمرانی توسعه اقتصادی میسر خواهد شد. پرونده مقاله -
مقاله
10 - بررسی ارتباط بین سیاستگذاری قابلیت تحلیل بازاریابی کالاها و خدمات و ایجاد مزیت رقابتی پایدار مبتنی برپذیرش هوش مصنوعی شرکتهای تولیدیمهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 58 , سال 15 , بهار 1403هدف اصلی از اجرای این تحقیق تجربی، بررسی ارتباط بین سیاستگذاری قابلیت تحلیل بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار با تأکید بر نقش میانجی پذیرش هوش مصنوعی میباشد. روش تحقیق از نوع مطالعات همبستگی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی قلمداد میگردد. جامعه آم چکیده کامل
هدف اصلی از اجرای این تحقیق تجربی، بررسی ارتباط بین سیاستگذاری قابلیت تحلیل بازاریابی و ایجاد مزیت رقابتی پایدار با تأکید بر نقش میانجی پذیرش هوش مصنوعی میباشد. روش تحقیق از نوع مطالعات همبستگی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی قلمداد میگردد. جامعه آماری این مطالعه مدیران و کارشناسان شرکتهای تولیدی (صنعتی) سطح استان تهران بوده است. برای گردآوری و تدوین اطلاعات از پرسشنامه افنان حسین و همکاران (2022) و به منظور تحلیل روایی آن نیز از نظرات خبرگان و روایی همگرا استفاده شده است. همچنین، پایایی ابزار گرداوری داده های این تحقیق از طریق معیارهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تحلیل قرار گرفت و مورد تأیید واقع شده است. علاوه بر این، در این پژوهش بهمنظور بررسی چارچوب مفهومی- تجربی پژوهش از نرمافزار آماری اس.پی.اس.اس.(SPSS) و اسمارت.پی.ال.اس.(Smart PLS) استفادهشده است. به طورکلی، نتایج پژوهش نشان داد که سیاستگذاری قابلیت تحلیل بازاریابی بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، نتایج نشان داد که سیاستگذاری قابلیت تحلیل بازاریابی از طریق متغیرمیانجی پذیرش هوش مصنوعی و مؤلفههای سهگانه آن یعنی؛ سنجش بازار، قابلیت تصرف بازار و پیکربندی مجدد بازار بر مزیت رقابتی پایدار تأثیر مثبت و معناداری دارد.
پرونده مقاله -
مقاله
11 - ارائه الگوی مؤلفههای مدیریت رفتارهای انحرافی مبتنی بر فرهنگسازمانی در وزارت بهداشت و درمان: روش تحلیل تماقتصاد مالی , شماره 2 , سال 18 , تابستان 1403هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مؤلفههای مدیریت رفتارهای انحرافی مبتنی بر فرهنگسازمانی در وزارت بهداشت و درمان است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی-توسعه ای و به لحاظ ماهیت داده ها از نوع کیفی است. جامعه آماري پژوهش از دو گروه تشکیل شده است. گروه ا چکیده کاملهدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مؤلفههای مدیریت رفتارهای انحرافی مبتنی بر فرهنگسازمانی در وزارت بهداشت و درمان است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی-توسعه ای و به لحاظ ماهیت داده ها از نوع کیفی است. جامعه آماري پژوهش از دو گروه تشکیل شده است. گروه اول شامل متخصصین و خبرگانی است که اعضاي هیئت علمی دانشگاه¬ها بوده¬اند و گروه دوم شامل کارشناسان خبره است که حداقل 10 سال سابقه در حوزه رفتار سازمانی و حوزه بهداشت و درمان داشته¬اند که با استفاده از روش نمونه¬گیری گلوله برفی و اشباع نظری، از میان آن ها 24 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته برگرفته از مبانی نظری می باشد. روش تجزیه و تحلیل پژوهش با استفاده از روش تحلیل تم میباشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که در مرحله کدگذاري اولیه، 118 کد استخراج شده از 24 مصاحبه دقیق با خبرگان و متخصصان حوزه پژوهش به 35 مفهوم انتزاعی تر تبدیل شده و در نهایت 6 مقوله شامل تقویت خلاقیت و نوآوری، ایجاد و ترویج فرهنگ اخلاقی سازمانی، شایسته سالاری، ارتقای معنویت سازمانی، مدیریت تعارضهای شغلی و خانوادگی و سیستم راهبری سازمانی اثربخش شناسایی شده اند. پرونده مقاله