-
مقاله
1 - بررسی علل فاصله بین نسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان تهرانی با نظام ارزشی جامعهمهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1400این پژوهش با هدف بررسی علل فاصله بین نسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه انجام شده است. روش تحقیق به صورت آمیخته است. جامعه آماری، دانشآموزان و والدین متوسطه دوم شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در بخ چکیده کاملاین پژوهش با هدف بررسی علل فاصله بین نسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه انجام شده است. روش تحقیق به صورت آمیخته است. جامعه آماری، دانشآموزان و والدین متوسطه دوم شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه بود. یافته ها نشان میدهد که بین متغیرهای جنسیت، پایه تحصیلی، قومیت، رشته تحصیلی، پایگاه اقتصادی/اجتماعی (22/0)، مصرف فرهنگی (31/0)، مصرف مادی (35/0)، اوقات فراغت (31/0)، میزان استفاده رسانه های جمعی داخلی (36/0)، میزان استفاده از شبکه های مجازی (41/0)، فضای آموزشی (32/0) و ارزشهای خانوادگی (45/0) رابطه مثبت و معنادار است. اما بین متغیرهای اعتقاد دینی (34/0-)، عواطف دینی (26/0-)، مناسک دینی (30/0-) رابطه منفی و معنادار است. بین متغیرهای پایه تحصیلی و رشته تحصیلی با فاصله بین نسلی رابطه معناداری مشاهده نشد تحلیل رگرسیونی دادهها نیز نشان می دهد که متغیرهای مستقل می توانند 423/0 از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که دانش-آموزان در جهت هویتیابی و پیوند خود با ارزشهای جامعه با چالشها زیادی روبرو هستند لذا زمانی که نمی توانند با پاسخهای هویتی درخوری جهت تسکین اضطرابات درونی خود روبرو شوند، به تدریج از ارزشهای مسلط فاصله گرفته و با شکاف روبرو می شوند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - تدوین مدل مفهومی حاصل از تلفیق دانش بومی و نوین با استفاده از نظریه بنیانی در احیاء، حفظ، نگهداری و بهرهبرداری از منابع طبیعی با رویکرد پساتوسعه (مورد مطالعه: ایل ممسنی استان فارس) مطالعات جامعه شناسی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1396این مقاله ضمن بررسی دانش بومی و نوین در خصوص مدیریت مشارکتی سنتی بهره برداری از مرتع درایل ممسنی فارس، به بررسی تغییرات ایجاد شده براثر اجرای برنامه شبه مدرنیزم دولتی پرداخته است. در این مقاله از روش گراندد تئوری و تکنیک های ارزیابی مشارکتی روستایی، مصاحبه نیمه ساخت یا چکیده کاملاین مقاله ضمن بررسی دانش بومی و نوین در خصوص مدیریت مشارکتی سنتی بهره برداری از مرتع درایل ممسنی فارس، به بررسی تغییرات ایجاد شده براثر اجرای برنامه شبه مدرنیزم دولتی پرداخته است. در این مقاله از روش گراندد تئوری و تکنیک های ارزیابی مشارکتی روستایی، مصاحبه نیمه ساخت یافته، مشاهده و قدم زدن در میدان و بحث گروهی استفاده گردیده و با روش گلوله برفی نسبت به انتخاب نمونه های آماری تا مرحله اشباع نظری در داده ها پرداخته و پس ازتجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده در میدان از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با انتخاب طبقه مرکزی مدیریت مشارکتی پایدار مرتع، اقدام به استخراج نظریه ای براساس داده های گردآوری شده از میدان نموده است. برای مدیریت مشارکتی سنتی، نظریه عناصر خرده فرهنگ عشایری به مثابه عوامل توسعه مشارکت های خودانگیخته و برای پاشیدگی مشارکت های سنتی، نظریه مدرنیزم دولتی و به هم ریختگی مدیریت مشارکتی سنتی بهره برداری از مرتع از داده ها به دست آمد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - Sociological Study of Quality of life of the Youth and its Realization PrioritiesSociological of Studies of youth , شماره 2 , سال 12 , تابستان 2021The present article examines the sociological concept of quality of life and its realization priorities. The research has used the Delphi Method by collecting and analyzing 30 questionnaires among professors, elites and informants using a heterogeneous method in two pan چکیده کاملThe present article examines the sociological concept of quality of life and its realization priorities. The research has used the Delphi Method by collecting and analyzing 30 questionnaires among professors, elites and informants using a heterogeneous method in two panels. The research results show that the quality of life is a complex, multidimensional, borderless and updating structure should be evaluated comprehensively and away from reductionism. Delphi results and 54 concepts for achieving quality of life showed that under the variables of income and employment, health, education, environment, leisure, housing, living facilities as a category of objective quality, social security, social communication, social support, social respect, freedom, social trust, social justice as social quality and life satisfaction as subjective quality can be categorized. The results also showed that the priority of achieving the dimensions of quality of life for citizens, from the average of 10 points, were identified as objective dimensions with 8.78, subjective with 8.5 and social with 8.14 points, respectively. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی علل فاصله بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه شهریمطالعات جامعه شناختی شهری , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1400فاصلة نسلی، یکی از مسائل مهم جوامع معاصر و به عنوان یک آسیب مورد توجه بسیاری از اندیشمندان و محققان قرار گرفته است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی علل فاصلة بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعة شهری است. روش تحقیق از نوع کمی است و ت چکیده کاملفاصلة نسلی، یکی از مسائل مهم جوامع معاصر و به عنوان یک آسیب مورد توجه بسیاری از اندیشمندان و محققان قرار گرفته است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی علل فاصلة بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعة شهری است. روش تحقیق از نوع کمی است و تکنیک جمعآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان و والدین تهرانیاند که 985 نفر از آنان به کمک فرمول حجم نمونه و به روش نمونهگیری خوشهای در مناطق مختلف تهران انتخاب شدهاند. دادهها با پرسشنامه محققساخته گردآوری و با آمارهای استنباطی و مدلسازی معادلة ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داده که متغیرهای مستقل جنسیت، گروه همسالان، ارزشهای اخلاقی خانواده، فضای آموزشی، رسانههای جمعی ملی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مظاهر جهانی شدن، اثر معناداری بر میزان فاصلة بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه داشتهاند که در این بین رسانههای جمعی ملی با ضریب (50/0) بیشترین تأثیر و پایگاه اقتصادی-اجتماعی با ضریب (10/0) کمترین تأثیر را داشتهاند. همچنین متغیر پایبندی به ارزشها با ضریب (69/0-) اثر معکوس و معناداری بر میزان فاصلة بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه داشته است. در رابطه با سنجش اثرات کل نیز همة متغیرهای مستقل؛ جنسیت، گروه همسالان، ارزشهای اخلاقی خانواده، فضای آموزشی، رسانههای جمعی ملی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مظاهر جهانی شدن، همگی با هم توانستهاند 53/0 از تغییرات فاصلة نسلی را تبیین کنند. پرونده مقاله -
مقاله
5 - شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر شکوفایی شهری با رویکرد آیندهنگاری (مطالعه موردی: شهر تهران)آینده پژوهی شهری , شماره 7 , سال 2 , زمستان 1401چالش های زندگی نوین شهری نظیر؛ رقابت بین شهرها و نواحی شهری، پایداری شهری، نیاز به استفاده از فرصت ها و دوری از تهدیدها در تحولات اجتماعی و فرهنگی، تغییرات جمعیتی انبوه و مشکلات محیطی و اجتماعی موجب روی آوردن به رویکرد آینده پژوهی در برنامه ریزی شهری و بهره گیری از ابزا چکیده کاملچالش های زندگی نوین شهری نظیر؛ رقابت بین شهرها و نواحی شهری، پایداری شهری، نیاز به استفاده از فرصت ها و دوری از تهدیدها در تحولات اجتماعی و فرهنگی، تغییرات جمعیتی انبوه و مشکلات محیطی و اجتماعی موجب روی آوردن به رویکرد آینده پژوهی در برنامه ریزی شهری و بهره گیری از ابزارهای گوناگون برای ساختن آینده مطلوب شده است. هدف اصلی پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی موثر بر توسعه شهری با رویکرد آینده نگاری است. با استفاده از مطالعات موجود در زمینه توسعه شهری، شش شاخص انتخاب و طبقه بندی شد. جامعه آماری پژوهش، شهر تهران و نمونه آماری آن 30 نفر از کارشناسان و متخصصان امر برنامه ریزی شهری و منطقه ای میباشند. با مطالعه منابع کتابخانهای، تمام عوامل مؤثر بر توسعه شهرتهران مورد بررسی و پس از تهیه لیستی از این عوامل، در جلسات مصاحبه با صاحب نظران، یافتههای پژوهش تکمیل و مبتنی بر آنها پرسشنامه تدوین شده و فرآیند نظرسنجی آغاز و به کمک نرم افزار (MicMac) و با روش تحلیل اثرات متقابل، داده ها تحلیل و سناریوهای پژوهش ارائه شد. با توجه به نتایج 4 عامل مدیریت یکپارچه شهری، وضعیت اقتصادی، فقر و حکمروایی خوبی شهری به عنوان عوامل نخست تأثیرگذار سیستم شناخته شدند. با توجه به امتیاز تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم عوامل 51 گانه، در نهایت 12 عامل نخست تأثیرگذار بر آینده توسعه کلانشهر جهت تعیین عدم قطعیت های نهایی انتخاب و با توجه به اهمیت و قابلیت پیش بینی امتیازدهی شدند و پیشران هایی که بیشترین عدم قطعیت را در آینده توسعه تهران داشتند در راستای ارائه سناریوهای آینده توسعه تهران مشخص گردیدند که سه متغیر مدیریت یکپارچه شهری، وضعیت اقتصادی و فقر به عنوان متغیرهای با بیشترین تأثیرگذاری و عدم قطعیت انتخاب شدند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی تطبیقی ساختار قدرت در خانواده و ارتباط آن با میزان مشارکت اجتماعی موردمطالعه: کرمان (شهر و روستا)1396تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1397هدف از این پژوهش، توجه به ساختار قدرت در خانواده و نقش تأثیرگذار آن بر میزان مشارکت اجتماعی در شهر و روستاهای کرمان در سال 1396 است. این پژوهش با روش پیمایش انجامشده است. با توجه به فرمول شارپ کوکران حجم نمونه در شهر تعداد 384 و در روستا 118 خانوار است. محقق از نمونه چکیده کاملهدف از این پژوهش، توجه به ساختار قدرت در خانواده و نقش تأثیرگذار آن بر میزان مشارکت اجتماعی در شهر و روستاهای کرمان در سال 1396 است. این پژوهش با روش پیمایش انجامشده است. با توجه به فرمول شارپ کوکران حجم نمونه در شهر تعداد 384 و در روستا 118 خانوار است. محقق از نمونهگیری خوشهای و تصادفی و از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است، پرسشنامه حاضر توسط پنج نفر از اساتید دانشگاه که بومی بودند تعیین روایی گردید و جهت تعیین پایایی با توجه به spss، پایایی 98/0 به دست آمد که نشان میدهد تحقیق پایا و قابلاجرا است.طبق نتایج پژوهش با توجه به آماره تی مستقل بین ساختار قدرت در خانواده در شهر و روستا تفاوت معنیداری وجود دارد، بدینصورت که در جامعه شهری ساخت خانواده متقارن نسبی و در جامعه روستایی ساخت قدرت بهصورت یکجانبه و پدر محور بوده است که پیرامون آن مشارکت اجتماعی تحت تأثیر قرارگرفته است. طبق نتایج تحقیق مانند آنچه دورکیم درگذر از جامعه مکانیکی به جامعه ارگانیکی تأکید برافزایش انسجام دارد، در جامعه فوق هم هر چه از جامعه روستایی به سمت جامعه شهری پیش میرویم قدرت متقارنتر و برد بالایی از مشارکت اجتماعی را مشاهده مینماییم. پرونده مقاله -
مقاله
7 - تجربه زیسته زوجین متقاضی انتخاب جنسیت جنین به دلایل غیر پزشکیتغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 4 , سال 17 , پاییز 1399انتخاب جنسیت جنین به معنی توانایی گزینش جنس فرزند قبل از باردار شدن است. با ظهور تکنولوژی های پیشرفته در امر باروری، بسیاری از والدین در رسیدن به آرزوی دیرینه خویش که همانا انتخاب جنسیت فرزندان پیش از تولد است نزدیک تر شده اند. در پژوهش حاضر به تبیین جامعه شناختی تجربه چکیده کاملانتخاب جنسیت جنین به معنی توانایی گزینش جنس فرزند قبل از باردار شدن است. با ظهور تکنولوژی های پیشرفته در امر باروری، بسیاری از والدین در رسیدن به آرزوی دیرینه خویش که همانا انتخاب جنسیت فرزندان پیش از تولد است نزدیک تر شده اند. در پژوهش حاضر به تبیین جامعه شناختی تجربه زیسته زوجین متقاضی انتخاب جنسیت قبل از بارداری پرداخته ایم. هدف از انجام این پژوهش؛ شناسایی تجربیات، درک و تصور این پدیده از دیدگاه زوجین متقاضی انتخاب جنسیت؛ و هم چنین شناخت راهبردها و استراتژی های زوجین در مواجهه با این پدیده و پیامدهای حاصل از آن از طریق ساختن یک الگوی پارادایمی بود. این مطالعه به روش کیفیِ گراندد تئوری، با استفاده از نمونه گیری هدفمند و با مشارکت بیست زوج متقاضی انتخاب جنسیتکه قبل از شروع باروری به پژوهشکده رویان مراجعه داشتند، صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها؛ استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از سه شیوه کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید و مقولههای به دستآمده با توجه به مبانی نظری و تجربی مرتبط با مسأله پژوهش تبیین شدند. در مجموع داده های پژوهش بیانگر رهیافت گزینش مُقنِعی است. منطبق بر یافته های مدل پارادایمی انتخاب جنسیت دریافتیم که زوجین متقاضی امر انتخاب جنسیت جنین بدون دلایل پزشکی، بر این تلاشند تا با استفاده از راهبردهای گزینش مُقنِعی(استفاده از راه حل های رضایت بخش و قانع کننده)، به اهداف خود که داشتن فرزند با جنسیت دلخواه است نائل گردند. پرونده مقاله