فهرست مقالات حسین صمدی میارکلائی



  • مقاله

    2 - بررسی رابطه ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان مؤسسه مالی اعتباری ثامن استان مازندران
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 22 , زمستان 1400
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میان سطوح ادراک از عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است. روش پژوهش رابطه ای و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری و ابزار اندازه‎گیری در این تحقیق پرسشنامة بسته است. جامعة آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان مؤسسات مالی ثامن است چکیده کامل
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میان سطوح ادراک از عدالت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان است. روش پژوهش رابطه ای و از نوع مدل سازی معادلات ساختاری و ابزار اندازه‎گیری در این تحقیق پرسشنامة بسته است. جامعة آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان مؤسسات مالی ثامن استان مازندران به تعداد 148 نفر تشکیل می‎دهند که از این تعداد 114 نفر به شیوة نمونه‎گیری تصادفی ساده و به عنوان نمونه انتخاب ‌شده‌اند. یافته ها نشان داد که میان عدالت سازمانی ادراک‌شده و رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن شامل نوع‌دوستی، جوانمردی، وظیفه شناسی، تواضع و ادب اجتماعی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد (01/0P<). همچنین پس از بررسی و آزمون، وجود ارتباط مثبت میان عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای با رفتار شهروندی سازمانی نیز مورد تأیید قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارزیابی و رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان در زنجیره تأمین با استفاده از سیستم‌های تصمیم-گیری چندمعیاره فازی ذوزنقه‌ای
    مدیریت صنعتی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 2018
    امروزه سازمان‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که نیازبه زنجیره‌تامین کارا دارند، تا بتوانند در بازار جهانی و اقتصاد شبکه‌ای و به‌هم پیوسته امروزی توان رقابت با رقبای خود را داشته باشند. ازطرفی از مهم‌ترین عوامل پایداری و بقا دراین محیط رقابتی، کاهش هزینه‌های تولید محصول است. برا چکیده کامل
    امروزه سازمان‌ها به‌خوبی دریافته‌اند که نیازبه زنجیره‌تامین کارا دارند، تا بتوانند در بازار جهانی و اقتصاد شبکه‌ای و به‌هم پیوسته امروزی توان رقابت با رقبای خود را داشته باشند. ازطرفی از مهم‌ترین عوامل پایداری و بقا دراین محیط رقابتی، کاهش هزینه‌های تولید محصول است. براین اساس، انتخاب مناسب تامین‌کنندگان می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر کاهش هزینه‌های تولید و قابلیت رقابت‌پذیری سازمان داشته باشد. هدف تحقیق حاضر، تعیین و بومی‌سازی معیارها، رتبه‌بندی و انتخاب تامین‌کنندگان در صنعت خودروسازی ایران می‌باشد. این تحقیق براساس هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی است. هم‌چنین جهت جمع‌آوری اطلاعات برای آزمون چهارچوب پیشنهادی، یک مطالعه موردی در صنعت خودروسازی به‌کار گرفته شده است. دراین پژوهش از روش تحلیل عاملی تائیدی برای انتخاب و بومی‌سازی متغیرها، و سیستم استنتاج‌فازی برای تعیین اوزان معیارهای تصمیم‌گیری و از روش تاپسیس‌فازی برای ارزیابی و رتبه‌بندی تامین‌کنندگان استفاده شده است. به‌کارگیری هم‌زمان این روش‌ها نوآوری این پژوهش در میان پیشینه مرتبط با این حوزه می‌باشد. پس از مرور پیشینه تحقیق، معیارها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی در شش مورد کیفیت، تحویل، مهارتهای فنی، خدمات، سرمایه‌گذاری و طراحی محصول دسته‌بندی شده، و سپس شرکت‌های تأمین‌کننده باطری توان، برنا، صبا و نیروگستران مورد ارزیابی و رتبه-بندی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که شرکت برنا باطری(52/0) بهترین تأمین‌کننده، و شرکت‌های توان، صبا و نیرو با کسب امتیازات (45/0)، (41/0)،و(31/0) به ترتیب در درجات بعدی قرار دارند. در نهایت به‌مدیران توصیه شده که چگونه می‌توانند از یافته‌های تحقیق حاضر بمنظور انتخاب بهترین تأمین‌کننده و بهبود توان رقابتی سازمان خود استفاده نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تبیین شباهت‌ها و تفاوت‌های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسات مالی و اعتباری
    زن و مطالعات خانواده , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1395
    رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشا چکیده کامل
    رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشارکت، سخاوتمندی، فداکاری، و گاهی به تلاش های اضافی کارکنان نیاز دارند. در این میان بحث تفاوت های جنسیتی در ارائه سطح رفتار شهروندی سازمانی، همواره به عنوان یک مسئله جدی و اساسی مطرح بوده است. براین اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی شباهت ها و تفاوت های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسه مالی اعتبار ثامن شعب استان مازندران بوده است. تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شد و جامعه آماری این تحقیق، 148نفر از کارکنان شعب مالی و اعتبار ثامن استان مازندران می باشند، که 114 نفر بعنوان نمونه انتخاب، و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد نیهاف و مورمن (1993)، بوسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL به تجزیه‌وتحلیل داده ها پرداخته ‌شده است. یافته ها نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: نوع دوستی، عفت اجتماعی، جوانمردی، تواضع، وظیفه شناسی در وضعیت مطلوبی قرار داشته و به‌جز عفت اجتماعی، سایر مؤلفه‌ها با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معنی داری دارند. هم چنین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن در همه ابعاد از کارکنان مرد به‌صورت چشم گیری مطلوب تر بوده است. براین اساس می توان با توجه و برنامه ریزی بهتر بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن، به بهره وری بیشتری در سازمان دست یافت. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی رابطه میان کارآفرینی سازمانی و ویژگی‌های سازمان یادگیرنده
    مدیریت بهره‌وری , شماره 35 , سال 9 , زمستان 1394
    کارآفرینی اندیشه و فرآیند ایجاد و توسعة فعالیت اقتصادی از طریق ترکیب ریسک پذیری، خلاقیت و یا نوآوری با یک مدیریت بی نقص در یک سازمان موجود و یا یک سازمان جدید است. یکی از عوامل مؤثر و قوی بر کارآفرینی سازمانی، میزان یادگیرندگی در سازمان می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی چکیده کامل
    کارآفرینی اندیشه و فرآیند ایجاد و توسعة فعالیت اقتصادی از طریق ترکیب ریسک پذیری، خلاقیت و یا نوآوری با یک مدیریت بی نقص در یک سازمان موجود و یا یک سازمان جدید است. یکی از عوامل مؤثر و قوی بر کارآفرینی سازمانی، میزان یادگیرندگی در سازمان می باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه میان ویژگی های سازمان یادگیرنده و کارآفرینی سازمانی در بانک های خصوصی غرب استان مازندران می باشد. جامعه آماری این تحقیق، 600 نفر از کارکنان بانک های خصوصی غرب استان مازندران می باشند، که 224 نفر به عنوان نمونه انتخاب، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده، و تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL[1] انجام شده است. یافته ها نشان داده است که رابطه بین یادگیرند گی سازمان و کارآفرینی سازمانی مثبت و معنی‌دار است. هم چنین این ارتباط مثبت و معنی دار میان ابعاد سازمان یادگیرنده و کارآفرینی نیز یافت شد. کارآفرینان همگام با تغییرات گام برمی‌دارند و می‌کوشند فرصت های ایجاد‌شده در جریان این تغییرات را کشف و از آن ها بهره‌برداری کنند. همگامی با تغییرات، مستلزم بستر فرهنگی مناسب و وجود سطح بالایی از یادگیرندگی سازمانی و فردی است، که به تغییر ارج می نهد و از آن استقبال می کند. [1]. Linear Structural RELations (LISREL). پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - شناسایی و ارزیابیِ فرآیند رفتار شهروندی سازمانی کارکنان
    مدیریت بهره‌وری , شماره 28 , سال 8 , بهار 1393
    رفتار شهروندی سازمانی به عنوان میل و انگیزه کارکنان در فراتر رفتن از الزامات رسمی شغل به منظور یاری کردن یکدیگر، همسو کردن منافع فردی با منافع سازمانی و داشتن علاقه ای واقعی نسبت به فعالیت ها و مأموریت های کلی سازمان می باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی فرآیند چکیده کامل
    رفتار شهروندی سازمانی به عنوان میل و انگیزه کارکنان در فراتر رفتن از الزامات رسمی شغل به منظور یاری کردن یکدیگر، همسو کردن منافع فردی با منافع سازمانی و داشتن علاقه ای واقعی نسبت به فعالیت ها و مأموریت های کلی سازمان می باشد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و ارزیابی فرآیند رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر بهنمیر می باشد. جامعه آماری این تحقیق، 387 نفر از کارکنان و معلمین اداره آموزش و پرورش شهر بهنمیر می باشند، که 172 نفر به عنوان نمونه انتخاب، و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد نیهاف و مورمن (1993)، و بوسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL[1] به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شده است. یافته ها نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: نوع دوستی، عفت اجتماعی، جوانمردی، تواضع، وظیفه شناسی در وضعیت مطلوبی قرار داشته و با یکدیگر ارتباط معنا داری دارند. با توجه به نتایج بیان شده، ارتقای این مجموعه رفتارها در سازمان ها، از طریق ترغیب عملکرد سازمانی مؤثر و کارآمد باعث ارتقای سطح عملکرد و اثربخشی سازمانی می شوند. [1]. Linear Structural RELations (LISREL). پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - توانمندسازی روان‌شناختی ابزاری جهت کنترل پرسه‌زنی اینترنتی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 1 , سال 10 , بهار 1399
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباطات میان توانمندسازی روان‌شناختی و پرسه‌زنی اینترنتی در بخش بهداشت و درمان است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه درنظرگرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، 165 نفر از کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بابلسر در سال 1397 چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباطات میان توانمندسازی روان‌شناختی و پرسه‌زنی اینترنتی در بخش بهداشت و درمان است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه درنظرگرفته شده است. جامعه آماری پژوهش، 165 نفر از کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان بابلسر در سال 1397 هستند، که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌های استاندارد توانمندسازی روان‌شناختی (PE) اسپریتزر (1995)، و پرسه‌زنی اینترنتی (CL) لیم (2002) بودند. تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات نیز به‌وسیله آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام‌به‌گام با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام گردید. یافته‌‌های این پژوهش نشان داد که بین توانمندسازی روان‌شناختی و پرسه‌زنی اینترنتی رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد. هم‌چنین نتایج آزمون تحلیل رگرسیونی نشان داد که متغیر توانمندسازی روان‌شناختی، 24 درصد از تغییرات متغیر پرسه‌زنی اینترنتی را تبیین می‌نماید. اگرچه ابعادتوانمندسازی روان‌شناختی روابط معنادارجداگانه‌ای با رفتار پرسه‌زنی اینترنتی داشته‌اند، ولیکن ازآن میان، فقط متغیر احساس معناداری به‌طور منفی و معنادار قدرت پیش‌بینی و تأثیرگذاری بر رفتار پرسه‌زنی اینترنتی کارکنان را دارد. براساس یافته‌های پژوهش به مدیران سازمان پیشنهاد می‌شود تا با استفاده از فنون افزایش توانمندسازی‌روان‌شناختی در کارکنان، بتوانند از ظرفیت‌های آنان در جهت مثبت (کاهش سطح پرسه‌زنی اینترنتی) بهترین استفاده را داشته باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - رتبه-بندی شاخص‌های تأثیرگذار بر جذب و نگهداری گروه‌های داوطلب مردمی
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1401
    بررسی عوامل مؤثر برجذب و نگهداری گروه‌های جوانان و داوطلب مردمی ارائه خدمات از اهمیت ویژه‌ای در مدیریت استراتژیک جمعیت هلال‌احمر برخوردار است، اما مطالعات کمی به بررسی این عوامل در جمعیت هلال‌احمر پرداخته‌اند. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر رتبه‌بندی شاخص‌های تأثیرگذار ب چکیده کامل
    بررسی عوامل مؤثر برجذب و نگهداری گروه‌های جوانان و داوطلب مردمی ارائه خدمات از اهمیت ویژه‌ای در مدیریت استراتژیک جمعیت هلال‌احمر برخوردار است، اما مطالعات کمی به بررسی این عوامل در جمعیت هلال‌احمر پرداخته‌اند. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر رتبه‌بندی شاخص‌های تأثیرگذار بر جذب و نگهداری گروه‌های داوطلب ارائه خدمات در جمعیت هلال‌احمر با استفاده از رویکرد دیمتل فازی مبتنی بر فرآیند تحلیل شبکه (FDANP) است. تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و با کاربرد رویکرد FDANP برای رتبه‌بندی شاخص‌های تأثیرگذار بر جذب و نگهداری گروه‌های داوطلب ارائه خدمات بود، که در جمعیت هلال‌احمر استان مازندران انجام شد. جامعه آماری تحقیق نیز مدیران و کارشناسان جمعیت هلال‌احمر استان مازندران بودند، که به‌صورت روش هدفمند نظراتشان دریافت گردید. نتایج نشان داد که عوامل مرتبط با نگهداری مهم‌تر از عوامل مرتبط با بخش جذب است، از میان زیر معیارها هم متغیر فرهنگ‌سازمانی (1255/0)، متغیر ابزارهای فنی، ارتباطات و تبلیغات (1218/0) و متغیر ابزارهای تشویقی (1215/0) بیشترین وزن را به خود اختصاص دادند. از طرفی نیز متغیر مدیریت منابع انسانی (088/0)کم‌ترین وزن و اهمیت را دارد. امروزه سازمان‌های غیردولتی (NGOs) و مردم‌نهاد (GROs) به‌طور دائم در مباحث مربوط به ارائه خدمات، مشاوره، جنبش‌های اجتماعی، بشردوستی، اعمال خیریه، ایجاد جامعه مدنی و کارآفرینی اجتماعی موردتوجه قرار می‌گیرند، با این نگاه به مدیران هلال پیشنهاد می‌شود تا اهمیت آشکارشده برای متغیرهای تحقیق را برای تسهیل فرآیند جذب و نگهداری منابع انسانی بکار گرفته و موردتوجه قرار دهند. پرونده مقاله