فهرست مقالات حمزه صمدی میارکلائی


  • مقاله

    1 - تبیین نقش کنترل سازمانی بر ارزش‌های مدیران دولتی و مولفه‌های آن
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1397
    هدف این پژوهش ارائه و توسعه ی الگویی برای سنجش ارزش های مدیران دولتی و سنجش میزان کنترل های سازمانی، و نیز بررسی نقش کنترل سازمانی بر ارزش های مدیران دولتی در اداره کل امور مالیاتی استان مازندران می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، مدیران ا چکیده کامل
    هدف این پژوهش ارائه و توسعه ی الگویی برای سنجش ارزش های مدیران دولتی و سنجش میزان کنترل های سازمانی، و نیز بررسی نقش کنترل سازمانی بر ارزش های مدیران دولتی در اداره کل امور مالیاتی استان مازندران می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، مدیران اداره کل امور مالیاتی استان مازندران به‌عنوان جامعه ی آماری انتخاب و بر اساس فرمول کوکران، 130 نفر نمونه تعیین‌شده‌اند. از طریق بررسی ادبیات نظری و مصاحبه با کارشناسان و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ابعاد و مولفه های متغیرهای پژوهش شناسایی شدند. درنهایت، با استفاده از نظرات کارشناسان، 9 بُعد و 27 گویه برای طراحی مدل ارزش های (اجتماعی و فردی) مدیران دولتی و 7 بُعد و 18 گویه برای طراحی مدل کنترل سازمانی استخراج گردید و با ابزار پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL تحلیل‌شده‌اند . یافته های پژوهش نشان داد که متغیر کنترل سازمانی اثر مثبت، مستقیم و معنی داری بر ارزش های (اجتماعی و فردی) مدیران دولتی دارد. علاوه بر این، یافته های این پژوهش نشان دهنده ی تاثیرگذاری ارزش های اجتماعی مدیران دولتی بر ارزش های فردی مدیران دولتی است، که این نتیجه هم مبنی بر تاثیرگذاری مثبت، مستقیم و معنی دار ارزش های اجتماعی بر ارزش های فردی مدیران دولتی است. ارزش های مدیران دولتی قادر به اثرگذاری بر کنترل های سازمانی نیستند و تنها می توانند بر اجرای سیاست ها اثر بگذارند. در طرف مقابل، سازوکارهای کنترل سازمانی و بعضاً کنترل سیاسی، در صدد هستند تا با اثرگذاری بر ارزش های (فردی و اجتماعی) مدیران دولتی در اجراء، رفتار آن ها کنترل کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین شباهت‌ها و تفاوت‌های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسات مالی و اعتباری
    زن و مطالعات خانواده , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1395
    رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشا چکیده کامل
    رفتار شهروندی سازمانی یک نوع رفتار ارزشمند و مفید است که افراد آن را به صورت دلخواه و داوطلبانه از خود در محیط کار بروز می‌‌دهند. رفتار شهروندی سازمانی موجب می شود کارکنان منافع گروهی و سازمانی را بر منافع فردی ترجیح دهند. به‌منظور تضمین کارآئی سازمانی، سازمان ها به مشارکت، سخاوتمندی، فداکاری، و گاهی به تلاش های اضافی کارکنان نیاز دارند. در این میان بحث تفاوت های جنسیتی در ارائه سطح رفتار شهروندی سازمانی، همواره به عنوان یک مسئله جدی و اساسی مطرح بوده است. براین اساس هدف از پژوهش حاضر، بررسی شباهت ها و تفاوت های جنسیتی در رفتار شهروندی سازمانی در مؤسسه مالی اعتبار ثامن شعب استان مازندران بوده است. تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شد و جامعه آماری این تحقیق، 148نفر از کارکنان شعب مالی و اعتبار ثامن استان مازندران می باشند، که 114 نفر بعنوان نمونه انتخاب، و جمع آوری داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد نیهاف و مورمن (1993)، بوسیله نرم افزارهای SPSS و LISREL به تجزیه‌وتحلیل داده ها پرداخته ‌شده است. یافته ها نشان داده است که رفتار شهروندی سازمانی و همه ابعاد مورد بررسی یعنی: نوع دوستی، عفت اجتماعی، جوانمردی، تواضع، وظیفه شناسی در وضعیت مطلوبی قرار داشته و به‌جز عفت اجتماعی، سایر مؤلفه‌ها با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معنی داری دارند. هم چنین رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن در همه ابعاد از کارکنان مرد به‌صورت چشم گیری مطلوب تر بوده است. براین اساس می توان با توجه و برنامه ریزی بهتر بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان زن، به بهره وری بیشتری در سازمان دست یافت. پرونده مقاله